دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

امروزه شاهد تورم بی‌سابقه در سراسر جهان هستیم. به‌طوری‌که قیمت تمامی اقلام و وسایل موردنیاز بشر به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است. در این میان، خرید ملک و قیمت سرسام‌آور آن نیز به یک معضل اساسی جهت تأمین مسکن موردنیاز اقشار مختلف جامعه تبدیل شده‌است. علاوه‌بر این، بسیاری از افراد معتقد هستند که خرید ملک یک سرمایه‌گذاری تضمین‌شده و آینده‌دار است و به‌واسطۀ آن می‌توانند درآمد زیادی کسب کنند، ازاین‌رو وارد این باز بی‌حدومرز شده‌اند. البته فعالیت سرمایه‌گذاران عرصۀ املاک به خارج از مرزها نیز کشیده شده‌است .

 

از آنجایی‌ که در چند سال اخیر، قیمت خانه در تمامی شهرهای ترکیه افزایش بی‌سابقه داشته است، بسیاری از فعالان بخش املاک و مسکن در این کشور دچار یک‌سری چالش شده‌اند که با این افزایش بی‌رویه چطور یک سرمایه‌گذاری موفق را تجربه کنند؟!!! در این راستا شهر استانبول نیز به‌عنوان پایتخت کشور ترکیه، با افزایش بی‌رویۀ قیمت خانه دست‌وپنجه نرم می‌کند. به نحوی که خرید ملک در استانبول برای افراد بومی این کشور نیز یک آرزوی دست‌نیافتنی محسوب می‌شود و تنها عدۀ محدودی توانایی خرید ملک در شهر استانبول را دارند. بر همین اساس در ادامه قصد داریم به تحلیل و بررسی علل اصلی افزایش زیاد قیمت خرید خانه در استانبول بپردازیم.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

ترکیه؛ درگیر بدترین بحران ملک در نیم قرن گذشته

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل‌آمده و همچنین گزارشات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این کشور، مشخص شده‌است که هم‌اکنون ترکیه در بدترین شرایط اقتصادی به‌سر می‌‎برد و با یک بحران اساسی درزمینۀ خریدوفروش ملک مواجه شده‌است. تا جایی‌ که خرید آپاتمان در استانبول، به‌عنوان کوچک‌ترین فضاهای مسکونی در این کشور، با یک چالش جدی روبه‌رو است و در رکود کامل به‌سر می‌برد. درواقع تعداد معاملات حوزۀ املاک و مسکن به حداقل میزان ممکن رسیده‌است و درمقابل، قیمت خرید خانه در استانبول، به‌طور غیرقابل باور افزایش یافته‌است. البته این شرایط در تمامی شهرهای این کشور حاکم است و اوضاع نابسامان اقتصادی تمامی بخش‌ها را در برگرفته است. منتهی به‌لحاظ این‌که استانبول پایتخت ترکیه و یکی از شهرهای بزرگ و در حال پیشرفت این کشور است، میزان عرضۀ مسکن در آن بیش از سایر شهرهاست و همین امر نیز به افزایش قیمت خرید ملک در استانبول دامن زده‌است.

 

بدین ترتیب اگر قصد خرید خانه در استانبول را دارید، می‌بایست با حساسیت و دقت بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. درست است که قیمت خانه در این شهر به‌شدت در حال افزایش است، اما موقعیت مکانی املاک، زمان خرید، امکانات و شرایط آن‌ها نیز حائز اهمیت فراوانی است، زیرا ممکن است در عین ناباوری، موجب متضرر شدن افراد شود، به دلیل این‌که دولت ترکیه برای کنترل قیمت‌ها، یک‌سری تغییرات اساسی درزمینۀ اخذ اقامت دائم با خرید ملک در استانبول و سایر شهرها انجام داده‌است. بدین ترتیب علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش، باید نسبت به این قوانین و مقررات نیز اشراف کامل داشته باشند و در زمان و موقعیت مناسب، اقدام به خرید خانه و آپارتمان در استانبول کنند.

 

شایان ذکر است که قیمت آپارتمان به‌نسبت کمتر از منازل ویلایی و املاک تجاری است، بنابراین با هزینۀ کمتر می‌توانید در بخش املاک شهر استانبول، به‌عنوان یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین شهرهای ترکیه، سرمایه‌گذاری کنید. البته نمی‌توان از نوسانات و چالش‌های موجود در این راه چشم‌پوشی کرد و صرفاً یک سیر صعودی را در نظر گرفت، زیرا بازار مسکن نیز با فرازونشیب‌های فراوانی همراه است. اما در حال حاضر براساس آنچه مشاهده می‌کنیم، قیمت ملک در ترکیه، به‌ویژه شهر استانبول، به‌طور سرسام‌آوری در حال افزایش است.

 

افزایش بی‌رویۀ قیمت خرید خانه در استانبول

براساس شاخص املاک و مستغلات در کشور ترکیه، تا پایان ماه گذشته قیمت خانه رشدی بالغ بر 170 درصد داشته است. به نحوی که در سه دهۀ اخیر، این افزایش قیمت خانه در ترکیه به‌ویژه شهر استانبول بی‌سابقه است. از آنجایی‌ که شهر استانبول بیش از بیست درصد جمعیت کل ترکیه را در خود جای داده‌است، به‌تبع میزان عرضه و تقاضای خرید خانه در این شهر به‌نسبت بیشتر از شهرهای دیگر است. اما افزایش عرضه و تقاضای موجود نه تنها موجود ثبات قیمت ملک در استانبول نشده‌است، بلکه قیمت املاک در این شهر به‌طور غیرقابل باور افزایش یافته‌است. به‌گونه‌ای که قیمت خرید آپارتمان در استانبول بیش از قیمت خرید یک منزل ویلایی با متراژ بالا در سایر شهرهای ترکیه است.

 

در این رابطه نیز نباید صرفاً به چشم سرمایه‌گذاری به بخش املاک نگاه کرد، زیرا بسیاری از مهاجران با هدف اقامت دائم و زندگی در ترکیه به استانبول و سایر شهرهای آن سفر می‌کنند، ازاین‌رو شرایط خرید ملک باید به نحوی باشد که افراد متقاضی بتوانند از پس هزینه‌های موجود بربیایند و خانه‌ای متناسب با نیاز، تعداد اعضای خانواده و شرایط اقتصادی تهیه کنند. اما این در حالیست که قیمت خرید انواع خانه در استانبول به قدری افزایش یافته که حتی افراد بومی و شاغل در ارگان‌های رسمی این کشور نیز توان خرید ملک متناسب با نیاز و معیارهایشان را ندارند. علت اصلی این مشکل را می‌توان تورم بی‌سابقه و افزایش تقاضای خرید مسکن توسط اتباع خارجی دانست. به هر حال برای رفع این مشکل، باید تدابیر ویژه اندیشیده شود. در غیر این‌ صورت در آیندۀ نه چندان دور خرید ملک در استانبول به یک امر غیرممکن تبدیل می‌گردد.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

دلایل اصلی افزایش قیمت خرید خانه در استانبول

با توجه به شرایط اقتصادی در دنیا، تورم بی‌سابقه و قوانین و مقررات خرید خانه در استانبول، به یک‌سری نتایج درخصوص علت افزایش قیمت خرید ملک در استانبول دست یافتیم. که به شرح زیر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم:

 

1. کمبود زمین مناسب با مجوز ساخت ملک

همان‌طور که می‌دانید، در هر شهر یک سری مکان برای ساخت منازل مسکونی، مجتمع‌های آپارتمانی، فروشگاه، پاساژ، بانک و غیره در نظر گرفته می‌شود. به‌تبع آن هرچه تعداد تقاضا افزایش پیدا کند، ظرفیت این مکان‌ها تکمیل می‌شود. بدین ترتیب ارگان‌های ذیربط ساخت و عرضۀ مسکن می‌بایست زمین مناسب همراه با مجوز ساخت را تأمین کنند و در ازای پرداخت وجه، به متقاضیان ارائه دهند.

 

در این‌ خصوص افزایش تقاضای بیش از حد خرید خانه در شهر استانبول، سبب شده‌است تا بخش املاک با مشکل جدی کمبود زمین با مجوز ساخت روبه‌رو شود تا جایی‌که دیگر ارگان‌ها و نهادهای ذیربط، پاسخگوی نیاز افراد متقاضی خرید ملک نیستند و همین امر تا حد زیادی موجب افزایش قیمت خرید آپارتمان در استانبول شده‌است. البته برای رفع این مشکل می‌بایست دولت ترکیه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند و با تخصیص زمین همراه با مجوز ساخت، در حومۀ استانبول یک رونق اساسی درزمینۀ ساخت ملک ایجاد کند. مطمئناً با ساخت منازل ویلایی و آپارتمان‌های متعدد، شاهد کنترل قیمت املاک و برقراری ثبات در بازار خریدوفروش خانه در شهر استانبول خواهیم بود.

 

2. افزایش خرید ملک در ترکیه توسط اتباع روسیه و اوکراین

افزایش تنش‌ها بین دو کشور روسیه و اوکراین سبب شده‌است تا بسیاری از اتباع این دو کشور، برای خروج از صحنۀ جنگ و زندگی در یک کشور آرام و مدرن، به ترکیه سفر کنند. در این راستا شهر استانبول به‌عنوان پایتخت ترکیه و پیشرفته‌ترین شهر این کشور، نظر هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند. به همین جهت اتباع روسیه و اوکراین به‌منظور دریافت اقامت از طریق خرید ملک، اقدام به خرید خانه در استانبول با قیمت‌های نامتعارف و فراتر از حد مجاز کرده‌اند. به دلیل این‌که هدف آن‌ها زندگی دائمی در ترکیه است و به هر قیمتی می‌خواهند اهداف خود را محقق کنند.

 

درواقع افزایش خرید ملک با قیمت‌های بالا توسط اتباع بیگانه به‌ویژه روسیه و اوکراین، یک تغییروتحول اساسی در بازار املاک شهر استانبول ایجاد کرده‌است. به‌طوری‌که در چند ماه اخیر شاهد افزایش بی‌سابقۀ قیمت املاک در استانبول هستیم. به عقیدۀ بسیاری از اقتصاددانان و فعالان سیاسی در ترکیه، تا زمانی که این روند فروش املاک به اتباع بیگانه کنترل نشود، قیمت ملک همچنان سیر صعودی خواهد داشت و ثابت نمی‌ماند.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

3. افزایش تقاضای داخلی و خارجی برای خرید خانه در استانبول

در ماه‌ها و سال‌های اخیر درصد تقاضای خرید خانه و آپارتمان در استانبول از داخل و خارج کشور ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. به نحوی که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، قصد خرید ملک در کشور ترکیه به‌ویژه شهر استانبول را دارند. در ابتدا نیز این تقاضا با استقبال گسترده از سوی فروشندگان ملک در شهر زیبا و گردشگری استانبول همراه بود تا جایی‌ که درصد فروش انواع خانه و آپارتمان در طول روز، به حداکثر میزان ممکن رسید و به یکی از کسب‌وکارهای پردرآمد در این کشور تبدیل شد. اما هیچ‌کس نمی‌دانست که این روند صعودی به ضرر آن‌ها خواهد بود و پس از مدت کوتاه آثار سوء آن‌ها مشاهده گردید.

 

هم‌اکنون نیز اکثر موارد عرضه و تقاضای ملک، توسط سرمایه‌گذاران و افراد ثروتمند داخلی و خارجی در حال انجام است و همین امر باعث شده‌است تا نه تنها قیمت ملک در استانبول ثبات نداشته باشد، بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش قیمت‌ها به‌صورت سرسام‌آور و غیرقابل کنترل باشیم. البته برای مهار بازار املاک در شهر استانبول، می‌بایست میزان عرضه و تقاضا را کنترل کرد تا فروش انواع ملک به‌صورت مدون و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود و تا حدودی بتوان قیمت خرید خانه در استانبول را کنترل کرد. اگر این روش در شهر استانبول نتیجۀ مثبت داشته باشد، مسلماً در سایر شهرها نیز کاربرد مطلوب و مؤثری خواهد داشت. در غیر این‌ صورت باید به دنبال راه جدید برای گذر از این مشکل اساسی بود.

 

4. افزایش قیمت مصالح

بخش اعظمی از قیمت املاک در دنیا، به هزینۀ مصالح و تأمین آن برای ساخت انواع سازه اختصاص یافته‌است. ساخت انواع ملک و خرید خانه در استانبول نیز از این قاعده پیروی می‌کند و قیمت مصالح مصرفی تا حد زیادی بر ارزش ملک تأثیرگذار است، ازاین‌رو هرگونه نوسان و افزایش قیمت مصالح، بازار مسکن را متحول می‌سازد و درپی آن شاهد افزایش قیمت خرید ملک در استانبول خواهیم بود. متأسفانه در صنعت ساختمان‌سازی، هزینۀ مواد اولیه، مصالح، تجهیزات، حقوق و دستمزد کارگران و استادکاران نیز متناسب با تورم در حال افزایش است و همین امر نیز نظم بازار املاک در استانبول را برهم زده‌است.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

5. مالیات ساخت ملک در ترکیه

براساس قوانین و مقررات کشور ترکیه، در ازای ساخت خانه، از مالکان مالیات اخذ می‌شود که میزان و نحوۀ اخذ آن براساس شرایط افراد متفاوت است و متناسب با نوع سازه، متراژ، موقعیت مکانی و قیمت واقعی املاک محاسبه می‌شود. به‌تبع آن با افزایش مساحت، کیفیت ساخت و نوع خانه، به‌نسبت مالیات ساخت نیز تغییر پیدا می‌کند و کلیۀ مالکان موظف به پرداخت آن هستند.

 

البته این مالیات صرفاً یک طرف قضیه است و در اصل باید گفت که چه خریدار و چه فروشنده به‌نوعی مالیات ساخت را پرداخت می‌کنند. بدین صورت که پس از پرداخت مالیات توسط مالک، این مبلغ به ارزش ملک افزوده می‌شود و هنگام خرید املاک، خریداران نیز آن را به‌عنوان بخشی از قیمت خانه پرداخت می‌کنند، بنابراین با افزایش میزان مالیات، به‌نسبت قیمت خرید خانه در استانبول نیز افزایش پیدا کرده‌است. البته دولت و مجلس ترکیه نیز در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و با ارائه محدودیت‌ها و بخشودگی بخشی از مالیات ساخت خانه، می‌توانند تأثیر بسزایی در کاهش قیمت املاک در ترکیه به‌خصوص شهر Istanbul داشته باشند.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

آیا خرید خانه در شهر استانبول در سال 2023 یک سرمایه‌گذاری موفق است؟

اکنون که در ماه پایانی سال 2022 میلادی قرار داریم، یک سؤال اساسی ذهن همۀ سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خرید ملک در شهر استانبول را به خود معطوف ساخته است. سؤال این است که “خرید ملک در شهر استانبول در سال آتی (2023 میلادی) یک سرمایه‌گذاری خوب و موفق است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هر آنچه که در بازار املاک شهر استانبول شاهد آن هستیم، نتیجۀ عملکرد مطلوب دولت ترکیه و تدابیر وضع‌شده در این‌ خصوص است. درواقع دولت ترکیه با وضع قوانین منحصر‌به‌فرد و شرایط خاص، کلیۀ بازرگانان و تجار را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش املاک کرد.

 

به همین سبب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تعدادی زیادی از تجار و سرمایه‌گذاران به‌سمت بازار مسکن در شهرهای مختلف ترکیه به‌ویژه استانبول هجوم آوردند و اقدام به خرید ملک کردند. علاوه‌بر این، آئین‌نامه‌های اخذ تابعیت براساس خرید خانه و سرمایه‌گذاری در بخش املاک نیز موجب افزایش میزان خرید ملک در استانبول و سایر شهرهای ترکیه شد. با توجه به آمارهای موجود و همچنین سیر صعودی قیمت خانه در استانبول، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بخش املاک ترکیه قطعاً سودآور خواهد بود وآیندۀ خوبی در انتظار سرمایه‌گذاران است.

 

البته باید توجه داشته باشید که افزایش قیمت خانه در شهرهای مختلف ترکیه، خرید ملک در این کشور را با یک‌سری مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو کرده‌است، ازاین‌رو تنها کسانی می‌توانند وارد این عرصه شوند که سرمایۀ لازم و کافی برای خرید ملک یا املاک موردنظرشان در اختیار داشته باشند، بنابراین اگر از تمکن مالی برخوردار هستید و توانایی خرید ملک در شهر استانبول ترکیه را دارید، فرصت را از دست ندهید و هم‌اکنون به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد این بازار زودبازده شوید، زیرا قیمت خرید خانه در استانبول به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و برای موفقیت در این راه می‌بایست نهایت دقت و سرعت را به خرج دهید.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

نوسانات قیمت لیر و کاهش بهره بانکی از سوی دولت تأثیر آن بر ارزش ملک در استانبول

لیر واحد پول کشور ترکیه نیز در ماه‌های گذشته نوسانات بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته است. به‌گونه‌ای که با کاهش بهره بانکی از سوی دولت ارزش آن در برابر سایر ارزهای خارجی دچار کاهش شده‌ و همین امر باعث افزایش روند سرمایه گذاری خارجی شده است. البته درزمینۀ خرید ملک در اقصی‌نقاط جهان همواره یک‌سری ریسک و چالش وجود دارد که میزان و شدت آن براساس شرایط قانونی و مالی حاکم بر کشورها متفاوت است و همین امر نیز باعث شده‌است تا خرید ملک در یک کشور به‌راحتی انجام شود و در بعضی کشورها نیز با دشواری فراوان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد.

 

همان‌طور که مستحضر هستید، نرخ ارز در هر کشور، یکی از عوامل اصلی تعیین‌کنندۀ قیمت خانه و تسهیل‌کنندۀ فرآیند خرید و فروش آن است. در همین راستا افزایش ارزش دلار برابر لیر ، موجب شده‌ تا خریدارن خارجی بیشتری جذب بازار املاک استانبول شوند.

 

شاید با خود فکر کنید که تورم جهانی هرسال موجب افزایش قیمت تمامی اقلام می‌شود. این طرز تفکر کاملاً صحیح و به‌جا است. اما در کنار تورم نیز یک‌سری عوامل داخلی و خارجی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند. همۀ ما می‌دانیم که افزایش قیمت ملک به‌صورت سالانه طبیعی است. اما آنچه که سازندگان و سرمایه‌گذاران بخش مسکن در ترکیه را شگفت‌زده کرده‌است، افزایش غیرمعقول و نامتعارف قیمت خرید ملک در استانبول است که دلیل اصلی آن هجوم خارج از تصور سرمایه گذاران روس بوده است.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

مزایای خرید خانه در استانبول با قیمت مناسب

تمامی آنچه که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، درخصوص علل مختلف افزایش قیمت ملک در ترکیه، به خصوص شهر استانبول بود. در صورتی‌ که این رشد قیمت کنترل شود و ارزش خانه به جایگاه واقعی برسد، خرید ملک در استانبول مزایای فراوانی را برای افراد بومی و اتباع خارجی به‌همراه خواهد داشت. برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای خرید مسکن در شهر استانبول به قرار زیر است:

 

• اخذ اقامت ملکی برای اتباع خارجی در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛

• خرید سریع و آسان خانه برای تمامی افراد بومی شهر استانبول و سایر شهرهای ترکیه با وام های بلند مدت بانکی؛

• امکان خرید ملک با حداقل قیمت به ارزش 400000 دلار و اخذ تابعیت کشور ترکیه؛

• دریافت پاسپورت ترکیه و آزادی برای تردد بین کشورهای مختلف جهان؛

• خرید، فروش و اجارۀ انواع ملک با بازدۀ سودآوری بالا؛

• افزایش ارزش خانه به‌صورت بلندمدت ؛ این مزیت یکی از خواسته‌های اصلی بسیاری از متقاضیان داخلی و خارجی خرید خانه در استانبول است تا ضمن خرید مسکن با قیمت مناسب، سرمایۀ آن‌ها در آینده افزایش پیدا کند.

• بهره‌مندی از تسهیلات و خدمات دولتی جهت سرمایه‌گذاری در خاک ترکیه؛

• زندگی آرام و راحت با سرمایه‌گذاری موفق و تضمین‌شده.

 

پیش‌بینی قیمت خانه در استانبول در سال آینده

با توجه به تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم و همچنین اوضاع اقتصادی جهان به‌ویژه کشور ترکیه، انتظار می‌رود که در سال آینده نیز قیمت خرید خانه در استانبول سیر صعودی خود را ادامه دهد. البته نمی‌توان یک قیمت ثابت و مشخص را برای سال آتی مشخص کرد و صرفاً براساس آمارها و اعداد و ارقام موجود می‌توان به یک برآورد کلی دست پیدا کرد.

دلیل افزایش زیاد قیمت خانه در استانبول چیست؟

سخن پایانی

قیمت خانه از گذشته تا به امروز همواره مدنظر اقشار مختلف جوامع بوده‌است. به نحوی که متقاضیان با رصد حرکات بازار در زمان و موقعیت مناسب، اقدام به خرید، فروش و اجارۀ املاک می‌کنند. در این راستا پایتخت کشورها و شهرهای بزرگ بیش از سایر شهرها دچار تحولات شدید درخصوص افزایش قیمت خانه شده‌اند. قیمت خرید خانه در استانبول ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و سیر صعودی بی‌سابقه‌ای را در سال‌های اخیر، به‌ویژه شش ماه گذشته پیشت سر گذاشته است. در حال حاضر نیز میزان خرید آپارتمان در استانبول، به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین فضاهای مسکونی، دارای سیر صعودی است و تنها ملیت سرمایه گذاران ملک در استانبول از کشورهای خاورمیانه به کشورهای روس زبان مثل روسیه، اکراین، قزاقستان، بلاروس در حال تغییر است.

جدیدترین مطالب