دوچرخه کودک بخریم یا سه چرخه کودک؟

دوچرخه کودک بخریم یا سه چرخه کودک؟

سال‌های ابتدایی زندگی کودکان، همان سال‌های طلایی و درخشانی است که هم شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و هم خاطراتشان ثبت می‌شود. همه‌ی ما شیرین‌ترین خاطراتی که هنوز هم در ذهنمان ثبت شده است، به دوران کودکیمان بازمی‌گردد. از دوچرخه سواری و فوتبال و لی لی بگیرید تا جنگ هایی که با تفنگ‌های آب پاش یا اسباب بازی انجام می‌دادیم.

 

اهمیت خاطرات دوران کودکی بر هیچکس پوشیده نیست و به همین علت، والدین سعی می‌کنند بهترین خاطرات کودکانشان را رقم بزنند. معمولا بهترین راه حلی که به ذهن والدین می‌رسد خرید یک دوچرخه یا سه چرخه کودک برای فرزند دلبندشان است چرا که لذت سه چرخه و دوچرخه سواری یک لذت واقعی است که تا مدت ها انسان را سر حال می‌آورد و نکات زیادی را می‌آموزد. اما ممکن است در یک دوراهی عجیبی گیر کنند و این سوال برایشان پیش بیاید که دوچرخه کودک بهتر است یا سه چرخه کودک؟

 

اساس کار این دو وسیله کاملا متفاوت است اما این سوالی است که ما زیاد آن را مشاهده می‌کنیم. برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانیم که این دو وسیله برای چه مواردی استفاده می‌شود.

 

سه چرخه کودک

سه چرخه‌های کودک مدت زیادی نیست که وارد بازار ایران شده‌اند اما در همین مدت بسیار کم توانسته‌اند یک رقیب قدرتمند برای کالسکه‌ها باشند (به دلیل قیمت بسیار مناسب و امکانات بسیار زیاد). اکثر سه چرخه‌ها هم قابلیت استفاده به عنوان سه چرخه معمولی را دارند هم به عنوان کالسکه استفاده می‌شوند. مشهورترین مدل‌های سه چرخه دوکاربره برندهای فلامینگو و QPlay است که قطعا بارها نامشان به گوشتان خورده است.

انواع سه چرخه های فلامینگو و qplay

سه چرخه‌های کودک برای کودکان 10 ماه تا 6 سال استفاده می‌شود و معمولا هدف از خرید آن‌ها برای جابجایی کودکانی است که هنوز راه رفتن را یاد نگرفته‌اند. در این مرحله والدین کودک را درون سه چرخه‌های کالسکه‌ای قرار می‌دهند و با خود به خارج از خانه می‌برند. اما بعد از اینکه کودک شروع به راه رفتن کرد ممکن است سه چرخه‌ها بلا استفاده شوند؟

 

تفاوت سه چرخه‌ با کالسکه در همین موضوع است. سه چرخه‌های دارای جاپایی سنین مختلف و رکاب هستند که به کودکان این امکان را می‌دهد که بتوانند خودشان رکاب بزنند و سه چرخه را هدایت کنند. بهتر است در ابتدا با استفاده از خلاص کن، اتصال رکاب به چرخ‌ها را از بین ببرید تا کودک رکاب زدن را آموزش ببینید. بعد از آن می‌توانید هدایت کامل سه چرخه را به فرزندتان بسپارید تا لذت سه چرخه سواری برای آن‌ها دو چندان شود.

 

سه چرخه‌های کودک بهترین وسیله برای آموزش رکاب زدن و دوچرخه سواری هستند و می‌توانند از آن تا 6 سالگی هم استفاده کنند. معمولا چرخش 180 درجه صندلی (برای تبدیل به کالسکه)، قابلیت صندلی خوابیده، کلاچ چرخ جلو، سبد یا کیف وسایل، ترمز، سایبان، عصای تنظیمی و قابلیت تا شدن سه چرخه (برای حمل و نقل آسان) از ویژگی‌های بارز سه چرخه‌هاست.

 

دوچرخه کودک

قطعا با دوچرخه‌ کودک یا بچه گانه آشنایی دارید و خاطرات زیادی را با آن‌ها پشت سر گذاشته‌اید. دوچرخه‌های بچه گانه معمولا برای کودکان 3 سال به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهتر است برای شروع از چرخ‌های کمکی استفاده کنید. این چرخ‌ها به کودکان کمک می‌کنند رکاب زدن را به خوبی یاد بگیرند و بتوانند بر روی دوچرخه تعادل خود را حفظ کنند.

دوچرخه کودک دخترانه و پسرانه

بعد از یادگیری رکاب زدن می‌توانید با خیال راحت چرخ‌های کمکی را جدا کنید تا کودکتان به گردش بپردازد. سایز 12 کوچکترین سایز دوچرخه است که مناسب کودکان 3 تا 5 سال است. بعد از آن به ترتیب سایز 16 برای کودکان 5 تا 8 سال و سایز 20 مناسب کودکان 7 تا 11 سال قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که حتما دوچرخه را متناسب با سن و قد فرزندتان انتخاب کنید تا آسیبی به کودک دلبندتان وارد نشود. همچنین حتما حواستان به ایمنی فرزندتان باشد. مهم نیست که دوچرخه سواری بلد باشد یا خیر، کلاه دوچرخه، زانوبند و آرنج بند از مهم ترین وسایلی است که استفاده از آن ها برای هر کودکی واجب است.

 

خب با این اوصاف دوچرخه بخریم یا سه چرخه؟

از آنجا که بازه سنی مورد استفاده برای این دو وسیله متفاوت با یکدیگر است، بهتر است اگر فرزندتان راه رفتن را هنوز یاد نگرفته است از سه چرخه استفاده کنید تا هم بتوانید او را با خیال راحت جابجا کنید و هم به صورت اصولی و از پایه رکاب زدن را آموزش دهید. این موضوع باعث می‌شود تا فرزندتان با خیال راحت به سمت دوچرخه برود و کاملا حرفه‌ای رکاب بزند.

 

اگر هم کودکتان به سن 2.5 تا 3 سالگی رسیده و می‌تواند بدون کمک راه برود، دوچرخه کودک می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد اما یادتان باشد برای شروع دوچرخه سواری از سایز 12 دوچرخه‌های کودک استفاده کنید.

 

قبل از خرید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

حتما قبل از خرید مطمئن شوید که مدل مونتاژ شده به دستتان می‌رسد. البته اگر دست به آچار هستید و خودتان توانایی سرهم کردن سه چرخه یا دوچرخه را دارید، می‌توانید به تنهایی از پس این کار بربیایید و مقداری هم در هزینه صرفه جویی کنید.

راهنمای آموزش دوچرخه سواری به کودکان

خوشحال کردن کودکتان قطعا از هرچیزی مهم‌تر است اما دقت کنید که باید به بودجه‌تان هم نگاهی داشته باشید. سه چرخه‌ها و دوچرخه‌ ها مدل‌های زیادی دارند و امکانات زیادی را ارائه می‌دهند. برخی از مدل‌ها جنس بدنه متفاوتی دارند یا امکانات زیادی ندارند و قطعا از قیمت پایین‌تری هم برخوردارند. پس در ابتدا اولویت‌های خود را مشخص کنید سپس مدل موردنظرتان را انتخاب کنید.

 

سعی کنید از کسانی که تجربه خرید دارند بپرسید و راهنمایی دریافت کنید. به مشاوران فروش و یا کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بگوئید که می‌خواهید در چه زمان و مکانی از سه چرخه یا دوچرخه استفاده کنید. مثلا اگر قرار است در زمین‌های کوهستانی یا سرازیری و سراشیبی زیاد استفاده شود باید از دوچرخه کوهستان و اگر قرار است برای مسیرهای داخل شهری استفاده شود، از دوچرخه‌های شهری استفاده کنید. همچنین پرس و جو کنید که آیا به لوازم و یا قطعات جانبی دیگری نیاز دارید یا خیر. این افراد قطعا اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با محصولات دارند و به خوبی از عهده مشاوره دادن و کمک کردن به شما برمی‌آیند.

 

مطمئن شوید مدلی که قصد خرید آن را دارید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد یا خیر! اگر توجهی به گارانتی یا خدمات پس از فروش محصولات نکنید مجبور می‌شوید هزینه بسیار زیادی برای تعمیر و نگهداری آن‌ها بپردازید. پس دقت کنید محصولات شامل گارانتی یا خدمات پس از فروش هستند و آیا شرکت معتبری آن‌ها را گارانتی می‌کند؟

 

سخن پایانی

تمام موارد گفته شده، مهم‌ترین نکاتی بود که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. همچنین یادتان باشد هر وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید بر اساس نیازهایتان باشد. در آخر هم توجه داشته باشید که از فروشگاه‌ها یا برندهایی خریدتان را انجام دهید که معتبر باشند و بتوانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

 

یکی از بزرگترین فروشگاه‌هایی که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه می‌دهد فروشگاه آیبایک است که سالیان سال است در این حوزه فعالیت می‌کند و تا به الان توانسته خود را به عنوان بزرگترین مرجع دوچرخه و سه چرخه در ایران اثبات کند. همچنین تمام محصولات این فروشگاه با گارانتی 18 ماهه معتبر، تضمین پایین‌ترین قیمت و ارسال رایگان ارائه می‌شود. اگر هم نیاز به مشاوره تخصصی داشتید می‌توانید به صورت کاملا رایگان با پشتیبانان این سایت تماس برقرار کنید تا لذت خریدی دو چندان داشته باشید.

جدیدترین مطالب