راه حل مشکلات تنفسی با دستگاه اکسیژن ساز

راه حل مشکلات تنفسی با دستگاه اکسیژن ساز

راه حل مشکلات تنفسی با دستگاه اکسیژن ساز

می دانیم که علم پزشکی همچنان پیشرفت می کند. از گذشته همواره بیمارانی بوده اند که میزان اکسیژن در خون آن ها پایین بود و دچار مشکلات تنفسی بودند. به همین دلیل بود که محققان برای تأمین اکسیژن غنی برای این افراد دست به اختراع دستگاه اکسیژن ساز زدند. اگر در رابطه با قیمت دستگاه اکسیژن ساز سوالاتی در ذهنتان است و می خواهید اطلاعات کاملی درباره این دستگاه به دست آورید بهتر است این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

 

معرفی دستگاه اکسیژن ساز

این روزها تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفت کرده است و سبب شده است که دستگاه اکسیژن ساز به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین اختراعات پزشکی معرفی شود که خدمات مناسب و قابل توجهی به بیماران می رساند.

 

دستگاه اکسیژن ساز یکی از انواع مهم تجهیزات پزشکی است مخصوص افرادی است که از بیماری و مشکلاتی که مربوط به تنفس می شود رنج می برند. افرادی زیادی هستند هستند که از بیماری هایی مثل مشکلات ریه و امفیزم و … رنج می برند. بیماری ها و مشکلاتی مثل بیماری های ریوی، آسم، مشکلات قلبی و افرادی عادی که به خاطر آلودگی هوا، خستگی و مشکلات دیگر دچار تنگی نفس هستند می توانند از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند.

 

کاربرد دستگاه اکسیژن ساز چگونه است؟

گفتنی است که عناصر تشکیل دهنده اکسیژن در فضا که هر فرد از آن استفاده می کند شامل نیتروژن، اکسیژن و آرگون است. همانطور که می دانید سیستم تنفسی اشخاصی که مشکلات تنفسی عذاب می کشند قادر به جدا کردن اکسیژن از هوای فضا نیست و یا مقدار کمی از آن را می تواند جدا سازد. به همین دلیل است که برای جدا کردن اکسیژن از نیتروزن و ارگون باید هوایی تولید شود که دارای 96 درصد اکسیژن باشد که به همین منظور است که دستگاه اکسیژن تولید شده است و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

نکاتی مهم برای خرید دستگاه اکسیژن ساز

 

چگونه دستگه اکسیژن قادر است که اکسیژن را جدا کند؟

ساختار دستگاه اکسیژن ساز به این شکل است که در آن یک کمپرسور هوا به کار رفته است و شامل دو مخزن محتوی زئولایت هستند است و به وسیله آن ها می تواند اکسیژن مولکول های هوا را جدا کند. در واقع کمپرسور به جذب هوای فضای داخل اتاق می پردازد و آن را داخل دستگاه می کشد و پس آن نیتروژن و سایر مواد را از هوا جدا می کند و اکسیژن خالص از آن خارج می شود. درست بعد از جدا کردن اکسیژن فشار از هوا کاهش می یابد و همه مواد که به وسیله دستگاه جذب شده اند توسط مخازن زئولایت به سمت محیط بر میگردد. این مراحل به آرامی انجام می گیرد تا دستگاه اکسیژن ساز بتواند حجم بالایی اکسیژن را از دستگاه خارج کند.

راه حل مشکلات تنفسی با دستگاه اکسیژن ساز

گفتنی است که مقدار اکسیژن که دستگاه اکسیژن ساز تولید می کند تقریبا 5 برابر مقدار اکسیژن در هوا است که با 3 برابر فشار اتمسفر به ریه های بیمار اکسیژن وارد می کند و اکسیژن اضافی در خون حل می شود و به همه بدن می رسد. این امر سبب می شود که هم حال بیمار بهبود یابد و هم سایر بافت های اجزای بدن ترمیم شوند.

 

انواع دستگاه اکسیژن ساز کدام هستند؟

دستگاه اکسیژن ساز شامل دو نوع ثابت و قابل حمل می باشد که هر کدام از این دو مدل دارای کاربرد خاص خودشان هستند. دستگاه هایی که برای استفاده در منازل تهیه می شوند از نوع دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل می باشد. معمولا برای جا به جایی راحت تر دستگاه ثابت اکسیژن ساز در منازل چرخ هایی در زیر دستگاه تعبیه می شود که بتوان راحت تر آن را از اتاقی به اتاق دیگر انتقال داد. علاوه بر این برای راحت بودن بیمار در جا به جایی لوله های اکسیژن دارای متراژ بالا در این دستگاه قرار دارد.

 

راه های نگهداری از دستگاه اکسیژن ساز خانگی

همه می دانیم که یکی از شریان های اصلی زنده ماندن افراد تنفس است. تنفس در همه ی انسان ها و حیوان ها عاملی برای ادامه زندگی است. موجودات زنده با نفس کشیدن از هوا اکسیژن دریافت می کنند. انسان ها نیز برای ادامه زندگی خود به تنفس احتیاج دارند و اگر مشکلی در نفس کشیدن و سلامت ریه ها پیش بیاید باعث ناکارایی تنفس و مرگ افراد ختم می شود. امروزه به بازار آمدن دستگاه هایی مثل دستگاه اکسیژن ساز باعث شده افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند بهتر زندگی کنند.

 

چه عواملی باعث اختلال در تنفس و ریه ها می شود؟

عواملی مثل استعمال سیگار، قلیان و سایر دخانیات، آلودگی هوا، مشکلات ریوی، بیماری های عفونی و … سبب ایجاد اختلال در ریه ها و مشکل در تنفس می شود. افرادی که دچار این مشکل می شوند خودشان به راحتی نمی توانند از هوا اکسیژن دریافت کنند بنابراین احتیاج به یک دستگاه مدرن دارند تا مشکل کمبود اکسیژن را حل کند. امروزه عرضه دستگاه اکسیژن ساز در بازار کمک بسیار بزرگی به افرادی کرده است که مشکلات تنفسی دارند.

 

دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه اکسیژن ساز خانگی به عنوان دستگاه مهم و حیاتی شناخته می شود که مخصوص بیمارانی است که مشکلاتی در نفس کشیدن و مشکلات ریوی دارند. به علاوه استفاده از دستگاه اکسیژن ساز پرتابل برای افراد عادی نیز مفید است و افراد می توانند برای بهبود کیفیت تنفس خود و دریافت اکسیژن مناسب از دستگاه اکسیژن ساز خانگی بهره بردند. در این دستگاه از اکسیژن طبی استفاده می شود.

 

کارایی دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز گازهای موجود در هوا را دریافت و تجزیه می کند و سپس آن گاز ها را در مخزن ذخیره می کند و بعد اکسیژن خالص تولید می کند که برای ریه ها مفید است و آسیبی به آن ها نمی رساند. این دستگاه مخصوص بیماران آسمی، پونومونی، مشکلات ریوی و قلبی و از این دسته بیماری ها است. بهتر است در مواقعی که آلودگی هوا به اوج می رسد از این دستگاه پرطرفدار بهره برد و تنفسی سالم را در محیط خانه تجربه کرد.

راه حل مشکلات تنفسی با دستگاه اکسیژن ساز

انواع دستگاه اکسیژن ساز

• دستگاه اکسیژن ساز که قابل حمل است، این دستگاه قابل حمل و نقل است. این دستگاه ابعاد کمتری نسبت به دستگاه ثابت دارد و به خاطر قابل حمل بودن آن وزنش کمتر است.

 

• دستگاه اکسیژن ساز ثابت، دستگاه هایی که ثابت در منازل هستند و آن ها را با چرخ هایی پایینی دستگاه حمل و نقل می کنند.

 

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز خانگی استفاده کنیم؟

سعی کنید دستگاه را هر 6 ساعت یک بار خاموش کنید تا کارایی بهتری داشته باشد. همواره احتیاج کنید که در کنار دستگاه اکسیژن ساز مواد اشتعال زا نباشد. اگر مشکلی برای دستگاه اکسیژن ساز پیش آمد بهتر است که آن را به شرکت ضمانت کننده و افراد متخصص برای تعمیر بسپارید. سعی کنید دستگاه هیچوقت بر سطوح نرم نباشد. هیچ وقت بر دستگاه مایعات نریزید. در کنار دستگاه سیگار یا قلیان استعمال نکنید.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه اکسیژن ساز

• فیلتر
• کمپرسور هوا
• شیر برقی
• سیلندر های زئولیت:
• مخزن اکسیژن
• فلومتر
• لیوان مرطوب کننده

 

چگونه دستگاه را روشن کنیم؟

در ابتدا باید سیم را به پریز برق وصل کنید. مخزن آب دستگاه را از آب مقطر پر کرده و بعد مرطوب کننده را بر روی آن بگذارید و به دستگاه متصل کنید. کلید روشن کردن دستگاه را بفشارید تا دستگاه به کار بیفتد. اگر صدای بوقی شنیده شد یعنی دستگاه سالم است. سعی کنید میزان اکسیژن خارج شده از دستگاه مطابق چیزی که دکتر تجویز کرده تنظیم کنید. توجه داشته باشید که توپکی که داخل فلومتر است نباید از خط قرمز بالایی عبور کند. در اخر برای خاموش کردن دستگاه از دکمه خاموش یا OFF دستگاه استفاده کنید.

 

منبع: بهامین طب

جدیدترین مطالب