نقد و بررسی ساختار توکن های غیر مثلی NFT

نقد و بررسی ساختار توکن های غیر مثلی NFT

همۀ ما می‌دانیم که NFT چیست؛ نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده و غیر قابل معاوضه در بستر بلاک چین است کهNFTها محبوبیت زیادی در بین مردم در سراسر جهان به‌دست آورده‌اند، علت آن این است که توکن‌های غیر قابل معاوضه یا غیر مثلی مبتنی‌بر بلاک‌چین هستند و دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. این دارایی‌های منحصربه‌فرد شامل رسانه‌ها، محتوای دیجیتال و آثار هنری هستند که توکن NFT سند آن‌ها به‌شمار می‌رود. درواقع بهترین نکته‌ای که درمورد توکن NFT وجود دارد، این است که برای هر قطعۀ هنری یک گواهینامۀ دیجیتال با مالکیت غیرقابل‌ برگشت را به صاحبان آن‌ها ارائه می‌دهد، بنابراین بدیهی است که توکن‌های غیرقابل تعویض دارای ویژگی‌های واقعاً خارق‌العاده‌ای هستند و به همین دلیل است که ارزش بیشتری در جهان دارند.

 

اگر به اطلاعات بیشتری دربارۀ ویژگی‌های ساختار توکن‌ NFT نیاز دارید، در ادامۀ مطلب با ما همراه باشید.

نقد و بررسی ساختار توکن های غیر مثلی NFT

ساختار توکن NFT

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که منظور از توکن های غیر مثلی چیست؟ توکن‌های غیر مثلی قبل از این‌که بر بستر بلاک‌چین‌های متعدد توسعه بیابند، در ابتدا تنها بر پایۀ استاندارد شبکۀ ERC721 توسعه یافتند و یکی از توکن‌های خاص اتریوم محسوب می‌شدند.

 

NFTها در بازی‌های کارتی و متاورسی بیشترین کاربرد را دارند و از آن‌ها برای تعریف دارایی‌های درون بازی استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی توکن NFT، منحصربه‌فردبودن آن است. یکی از بازی‌های معروف و محبوب که بر مبنای مفهوم متاورس به‌عنوان بازار NFT فعالیت می‌کند، بازی دیسنترالند است. این پلتفرم در حال حاضر به‌سوی دستیابی به جایگاه برترین بستر رمزارزی – متاورسی در بین کاربران در حرکت است.

 

ویژگی‌های توکن NFT

توکن‌های غیر مثلی دارای چند ویژگی هستند که آن‌ها را از سایر رمزارزها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

 

• غیر قابل معاوضه بودن

ویژگی تعویض‌ناپذیری توکن NFT به این معناست که شما نمی‌توانید یک دارایی را با چیز دیگر تعویض کنید به‌عنوان مثال، یک تابلوی نقاشی با ارزش با یک ماشین تعویض و مبادله نمی‌شود، زیرا منحصربه‌فرد است.

 

• غیر قابل تقسیم بودن

یکی از قابل‌توجه‌ترین قابلیت‌های توکن NFT ویژگی تقسیم‌ناپذیری آن است. این توکن‌ها به‌گونه‌ای شخصی می‌شوند که جدایی‌ناپذیر باشند. شما نمی‌توانید یک NFT بخرید و سپس آن را با افراد دیگر تقسیم کنید. درواقع تنها شما صاحب آن توکن غیر قابل‌ معاوضه هستید. تقسیم‌ناپذیری به این معنی است که شما نمی‌توانید این توکن‌های غیر قابل‌ معاوضه را به توکن‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. علاوه‌بر این اگر شما می‌خواهید کالایی داشته باشید، باید کل NFT را خریداری کنید. البته پیشرفت جدیدی در دنیای NFT وجود دارد که به کاربران متعدد برای سهیم‌شدن در یک توکن NFT و خرید آن کمک می‌کند.

 

• منحصربه‌فرد بودن

چشمگیرترین ویژگی توکن‌های غیر قابل‌ معاوضه، منحصربه‌فردبودن آن‌هاست؛ NFTها به همین دلیل منحصربه‌فرد هستند. معنی معاوضه‌پذیری این است که شما به‌راحتی می‌توانید دارایی را با یک دارایی مشابه جایگزین کنید، اما NFTها توکن‌های غیر‌ قابل‌ هستند و این بدان معنی است که جایگزینی آن‌ها غیرممکن است. شما فقط می‌توانید یک نوع NFT داشته باشید و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. ارزش NFTها به دلیل منحصربه‌فردبودن این توکن‌ها بسیار بالاست. توکن‌های غیر قابل‌ معاوضه، توکن‌های رمزنگاری‌شده‌ای هستند که منحصربه‌فرد بودن یک دارایی خاص را نشان می‌دهند و این ویژگی آن‌ها را از سایر توکن‌ها متمایز می‌کند. مالکیت NFT مشابه خرید اقلام عتیقۀ کلکسیونی است.

نقد و بررسی ساختار توکن های غیر مثلی NFT

• مالکیت

مالکیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های NFTهاست. این ویژگی مهم باعث می‌شود مردم NFT را خریداری کنند، زیرا توکن ان اف تی غیر قابل‌ تقسیم است و تنها یک مالک NFT وجود دارد. NFTها منحصر‌به‌فرد هستند و تحت مالکیت یک فرد واحد قرار می‌گیرند. هر زمان که شخصی NFT را ایجاد کند، روی کلیدهای خصوصی حساب NFT کنترل دارد. همچنین این افراد به انتقال NFTها به حساب اشخاص دیگر دسترسی دارند. مالکان می‌توانند هنگام خرید توکن NFT در فناوری بلاک چین حقوق مالکیت را نیز دریافت کنند.

 

• اعتبار

همۀ ما می‌دانیم که توکن‌های قابل‌ معاوضه نشان‌دهندۀ دارایی‌های دنیای واقعی هستند، بنابراین داشتن NFTهای معتبر ضروری است. اصالت واقعاً یکی از ویژگی‌های ضروری NFT است که به تضمین منحصربه‌فرد بودن توکن‌های غیر قابل‌ معاوضه نیز کمک می‌کند. هنگامی که شما یک NFT در فناوری بلاک‌چین دارید، دریافت جزئیات آن NFT بسیار آسان است. صاحبان این نوع توکن‌ها همیشه می‌توانند مسیر حسابرسی NFT را ببینند تا تاریخچۀ توکن دیجیتال را بدانند. این موضوع به بررسی بهتر دارایی‌ها هنگام معامله یا مبادله توکن‌های دیجیتال کمک می‌کند. شناسه‌های منحصربه‌فرد توکن‌های غیر قابل معاوضه آن‌ها را از سایر NFT‌ها متمایز می‌کنند.

 

• کمیاب‌بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های توکن‌های NFT کمیاب یا نادربودن NFTها اشاره دارد. نادربودن درواقع یکی از اصول اساسی ارزش NFTهاست، بنابراین سازندگان NFT می‌توانند بسیاری از NFTها را با محدودیت خاصی توسعه دهند. برای مثال، فرض کنید یک برگزارکنندۀ رویداد می‌تواند تعداد NFT‌های بلیت رویدادی که می‌خواهد صادر کند را تعیین کند. اگر برگزار‌کننده فقط 100 بلیط برای یک رویداد صادر کند، پیشنهادات حراج برای بلیط‌ها رقابتی می‌شود. از سوی دیگر اگر برگزارکنندۀ 5000 NFT به‌عنوان بلیط صادر کند، رقابت در مناقصه می‌تواند به نوعی کاهش یابد.

 

در برخی موارد خاص می‌توانید NFTهایی با ویژگی‌های مشابه یکدیگر مانند کپی بلیط‌ها ضرب کنید. از سوی دیگر برخی از توکن‌هایNFT دارای ویژگی‌های متمایز هستند، مانند بلیط برای یک صندلی خاص. همچنین شما می‌توانید NFTهای خاص و کمیاب داشته باشید که به‌عنوان کلکسیون‌های منحصربه‌فرد عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که هر NFT یک شناسۀ مجزا و فقط یک مالک دارد. کمیاب‌بودن NFT به‌طور قابل‌توجهی به درک سازندگان NFT بستگی دارد. به‌عنوان مثال، یک خالق NFT می‌تواند روی منحصربه‌فرد ساختن هر توکن NFT تمرکز کند تا از کمبود آن اطمینان حاصل کند یا این‌که به دلایل خاص چندین کپی تولید کند.

نقد و بررسی ساختار توکن های غیر مثلی NFT

جمع‌بندی

توکن NFT نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده است که در دارایی‌های درون بازی‌های متاورس کاربرد دارد. درواقع این نوع توکن به‌نوعی سند مالکیت برای دارایی‌های این بازی‌هاست. این توکن‌ها دارای یک ویژگی مهم هستند که آن‌ها را از سایر ارزها متمایز می‌کند و آن غیر قابل‌ معاوضه بودن آن‌هاست. توکن NFT منحصربه‌فرد است و قابل تعویض و مبادله با هیچ دارایی دیگری نیست. از سوی دیگر این نوع توکن قابلیت تقسیم را ندارد و نمی‌توان آن را به چندین قسمت تقسیم کرد. اصالت، کمیاب‌بودن و مالکیت از ویژگی‌های مهم دیگر ساختار توکن NFT است که در این مقاله به توضیح آن‌ها پرداخته شد.

جدیدترین مطالب