ساخت دستگاه جوجه کشی ساده و دقیق در خانه

ساخت دستگاه جوجه کشی ساده و دقیق در خانه

کم کم نزدیک فصل پاییز می شویم . فصلی که از اواسط آن جوجه کشی در بین پرورش دهندگان طیور رواج پیدا کرده و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد. در این بین افزایش هزینه های خرید دستگاه های جوجه کشی سبب شده است که بسیاری از افراد به سوی تولید دستگاه جوجه کشی دست ساز حرکت کنند. در این پست روش درست کردن یک دستگاه جوجه کشی جمع و جور و ارزان قیمت را آموزش داده ایم.

ساخت دستگاه جوجه کشی ساده و دقیق در خانه

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت دستگاه :

ساخت هر دستگاهی نیازمند برخی تجهیزات می باشد. تجهیزات در وحله ی اول بسیاری از عملیاتی که در دستگاه های جوجه کشی رخ میدهد را به صورت اتوماتیک فراهم میکنند. در وحله ی دوم دقت دستگاه را افزایش میدهند و در نتیجه راندمان کلی سیستم ارتقا داده میشود.

 

از جمله تجهیزاتی که می توان در ساخت دستگاه های جوجه کشی مورد استفاده قرار داد موارد زیر می باشند :

– بدنه دستگاه

– سیستم گرمایش و تنظیم دما

– سیستم تهویه

– سیستم رطوبت

– شانه های جوجه کشی

– چرخش شانه ها

در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

– بدنه دستگاه :

ساده ترین و ارزانترین بدنه ای که میتوان استفاده کرد ، بدنه کارتنی می باشد. با اینکه کارتن امکان جذب رطوبت را دارد ولی از نظر قیمت تمام شده کمترین قیمت مورد نظر مربوط به بدنه هایی از جنس کارتن میباشد. دستگاه هایی که از جنس کارتن ساخته میشود طول عمری حداکثر 3 دوره ای دارند . بدین معنا که امکان استفاده بیش از سه دوره جوجه کشی توسط انها وجود ندارد و بدنه باید تعویض شود.

 

– شانه و سیستم چرخش :

تخم ها در وحله ی اول باید بر روی شانه ها قرار گیرد . علاوه بر شانه موتور جوجه کشی نیز بسیار اهمیت دارد. یکی از مواردی که کاربران در استفاده از دستگاه های جوجه کشی خانگی با ان مواجه هستند، نیاز به چرخش مناسب در تخم های نطفه دار است. اگر چرخش مناسب در دستگاه های مذکور صورت نگیرد جوجه به تخم چسپیده و عاقبتی جز تلف شدن ندارد.

 

چرخش به گونه ای است که هر 4 تا 6 ساعت باید چرخش انجام گیرد. از این رو ممکن است چرخش شبانه برای کاربران با مشکلاتی همراه باشد. بدین منظور بهتر است از موتورهای چرخشی استفاده شود. برای این کار انواع موتور جوجه کشی قابل استفاده میباشد که بیشتر به تعداد تخم مورد استفاده بستگی دارد.

 

هر چقدر تخم ها کمتر باشند موتور ضعیفتری نیاز است.

 

سیستم گرمایشی :

گرما در هچر و ستر جوجه کشی بسیار مهم می باشد. روش های گرمایشی بسیار متنوعی برای گرمادهی به تخم های نطفه دار وجود دارد. از جمله ی این روش ها می توان به استفاده از لامپ های رشته ای اشاره کرد. لامپ های رشته ای گرمای بالایی تولید می کنند و با توجه به قیمت ارزانی که دارند میتوان از آنها برای استفاده در دستگاه جوجه کشی استفاده کرد. بسته به اندازه ی دستگاه قدرت لامپ میتواند متفاوت باشد. اما به طور کلی لامپ های رشته ای 50 یا 60 واتی گزینه ای بسیار مناسب برای استفاده در دستگاه های جوجه کشی می باشند.

 

اما نکته ی مهم اینجاست که به دلیل بسته بودن محفظه ، گرما به مرور افزایش می یابد و امکان کنترل دستی ان ، یعنی خاموش روشن کردن لامپ به صورت دستی امکان پذیر نخواهد بود. از این رو از قطعه ای به نام کنترلر جوجه کشی برای این کار استفاده میشود.

 

قیمت انواع کنترلر جوجه کشی بسیار متنوع است که بستگی به امکانات آنها دارد. ولی کنترلرهای ارزان قیمت نیز قابل خریداری می باشند. کافی است یک کنترلر 200 تومانی همراه با یک سنسور 100 تومنی خریداری کنید . سپس بر روی کنترلر تنظیم میکنید که دما بین چند درجه باشد که سیستم لامپ را روشن کند. برای دستگاه های ساده که با کارتن درست میشوند همین یک مورد کافی می باشد اما اگر بخواهید که همین سیستم چرخش موتور را نیز کنترل کند هزینه ی بیشتری باید پرداخت کنید.

 

سیستم رطوبت دهی :

رطوبت متوسط در دوران جوجه کشی چه در هچر چه در ستر بالاتر از 55 درجه می باشد. از این رو مشخص میشود که اهمیت این مورد بسیار بالاست. در شهرهای شمالی کشور با توجه به رطوبت های بسیار بالای محیطی گاها نیازی به استفاده از دستگاه های رطوبت سازی وجود ندارد و رطوبت به صورت اتوماتیک سنجیده میشود.

 

اما در سایر شهرها نیاز به استفاده از ابزارهایی برای رطوبت سازی می باشد. یکی از ساده ترین این ابزارها یک کاسه اب می باشد ! بدون هیچ هزینه ی اضافی ای می توانید با یک کاسه ی اب موجود در خانه رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

 

بهتر است این اب در نزدیکی منبع گرمایشی قرار گیرد تا این گرما سبب تولید رطوبت شود.

 

سیستم تهویه :

سیستم تهویه هم برای چرخش مناسب گرما در تمامی قسمت های دستگاه آن هم به یک مقدار ثابت مورد استفاده قرار میگیرد و هم برای ورود و خروج هوای داخل دستگاه . پیشنهاد ما استفاده از یک فن در نزدیکی منبع گرما و رطوبت ساز می باشد. اگر این فن بین این دو منبع قرار گیرد ، هم رطوبت به راحتی افزایش پیدا میکند و هم اینکه هوا در کل سیستم پخش می شود.

ساخت دستگاه جوجه کشی ساده و دقیق در خانه

نکات مهم در طراحی دستگاه :

1- حتما تمامی درز های دستگاه را ببندید.

 

2- هر روز به دستگاه سر بزنید چرا که عدم عملکرد یکی از سیستم ها و عدم چک ان سیستم سبب ایجاد خسارتی جبران ناپذیر خواهد شد.

 

3- امکان خرابی لامپ داخل دستگاه بسیار بالاست. از این رو حتما چند لامپ به صورت زاپاس نگهدارید.

 

4- دستگاه را در محیطی با هوای باز قرار ندهید . به هیچ وجه دستگاه را در بالکن یا محیطهایی همچون پارکینگ که درب آن زیاد باز و بسته میشود قرار ندهید.

 

5- در صورتی که امکان تهیه سیستم مخصوص سنجش دما و رطوبت را ندارید، حتما از دماسنج ها و رطوبت سنج های انالوگ یا دیجیتال استفاده کنید.

 

پیش از استفاده دستگاه را تست کنید :

پیش از آنکه اقدام به قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه کنید، به مدت 2 تا 3 روز دستگاه را تمام وقت روشن کنید و دما-رطوبت ان را چک کرده و تست کنید. بعد از این مدت اگه تمامی امار درست بود میتوانید تخم نطفه دار داخل دستگاه قرار دهید.

 

نتیجه گیری :

استفاده از دستگاه های دست ساز بیشتر برای افرادی که دسترسی آسانتری به تخم های نطفه دار دارند بسیار مناسب می تواند باشد و با تست و خطای زیاد می توان دستگاهی قدرتمند با دقت بسیار بالا تولید کرد.

جدیدترین مطالب