چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

در سؤالات آزمون کتبی استخدامی‌ها، بخشی از آن‌ها مربوط به تست هوش بوده که از امتیاز ویژه‌ای در آزمون برخوردار است. برای آشنایی با نمونه سؤالات تست هوش، لازم است از قبل توانایی حل آن‌ها، در فرد به وجود آمده باشد. به این‌ معنا که داوطلب باید از قبل با شیوه طرح سؤال و نحوه پاسخگویی به آن‌ها آشنا شود تا بتواند به بهترین نحو به سؤالات پاسخ دهد.

 

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم مهم‌ترین سؤالات مطرح شده در زمینه تست هوش و روش‌های پاسخگویی به آن‌ها را برای مخاطبان به اشتراک بگذاریم. امیدوارم که مطالب بیان شده برایتان مفید و ارزشمند واقع شود.

 

محتوای اصلی سؤالات تست هوش چیست؟

در طرح انواع سؤالات تست هوش، هدف اصلی غافلگیری مخاطب است.‌ به این صورت که پاسخ سؤال کاملاً برعکس نظر مخاطب بوده یعنی به نوعی طراح سؤال، سعی در گیج شدن و پرت کردن حواس مخاطب دارد. ماهیت دیگر تست هوش، ایجاد خلاقیت و توانایی حل مسئله در ذهن‌ داوطلب است. به همین‌ دلیل در همه‌ی آزمون‌های استخدامی اعم از دولتی و غیر دولتی، نمونه سؤالات تست هوش وجود دارد. اگر کمی بر روی سؤالات تست هوش در آزمون‌های استخدامی متمرکز شوید درمی‌یابید که هدف اصلی از طرح همه این  سؤالات به چالش کشیدن فرد و درگیر کردن ذهن مخاطب است.

 

اهداف طراح سؤالات تست هوش

همان‌طور که در بالا اشاره شد، چندین هدف کلی در همه سؤالات تست هوش وجود دارد.‌ در زیر به مهم‌ترین اهداف مشترک در طرح سؤالات تست هوش اشاره شده است:

 

• توانایی و قدرت حل مسئله در کمترین زمان ممکن

• ایجاد تفکر انتقادی و پیشنهادی در مواجهه با مسائل کاری

• به دست آوردن مهارت تجزیه و تحلیل

• ایجاد خلاقیت و نوآوری

• برخورداری از تمرکز و دقت بالا در کارها

 

موضوعات مطرح شده در تست هوش

چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

طرح سؤالات هوش در همه زمینه‌ها قابل اجرا است. در مباحث ریاضی، ادبیات، معارف، زبان، اطلاعات عمومی و … می‌توان سؤالات هوش را طراحی کرد. طراح سؤال با توجه به فکر خلاق خود می‌تواند سؤال را به شکل‌های مختلفی طراحی کند تا مخاطب برای حل مسئله مجبور به تفکر و دقت بیشتری شود. جواب‌هایی که در بخش گزینه‌ها آورده می‌شوند نیز بسیار نزدیک به هم است تا ذهن مخاطب را بیشتر درگیر کند.‌

 

بنابراین دست طراح سؤال همواره باز است تا سؤال را به شکل دلخواه خود طراحی کند.‌ در طرح سؤالات هوش آزمون‌های استخدامی، اکثراً از طراحان سؤال با تجربه و متخصص در این زمینه استفاده می‌شود.

 

روش حل سؤالات هوش استخدامی

داوطلبان برای به دست آوردن مهارت کافی، در حل سؤالات هوش استخدامی، ابتدا باید جزوات و منابع کتاب‌های مورد نیاز را مطالعه کنند.‌ مطالعه نمونه سؤالات هوش آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته نیز کمک شایانی به حل سؤالات تست هوش می‌کند. زیرا از طریق این نمونه سؤالات، داوطلبان با شیوه و چگونگی طرح سؤال‌ها آشنایی پیدا می‌کنند.

 

گاهی اوقات در برخی از نمونه سؤالات آزمون‌های استخدامی، روش طرح سؤال کاملاً تکراری است و به راحتی می‌توان جواب‌ها را پیش‌بینی کرد. در سال‌های اخیر برای استخدام شدن در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک نیز از کارجویان تست هوش گرفته می‌شود. بنابراین داوطلبانی که به دنبال کار هستند باید همیشه آمادگی لازم برای پاسخگویی به سؤالات تست هوش را داشته باشند. هر چند به طور کامل نمی‌توان حدس زد که چه سؤالاتی قرار است پرسیده شود اما رویه کلی اکثر تست‌های هوش به یک نحو است.

 

7 تکنیک طلایی در حل سؤالات هوش استخدامی

چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

برای پاسخگویی به سؤالات تست هوش هر کدام از کارشناسان بر روش‌ و الگوی خاصی تأکید دارند. در این‌جا به معرفی و توضیح 7 تکنیک برتر و طلایی جهت پاسخگویی به سؤالات هوش اشاره شده است.

 

1 . دسترسی به بانک سؤالات تست هوش آزمون‌های استخدامی

با مطالعه بانک سؤالات، ذهن بیشتر درگیر حل مسائل و موضوعات در رابطه با هوش می‌شود. طوری که هر چقدر داوطلبان با این‌گونه سؤالات بیشتر آشنا شوند، راحت‌تر می‌توانند مسائل را حل کنند. یکی از مزایای خاص استفاده از بانک سؤالات، همین مورد است. در واقع تمرین و تکرار بیشتر باعث ایجاد آمادگی بهتری در داوطلب خواهد شد. برای دسترسی به جدیدترین سوالات می توانید به بخش سوالات استخدامی هوش در فروشگاه اینترنتی ایران عرضه مراجعه نمایید.

 

 2 . تشخیص رابطه بین اعداد مورد استفاده در سؤال

تشخیص رابطه بین اعداد در سؤالات تستی بسیار مهم و اساسی است. بنابراین داوطلبان باید با دقت تمام سؤال را بخوانند و رابطه بین اعداد را در ذهن خود به خاطر بسپارند. زیرا شیوه طرح برخی از سؤالات تست هوش به این صورت است که جدولی از اعداد به داوطلب نمایش داده می‌شود که جای برخی از اعداد در جدول خالی است. داوطلب باید با توجه به‌ رابطه‌ای که بین بقیه اعداد وجود دارد، اعداد مناسب در خانه‌های خالی را حدس بزند.

 

3 . دقت در ترتیب قرارگیری اعداد یا عناصر دیگر مورد استفاده در سؤال

در برخی از سؤالات تست هوش، ترتیب قرار گرفتن اعداد یا اشکال مختلفی مدنظر است. به همین‌ منظور داوطلبان باید ابتدا با دقت، به ترتیب قرارگیری اشکال یا اعداد توجه کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارند. مثلا گاهی اوقات ترتیب قرارگیری آن‌ها از راست به چپ، بالا به پایین و یا به صورت موربی موضوع سؤال است.

 

4 . فریب ظاهر سؤال را نخوردن

شیوه‌ی طرح برخی از سؤالات هوش، طوری است که داوطلب فکر می‌کند جواب سوال بسیار پیچیده است و نیاز به تأمل زیادی دارد. در صورتی که از همان ابتدا به راحتی می‌تواند پاسخ سؤال را بدهد. پس داوطلبان همواره این نکته را در نظر داشته باشند که همه سؤالات تست هوش پیچیده و سخت نیست. گاهی اوقات این سؤالات بسیار راحت و خیلی سریع قابل پاسخگویی هستند.

 

5 . باور داشتن به سادگی و نکته‌دار بودن تست‌های هوش

چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

یکی از تصورات غلطی که اکثر داوطلبان در ذهن خود دارند این است که فکر می‌کنند روش حل مسائل هوش، بسیار سخت و طولانی است. در حالی که گاهی اوقات این‌گونه سؤالات بسیار ساده اما نکته‌دار هستند. بنابراین داوطلبان همواره باید نکته‌سنج باشند تا بتوانند این مسائل را خیلی راحت‌تر از آنچه که وجود دارد، حل کنند.‌

 

6 . استفاده از مجموعه سؤالات تست هوش ریون

آزمون هوش ریون یکی از آزمون‌های رایج در حوزه روان‌شناسی است که در سال‌های گذشته مورد استفاده بسیاری از روان‌شناسان قرار گرفته است. در حالی که در سال‌های اخیر، برخی از روان‌شناسان استفاده از این روش تست هوش را منسوخ اعلام کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت مطالعه مجموعه سؤالات تست هوش ریون، خالی از منفعت و بی ارزش نیست و اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. بنابراین داوطلبان در صورت مقدور بودن، سعی کنند مجموعه سؤالات تست هوش ریون را تهیه نموده و مورد مطالعه قرار دهند.

 

7 . استفاده از روش حل تست‌های استعداد تحلیلی

گاهی اوقات داوطلب، روش حل رسیدن به جواب را می‌داند اما این کار زمان زیادی از او می‌گیرد. بنابراین برای صرفه‌جویی در زمان که یکی از تکنیک‌های طلایی حل مسائل هوش است بهتر است از روش حل تست‌های استعداد تحلیلی استفاده کنند.

 

برخی از نمونه سؤالات هوش دروس عمومی در آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف دولتی و غیر دولتی

در بخش زیر به برخی از سؤالات تست هوش دروس عمومی و تخصصی رایج و متداول، از سری منابع و جزوات آزمون‌های استخدامی مختلف اشاره شده است.

 

سؤال اول – معنای واژه طامع چیست؟

1. آزمند

2. محتاج

3. مطمئن

4. خوش‌ شانس

با توجه به‌ نزدیک بودن گزینه‌ها به هم، با کمی تأمل و دقت مشخص می‌شود که گزینه 1 پاسخ درست است که از پاسخنامه منابع سؤالات تست هوش آزمون‌های استخدامی استخراج شده است.

 

سؤال دوم – واژه سعادت به چه معناست؟

1. نیک بینی

2. نیک‌ بختی

3. نیک فرجامی

4. نیک انجام

در ابتدا داوطلب از همه گزینه‌ها برداشت یکسانی دارد. اما با کمی دقت در گزینه‌ها به پاسخ صحیح سؤال که همان گزینه 2 است خواهیم رسید.

 

سوال سوم – کدام یک از ترکیبات زیر با سه گزینه دیگر متفاوت است؟

1. قاصد و مقصود

2. قاضی و مغضوب

3. سائل و مسئول

4. حاصل و محصول

پاسخ صحیح گزینه 2 است زیرا بقیه گزینه‌ها هر دو واژه با هم، معنای یکسانی دارند.

 

سؤال چهارم – کدام یک از واژه‌های زیر هم ردیف با سه کلمه کنف، کتان و نی است؟

1. ابریشم

2. پنبه

3. پشم

4. بوریا

پاسخ درست، گزینه 4 است.

 

سؤال پنجم – کدام واژه با گزینه‌های دیگر متفاوت است؟

1. نمکدان

2. گلدان

3. خندان

4. قندان

با اندکی دقت مشخص است که پاسخ گزینه 3 است.

 

همه مثال‌های بالا نمونه‌هایی از تست‌های هوش ادبیات فارسی هستند. این مثال‌ها صرفاً جهت آشنایی داوطلبان با تست هوش آورده شده است.

 

سؤال ششم – جسم A روی آب شناور است. در صورتی که دو جسم A و B هر دو باهم در آب غوطه‌ور می‌شوند. حال حدس بزنید جسم B به تنهایی چه وضعیتی دارد؟

1. شناور می‌ماند.

2. در آب غوطه‌ور می‌شود.

3. معلق می‌ماند.

4. شناور نمی‌ماند.

جواب گزینه 2 است.

 

سؤال هفتم – عرض مستطیلی 6 متر است. مقدار مساحت آن از نظر عددی 210 واحد از طول آن بیشتر است. طول مستطیل را پیدا کنید؟

1. 30

2. 35

3. 42

4. هیچکدام

با جایگذاری هر کدام از گزینه‌ها به جای طول، مشخص می‌شود که جواب گزینه 3 است.

 

سؤال هشتم – نسبت لباس به کمد مثل نسبت … است به …

1. پا به قالی

2. بازیگر به سناریو

3. جوهر به قلم

4. واکس به کفش

با کمی تأمل و دقت مشخص است که جواب گزینه 1 است.

چگونه به سوالات هوش استخدامی پاسخ دهیم؟

سؤال هشتم – 30 درصد کارمندان یک سازمان اهل استان فارس بوده که 10 درصد از آن‌ها شیرازی هستند. چند درصد از کل کارمندان شیرازی هستند؟

1. 10

2. 30

3. 20

4. 3

با یک محاسبه ریاضی ساده و قاعده نسبت‌ها معلوم می‌شود که جواب گزینه 4 است.

 

سؤال نهم – مجموع سه عدد فرد متوالی 63 است. نصف عدد بزرگتر چند می‌شود؟

1. 23

2. 12

3. 5

4. 11

سه عدد متوالی شامل 19، 21 و 23 است که عدد بزرگتر 23 می‌شود و نصف آن برابر با 11.5 بوده که همان گزینه 3 است.

 

سؤال دهم – کدام یک از اسم‌های زیر، از ترکیب دو اسم تشکیل شده است؟

1. کاهگل

2. سنگلاخ

3. چهلچشمه

4. شهرستان

جواب گزینه 1 است.

 

جمع بندی

یکی از بخش‌های مهم و اساسی در آزمون‌های استخدامی پاسخگویی به سؤالات هوش است. برای موفقیت در پاسخگویی به سؤالات تست هوش ویژه‌ی آزمون‌های استخدامی، داوطلبان باید از قبل با چگونگی حل این گونه سؤالات آشنا شوند و آمادگی لازم را در خود ایجاد کنند. به همین‌ منظور لازم است یک سری منابع سوالات استخدامی و تست هوش را مطالعه و بررسی نمایند.

 

سؤالات تست هوش در همه زمینه‌های دروس عمومی، ریاضی، زبان و اطلاعات عمومی قابل طراحی و اجرا است. بنابراین داوطلبان باید در همه دروس عمومی و اختصاصی مطالعه داشته باشند تا بتوانند از اطلاعات خود در حل مسائل تست هوش کمک بگیرند.

جدیدترین مطالب