فاکتور های کیفی بلبرینگ

فاکتور های کیفی بلبرینگ

از بلبرینگ بعنوان یکی از پر کاربردترین قطعات صنعتی و قطعه ای مصرفی که بصورت دوره ای تعویض می شود یاد می شود. انواع مختلفی از بلبرینگ ها در صنایع ماشین آلات و در واقع هر نقطه ای از صنعت که شافتی دوار وجود دارد استفاده می شود. البته به اشتباه برخی دیگر از انواع یاتاقان ها مانند رولبرینگ ها را نیز بلبرینگ می نامند اما بلبرینگ ها در واقع نوعی یاتاقان هستند که برای تعلیق بار از ساچمه های کروی استفاده می کنند. در واقع بلبرینگ از دو بخش اصلی یعنی ساچمه بعنوان قلب بلبرینگ و قفسه که نگهدارنده ساچمه ها در موقعیت مکانی خاص و بازدارنده از نزدیک شدن ساچمه ها است تشکیل می شود. اغلب انواع بلبرینگ علاوه بر این دو بخش دارای رینگ های نگهدارنده بیرونی نیز هستند.

 

بر حسب زاویه اتصال، نوع بار، میزان بار و شرایط کاری انواع بلبرینگ و یاتاقان بکار گرفته می شوند. از فاکتور های تاثیر گذار بر متریال بلبرینگ شرایط جوی است که در تماس با آب و رطوبت و یا محیط های اسیدی اعمال می شود که بکارگیری بلبرینگ و یاتاقان های استنلس استیل می تواند کمک شایانی به بهبود طول عمر کاری این قطعات نماید. بر حسب نوع بار وارده بر پیکر یاتاقان و بلبرینگ دو دسته اصلی بلبرینگ های شعاعی و محوری که هر یک زیر شاخه های خود را دارند می توان بر شمرد. بلبرینگ های شعاعی شامل بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ تماس زاویه ای و بلبرینگ های محوری شامل بلبرینگ کف گرد می باشد.

 

بررسی ظاهری کیفیت بلبرینگ و یاتاقان

هر چند اغلب خواص مکانیکی اصلی بلبرنیگ و یاتاقان به روش تست و آنالیز مشخص می شود اما معیار هایی نیز از نظر ظاهری برای تایید کیفیت بلبرینگ بعنوان یک اتصال در صنایع مطرح می باشد. شاید یکی از اولیه ترین این فاکتور ها وزن بلبرینگ در مقیاس ابعاد باشد. هر قدر وزن بلبرینگ بالاتر باشد میزان فولاد بکار گرفته شده در تولید بالا رفته و بلبرینگ مقاومت بالاتری در برابر اعمال تنش ها دارد.

 

روغن کاری مناسب بلبرینگ، عدم زنگ زدگی سطحی و حرکت روان و بدون لقی کونس و رینگ نسبت به ساچمه ها از دیگر فاکتور های اصلی کیفی ظاهری بلبرینگ ها محسوب می شوند که می توان در خرید این قطعه صنعتی لحاظ نمود.

 

آنالیز فنی انواع یاتاقان

فاکتور های کیفی بلبرینگ

مشخصات فنی اصلی بلبرینگ ها که در تعیین میزان تنش قابل اعمال به این قطعه صنعتی مشخص می شوند نه بصورت ظاهری بلکه با آنالیز و تست هایی بررسی می شوند. یکی از مهترین فاکتور های کیفی موثر بر قابلیت های فنی بلبرینگ و یاتاقان تنسایل مقاومت کششی می باشد که برای بسیاری از برند های معتبر در مرز بالاتر از 1500 نیوتن بر میلیمتر مربع می رسد. سختی سطحی که بر حسب راکول، برینل و یا ویکرز مشخص می شود نیز از دیگر فاکتور های بسیار مهم در کیفیت یاتاقان ها بوده بر مقاومت سایشی تاثیر داشته و بالاخص در طول عمر ساچمه های یاتاقان تاثیر بسیار مهمی دارد. سختی سطحی بلبرینگ و یاتاقان اغلب در محدوده 52 الی 67 راکول تغییر می کند. البته بالا بردن سختی سطحی به روش افزایش درصد کربن عملا تا اندازه ای میسر بوده و با بالا رفتن بیش از اندازه درصد کربن فلز سبک شده و ترد می شود.

جدیدترین مطالب