فرش اکریلیک چه معایبی دارد و تفاوت آن با فرش پلی استر چیست؟

فرش اکریلیک چه معایبی دارد و تفاوت آن با فرش پلی استر چیست؟

در این مقاله از سایت قالیشویی همشهری قصد داریم شما دوستان را با معایب فرش اکریلیک بیشتر آشنا کنیم  و فرق این نوع فرش را با فرش پلی استر بیان کنیم،  پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

بهتر است ابتدا بیان کنیم که این نوع از فرش‌ها به دلیل اینکه الیاف مصنوعی اکریلیک در بافت آن‌ها به کار رفته است، کیفیت بالا و دوام بیشتری نسبت به سایر فرش‌ها دارند. به همین منظور دارندگان این نوع از فرش‌ها می‌توانند از آن‌ها برای طولانی مدت استفاده کنند، زیرا این نوع فرش‌ها کمتر از سایر فرش‌های موجود در بازار دچار پارگی می شوند و همچنین در اثر گذشت زمان دچار خوردگی و  سایش نخواهند شد. همین امر باعث شده است که فرش های اکریلیک مورد پسند خیلی ها واقع شود.

 

اغلب افراد ترجیح می‌دهند برای خرید فرش ماشینی، نوع اکریلیک آن را انتخاب کنند، اما بهتر است بیان کنیم داشتن این ویژگی‌ها تنها برای استفاده طولانی مدت از این نوع فرش‌ها کافی نخواهد بود. شما باید حتما به شست و شوی دوره‌ای فرش‌های منزل خود چه از نوع اکریلیک و یا چه سایر فرش‌های ماشینی و حتی دستباف اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. ما در اینجا پیشنهاد می‌کینم از خدمات قالیشویی همشهری استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز از سایر خدمات آنها مانند مبل شویی یا موکت شویی نیز استفاده لازم را به عمل آورید.

 

اما معایب این فرش‌ها کجاست؟ باید بدانید این محصول هم مانند بسیاری از محصولات دیگر در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی هم است مانند پرزدهی، عدم سازگاری با محیط زیست، قیمت بالا که در ادامه به توضیح هر چه بیشتر موارد گفته شده خواهیم پرداخت.

فرش اکریلیک چه معایبی دارد و تفاوت آن با فرش پلی استر چیست؟

پرزدهی

بهتر است بدانید فرش‌های اکریلیک در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی مانند پلی استر دارای پرزدهی کمتر هستند که این را می‌توان به عنوان مزایایی برای این فرش نسبت به سایر فرش‌ها در نظر گرفت.

 

از طرفی پرزدهی فرش می‌تواند برای افراد سالمند، کودکان و همینطور کسانی که دارای آلرژی هستند بسیار مضر باشد. به همین دلیل پرزدهی هر چند اندک را می‌توان یکی از معایب این فرش‌ها دانست. البته اگر با میزان کم پرزدهی مشکلی ندارید، این مسئله برای شما چندان دردسر ساز نخواهد شد ولی افرادی که این مسئله ممکن است برایشان مشکل ساز شود مانند افرادی که آلرژی دارند، بهتر است از فرش‌های مدرن به جای این نوع فرش‌ها استفاده کنند.

 

همچنین حواستان باشد که حتما در مدت زمان‌های تعیین شده‌ای فرش‌های منزل خود را بشویید. پیشنهاد ما این است که از خدمات قالیشویی همشهری استفاده کنید. این مرکز قالیشویی دارای خدماتی مانند فرش شویی، موکت شویی و مبل شویی است که در صورت نیاز می‌توانید از هر کدام بهره گیرید. همچنین این مرکز شعبه‌هایی مانند شعبه قالیشویی نیروی دریایی شعبه قالیشویی فرجام و همچنین شعبه قالیشویی هروی دارد که در صورت نزدیکی به هر کدام می‌توانید یکی را برای استفاده از خدمات انتخاب کنید.

 

عدم سازگاری با محیط زیست

در بافت فرش‌های اکریلیک از نخ‌های اکریلیک استفاده می‌شود و شاید جالب باشد بدانید که استفاده از این نوع الیاف در کشورهای اروپایی ممنوع اعلام شده است، زیرا این نوع از نخ‌ها تجزیه ناپذیر هستند و به همین دلیل به طبیعت باز نمی‌گردنند. همین امر باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد شود. مردم کشورهای مصر، عربستان و ایران جزو طرفداران پروپاقرص این نوع از فرش‌ها هستند.

 

قیمت بالا

این نوع از فرش‌ها به دلیل اینکه در بافت خود الیاف اکریلیک دارند به مراتب قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش‌ها پیدا می‌کنند، حتی فرش‌های اکریلیکی که در روند بافت آن‌ها از فناوری هیت ست استفاده شده است نیز قیمت بیشتری دارند.

 

هیت ست یعنی اینکه نخ‌ها در محیطی با دما و حرارت بالا تثبیت می‌شوند که همین امر پرزدهی آنها را تا حد امکان کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که کیفیت نخ‌ها افزایش یابد. همین موضوع باعث افزایش قابلیت برگشت پذیری این نوع از فرش‌ها می‌شود. قابلیت برگشت پذیری یعنی اینکه نخ‌های فرش بعد از پا خوردن یا ایجاد فشار، دچار خوابیدگی نشده و در نتیجه قالی نازک نمی‌شود.

فرش اکریلیک چه معایبی دارد و تفاوت آن با فرش پلی استر چیست؟

تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر چیست؟

لطافت و نرمی

این نوع از فرش‌ها نسبت به فرش‌های پلی استر دارای لطافت و نرمی بیشتری هستند، زیرا در بافت آن‌ها از نخ اکریلیک و همچنین در فرایند تولید آنان از فناوری هیت ست استفاده می‌کنند.

 

در هنگام خرید فرش دقت کنید اگر فرشی را با عنوان فرش اکریلیک به شما معرفی می‌کنند برای اطمینان روی آن دست بکشید، اگر لطافت و نرمی آن را حس کردید و یا همچنین اگر شاهد سر خوردن دست خود رو فرش بودید یا حتی اگر دست شما به هنگام کشیده شدن روی فرش داغ نشد، فرش معرفی شده به احتمال زیاد فرشی اکریلیک است.

 

عدم وجود بوی نامطبوع

نخ‌های فرش‌های اکریلیک فاقد بو هستند. ترکیبات استفاده شده در آن باعث می‌شود که فرش بعد از بافته شدن هم فاقد بو باشد. این درحالیست  که فرش‌های پلی استر به علت استفاده از نخ‌هایی بر پایه مواد نفتی دارای بوی نامطبوع هستند.

 

جذب آلودگی

فرش‌هایی از جنس پلی استر به راحتی آلودگی را به خود جذب می‌کنند و همچنین دارای رنگ‎‌های تیره و کدرتری هم هستند، ولی فرش‌های اکریلیک دارای رنگ‌های شادتری هستند و آلودگی کمتری را در محیط به خود جذب می‌کنند. همین باعث می‌شود که کمتر نیاز به شست و شو پیدا کنند.

 

جمع بندی

با توجه به آنکه در این مقاله از معایب این نوع فرش‌ها صحبت کردیم، باید بگوییم مزایایی که دارد بسیار بیشتر از فرش‌های ماشینی دیگر است. به همین دلیل خیلی از افراد ترجیح می‌دهند از این نوع فرش‌ها برای منزل خود استفاده کنند. البته بعضی افراد دیگر دوستدار محیط زیست بوده و ترجیح می‌دهند به جای استفاده از فرش‌هایی از این جنس، به سراغ فرش‌های دستباف بروند. پس حتما به هنگام خرید فرش نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

جدیدترین مطالب