چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم

چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم

سال‌ها است که می‌بینیم چگونه داشتن یک فضای کار اشتراکی می‌تواند نوآوری، خلاقیت و بهره‌وری را افزایش دهد. همه ما درباره فضاهای کمپانی‌های بزرگی چون Pixar و Google شنیده یا خوانده‌ایم – از کافه‌های معمولی و مکان‌های بازی گرفته تا مبلمان راحتی روی زمین و فضاهای کار اشتراکی جذاب؛ اما ایجاد چنین فضای کاری مستلزم توجه اندیشمندانه‌ای است. هیچ دو شرکتی شبیه هم نیستند. نیروی کار، ارزش‌های اصلی، فرهنگ‌ها، فرآیندهای کاری، همه و همه موجب تفاوت‌های چشم‌گیری در شرکت‌های مختلف می‌شود.

 

از طرفی مطالعات زیادی پیرامون فضای کاری فیزیکی و تأثیر آن بر افزایش همکاری و بهره‌وری کارمندان انجام شده است. اولین مورد مهم ایجاد یک فرهنگ شرکتی غنی است که مشارکت تمامی کارمندان را در بربگیرد و ارزش‌های سازمانی را در هر کاری که انجام می‌شود متبلور کند. و دومی ایجاد فضای فیزیکی مناسب برای تقویت این فرهنگ و ارزش‌ها است. داشتن یکی از این دو مورد بدون دیگری کارایی لازم را ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توانیم فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم.

 

فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی دفاتری هستند که در آن کارمندان شرکت‌های مختلف در آن زیر یک سقف کار می‌کنند. شرکت‌هایی که یک فضای کاری مشترک را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند در اندازه‌های مختلف باشند – از استارتاپ‌های در حال رشد گرفته تا شرکت‌های جهانی. این فضا معمولاً ترکیبی از دفاتر خصوصی و مناطق اشتراکی است که به کارمندان در طول روز کاری انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهد.

 

یک واقعیت مهم که باید به آن توجه کرد این است که یک فضای کار اشتراکی لزوماً به این معنا نیست که کارمندان شما در میان بسیاری از شرکت‌های دیگر در یک منطقه کاری مشترک رها خواهند شد. در بیشتر موارد، شرکت شما یک دفتر اختصاصی یا حتی چندین طبقه خواهد داشت؛ اما آن‌ها همچنان این فرصت را خواهند داشت که به مناطق مشترک با طراحی زیبا و امکانات پیشرفته دسترسی داشته باشند که می‌تواند ارزش بزرگی را برای شرکت شما ایجاد کند.

چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم

ویژگی‌های یک فضای کار اشتراکی مناسب

 

انعطاف‌پذیری و تنوع

همکاری عالی فقط مربوط به گروه‌هایی از افراد که در طول روز در کنار یکدیگر کار می‌کنند نیست. بی‌شک در هر فضای اداری زمان‌هایی وجود خواهد داشت که کارمندان در گروه‌هایی با اندازه‌های مختلف گرد هم می‌آیند و از سویی دیگر زمان‌هایی هم وجود خواهد داشت که کارمندان به فضایی برای تمرکز بر کارهای انفرادی نیاز خواهند داشت. برخی افراد برای بهره‌وری بیشتر به یکی از این شرایط کاری نسبت به دیگری نیاز بیشتری دارند. این زمان‌ها در هر شرکتی بسته به اهداف، پروژه‌ها، وظایف و افراد متفاوت خواهد بود.

 

بهترین فضای کار اشتراکی باید به‌گونه‌ای پیکربندی شود که همه این گزینه‌ها را به روش‌های خلاقانه‌ای ارائه دهد (مثلاً اتاق‌های جلسه اختصاصی در اندازه‌های مختلف، میزهای اداری انفرادی و میزهای کار مشترک). شرکت‌ها همچنین می‌توانند این کار را با کشیدن پرده‌ها، چیدمان مجدد مبلمان، استفاده از پارتیشن‌های اداری نیز انجام دهند.

 

طرح‌های باز با دسترسی به فضاهای پرایوت نسبت به فضاهای سنتی باعث ایجاد برخوردهای تصادفی در بین افرادی می‌شود که معمولاً هرگز با یکدیگر برخورد نمی‌کنند. این لحظات پر از هیجان اغلب کاتالیزور ایده‌های عالی هستند.

 

پلان باز با نور خوب و راحت

مردم به کار در اتاق‌هایی با نور خوب واکنش نشان می‌دهند و هر چه نور طبیعی‌تر باشد حال آن‌ها بهتر است. طرح‌های رنگی عمدتاً شاد و پرانرژی هستند و با سایر نواحی که رنگی آرام‌تر و دارند می‌توانند تعادل خوبی ایجاد کنند. مبلمان اداری راحت و مناسب برای فضای کار اشتراکی یکی از ملزومات این فضا است. به‌عنوان مثال، مناطق طوفان فکری باید اغلب مملو از مبل‌ها، صندلی‌های راحت، تخته‌های سفید فراوان، میز لپ‌تاپ و تخته چوب‌پنبه‌ای و غیره باشد.

 

فضای طوفان فکری

در یک فضای کار اشتراکی دیوارها و تمام سطوح قابل نوشتن به بستری برای خلاقیت تبدیل می‌شوند. برخی از شرکت‌ها دیوارها و میزهای اداری خود را با تخته وایت برد و یا شیشه تعویض کرده‌اند. برخی دیگر حتی از متریال وایت برد روی تمام سطوح قابل نوشتن مانند دیوارها، میزهای اداری استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که افکار و ایده‌ها در نزدیک‌ترین سطح موجود به‌راحتی ثبت شوند. همه افراد در فضای کار اشتراکی می‌توانند ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ایده‌ها و افکار خود را به آن اضافه کنند، سؤالاتی را مطرح کنند، فرضیات را به چالش بکشند و راه‌حل‌هایی ارائه دهند.

چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم

آکوستیک و فناوری

یک چالش بزرگ فضاهای کاری باز میزان نویز محیط است که اغلب می‌تواند مشکل ایجاد کند. آلودگی صوتی عمده‌ترین دلیل اصلی عدم تحقق وعده‌های افزایش نوآوری در محیط‌های کاری باز است. برای مبارزه با هرگونه سروصدا باید از فناوری‌های آکوستیک در مناطق مشخص استفاده ‌شود تا فضای کار اشتراکی سازنده باقی بماند. به‌عنوان مثال، ایجاد مکان‌های اختصاصی برای بازی یا غذا خوردن و یا فضاهایی پرایوت برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارد می‌تواند تا حدودی کمک کننده باشد. همچنین پارتیشن‌های اداری آکوستیک راه‌حلی منطقی و کاربردی برای فضاهای اداری باز به‌حساب می‌آیند. برای دیدن این نوع پارتیشن های اداری روی لینک زیر کلیک کنید.

 

https://mokaabgroup.com/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

 

وای فای، مانیتورهای صفحه بزرگ، سیستم‌های بلندگو و سایر لوازم جانبی فن‌آوری در یک فضای کار اشتراکی در همه جا وجود دارند. این ابزار‌ها فرایند طوفان فکری، ایده پردازی، تولید و ارائه را پشتیبانی می‌کنند تا هم‌تیمی‌های مجازی نیز بتوانند به آن بپیوندند و کار در هر مکانی ممکن شود.

 

تدارکات غذا

آشپزخانه‌های کوچکی که تنقلات و نوشیدنی‌های سالم در آن نگهداری می‌شوند یکی از ارکان دفاتر مدرن امروزی هستند. در برخی از دفاتر اداری چندین منطقه یا کافه‌های بزرگ برای آماده‌سازی غذا برای راحتی بیشتر کارمندان وجود دارد.

 

حذف صندلی ثابت

در کنار پلان‌های طبقه باز، اغلب صندلی ثابتی وجود ندارد. در بعضی از شرکت‌ها انتخاب صندلی بر اساس الویت رسیدن کارمندان به محل کار است و در برخی دیگر میزها و صندلی‌ها به‌صورت دوره‌ای و چرخشی بین کارمندان جابه‌جا می‌شود تا همه فرصت کار در مکانی که دوست دارند را داشته باشند.

چگونه یک فضای کار اشتراکی با ویژگی‌های خوب داشته باشیم

با ایجاد فضای کار اشتراکی آینده‌ نگر باشید.

نیازهای هر شرکتی متفاوت است. فرهنگ شرکت شما، نیروی کار و فرآیندهای کاری شما باید از فضای کار اشتراکی حمایت کند که بیشترین مزایای ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد. همان‌طور که فناوری‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند، با تغییر نیازهای انسان، فضای کاری ما نیز تکامل پیداکرده‌اند. چه کسی می‌داند آینده چه چیزی را خود به همراه خواهد داشت؟ تنها چیزی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم این است که تغییر اجتناب‌ناپذیر است.

جدیدترین مطالب