قیمت ورق عایق پلاستوفوم

قیمت ورق عایق پلاستوفوم

ورق عایق پلاستوفوم یا یونولیت از جمله کاربردی‌ترین مواد در بسیاری از صنایع خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی بوده و به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وزن پایین، طول عمر بالا، حمل‌ونقل ساده، قابلیت بازیافت، مقاومت عالی در برابر حرارت، صوت و رطوبت و … از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم یا یونولیت هستند. یکی از مهم‌ترین نکات در خرید عایق پلاستوفوم توجه به قیمت آن است که تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. در حقیقت قیمت یونولیت می‌تواند نشان دهنده کیفیت آن باشد به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. در ادامه مطلب به بررسی قیمت ورق عایق پلاستوفوم و عوامل مؤثر بر آن پرداخته می‌شود.

قیمت ورق عایق پلاستوفوم

پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم یا یونولیت در اصل ماده‌ای است که از یک پلاستیک ساخته شده از استایرن مونومر به دست می‌آید و هیچ‌گونه واکنشی انجام نمی‌دهد. این ماده سفید رنگ و متخلخل در سال 1839 کشف شده و با نام‌هایی همچون آکاسیف، یونولیت، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی یا EPS شناخته می‌شود. پلاستوفوم از مزیت‌ها و ویژگی‌هایی همچون قابلیت بازیافت، وزن کم، طول عمر بالا، عایق‌ صوت، حرارت و رطوبت، تحمل فشار و ضربه، قیمت مناسب و … برخوردارند هرچند که در برابر حلال‌های آلی مقاومت کمی دارند و در صورت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های روغنی اشتعال‌پذیرتر می‌شوند.

 

ورق عایق پلاستوفوم و عوامل مؤثر بر آن

یونولیت‌ها کمتر از 200 سال قدمت دارند اما توانسته‌اند انقلاب بزرگی در بسیاری از صنایع ایجاد کنند. امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت دارند. تنوع و تعدد پلاستوفوم باعث می‌شود که افراد در خرید خود دچار سردرگمی و چالش شوند. قیمت یونولیت‌ها از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد اما قیمت نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آن به شرح زیر هستند:

 

نوع پلاستوفوم

هر کدام از انواع یونولیت‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته باشند به همین دلیل قیمت‌های متفاوتی نیز خواهند داشت. به صورت کلی یونولیت‌ها می‌توانند شامل انواع مختلفی همچون یونولیت بسته‌بندی، یونولیت فشرده، یونولیت تزریقی، یونولیت فوق فشرده، یونولیت دیواری و یونولیت سقفی باشند. هر کدام از این یونولیت‌ها می‌توانند از نظر مشخصات و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوت باشند و در نتیجه قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.

 

دانسیته پلاستوفوم

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت ورق عایق پلاستوفوم میزان دانسیته آن است که در حقیقت تعیین‌کننده بسیاری از ویژگی‌های آن می‌باشد. در اصل دانسیته و چگالی یونولیت تعیین‌کننده نوع کاربرد آن است و این مواد می‌توانند در دانسیته های مختلف از 4 تا 80 و حتی بیشتر وجود داشته باشند. دانسیته در حقیقت نسبت جرم و حجم پلاستوفوم است و ارتباط مستقیمی با قیمت آن خواهد داشت.

 

نوع مواد اولیه

همانطور که گفته شد اصلی‌ترین ماده برای تولید پلاستوفوم استایرن مونومر است اما از آنجایی که این ماده قابلیت بازیافت دارد ممکن است بسیاری از شرکت‌های تولید کننده از مواد بازیافتی برای تولید آن استفاده کنند. قطعا مواد اولیه تازه و باکیفیت می‌تواند تأثیر قابل توجهی در قیمت پلاستوفوم داشته باشد و هر چه مواد اولیه بهتری در تولید یونولیت‌ها استفاده شده باشد از قیمت بیشتری برخوردار است.

پلاستوفوم چیست؟

ویژگی‌های فیزیکی پلاستوفوم

آنچه که باعث شده است اشکال مختلف پلاستوفوم امروزه در بسیاری از صنایع همچون ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی داشته باشد ویژگی‌های فیزیکی مختلفی همچون مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر صوت و … هستند و قطعا هر چه یونولیت وضعیت بهترین در این ویژگی‌ها داشته باشد می‌تواند قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

 

ظاهر و ساختار پلاستوفوم

ساختار ظاهری یونولیت می‌تواند بیانگر نوع و کیفیت پخت آن باشد و هر چقدر که از ساختار یکدست و ظاهری یکپارچه‌تر برخوردار باشد نشان دهنده کیفیت پخت بالاتر و همچنین مواد اولیه بهتر آن است. هرچه ظاهر و ساختار پلاستوفوم یکدست‌تر باشد از قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

ابعاد و اندازه‌های یونولیت

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند در قیمت ورق عایق پلاستوفوم مؤثر باشد اندازه و ابعاد آن است. امروزه ورقه‌های یونولیت در ابعاد و اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند اما بسیاری از شرکت امکان سفارشی‌سازی اندازه‌ها را نیز برای مشتریان فراهم کرده‌اند که این می‌تواند باعث تفاوت در قیمت‌ها شود.

 

میزان اشتعال‌پذیری

از آنجایی که امروزه پلاستوفوم کاربردهای متعددی دارد و در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی استفاده می‌شود میزان مقاومت آن در برای آتش‌سوزی و حرارت اهمیت بسیار زیادی دارد. به صورت کلی یونولیت‌ها به دو دسته قابل اشتعال و کندسوز تقسیم می‌شوند و طبیعتاً نوع کندسوز آن از قیمت بیشتری برخوردار است چرا که از مواد اولیه باکیفیت‌تر و توسط تجهیزات پیشرفته‌تر تولید می‌شود.

 

نشان استاندارد

قطعا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت هر محصولی داشتن نشان استاندارد و تائیدیه های لازم از ارگان‌های مختلف است. دارا بودن نشان استاندارد به معنی کیفیت و کارایی بالای آن خواهد بود و طبیعتاً باعث می‌شود که قیمت بیشتری در مقایسه با سایر محصولات داشته باشد.

 

• میزان عرضه و تقاضا، زمان خرید، هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت نفت، هزینه‌های تولید و… از دیگر عواملی هستند که می‌توانند بر روی ورق عایق پلاستوفوم تأثیر مستقیم داشته باشند.

 

به صورت کلی و با توجه به تمامی موارد گفته شده در مورد فاکتورهای مؤثر بر قیمت ورق پلاستوفوم می‌توان گفت قیمت ورق‌هایی با ابعاد ۱۰۰*۱۰۰*۲۰۰ می‌ تواند از 1.5 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان متغیر باشد.

 

مرکز خرید پلاستوفوم

همانطور که گفته شد امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها در حال فعالیت بوده و محصولات متعددی به بازار عرضه می‌کنند و این باعث چالش در انتخاب و خرید مشتریان می‌شود. شرکت مادفوم به عنوان یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های تولید کننده انواع یونولیت‌های سقفی، دیواری، فشرده، بسته‌بندی و … شناخته می‌شود که محصولاتی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت را در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌دهد و برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان و انرژی آنها نیز امکان خرید آنلاین و غیرحضوری را فراهم کرده است.

 

جمع‌بندی نهایی

پلاستوفوم به عنوان یک ماده خنثی متخلخل به سبب داشتن ویژگی‌های متعددی و مختلف می‌تواند کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشد. قیمت ورق عایق پلاستوفوم می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون نوع یونولیت، میزان دانسیته، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، ابعاد و اندازه، داشتن نشان استاندارد، ظاهر و ساختار و … باشد و نمی‌توان قیمت مقطوع و مشخصی برای آن عنوان کرد.

دانسیته پلاستوفوم

جدیدترین مطالب