معرفی گزینه‌های واردات خودرو

معرفی گزینه‌های واردات خودرو

دولت دوازدهم، از خرداد 1397، واردات خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر را ممنوع کرد. این اقدام به دنبال تحریم‌ها و لغو برجام صورت گرفت تا منابع ارزی کشور مدیریت شوند.

 

نخستین زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو در سال 1400 آغاز شد و مسئولان وعده دادند خودروهای وارداتی در سال 1401 به کشور می‌رسند. سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور 1401 منتشر شد و سرخط  اخبار خودرو قرار گرفت. این آیین‌نامه 9 بند داشت که مهم‌ترین بندها، سقف 20 هزار یورویی با اولویت واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو و منابع ارزی حداکثر یک میلیارد یورویی برای واردات است.

 

وزارت صمت در آبان‌ماه 1401، 12 شرکت را به‌عنوان واردکننده خودرو معرفی کرد تا ثبت سفارش خود را آغاز کنند. شرکت‌های واردکننده عبارتند از سایپا، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو، بهمن موتور، معین خودرو، ایرتویا، مکث موتور، خودروسازی فردا، آرین موتور پویا، سایپا سیتروئن، دیار خودرو کرمان موتور.

 

یکی دیگر از شرایطی که وزارت صمت برای واردات خودرو در نظر گرفته، عرضه آن‌ها در بورس کالا است. وزیر صمت معتقد است که خودروهای وارداتی باید در بورس کالا عرضه شوند تا از رانت احتمالی جلوگیری شود. علاوه بر آن، با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها کشف می‌شوند و مراحل عرضه شفاف است.

 

در حال حاضر بسیاری از خودروها ثبت سفارش شده‌اند و تا چند روز آینده به کشور می‌رسند. در ادامه مطلب، با محصولاتی که تاکنون ورود آن‌ها قطعی شده است آشنا می‌شویم.

 

برای اطلاع از جدید ترین اخبار روز واردات خودرو کلیک کنید.

 

کیا سلتوس

شرکت کوشا خودرو، نماینده جدید کیا در ایران است و قصد دارد تا چندین محصول از این خودروساز کره‌ای را به کشور وارد کند. یکی از این محصولات، کراس‌اور کوچک کیا با نام سلتوس است که رقیب جدی کراس‌اورهای چینی بازار محسوب می‌شود. سلتوس از نظر ابعاد، بین کیا اسپورتیج و سونت قرار می‌گیرد.

 

این خودرو در سه نسخه مختلف تولید می‌شود. نسخه اصلی آن موتور 1.6 و 2 لیتری دارد و در کره جنوبی تولید می‌شود. نسخه‌ای که در کارخانه هندوستان به تولید می‌رسد، 1.4 و یا 1.5 لیتری است. نسخه سوم سلتوس نیز مخصوص بازار چین است. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که کوشا خودرو کدام نسخه سلتوس را به ایران می‌آورد.

 

توجه داشته باشید که تنها نسخه اصلی سلتوس (تولید کره جنوبی) را می‌توان با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) سفارش داد. ارزان‌ترین نسخه این کراس‌اور کوچک، 13 هزار دلار قیمت دارد.

 

کیا پگاس

یکی دیگر از محصولاتی که کوشا خودرو ورود آن را قطعی کرده است، سدان جمع و جور پگاس است. این سدان در کلاس B قرار می‌گیرد و طراحی آن یادآور ریو است.

 

کابین خودرو نیز همانند ظاهر بیرونی آن، ساده اما کاربردی است. از تجهیزات آن می‌توان به دوربین دنده عقب، سیستم اپل کار پلی و اندروید اتو، کروز کنترل، صفحه‌نمایش لمسی مرکزی و … اشاره کرد.

 

پگاس از یک پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی نیرو می‌گیرد و 95 اسب‌بخار قدرت و 132 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس 5 سرعته دستی (و یا 4 سرعته اتوماتیک) به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

هنوز اطلاعاتی درباره قیمت این خودرو از سوی کوشا خودرو در دسترس نیست.

معرفی گزینه‌های واردات خودرو

سئات ایبیزا

شرکت معین موتور، در گذشته محصولات آلمانی پورشه را در کشور عرضه می‌کرد. معین موتور قصد داشت تا به صورت رسمی محصولات خودروسازی سئات را نیز وارد کند که واردات خودرو ممنوع شد. اکنون طبق اخبار منتشر شده، این شرکت تعداد 1500 دستگاه سئات ایبیزا را خریداری کرده و قصد دارد به‌زودی به بازار کشور عرضه کند.

 

لازم به ذکر است که این خودروها به دلیل سقف 20 هزار یورویی واردات خودرو، مدل 2023 نیستند و سال ساخت آن‌ها عقب‌تر است.

 

هاچ‌بک سئات ایبیزا 2021 با دو پیشرانه مختلف ارائه شده است. موتور پایه آن یک لیتری TSI است و به گیربکس 5 سرعته دستی متصل شده است. خروجی این پیشرانه به 95 اسب‌بخار قدرت می‌رسد.

 

پیشرانه قوی‌تر سئات ایبیزا، 110 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به گیربکس 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته دوکلاچه متصل شده است.

 

چانگان CS35 پلاس

شرکت سایپا برنامه دارد تا سه مدل از محصولات خودروسازی چینی چانگان را به کشور وارد کند. اولین محصولی که به بازار عرضه خواهد شد، چانگان CS35 پلاس است که طبق گفته مدیرعامل سایپا، فروش آن در بورس کالا از هفته آینده آغاز خواهد شد.

 

چانگان CS35 پلاس در بازار چین دو نسخه دارد که قدرت آن‌ها متفاوت است. این طور که معلوم است، سایپا قصد دارد تا نسخه قدرتمندتر را به ایران بیاورد. این نسخه طراحی اسپرت‌تری دارد و کاملا جوان‌پسند است. بنابراین می‌تواند در بازار ایران کاملا موفق باشد.

 

چانگان CS35 پلاسی که سایپا قصد دارد وارد کند، به یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ مجهز شده که 155 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه متصل شده است.

 

با توجه به قیمت 14 تا 15 هزار دلاری این کراس‌اور کوچک، احتمالا سایپا آن را در بازه قیمتی 650 تا 750 میلیون تومان عرضه خواهد کرد. چانگان CS35 پلاس باید با محصولاتی همچون هایما S5 و ام‌وی‌ام X22 رقابت کند.

معرفی گزینه‌های واردات خودرو

چانگان یونی‌تی (UNI-T)

این محصول یک کراس‌اور مدرن با طراحی خاص محسوب می‌شود. جلوپنجره چانگان یونی‌تی الماسی شکل است و به چراغ‌های زاویه‌دارش متصل شده است. شیب سقف آن تند بوده و به ظاهر اسپرت خودرو کمک کرده است. در بخش عقب آن نیز اسپویلر و چراغ‌های باریک چند ضلعی دیده می‌شود.

 

این خودرو با دو پیشرانه توربوشارژ 1.5 و 2 لیتری ارائه شده است که خروجی آن‌ها به ترتیب، به 185 اسب‌بخار و 230 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر و 390 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این کراس‌اور در رده بالاتری از چانگان CS35 پلاس قرار می‌گیرد و قیمت آن نیز احتمالا در بازه 900 میلیون تا 1.1 میلیارد تومان باشد.

 

منبع: باما مرجع اخبار خودرو

جدیدترین مطالب