آیا هاوینگ روی شبکه بیت کوین تاثیر گذار است؟

آیا هاوینگ روی شبکه بیت کوین تاثیر گذار است؟

همان‌طور که در مقاله تأثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران گفته شد، اصطلاح BTC Halvening یا BTC Halving که در فارسی هاوینگ بیت کوین هم نامیده می‌شود به معنی نصف‌کردن بیت کوین است. در طی هاوینگ پاداش ماینرها به ازای ایجاد بلاک جدید نصف خواهد شد و این رویداد بسیار مهمی در طول ماینینگ ارز بیت کوین است، بنابراین تأثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف شبکۀ بیت کوین خواهد داشت. این عملیات یکی از جنبه‌های ضروری بیت کوین است که باعث توسعۀ بلندمدت قیمت بیت‌کوین می‌شود و به کاهش تورم ارز دیجیتال کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم از تاثیرات هاوینگ بر بیت کوین و جنبه‌های مختلف آن صحبت کنیم. لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

 

تأثیر هاوینگ روی سرمایه‌گذاران بیت کوین

با انجام هاوینگ بیت کوین، میزان عرضه و تقاضا در شبکۀ بیت کوین کاهش می‌یابد، در نتیجۀ این کاهش عرضه و تقاضا، بدیهی است که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد و این اتفاق نکتۀ مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. وقتی پیش‌بینی هاوینگ اتفاق می‌افتد، فعالیت معاملاتی سرمایه‌گذاران در بلاک‌چین بیت کوین افزایش می‌یابد.

آیا هاوینگ روی شبکه بیت کوین تاثیر گذار است؟

تأثیرات Halving روی ماینرها و امنیت آن‌ها

درست است که هاوینگ به میزان کمی باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود اما بر جنبه‌های دیگر شبکۀ بیت کوین نیز تأثیرگذار است و این تاثیرات کمی پیچیده به نظر می‌رسد. نصف‌شدن پاداش ماینرها روی بقای ماینرهای شخصی تأثیر منفی دارد. ماینرهای شخصی تجهیزات کمتری نسبت به سازمان‌های بزرگ استخراج بیت‌کوین دارند، بنابراین نصف‌شدن پاداش ماینینگ باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند به‌راحتی با ماینرهای سازمان‌های بزرگ به‌خوبی رقابت کنند. هاوینگ یا هر چیزی که باعث افزایش قیمت ارز بیت کوین شود، باعث کاهش ماینرهای کل شبکۀ بیت کوین خواهد شد. خروج ماینرها از شبکۀ بیت کوین منجر به کاهش امنیت شبکۀ بیت کوین می‌شود و امنیت شبکه را به میزان 51 درصد کاهش می‌دهد که مقدار زیادی است.

 

تأثیر هاوینگ بیت کوین روی مصرف انرژی توسط ماینرها

ماینرها برای ساختن یک بلوک، فهرستی از تمام تراکنش‌هایی که از زمان ایجاد بلوک قبلی ارسال شده‌اند تهیه می‌کنند، سپس با یکدیگر رقابت می‌کنند و میلیون‌ها تریلیون محاسبات هش SHA-256 را در هر ثانیه انجام می‌دهند و به دنبال بلوکی می‌گردند که هش کمتر از یک مقدار دلخواه پایین را تولید کند.

 

برندۀ پاداش بلوک (قبلاً 12.5 بیت کوین، در هاوینگ 6.25 بیت کوین) و همچنین هرگونه کارمزد تراکنش که در تراکنش‌های فردی گنجانده شده‌است را دریافت می‌کند. در حال حاضر کارمزدهای تراکنش بسیار کمتر از ارزش پاداش بلوک هستند؛ حدود 0.6 بیت کوین در هر بلاک، بنابراین نصف‌شدن پاداش بلاک به این معنی است که درآمد ماینرها تقریباً یک‌شبه به نصف کاهش یافته است. این کاهش ناگهانی در جوایز استخراج به این معنی است که سود ماینینگ به‌طور ناگهانی بسیار افت می‌کند. با جلوگیری از افزایش شدید قیمت بیت کوین، می‌توان انتظار داشت که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به‌طور موقت سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار استخراج جدید را برای چند ماه آینده متوقف کنند. اگر استخراج بیت کوین به اندازۀ کافی بی‌سود شود، برخی از ماینرها حتی ممکن است سخت‌افزار استخراج با کارایی کمتر را خاموش کنند، زیرا این ماینرها بیت کوین کافی برای پوشش هزینه‌های عملیاتی تولید نمی‌کنند. در کوتاه مدت که منابع کمتری برای ماینینگ صرف می‌شود، سرعت تولید بیت کوین کاهش می‌یابد. از طرفی شبکۀ بیت کوین یک فرآیند خودکار دارد تا اطمینان حاصل شود که بیت کوین‌ها با نرخ کم و بیش ثابتی تولید می‌شوند. شبکه هر دو هفته یک بار سختی مسئله هش را تغییر می‌دهد تا حدود شش بلوک در ساعت تولید شود. اگر سرعت تولید بلاک‌ها خیلی کم شود، شبکه با افزایش دامنۀ مقادیر هش که «برنده» در نظر گرفته می‌شوند، دشواری مسئله هش را کاهش می‌دهد. اگر شبکه بیش از شش بلوک در ساعت تولید کند، شبکه برعکس عمل می کند و مسئله هش را برای کاهش سرعت ایجاد بلاک دشوارتر می‌کند. نتیجه این است که شبکۀ بیت کوین در دراز مدت همیشه هر 10 دقیقه یک بلاک تولید می‌کند، مهم نیست که شبکه چقدر قدرت هش دارد.

آیا هاوینگ روی شبکه بیت کوین تاثیر گذار است؟

البته ماینرها می‌خواهند سود کسب کنند و رقابت بین ماینرها حاشیه سود را در درازمدت نسبتاً ثابت نگه می‌دارد، بنابراین اگر درآمد حاصل از استخراج بیت کوین به نصف کاهش یابد، در نهایت به این معنا خواهد بود که ماینرها تقریباً نصف آن را برای تولید آن بیت کوین هزینه می‌کنند. برق یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های استخراج بیت‌کوین است، بنابراین نصف‌کردن پاداش‌های بلوک در نهایت باید میزان برق مصرفی استخراج بیت‌کوین را به نسبت مشابه کاهش دهد و این مهم است، زیرا شبکۀ بیت کوین به‌طرز شگفت‌انگیزی انرژی را هدر می‌دهد. ارقام دقیق را فقط خود ماینرها می‌دانند اما وب‌سایت Digiconomist تخمین می‌زند که شبکه بین 50 تا 70 تراوات ساعت در سال مصرف می‌کند! ما نباید انتظار داشته باشیم که این رقم بلافاصله به نصف کاهش یابد اما اگر قیمت بیت کوین در همان سطح باقی بماند، باید انتظار داشته باشیم که در ماه‌های آینده شاهد کاهش آن باشیم.

 

هاوینگ قیمت بیت کوین را بالا می‌برد، اما نه زیاد

البته بالارفتن قیمت بیت کوین می‌تواند این اثر را خنثی کند. قیمت بیت کوین بالاتر درآمد هر بلاک را افزایش می‌دهد و ازاین‌رو هزینه‌ای را که مردم برای استخراج یک بلاک خرج می‌کنند افزایش می‌دهد، بنابراین قیمت بیت کوین بالاتر ماینرها را وادار به خرید سخت‌افزار ماینینگ بیشتر و افزایش مصرف برق می‌کند.

 

ایجاد بیت کوین در طول زمان به‌طور تصاعدی در حال کاهش است، در حالی که موجودی بیت کوین‌های موجود در حال رشد بوده‌است. هاوینگ بیت کوین نرخ تورم سالانۀ بیت کوین را کاهش می‌دهد. این تفاوت آن‌قدر بزرگ نیست که تأثیر زیادی بر قیمت بیت کوین بگذارد و هرگونه تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین احتمالاً بی‌سروصدا اتفاق می‌افتد.

آیا هاوینگ روی شبکه بیت کوین تاثیر گذار است؟

جمع‌بندی

هاوینگ بیت کوین به‌طور کلی تأثیراتی بر جنبه‌های مختلف شبکۀ بیت کوین دارد که در مقالۀ حاضر بررسی‌هایی روی این تأثیرات صورت گرفت. این تأثیرات روی مسائل مختلف، از قیمت ارز بیت کوین گرفته تا امنیت شبکۀ بیت کوین، میزان مصرف انرژی توسط ماینرها و میزان عرضه و تقاضای کم یا زیاد، در اثر این رویداد اتفاق می‌افتند. قابل ذکر است که چندان نباید به تأثیر هاوینگ روی افزایش قیمت بیت کوین امیدوار بود، چراکه این تأثیر زیاد چشمگیر نیست.

جدیدترین مطالب