پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

پروستات چیست ؟چه وظیفه ای در بدن ایفا میکند؟ پروستات یک غده بسیار مهم در بدن مردان است که در تولید مثل نقش دارد. این غده در قسمت زیر مثانه قرار گرفته واندازه آن تقریبا به اندازه یک گردو میباشد و بافت نرمی دارد. کار اصلی پروستات در بدن این است که ترشحاتی برای سلول های جنسی فرد ایجاد میکند و وظیفه باروری در مردان را برعهده دارد. عدم وجود پروستات در سالمندان خیلی نقش مهمی ندارد.

 

kianmeds.com

 

بیماری پروستات چه علائمی دارد؟

• فرد سالمند در دفع ادرار خود احساس درد وسوزش میکند
• روابط جنسی فرد با مشکلاتی همراه میشود
• تکرر ادرار در سالمندان
• ادراری که همراه آن خون باشد از علائم پروستات در سالمندان است
• وجود درد و گرفتگی در کمر و لگن

پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

چه بیماری هایی باعث بروز پروستات در سالمندان میشود؟

• افزایش سایز پروستات
(در مردان با سنین کم اندازه پروستات در آنها به اندازه یگ گردو میباشد ولی در میانسالی این غده میتواند بزرگتر شود افزایش سایز غده پروستات در سالمندان تقریبا از سن 50 سالگی با باال اتفاق می افتد ومعمولا با عوارضی که شرح میدهیم همراه است)

 

• ایجاد ورم وملتهب شدن پروستات

 

• سرطان پروستات

 

علائم بزرگ شدن پروستات

در بیش‌تر مواقع، علائم پروستات بزرگ شده با توجه به علت ایجادکننده‌ی آن متفاوت است؛ اما چیزی که در همه‌ی افراد مبتلا به آن یکسان است، بدتر شدن علائم با گذشت زمان است. نشانه‌های عمومی بزرگ شدن پروستات شامل موارد زیر است:

 

• نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
• افزایش دفعات ادرار در شب
• مشکل در شروع ادرار
• جریان ادرار ضعیف یا جریانی که قطع و وصل می‌شود
• پرتاب ادرار در پایان آن
• عدم توانایی در تخلیه‌ی کامل مثانه

 

علائم ذکرشده بیش‌تر اوقات در تمام مردان مبتلا به بزرگی غده پروستات، رایج است؛ اما بعضی علائم کم‌تر در افراد بروز می‌کند، مگر در شرایط حاد. این علائم عبارتند از:

 

• عفونت مجاری ادراری
• تب و لرز
• توقف کامل ادرار
• خون در ادرار

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درست است که بزرگ شدن پروستات با یک دوره‌ی درمانی برطرف می‌شود و عاملی برای سرطان نیست، اما علت آن باید مشخص شود تا از عود مجدد بزرگی پروستات جلوگیری گردد. اگر دچار مشکلات ادراری هستید (حتی اگر علائم آزاردهنده نیستند) مهم است که در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی آن شناسایی شود. ساده گرفتن مشکلات ادراری ممکن است منجر به انسداد مجاری ادراری شود.

پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات در مردان

پروسه درمانی سرطان پروستات در بدن بیماران به فاکتور های متعددی بستگی دارد، به عنوان مثال سرعت رشد سرطان، میزان پخش شدن آن و تاثیرش بر سلامت کلی فرد و همچنین مزایای احتمالی و معایب هر پروسه درمانی برای بیمار.

 

ممکن است درمان سریع و اورژانسی نیاز نباشد

آقایانی که با سرطان پروستات کم خطر دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است نیازی به درمان فوری نباشد. برخی از آقایان ممکن است هیچ وقت به درمان نیازی نداشته باشند. به جای آن، پزشکان گاهی اوقات پیشنهاد می کنند فرد تحت نظر قرار بگیرد.

 

در این شرایط معمولا هر چند وقت یک بار باید آزمایش خون داده شود و همچنین ممکن است به آزمایش مقعدی یا حتی بیوپسی نیاز باشد تا وضعیت سرطان فرد به خوبی بررسی شود. اگر آزمایش ها نشان دهند که سرطان رو به پیشرفت است شاید نیاز باشد از روش های درمانی نظیر عمل جراحی یا پرتو درمانی در حل مشکلتان استفاده شود.

 

تحت مراقبت بودن حتی برای کسانی که سرطان در آن ها هیچ علائمی به وجود نیاورده است مفید خواهد بود چرا که می توان از رشد احتمالی آن آگاه شد و از پیشرفت و خارج شدن آن از غده پروستات جلوگیری کرد.

 

همچنین برای کسانی که بیماری ثانوی دیگری دارند و سن و سال آن ها بالاست پیشنهاد می شود حتما در این زمینه تحت مراقبت فعال قرار بگیرند. چرا که درمان سرطان در چنین شرایطی به مراتب سختتر می شود.

 

جراحی سرطان پروستات

یکی از روش های درمان سرطان پروستات در مردان جراحی سرطان پروستات است. عمل جراحی برای درمان مشکل سرطان پروستات شامل برداشتن این غده از بدن آقایان می شود. همچنین ممکن است برخی از بافت های کناری و گره های لنفاوی برداشته شوند. این پروسه درمانی به روش های مختلفی انجام می شود:

 

استفاده از یک ربات جهت کمک در پروسه جراحی

در حین پروسه جراحی به کمک ربات، لوازم جراحی مخصوص به یک دستگاه مکانیکی متصل شده و به کمک برش های کوچکی در ناحیه شکم وارد بدن می شوند.

 

پزشک جراح به کمک دستگاهی خاص ربات را کنترل خواهد کرد. این روش درمانی به پزشک کمک می کند تا تصمیمات بهتری گرفته و دقیقتر عمل کند تا درصد موفقیت بالا برود. همچنین میزان تهاجم آن به نسبت روش های سنتی کمتر است.

 

ایجاد یک برش در داخل شکم بیمار

در این روش غده پروستات با ایجاد یک برش در ناحیه زیر شکم فرد برداشته می شود.

 

در زمینه این که کدام یک از این روش های درمانی برای شما مناسب است باید با پزشک معالج خود صحبت کنید. روش جراحی دوم می تواند با ریسک هایی همچون بی اختیاری ادراری و اختلال نعوظ همراه باشد. از پزشک خود در مورد ریسک های موجود با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید سوالاتی بپرسید.

 

پرتو درمانی سرطان پروستات

یکی دیگر از انواع روش های درمان سرطان پروستات در مردان پرتو درمانی است. در این روش درمانی از انرژی با قدرت بالا استفاده می شود تا سلول های سرطانی کشته شوند. پرتو درمانی مربوط به سرطان پروستات می تواند به دو روش ارائه شود:

 

• پرتو و اشعه هایی که از بیرون بدن تولید و تابانده می شوند

 

در این روش شما باید بر روی یک تخت خاص دراز بکشید. در این حالت یک دستگاه خاص بر روی بدن شما جابجا می شود و اشعه پر انرژی خاصی نظیر ایکس ری یا پروتون را به ناحیه سرطان پروستات شما می تاباند. معمولا باید تا چند هفته تحت این روش از پرتو درمانی باشید. در هر هفته به پنج جلسه در پنج روز مختلف نیاز است.

 

• پرتو و تشعشعاتی که در داخل بدن قرار می گیرند

 

در این روش دانه های کوچک رادیواکتیو به اندازه برنج در داخل بافت پروستات فرد قرار می گیرند. این موارد می توانند در بلند مدت دوز کمی از اشعه ها را از خود تولید کنند. پزشک معالج به کمک سوزن های خاصی این بذر های کوچک رادیو اکتیو را به کمک تصاویر سونوگرافی داخل پروستات قرار می دهد. در نهایت نیازی به خارج کردن این دانه های کوچک از پروستات نیست چرا که خودشان پس از مدتی تولید اشعه را متوقف می کنند.

 

از جمله عوارض جانبی و ناخواسته پرتو درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دردناک بودن پروسه درمانی
• تکرر ادرار
• علائم مقعدی نظیر شل بودن مدفوع و یا درد در حین خارج شدن آن
• اختلال نعوظ

پروستات در سالمندان ، کنترل و پیشگیری سرطان پروستات

کلام آخر

خطر ابتلا به سرطان پروستات در همه مردان وجود داشته اما افراد بالای 60 سال را بیشتر تهدید می‌کند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس درمان آن بسیار بالا است. بنابراین، توصیه می‌شود که هرچه سن شما بیشتر می‌شود بیشتر به سرطان پروستات اهمیت داده و در صورت مشاهده هر نوع علائم مرتبط سریعا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

جدیدترین مطالب