پیرگوشی در سالمندان و نیاز آن‌ها به سمعک

پیرگوشی در سالمندان و نیاز آن‌ها به سمعک

پیرگوشی در سالمندان و نیاز آن‌ها به سمعک

دقت کرده‌اید وقتی با سالمندی هم‌صحبت می‌شویم، بی‌اختیار با صدای بلند حرف می‌زنیم. زیرا همیشه در ذهن‌مان سالمندی را مساوی با کم‌شنوایی و سمعک تصور کرده‌ایم. اگر نگوییم صد در صد اما، کم‌شنوایی در اکثر سالمندان صدق می‌کند. البته شدت آن در همه سالمندان یک‌سان نیست. روند پیرگوشی به‌تدریج اتفاق می‌افتد، برای همین اکثر آن‌ها متوجه کاهش شنوایی خود نمی‌شوند. انسان وقتی به سن پیری می‌رسد از لحاظ روحی حساس‌تر از گذشته می‌شود و ایجاد ارتباط با دیگران بیش از هر زمان دیگری در این سنین لازم است. کم‌شنوایی می‌تواند تا حدی ارتباطات سالمند را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افسردگی، انزوا و از بین رفتن اعتماد به‌نفس او گردد. پیرگوشی در سالمندان و نیاز به سمعک در این عزیزان زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها احساس ناکارآمدی می‌کنند.

 

پیرگوشی چیست؟

روند پیرگوشی به‌تدریج و با افزایش سن شروع می‌شود. علت آن می‌تواند مشکل عصبی، اختلالات عروقی، دیابت، مشکلات متابولیک و بیماری‌های دیگر باشد. با افزایش سن گیرنده‌های دستگاه شنوایی و سلول‌های عصبی داخل گوش مثل قبل کار نمی‌کنند و دریافت و پرداخت آواهای شنیداری به درستی انجام نمی‌شود. برای تشخیص پیرگوشی باید به یکی از مراکز ادیولوژی رفت تا پزشک متخصص با انجام برخی آزمایشات شنوایی سنجی این بیماری را تشخیص دهد.

 

چه عوامل محیطی باعث پیرگوشی می شوند

انسان در طی سال‌ها، بخشی از سلول‌های بدنش را از دست خواهد داد. اگر این سلول‌ها قابل ترمیم باشند، بازسازی می‌شوند اما، برخی از سلول‌ها قابلیت بازسازی را ندارند و با از دست دادن این سلول‌ها، آن عضو کارکرد خودش را از دست می‌دهد. سلول‌های شنوایی هم جزو سلول‌هایی هستند که قابل ترمیم نیستند. روند از دست دادن سلول‌های شنوایی از دهه دوم و سوم زندگی آغاز می‌شود و برخی از عوامل باعث تشدید و سرعت این مسئله می‌شوند:

 

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یا همیشه در معرض صدای بلند بودن

عامل ارثی

بیماری‌های مختلف مثل دیابت یا بیماری قلبی

عوارض برخی از داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و آسپرین

 

گاهی کاهش شنوایی به‌دلیل جمع شدن موم گوش نیز هست که می‌‌تواند در هر سنی رخ دهد. ولی در سالمندان وجود موم تاثیر بیشتری بر کاهش شنوایی‌شان خواهد داشت. پس هر‌گاه سالمند برای بررسی کاهش شنوایی خود به یک مرکز شنوایی سنجی یا ادیولوژی مراجعه کند، ادیولوژیست ابتدا باید انباشتگی موم در کانال گوش را بررسی کند.

 

امروزه به‌دلایلی نظیر استفاده زیاد از هدفون، در معرض سرو صدای بلند قرار گرفتن، گوش دادن مداوم به موسیقی آن‌هم با صدای بلند، سن پیرگوشی روند نزولی داشته است. هدفون‌ها بیش از همه به گوش آسیب می‌رسانند و می‌توانند صدایی تا ۱۱۵ دسیبل تولید کنند که برای گوش ضرر دارد.

 

ارتباط آلزایمر و استفاده از سمعک

در سالمندی که سلول‌ها و اعصاب شنوایی‌اش از بین رفته است، تنها راه درمانی استفاده از وسایل کمک‌شنوایی مثل سمعک است. لازم است که سالمند به مرکز ادیولوژی مراجعه کند تا بر روی او آزمایشات شنوایی‌سنجی صورت بگیرد. متاسفانه بسیاری از سالمندان قبول نمی‌کنند که گوش‌هایشان سنگین است و سمعک را به‌راحتی نمی‌پذیرند. با توجه به‌این‌که سطح ارتباطات سالمند نسبت به افراد جوان کم است، اگر سطح تعاملاتش به‌دلیل کاهش شنوایی با خانواده و دوستانش کاهش یابد، احتمال بروز بیماری زوال عقل و آلزایمر در او بالا می رود. زیرا امر شنیدن ذهن را فعال نگه می‌دارد و فعال و پویا نگه‌داشتن ذهن خود مانعی برای زوال عقل است. تحقیقات نشان داده است سالمندانی که از سمعک استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی‌که از سمعک یا وسایل کمک‌شنیداری استفاده نمی‌کنند، کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند. هم‌چنین سالمندانی که از سمعک استفاده می‌کنند اعتماد به‌نفس بالاتری دارند و کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

پیرگوشی در سالمندان و نیاز آن‌ها به سمعک

سالمند نیاز به سمعک ویژه‌ای دارد. در انتخاب سمعک برای سالمند باید به توانایی حرکتی و شرایط ویژه او توجه کنند و تا حد ممکن از تجویز سمعک‌های نامریی و داخل گوش اجتناب کرده و بیشتر سمعک‌های پشت گوش برایشان تجویز کنند.

 

در آخر

سالمندان در خانواده هر ایرانی از احترام ویژه‌ای برخوردار است و همه اعضای خانواده به تجارب او نیاز دارند. هم‌چنین خود سالمند نیاز دارد تا با فرزندان و نوه‌های خودش صحبت کند و نیازهای خود را به آن‌ها بگوید. برای یک گفتگوی خوب او باید خوب بشنود. کم‌شنوایی باعث کاهش اعتماد به‌نفس او می‌شود و احساس ضعف و درماندگی می‌کند، طوری‌که دیگر تمایلی به ارتباط با دیگران نخواهد داشت. لازم است که با فرد سالمند صحبت کرد و او را به استفاده از سمعک تشویق کرد. هر چه آگاهی او نسبت به مزیت‌های سمعک بالاتر برود و ببیند که تا چه اندازه استفاده از آن راحت و آسان است، آن را راحت‌تر می‌پذیرد. بالا بردن کیفیت زندگی سالمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

جدیدترین مطالب