چگونه پوست گوسفند را دباغی کنیم؟

چگونه پوست گوسفند را دباغی کنیم؟

دباغی پوست گوسفند یکی از روش هایی است که از آن برای تولید انواع چرم جهت کاربری های مختلف استفاده میکنند. نحوه انجام دباغی پوست گوسفند از گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است و به موازات آن اهمیت چرم و پوست گوسفند نیز جایگاه ویژه ای یافته است.

 

در این گزارش که توسط کارشناسان ما در مرکز فروش گوسفند زنده تهیه شده است، به نحوه انجام دباغی پوست گوسفند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

اهمیت دباغی پوست گوسفند

این روزها استفاده از چرم در زندگی افراد کاربردهای فراوانی پیدا کرده است که این امر موجب شده تا انجام دباغی پوست گوسفندی نیز مهم باشد و افزایش پیدا کند. از چرم در صنایع مختلفی همچون پوشاک، مهاربندی و زین حیوانات، کفش و چادر، ظروف و اقلام خشک استفاده می شود.

 

فواید و کاربرد های چرم به دست آمده از نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی به صورت صحیح

پوست حیوانات اهلی مانند گاو و همین طور گوسفند، استفاده های دیگری دارد و کمی با کاربرد های چرم متفاوت است. برای مثال پوست حیواناتی چون گاو و گوسفند برای تولید کفش و همینطور کیف به کار برده می شود و نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی در این دو صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد.

چگونه پوست گوسفند را دباغی کنیم؟

دباغی پوست انواع گوسفند و گاو برای تهیه انواع چرم

 

نحوه دباغی گوسفند بر چند نوع می باشد؟

برای آنکه بتوانید از طریق دباغی پوست گوسفند، تولید چرم با کیفیت داشته باشید، از دو روش رایج می توانید بهره ببرید که روش اول دباغی شیمیایی و روش دوم دباغی گیاهی می باشد.

 

نحوه انجام دباغی پوست گوسفند

انجام دباغی پوست گوسفند یکسان و آسان بوده به گونه ای که می توانید این کار را حتی در منزل نیز انجام دهید. برای جلوگیری از خشک و فاسد شدن پوست گوسفند باید آن را در نور آفتاب قرار دهید و در همان هنگام نیز به آن نمک بزنید. سپس باید اضافات پوست مانند گوش و دم آن را جدا کنید.

 

برای این که مواد زائد روی چرم را از بین ببرید، می توانید پوست را در آب بخوابانید و این کار برای از بین بردن چربی های پوست نیز کمک کننده است و در مرحله بعد برای جدا نمودن مو و کندن پشم های روی چرم می توانید از آهک زنی استفاده نمایید، که با استفاده از مواد شیمیایی به لطیف شدن پارچه شما کمک خواهد نمود.

 

وجود چربی های اضافه می تواند نرمی و لطافت چرم را از آن بگیرد. به همین علت برای داشتن چرم صاف و یکدست باید چربی ها را از روی چرم بزدایید.

 

برای آن که بعد از رنگ آمیزی چرم خشک و تمیزی داشته باشید، نیاز است تا آن را در زیر آفتاب قرار دهید تا به راحتی خشک شود. تا اینجا به روش کاملی از دباغی کردن پوست گوسفند اشاره نمودیم که روندی لازم برای تبدیل پوست حیوانات به چرم می باشد.

چگونه پوست گوسفند را دباغی کنیم؟

 نحوه انجام دباغی پوست گوسفند

 

دباغی پوست گوسفند به روش صحیح سنتی

  • برای آنکه پوست دباغی شده به حالت طبیعی خود بازگردد نیاز است که روزانه 3 تا 6 بار پوست را در آب شستشو دهید و با این کار نمک پوست را خارج کنید و در مرحله بعد یعنی بعد از آنکه پوست را در محلول مخصوص شستشو دادید، پوست را در محلول آهک و یا آرد جو قرار دهید که با این کار، به تخمیر زودرس پوست کمک می شود.
  • باید پوست را به دو گیره و یا دو میخ آویزان نمایید و از طریق داس چند ضربه به چرم بزنید تا چربی هایی که بر روی پوست بوده اند را جدا نمایید و در مرحله بعد برای جدا کردن پروتئین‌ هایی که بر روی چرم اضافه اند، چرم را در فضله بخوابانید تا با حذف پروتئین‌ ها از بروز خرابی های احتمالی جلوگیری کرده باشید.
  • به دلیل آنکه تمیزی کار بسیار مهم است، شستشوی چرم را تا چند روز بی وقفه ادامه دهید. بعد از اینکه مطمئن شدید که چرم دیگر به شستشوی اضافه نیاز ندارد، مرحله رنگ زنی را آغاز نمایید. برای این کار می‌ توانید چرم را به رنگرز ها تحویل دهید.
  • برای براق نمودن چرمتان می توانید به وسیله سنگ سبز و یا سنگ یشم به چرمتان ضربه‌ هایی بزنید. به طور کلی تولید چرم با روش سنتی در حدود 3 ماه زمان خواهد برد که با صبوری می توانید چرم بسیار مرغوبی را از این طریق به دست آورید.

چگونه پوست گوسفند را دباغی کنیم؟

انجام دباغی پوست گوسفند در دباغ خانه

 

قیمت پوست دباغی شده گوسفند چقدر است؟

با مراجعه به وب سایت مرکز فروش دام زنده (www.daminja.com) علاوه بر اینکه اطلاعات لازم در خصوص قیمت گوسفند زنده را به دست می آورید، می توانید از قیمت پوست دباغی شده گوسفندان در نژادهای مختلف نیز مطلع شوید.

 

با خرید انواع دام زنده می توانید تمام مراسم های خود را با قیمت مناسب برگزار کنید. مرکز خرید و فروش دام زنده در دام اینجا یکی از انواع مراکز فروش دام زنده سالم با قیمت مناسب می باشد که با مراجعه به وب سایت ما می توانید انواع دام زنده مورد نظر خود را با خیالی آسوده خریداری کنید.

 

مرکز “دام اینجا” بزرگترین عرضه کننده و فروش انواع دام زنده مانند گوسفند، گوساله، بز و گاو در انواع نژادهای مختلف می باشد که عرضه انواع دام زنده توسط این مجموعه در تمام نقاط تهران به صورت شبانه روزی امکان پذیر می باشد. عرضه و فروش انواع دام زنده در مجموعه دام اینجا با پلاک رسمی اعم از نژادهای اصیل کردستنا-مغان-سنگسر- افشار انجام شده و تمام تلاش این مجموعه علاوه بر تامین سلامت شهروندان، سالم نگهداشتن انواع دام ها نیز می باشد.

 

خرید انواع دام زنده مانند گوسفند، بز، گاو و گوساله زنده را می توانید در مرکز خرید دام زنده (09123943700) با اعزام قصاب در محل و با قیمت مناسب در سراسر ایران تجربه کنید.

جدیدترین مطالب