انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

یکی از جذاب‌ترین و پراستفاده‌ترین تکنولوژی‌ها در تاریخ زندگی بشر، استفاده از فناوری جی پی اس و به تَبَع آن بهره بردن از کاربردهای جی پی اس در زندگی روزمره است. استفاده از این فناوری جهت تعیین موقعیت مکانی، زمانی و سرعت حائز اهمیت است. که کاربردهای جی پی اس نخستین‌بار به صورت رسمی توسط ارتش آمریکا در سال 1960 به جهانیان نشان داده شد. نحوه‌ی عملکرد جی پی اس به گونه‌ای است که با فرستادن سیگنال‌هایی به ایستگاه زمین، موقعیت مکانی اشیا را نمایان می‌کند. استفاده از فناوری جی پی اس ابتدا بیشتر جنبه‌ی نظامی داشت؛ اما با گذشت زمان در بسیاری از صنایع جایگاه خود را پیدا نمود. به جرات می‌توان گفت تاکنون هیچ سیستم مکان‌یابی دقیق و جهانی‌ای به مانند جی پی اس نبوده است. در حال حاضر بیشتر تلفن همراه‌های هوشمند دارای جی پی اس هستند. حتی اخیراً دستگاه‌هایی برای پیدا کردن اشیایی مانند دسته کلید طراحی شده است که مبتنی بر جی پی اس هستند. هر چه کاربردهای جی پی اس بالاتر رود قیمت دزدگیر ماهواره ای نیز بالاتر می رود.

انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

ردیاب جی پی اس

بخش فضایی جی پی اس: این بخش از یک مجموعه 24 عددی از ماهواره‌های با هم هماهنگ شده تشکیل شده است.
بخش کاربر جی پی اس: به فردی که سیگنال‌های دریافتی از ماهواره را دریافت می‌کند گفته می‌شود.
بخش کنترل جی پی اس: به بخشی که کنترل اطلاعات را در اختیار دارد گفته می‌شود تا سیستم به درستی کار کند.
دقت اندازه‌گیری در جی پی اس: میزان دقت اندازه‌گیری در شرایط و مکان‌های مختلف متفاوت است. این میزان دقت برای مکان‌های بسته در مقابل مکان‌های باز کمتر است. زیرا در فضاهای بسته به دلیل وجود انسدادهای سیگنال‌های جی پی اس ممکن است هیچ اطلاعاتی دریافت نشود. هر چقدر فضای قرار گرفته بزرگتر و بازتر بوده و همچنین میزان سیگنال‌ها و نویزهای موجود در آن محیط کمتر باشد، جی پی اس دقیق‌تر و بهتر کار خواهد کرد. همچنین وجود موانع بر سر راه سیگنال‌ها می‌تواند منجر به اختلال سیگنال و کار نکردن جی پی اس شود.

انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

در ادامه به انواع ردیاب جی پی اس و کاربردهای آن می‌پردازیم.

 

کاربردهای ردیاب جی پی اس

از مهمترین کاربردهای ردیاب جی پی اس وایزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاربردهای ردیاب جی پی اس در امور نظامی
کاربردهای ردیاب جی پی ای در زندگی روزمره
کاربردهای ردیاب جی پی اس در گوشی همراه
کاربردهای ردیاب جی پی اس به صورت همگانی
کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنایع پخش و توزیع
کاربردهای ردیاب جی پی اس در امور نظامی

 

یکی از مهمترین کاربردهای ردیاب جی پی اس استفاده از آن در زمینه‌ی نظامی است که افراد به کمک آن با شبیه‌سازی منطقه مورد نظر از جهت طول و عرض، نقشه‌های نظامی خود را تهیه و در عملیات خود جهت غلبه بر دشمن استفاده می‌کردند. با گذشت زمان کاربردهای جی پی اس تنها محدود به تهیه‌ی نقشه‌ی نظامی نشد و افراد با به کار بردن جی پی اس در ابزارهای هوایی نظیر هواپیما و هلیکوپتر توانستند توان نظامی خود را افزایش دهند. از کاربردهای دیگر جی پی اس استفاده از آن در ماهواره‌ها جهت بدست آوردن اطلاعات درست و دقیق در عملیات‌های جنگی بود.

 

کاربردهای ردیاب جی پی اس در زندگی روزمره

از جمله کاربردهای جی پی اس در زندگی روزمره استفاده از آن توسط پلیس‌ها و ماموران آتش نشانی، اورژانس و غیره است که با دریافت اطلاعات در مورد مکان ماشین پلیس یا کامیون‌های آتش نشانی یا اورژانس اقدام به نجات جان افراد می‌نمایند. که این امر مانع از مرگ زود هنگام افراد در زمان حادثه خواهد شد.
یکی دیگر از کاربردهای جی پی اس در هواپیما است که به جنگل‌بانان در تعیین دقیق مکان آتش سوزی جنگل‌ها کمک می‌کند. همچنین کاربردهای جی پی اس در کامیون‌های تحویل کالا خدمات مسافربری ایمنی راننده را جهت تحویل کالا به مرکز و سازمان مربوطه فراهم می‌کند.

 

کاربردهای ردیاب جی پی اس در گوشی همراه

یکی دیگر از کاربردهای جی پی اس استفاده از این فناوری در گوشی‌های تلفن همراه است. برای بهره‌مندی از این فناوری با نصب سخت‌افزار جی پی اس بر روی گوشی تلفن همراه به همراه اپلیکیشن سرو می‌توان به امکانات جغرافیایی متفاوت شامل ردیابی یا مسیریابی دست یافت. همچنین از دیگر کاربردهای جی پی اس آن است که می‌توان آن را به عنوان دزدگیر برای گوشی استفاده کرد. به طوری که با ورود به سیستم مرکزی گوشی تلفن همراه می‌توان از آخرین موقعیت تلفن همراه خود مطلع شد.
کاربردهای ردیاب جی پی اس به صورت همگانی
کاربرد جی پی اس در ماهی‌گیری
کاربرد جی پی اس در قایقرانی، اسکی، کوهنوردی.
کاربرد جی پی اس در مسابقات اتومبیلرانی (رالی).
کاربرد جی پی اس در استفاده‌ی حرفه‌ای در عملیات زمینی
کاربرد جی پی اس در ناوبری دریایی

انواع کاربردهای ردیاب جی پی اس

کاربردهای ردیاب جی پی اس در صنایع پخش و توزیع

یکی از اهداف مهم در صنایع تحویل به موقع و درست کالا به دست صاحبان امر می‌باشد. که این امر مستلزم نظارت دقیق کارفرما بر امور زیر دستان خود می‌باشد. هرچند که کلیه‌ی افراد به درستی وظایف خود را انجام دهند تا زمانی که سیستم نظارتی دقیق بر کار آنها اعمال نشود نمی‌توان انتظار داشت که بازدهی صنایع را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد. استفاده از فناوری جی پی اس با در نظر گرفتن این نیاز شرایط را جهت کاهش هزینه‌ی سوخت در صنایع، ارائه‌ی خدمات مناسب‌تر به مشتری و نظارت بر عملکرد بخش‌های تولیدی در صنایع را فراهم می‌آورد.

جدیدترین مطالب