هدف از انجام تست های غربالگری برای بارداران چیست ؟

هدف از انجام تست های غربالگری برای بارداران چیست ؟

غربالگری جنین مجموعه ای از بررسی های سونوگرافی و آزمایشگاهی است که در مراحل مختلف انجام می شود . هدف از غربالگری جنینی این است که مادران بارداری که یک سری سندرم ها و نقص های جنینی را دارا می باشند را غربال کرده و آنها را در گروه های کم خطر و یا پر خطر قرار دهند .
آزمایش غربالگری با توجه به نقایص و سندرم های مورد بررسی در خانواده هایی که هیچ سابقه ای ندارند، باز هم به اندازه ی کافی دیده می شود اما توصیه می شود که همه خانم های باردار، در هر سنی، تست های غربالگری بارداری را انجام دهند .

 

غربالگری شامل دو مرحله است :

غربالگری سه ماهه اول بارداری که زمان انجام این غربالگری سه ماهه اول از 11 هفته تا 13 هفته و 6 روز می باشد که احتمال خطر سندروم داون تریزومی 21 و 13 و 18 را این غربالگری مشخص می کند .
در این غربالگری یک آزمایش خون و همچنین یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن که سونوگرافی ان تی می باشد و بررسی وجود استخوان بینی ان بی می باشد .
در سونوگرافی ان تی مثل سونوگرافی های معمولی از روی شکم است، با این تفاوت که بسیار دقیق و خاص و با بزرگنمایی ضخامت پشت گردن جنین و همچنین وجود استخوان بینی بررسی می شود .

 

غربالگری سه ماهه دوم

غربالگری مرحله دوم که در حدود هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود . در این غربالگری می توان ارزیابی دقیق از ساختار آناتومیک جنین انجام داد . در این غربالگری تعیین جنسیت جنین انجام به طور دقیق می شود .

هدف از انجام تست های غربالگری برای بارداران چیست ؟

با توجه به شیوع نسبتاً فراوان سندرم داون، طى 10 سال گذشته روش‏هاى گوناگونى براى تشخیص پیش از تولد این بیمارى خطرناک ابداع شده است. اما به‏ دلایل متعدد همچون به‏ دنبال داشتن خطر سقط و هزینه آزمایش غربالگری بالا، امكان انجام این روش‏ها براى تمامى زنان باردار وجود ندارد. به ‏همین دلیل در سال‏هاى اخیر روش‏هاى غربالگرى براى شناسایى زنان باردار كه بیشتر در معرض خطر هستند ابداع شده و این افراد به ‏عنوان واجدین شرایط براى انجام روش‏هاى تشخیصى محسوب مى‏گردند . قیمت آزمایش غربالگری از پارامترهای مهمی ست که سبب نگرانی مادران در دوران بارداری می شود .

هدف از انجام تست های غربالگری برای بارداران چیست ؟

جهت تماس با آزمایشگاه نیلو و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید .

021-8942
021-88208442

جدیدترین مطالب