چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

نخود ماده غذایی پرخاصیتی است‌ که بسیار در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخود جزء یکی از حبوبات معروف دنیا است و در رژیم غذایی افرادی که به سلامتی خود بسیار اهمیت می دهند، به خصوص گیاه خواران حتما وجود دارد.

 

انواع نخود:

نخود زرد که در قسمت‌های آمریکای شمالی و خاورمیانه کاشته می‌شود.
نخود سیاه که در هند و پاکستان کاشته می‌شود.
در ادامه شما را با طرز 3 نوع غذا که با نخود درست می شوند، آشنا خواهیم کرد.

 

فلافل

چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

غذای دوست داشتنی دیگر فلافل است، که فلافل در اکثر رستوران و فست فودها و سوپرها به صورت آماده و یا نیم پز به فروش می‌رسد. نخود سیر و پیاز مواد اصلی فلافل هستند طرز تهیه فلافل بسیار اسان است، شما اگر دوست داشتین می‌تونین به مواد فلافل، قارچ اضافه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه فلافل:

نخود: چهارصد گرم
تخم مرغ: دو عدد
سیر: چهار حبه
پیاز: دوعدد متوسط
جعفری: صد گرم
آرد نخودچی: دو قاشق غذاخوری
تخم گشنیز: یک قاشق غذاخوری
زیره: یک قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

دستور تهیه فلافل:

قبل از شروع نخود‌ها را در یک کاسه بریزید و به آن مقدار زیادی آب اضافه کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می شود که نفخ نخودها کاملا از بین برود و خیلی نرم شوند.

 

سیرها را به همراه پیاز پوست بگیرید و بشویید. سپس به همراه نخودی که کاملا خیس خورده و آبکش کرده‌اید در چرخ گوشت ریخته و آن را 2 مرتبه چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند. بعد از اینکه مواد کاملا چرخ بشوند.

 

در مرحله بعد، جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه کاملا خرد کنید. سپس در ادامه جعفری خرد شده را به کاسه نخود اضافه کنید. سپس تخم مرغ را بشکنید و در کاسه تخم مرغ بریزید. به مواد داخل کاسه به صورت کم کم آرد نخودچی را اضافه کنید و مواد را مرتبا هم بزنید تا مایه فلافل آماده شود و خودش را بگیرد.

 

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و تخم گشنیز و زیره را کاملا خرد کنید و به کاسه  نخود اضافه کنید و به خوبی مواد را هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری فلفل قرمز برای تند شدن فلافل استفاده کنید. به این نکته دقت کنید که بعد از اضافه کردن این مواد، کاملا مواد فلافل را مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.
داخل یک تابه گود یا یک قابلمه کوچک مقداری روغن ریخته بعد از اینکه روغن کاملا داغ شد، فلافل‌ها در آن غوطه ور کنید. بعد از اینکه تمامی فلافل ها را سرخ کردید، آن ها را در یک توری فلزی یا حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی ار آن ها خارج شود.

 

آش رشته

چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

آش رشته از غذای های سنتی و خوشمزه ایرانی است، آش رشته دستور پخت های مختلفی دارد، در این قسمت به طرز تهیه آش رشته را به شما آموزش میدهیم، آش رشته از غذاهای فوق‌العاده مقوی خوشمزه و کم چرب محسوب میشود، این غذای برای نذری ها نیز کار بری دارد.

 

مواد لازم برای تهیه آش رشته:

نخود: یک پیمانه
لوبیا سفید: نصف پیمانه
لوبیا چیتی: نصف پیمانه
عدس: یک پیمانه
سیر: چهار حبه
پیاز: دو عدد بزرگ
کشک: به مقدار لازم
نعناع خشک: دو قاشق غذاخوری
رشته آشتی: سیصد گرم
روغن مایع: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

دستور تهیه آش رشته:

برای پختن آش رشته بهتر است از شب قبل حبوباتی که در آش استفاده می شود را در کاسه های جداگانه خیس کنید تا نفخ آن‌ها ازبین برود و هم راحت‌تر پخته شوند.

 

در مرحله اول باید یک قابلمه را تهیه کنید و لوبیا چیتی و لوبیا سفید را به همراه نخود را در آن بریزید و به آن چند پیمانه آب اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شوند.

 

حالا باید پیازها را پوست بگیرید و بشویید، به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را با مقداری روغن مایع بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

 

بعد از اینکه حبوباتی داخل قابلمه پخته شدند، آن ها را به داخل قابلمه پیازها اضافه کنید. و مقداری آن ها را با یکدیگر تفت دهید. سپس به قابلمه چند پیمانه آب جوش اضافه کنید و سپس عدس را آبکش کنید و آن را نیز به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا عدس‌ها نیز کاملا پخته شوند.

 

مرحله بعدی نوبت به آماده کردن سبزی آش است. سبزی آش که شامل تره، جعفری، شنبلیله و گشنیزه را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. و در ادامه آن را به قابلمه اضافه کنید. و مواد داخل قابلمه را با یک ملاقه هم بزنید..

 

اضافه کردن رشته آشی به آش رشته، بعد از پخته شدن کامل سبزی آشی است. در صورت تمایل می توانید مقداری کشک هم در این مرحله به آش اضافه کنید.
در صورت تمایل می‌توانید مقداری از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغی را که برای تزیین آش رشته آماده استفاده کنید.

 

آبگوشت

چه غذاهایی با نخود تهیه میشود؟

ابگوشت را در تهیه غذاهای سنتی ایران میتوانید پیدا کنید، دیزی سنگی از غذاهای محبوب ایرانیان است،؛ در این بخش به طرز تهیه آبگوشت کامل اشاره شده است.

 

مواد لازم برای تهیه آبگوشت:

نخود: نصف لیوان
گوشت آبگوشتی: سیصد گرم
سیر: دو حبه
پیاز: دو عدد متوسط
گوجه فرنگی: دو عدد متوسط
سیب زمینی: سه عدد
لوبیا سفید: نصف لیوان
رب گوجه فرنگی: سه قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم.

 

دستور تهیه آبگوشت:

قبل از شروع به آشپزی، از شب قبل نخود و لوبیاها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید تا کاملا خیس بخورند و حدود دو بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. این کار کمک خواهد کرد که نفخ لوبیا و نخود از بین برود و به مراتب راحت تر پخته شوند.

 

در ابتدا برای تهیه آبگوشت، گوشت آبگوشتی را تمیز کنید و به همراه نخود و لوبیا که آبکشی کرده اید، در یک قابلمه بریزید. سپس یک پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به قابلمه اضافه کنید. سپس به مواد داخل قابلمه 7 پیمانه آب اضافه کنید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شوند. البته می توانید در این مرحله گوجه فرنگی ها را بشویید و پوست بگیرید و در قابلمه بریزید. مدت زمانی که برای پختن آبگوشت در این مرحله لازم است حدود سه ساعت است.

 

بعد از گذشت این مدت زمان، سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید.

 

در مرحله ی بعد باید شما چربی گوشت، موجود در آبگوشت را جدا کنید، و به همراه پیاز پخته شده در یک کاسه فلزی بریزید و با گوشت کوب آن ها را بکوبید و مجددا مواد را به داخل قابلمه اضافه کنید.

 

بعد از اینکه مقدرای نخود و لوبیا نرم شدند، به قابلمه فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و اگر تمایل دارید که آبگوشت شما خوشرنگ تر شود مقداری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید.

 

نکته مهم در پختن آبگوشت حرارت اجاق گاز می باشد. هر چقدر حرارت آن ملایم و کم تر باشد، باعث می شود آبگوشت به آرامی پخته شود . اصطلاحا به طور کامل جا بیفتد.

 

نخود سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر که برای بدن بسیار مهم و مفید و ضروری است.

 

امیدواریم از آشپزی لذت برده باشید.

 

منبع: اکالا بلاگ

جدیدترین مطالب