هنگام خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد

هنگام خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد

هنگام خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد

ما در ایران بنا به مناسبت های گوناگون اقدام به خرید گوسفند زنده می نماییم . مناسبت هایی مانند عید قربان ، قربانی برای عقیقه ، قربانی کردن گوسفند بعنوان نذری و تقسیم گوشت در بین مستمندان ، ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا و مناسبت های دیگر .

 

مراکز بسیار زیادی هستند که ما می توانیم از انها اقدام به خرید دام نماییم . یکی از معمول ترین روش ها جستجوی انلاین در فضای وب می باشد در هنگام خرید گوسفند زنده باید نکات مهمی را در نظر بگیریم که در اینجا سعی میکنیم به مهمترین انها بپردازیم :

هنگام خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد

1- بررسی سلامت گوسفندی که قصد خرید ان را داریم :

هنگامی که برای خرید به مراکز عرضه دام زنده مراجعه می کنیم یا اینکه خود این مراکز گوسفند را به محل درخواستی ما ارسال می کنند اولین نکته ای که باید به ان توجه کنیم مجوز دامپزشکی می باشد . این مراکز حتما باید از سازمان دامپزشکی مجوز فعالیت و پروانه بهداشت کسب کرده باشند . نکته مهم دیگر سلامت خود دام می باشد . برای اطمینان از سلامت دام باید نکات زیر را حتما مد نظر قرار دهید :

 

گوسفند حتما باید مدام در حال نشخوار کردن باشد
بررسی شود که دهان و بینی گوسفند حاوی ترشحات غیر طبیعی نباشد
پشم گوسفند را با دست بکشید نباید به راحتی از بدن گوسفند جدا شود
گوسفند هرگز نباید لاغر باشد
به راه رفتن دام دقت کنید که بصورت طبیعی حرکت می کند و در راه رفتن مشکلی ندارد
دمای بدن گوسفند را با دست چک کنید این دما باید حداکثر 40 درجه باشد و همچنین بدن دام نباید دمای زیر 38 درجه داشته باشد

گوش های گوسفند باید نسبت به صدا حساس و روبه بالا باشد
پشم گوسفند باید در تمام بدن یکنواحت و مجعد باشد

 

2- بررسی سن گوسفند :

متاسفانه یکی از اتفاق های نادرستی که در مراکز و واحد های عرضه دهنده دام می افتد فروش دام های مسن می باشد منظور دام ماده ای است که سن اقتصادی ان برای ماندن در گله به اتمام رسیده است و دیگر نگهداری ان در گله برای دامدار به صرفه اقتصادی نمی باشد چرا که دیگر توانایی زایش و تولد بره را ندارد . در این موارد این گوسفند ها را برای فروش به بازار عرضه می کنند . در هنگام خرید گوسفند زنده در تهران اگر نمی توانید که از ظاهر دام پی به سن ان ببرید حتما به روشی که در زیر اموزش می دهیم سن گوسفند را محاسبه کنید .

 

برای مشخص کردن سن دام اصولی ترین راه مراجعه به شناسنامه گوسفند می باشد اما زمانی که شناسنامه دام در دسترس نباشد از طریق بررسی دندان های گوسفند می توان به سن ان ها دست یافت .

 

گوسفند در فک بالایی هیچ دندانی ندارد و بره در فک پایین دارای هشت دندان شیری می باشد که زمانی که با دندان های گوسفند بالغ مقایسه شوند کوچکتر و سفیدتر می باشند.

هنگام خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد

زمانی که دام به سن بلوغ می رسد دو دندان جلو از میان دندان های شیری می افتد و به جای ان دو دندان بزرگتر و بلندتر رشد می کند . در این دوره هست که گوسفند را دیگر از طریق بررسی و شمارش دندان هایش نامگذاری می کنند .

 

گوسفند یک ساله دودندانه است . دوسالگی که گوسفند بالغ است چهار دندانه است که دندان ها بزرگ و بلند می باشند در سه سالگی شش دندانه است و در چهارسالگی هشت دندان بالغ دارد . تا چهار سالگی دندان های دام به هم چسبیده هستند از این سن به بعد بین دندان ها فاصله می افتد و در هفت سالگی دندان ها دیگر نامرتب و اغلب شکسته می باشند .

 

برای شناسایی سن بره ای تازه متولد شده باید دقت کرد که بره در هنگام تولد دارای دو دندان شیری می باشد و در هر هفته دو دندان دیگر رشد می کند پس در هفته دوم بعد از تولد چهار دندان و در هفته سوم شش دندان و در یک ماهگی دارای هشت دندان شیری است .

 

3- قیمت خرید گوسفند

قیمت روز گوسفند زنده متغییر می باشد و به پارامترهای متفاوتی مانند نژاد گوسفند ،گوشتی یا شیری بودن دام ، نر یا ماده بودن دام ، سن گوسفند و عوامل اقتصادی بستگی دارد لذا قبل از مراجعه کردن به مراکز عرضه حتما از واحدهای متفاوت قیمت دریافت کنید تا بتوانید با مناسب ترین قیمت دام زنده را دریافت نمایید.

 

در گذشته برای خرید برای مراسم ها حتما باید به مراکز عرضه گوسفند زنده مراجعه می کردیم که خود مشکلات بسیار فراوانی برای ما داشت چون مراجعه به این مراکز برای خرید گوسفند زنده کاری زمانبر و دشوار بود و مشکل بعدی که وجود داشت انتقال گوسفند به محل مورد نظر و هما هنگی با قصاب جهت ذبح که خود دردسرهای ویژه خود را داشت اما امروز با توجه به پیشرفت فراوان در عرصه تکنولوژی کارها بسیار سریع انجام می شود تنها کافیست که شما با شماره های تماس مرکز خرید گوسفند زنده درتهران تماس حاصل نمایید .در کمترین زمان ممکن با هماهنگی های انجام شده با ارسال رایگان در محل مورد درخواست شما به همراه دام و قصاب حاضر می شوند و دیگر لازم نیست که بابت برگزاری مراسم های خود دچار مشکل و دردسر شوید .

جدیدترین مطالب