آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

آخرین اخبار از اوضاع عراق

اوضاع عراق هم اکنون به دلیل تظاهرات مردم در بغداد کمی آشفته شده است و از روز سه شنبه شلوغی های عراق آغاز شده است. آخرین اخبار از اوضاع عراق و تحولات امروز عراق لحظه به لحظه را در این بخش بیان کرده ایم. وضعیت عراق در حال حاضر تقریبا آرام شده است و در برخی از نقاط ماموران امنیتی عراق مجبور به متفرق کردن مردم شدند. آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز پنج شنبه 11 مهر 98 حکایت از آن دارد که تعدادی از تظاهر کنندگان با بی توجهی به دستورات پلیس بازداشت شدند و در حدود 9 نفر تاکنون کشته شده اند. گفته شده است که معترضان در تظاهرات خواهان بهبود وضع زندگی و دستیابی به فرصت های شغلی هستند. به دلیل آشفته بودن اوضاع عراق هم اکنون در بسیاری از نقاط این کشور اینترنت قطع شده است و دولت عراق در شهرهای جنوبی ناصریه، عماره و حله حکومت نظامی برقرار کرده است. حسب دستور نجاح الشمری وزیر دفاع عراق از امروز تمامی نیروهای نظامی بغداد به حالت آماده باش درآمده اند و تلویزیون رسمی عراق به طور مرتب از اوضاع فعلی و وضعیت عراق در حال حاضر خبر میدهد.

آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

علت اغتشاشات امروز عراق

از صبح روز سه شنبه 9 مهر 98 تظاهرات مردم در برخی از شهرهای عراق همچون پایتخت این کشور که بغداد است آغاز شده است و به دلیل نزدیک بودن ایام اربعین حسینی، اغتشاشات امروز عراق در حال حاضر کمی مشکوک به نظر می رسد و فقط به خاطر مشکلات اقتصادی و بیکاری نبوده است و علت اغتشاشات امروز عراق، کشورهای غربی ضد دولت عراق هستند. در نخستین ساعات آغاز تظاهرات و اغتشاشات امروز در عراق، بسیاری از رسانه های ضد دولت عراق همچون العربیه و بی بی سی، اوضاع داخلی عراق را بسیار آشفته اعلام کرده اند و سعی دارند تا اوضاع عراق امروز را متشنج نشان دهند. بی بی سی عربی با اشاره به برقراری ممنوعیت رفت و آمد در بغداد، مدعی شد که پلیس عراق در شهر بغداد، برای متفرق کردن مردم حاضر در تظاهرات، از گاز اشک آور و گلوله استفاده کرده است و این شبکه به نقل از یکی از تظاهرات کنندگان ادعا کرده است که مردم در عراق خواستار تغییر هستند. فضاسازی العربیه و بی بی سی درباره وضعیت کنونی و اغتشاشات امروز عراق بسیار مشکوک است و نشان دهنده دخالت کشورهای غربی به منظور تفرقه افکنی در میان مسلمانان است.

 

همسو با بی بی سی، شبکه سعودی العربیه گزارش داد که با وجود ممنوعیت آمد و شد که در سومین روز اعتراضات در بغداد، اجرایی شد، ولی تیراندازی مجددا آغاز شده است. العربیه اعلام کرد که در جریان اعتراضات اخیر در جنوب عراق، 11 نفر از جمله یک پلیس کشته شدند. سی ان ان عربی هم در اقدامی همسو با دو رسانه مذکور، به نقل از کاربران فضای مجازی، نام این اعتراضات را العراق ینتفض به معنی عراق به پا می‌خیزد گذاشته است. این شبکه هم با انتشار تصاویر اوضاع داخلی عراق، مدعی شد که دهها نفر از تظاهرات کنندگان مسیرهای منتهی به فرودگاه بین المللی بغداد را بستند. با توجه به اینکه مسئولان و مردم عراق بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات امروز عراق اشاره کرده اند و گفته اند هیچ گونه تظاهرات خشونت آمیزی در کار نبوده است، آنچه که به ذهن می رسد این است که رسانه های غربی مثل بی بی سی و یا العربیه سعی بر آن دارند که هدف تظاهر کنندگان را سرنگونی دولت عراق معرفی کنند.

آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

وضعیت عراق در حال حاضر

اوضاع کنونی عراق در حال حاضر و در پی بالا گرفتن اعتراضات در روزهای گذشته چگونه است؟ عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کشور عراق، با صدور یک بیانیه مقررات منع رفت‌ و آمد در بغداد را اعلام کرد و گفت: تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز پنجشنبه 11 مهر 98 کاملا ممنوع است و همچنین بیان کرده است که وضعیت عراق در حال حاضر خوب است و اولویت ما تحقق خواسته های مشروع مردم و پاسخ به همه خواسته های عادلانه شهروندان عراقی است. براساس صدور بیانیه نخست وزیر عراق، تردد مسافران به فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولت در بیمارستان‌ها، سازمان‌های برق و آب و زائران مشمول این مقررات نمی شوند. وضعیت داخلی شهرهای عراق در حال حاضر کمی آرام تر از قبل شده است و نخست وزیر عراق گفته است که دولت عراق بین تظاهرات کنندگانی که حقوق قانونی خود در زمینه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را اعمال می کنند و بین نیروهای امنیتی که وظایف خود را انجام می دهند، تفاوتی قائل نمی شویم اما بین قربانیان چه از نیروهای امنیتی و چه از میان تظاهرات کنندگان و متجاوزگرانی که شعارهای غیرقانونی سر دادند و باعث کشته شدن شماری از افراد بی گناه شدند، تفاوت قائل می شویم.

 

وضعیت زائران ایرانی در عراق

زائران ایرانی در شهرهای نجف و کربلا در سلامت کامل به سر می برند و سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از بارگیری و ارسال محموله 160 تنی دارو و تجهیزات درمانی هلال احمر به کشور عراق، برای رفاه حال زائران ایرانی در کربلا و نجف برای مراسم اربعین حسینی خبر داد. فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که با توجه به درگیری در برخی از شهرهای کشور عراق، مرزهای چذابه و خسروی از چهارشنبه شب بسته شده است.

وضعیت زائران ایرانی در عراق خوب است و طبق آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق، مردم مسلمان عراقی از زائران ایرانی در کربلا و نجف اشرف پذیرایی می کنند. در سال های اخیر وقتی که به اربعین نزدیک می شویم، حال و هوای مردم عوض می شود و همه اقشار آماده می شوند تا به استقبال بزرگترین رویداد سالانه یعنی اربعین حسینی بروند. در خصوص اهمیت و قداست این ایام برای عراقی ها همین بس که هر کس برای خدمت رسانی در این ایام و مشارکت فعال در برپایی اربعین حسینی دنبال بهانه است و آنهایی که توان پذیرایی از زائران ایرانی در عراق را ندارند، با خودروهای خود بطور مجانی زائران ایرانی در عراق را به مقصد مورد نظرشان می رسانند.

بسیاری از آمریکایی ها در مورد حساسیت عراقی ها به اربعین حسینی پی برده اند و می دانند که اوضاع عراق را به سادگی نمی توانند آشفته کنند و همانطور که می دانید به جهت حفظ حرمت میهمان امام حسین علیه السلام در مراسم اربعین حسینی به بهترین شکل ممکن از زائر ایرانی پذیرایی بعمل می آورند و امروز آمریکایی ها، حساسیت مسلمانان عراقی نسبت به مراسم اربعین را می دانند.

 


حتما بخوانید: فاصله شهرهای عراق از یکدیگر برای زائران پیاده ایرانی


 

آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

شلوغی های امروز عراق

پس از سال 2003 میلادی که به حاکمیت دیکتاتور صدام خاتمه داده شد، هر سال در آستانه اربعین حسینی، عملیات تروریستی و انتحاری همچون شلوغی های امروز عراق اوج می گرفت. اینها از نظر عراقی ها طبیعی بود، چرا که علاوه بر تروریست های مولود تفکر وهابیت مانند القاعده و داعش و نیز بازمانده های حزب بعث و نیز برخی جریان های سیاسی در حاکمیت و همچنین حامیان منطقه ای آنان، حرکت مسالمت آمیز و میلیونی ملت عراق را بر نمی تابیدند و هر سال در کنار حملات تروریستی مرگبار،‌ یک جنجال سیاسی به راه می انداختند. در تمام این سال ها تلاش زیادی شد تا در آستانه ورود به ایام اربعین حسینی میان شیعیان، بین ایرانی ها و عراقی ها و نیز در داخل شیعیان عراق تفرقه ایجاد کرده و اختلاف انگیزی کنند، با این حال هر سال اربعین از سال قبل با عظمت بیشتری برگزار شد؛ اگرچه رسانه های منطقه ای و حتی بین المللی تلاش کردند، این آیین معنوی را تحت الشعاع تحرکات خود قرار دهند و در نهایت آن را سرکوب کنند. هر سال در روزهای نزدیک به اربعین، تعداد بیشتری از مسلمانان کشورهای مختلف جهان به زائران و عزاداران اربعین در عراق ملحق می شوند؛ چنانچه از جمهوری آذربایجان، لبنان و حتی طی یکی دو سال اخیر از هندوستان، بر جمعیت زائران خارجی اربعین افزوده شده است و آمار زائران ورودی از ایران نیز از 500 هزار نفر در سال 1392 به نزدیک 2 میلیون نفر در سال گذشته رسید. شلوغی های امروز عراق نتوانست در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند و همچنین برای مراسم اربعین سال 98 تمهیدات لازم برای افزایش تعداد زائران ایرانی پیش بینی شده است.

آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز | وضعیت عراق در حال حاضر

آخرین اخبار از اوضاع عراق را در بالا خواندید که این مقاله وضعیت عراق در حال حاضر و وضعیت کنونی عراق امروز را بیان کرده است و آخرین اخبار از اوضاع داخلی عراق امروز پنج شنبه 11 مهر 98 تقدیم حضورتان گردید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب