بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

بیوگرافی حاج قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی که به مقام شهادت نائل آمدند در نخستین ساعت های روز جمعه 13 دی 98 به آرزوی دیرینه خود که شهادت در راه نابودی دشمنان اسلام و ایران بود رسیدند که بیوگرافی حاج قاسم سلیمانی و همسر و فرزندان این شهید بزرگوار را در این مقاله خواهید خواند. ایشان یکی از مهم ترین افراد دخیل در امنیت کشور ایران بودند که لقب ژنرال بی سایه به وی داده بودند. نقش موثر ایشان در مبارزه با داعش در عراق و سوریه بر هیچ کسی پوشیده نیست و ایشان یکی از بزرگترین چهره های سیاسی و نظامی بودند. ایشان در سن 63 سالگی توسط آمریکای جنایتکار به شهادت رسید و دعوت حق را لبیک گفت. حاج قاسم سلیمانی در سال 1389 با حکم فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای، با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد اما هنوز هم در افکار عمومی همه او را «حاج قاسم» می‌خوانند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

زندگینامه سردار سلیمانی

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرزند حسن سلیمانی در 20 اسفند 1335 در روستای قنات ملک از توابع کرمان بدنیا آمدند. نام مادر ایشان فاطمه سلیمانی است و یک برادر به اسم سهراب سلیمانی دارند. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سن 12 سالگی به کرمان رفت و در شغل بنایی مشغول به کار شد و تا مقطع تحصیلی دیپلم درس خواند. ایشان یکی از مهمترین افراد در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بودند و در سن نوجوانی به فعالیت های انقلابی نیز مشغول بوده اند. ایشان چهار خواهر و یک برادر دارند و یکی از مهمترین شخصیت های نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند که تمام عمر گرانبهای خویش را صرف خدمت به کشور و مردم کرد. سردار قاسم سلیمانی در آذر ماه سال 1360 در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد و دو انگشت وسط دست راست ایشان یادگار جراحت آن دوران است. وی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

همسر و فرزندان سردار قاسم سلیمانی

سردار سلیمانی متاهل و دارای دو فرزند بودند که پسر ایشان محمدرضا نام دارد و دخترشان زینب سلیمانی است. همسر سردار حاج قاسم سلیمانی در واکنش به خبر شهادت سردار سرافراز اسلام گفت: چگونه باور کنم رفتنت را؟ آن‌قدر در کوه‌ها و بیابان‌ها به دنبال شهادت گشتی که آخر شهادت تو را در آغوش گرفت.

تو شهید زنده بودی و حالا یارانت دورت را گرفته‌اند. قسم به حرمتت حضرت مادر! برای هر قطره خونت باید هزینه بدهند.

حاج قاسمم! بشنو، بسم‌الله القاسم الجبارین را پشت بی‌سیم می‌گویند، علم بر زمین نمی‌ماند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

سردار سلیمانی فرمانده لشکر ثارالله در جنگ تحمیلی

هنگامی که جنگ تحمیلی عراق و ایران آغاز شد حاج قاسم سلیمانی نیز در شهریور ماه سال 1359 با چندین گردان راهی جنگ شد. اواخر سال 1360، محسن رضایی فرمانده کل سپاه، حکم فرماندهی تیپ ثارالله را به ایشان داد. وی در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از نیروهای کرمانی را برعهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال 1361 به لشکر 41 ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد. ایشان با زیرکی خاص خود در عملیات مختلفی همچون والفجر 8، کربلای چهار، کربلای پنج، تک شلمچه و … بسیار موفق عمل کرد و کارنامه درخشانی از خود در جنگ تحمیلی ایران و عراق به جا گذاشت. پس از پایان جنگ تحمیلی حاج قاسم سلیمانی در سال 1367 هنگامی که 32 سال سن داشت با لشگر 41 ثارالله به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان پرداخت. اگر برای بسیاری از همرزمان حاج قاسم، جنگ در تابستان سال 1367 به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

از فرماندهی سپاه سردار قاسم سلیمانی تا خادمی حرم امام رضا

وی به واسطه حضور در مرزهای شرقی و سابقه مبارزه با اشرا و باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، در سال 1376 از سوی امام خامنه ای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت فرماندهی سپاه قدس به او سپرده شد. در سال 1376 مقام معظم رهبری سردار سلیمانی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب کرد. از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی سپاه قدس، تقویت حزب الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی بود که نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ 22 روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل دیدیم. در واقع قاسم سلیمانی توانسته بود استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر گام های دیگری بردارد. حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از او، قاسم سلیمانی را شهید زنده نامید. در تیرماه سال 1397 حاج قاسم سلیمانی با حکم سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، مفتخر به خادمی حرم امام رضا علیه السلام در مشهد شد.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

مبارزه سردار سلیمانی با آمریکا در خاک عراق

نیروی قدس به رهبری سردار سرلشکر قاسم سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشته‌ است. سردار سلیمانی خود در نشست مقدماتی کنفرانس جوانان و بیداری اسلامی در این باره گفت: ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. در واقع این مناطق به نوعی تحت تأثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

فرماندهی ارتش عراق توسط سردار سلیمانی و نابودی داعش

پس از هجوم داعش در خرداد ماه سال 1393 به شمال عراق و تصرف برخی از شهر‌های این کشور و از هم پاشیدن ارتش عراق و ناتوانی نیرو‌های مسلح این کشور در نبرد با داعش و پس از جدی شدن خطر تصرف بغداد توسط این گروه تروریستی، روزنامه ساندی تایمز انگلیس، وال‌استریت ژورنال و نیویورک تایمز مدعی شدند ایران فرماندهی ارتش از هم فروپاشیده عراق را برعهده گرفته تا با نیرو‌های گروه تروریستی داعش مقابله کند و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیرو‌های گروه تروریستی داعش، فرماندهی می‌کند.

 

با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی، که به شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه‌النصرة در منطقه انجامید، حاج قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود. سردار سلیمانی در عراق حشد الشعبی و در سوریه بسیج مردمی (قوات دفاع وطنی) را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، طی شش سال، بساط تروریست های داعش در این دو کشور تقریبا جمع شد. در واقع باید این طور گفت که او و نیروهایش که با درخواست رسمی دولت های سوریه و عراق به این دو کشور رفتند و مانع سقوط دمشق و بغداد شدند.

 

در مهر ماه 1393 امیرعلی حجازی سرپرست واحد هوافضای سپاه پاسداران طی گفتگویی تأیید کرد که سردار سلیمانی و 70 نفر از سربازان او به جنگجویان کرد عراقی کمک کردند و مانع پیشروی داعش شدند. مسعود بارزانی پس از دفع خطر داعش، شخصاً یک نامه تشکر برای ریاست جمهوری ایران با این مضمون فرستاد که ایران بار دیگر در سخت‌ترین شرایط به دفاع از اقلیم کردستان عراق برخاسته است. همچنین ایشان با سفر به مسکو، نقش بسزایی در همراه کردن روسیه و پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه داشتند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

حضور حاج قاسم سلیمانی در سوریه و مبارزه با داعش

به نقل از افسر سابق سیا جان مگوایر، نبرد القصیر که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه و نقطهٔ عطفی در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بوده‌ است. او این نبرد را یک پیروزی بزرگ برای سردار نامیده‌ است. شایعاتی مبنی بر دخالت ایران در سوریه و کمک به بشار اسد برای سرکوب مخالفان از طرف رسانه‌های بیگانه منتشر شد اما به اثبات نرسید.  شاید یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزب الله لبنان بود ولی با شکست داعش و نقش آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد.

 

جای تردید نیست که این موضوع خلاف خواست آمریکا و اسرائیل است ولی با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق این موضوع به واقعیت بدل گشت و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و… ایجاد کرد. نقش بی بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکا و اسرائیل، برای او به دنبال داشته است. حضور موثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش در سوریه و شکست این توطئه‌ صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفند سال 1397 نشان ذوالفقار بعنوان عال ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار قاسم سلیمانی اهدا شود. همچنین ایشان با سفر به مسکو، نقش بسزایی در همراه کردن روسیه و پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه داشتند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

سردار سلیمانی متفکر بزرگ امنیتی دفاعی جهان

نام سردار قاسم سلیمانی در بین 10 متفکر برتر امنیتی دفاعی جهان به ثبت رسیده است. نیویورک تایمز، در سپتامبر 2013 سردار سلیمانی را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می‌گوید او قوی‌ترین مامور مخفی در خاورمیانه است و هیچ کس او را نمی‌شناسد. نشریه فارین پالیسی در دهمین معرفی متفکران بزرگ جهان در زمینه های مختلف نام سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را در میان 10 متفکر بزرگ امنیتی دفاعی جهان معرفی کرده است.

 

در این لیست به غیر از سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اوسولا ون در لین وزیر دفاع آلمان، اولگا سانچز کوردرو وزیر امور داخلی مکزیک، ایبی احمد نخست وزیر اتیوپی، گوئن شات ول رئیس جمهور و مدیر ارشد عملیاتی شرکت هوا فضای اسپیس اکس، الکس کارپ مدیر اجرایی و از بنیان گزاران شرکت فناوری پالانتیر، الیوت هیگینز روزنامه نگار و بنیان گزار سایت بلینگکات، ولادیسلاو سورکوف معاون ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش، سوسیی پوجیاستوتی وزیر ناوگان دریایی و شیلات اندونزی به عنوان 10 متفکر بزرگ دفاعی امنیتی معرفی شده‌اند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

شایعه شهادت سردار سلیمانی در سال 1397

سردار قاسم سلیمانی اولین بار پنجم دی ماه سال 1397 در پی یک انفجار مهیب و حملات اسرائیل به حومه دمشق، که به کشته و زخمی شدن چندین مقام سوری انجامید شایعه‌ای با ادعای به شهادت رسیدن قاسم سلیمانی در این حملات توسط رسانه‌های ضدانقلاب در فضای مجازی منتشر شد. این شایعه درحالی از سوی معاندان منتشر شد که صبح فردای آن روز سردار سلیمانی، در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی شاهرودی در حسینیه امام خمینی حضور بهم رساند.

بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی + عکس های همسر و فرزندان

محل شهادت حاج قاسم سلیمانی

سرانجام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده خستگی ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل در نخستین ساعات بامداد روز جمعه در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست که خبر شهادت ایشان را سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تایید کرد. علت کشته شدن و جزئیات شهادت حاج قاسم سلیمانی را می توانید در این لینک بخوانید. صبح روز 13 دی 1398، در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان کشته شدند. سپاه پاسداران در طی بیانیه ای آمریکا را مسئول این حادثه می داند و پنتاگون مسئولیت این حمله را قبول کرده است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب