طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

خورش مرغ و آلو یکی از خوشمزه ترین روشهای پخت مرغ ترش است طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا با شکر و هویج و همچنین طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

 

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا

خورش مرغ و آلو چگونه درست کنیم؟ خورش آلو با مرغ خورش بسیار خوشمزه ای است و طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا با مرغی كه به صورت متداول با مقداری آلوی خورشتی پخته میشود متفاوت است طبخ خورش مرغ و آلو با رب انار در مجالس رسمی پیشنهاد مناسبی است. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی خورش مرغ و آلو مجلسی است. معروف‌ترین انواع خورشت آلو؛ خورش آلو مرغ، خورش آلو اسفناج، خورشت قیمه آلو و خورشت به آلو هستند. در اینجا تصمیم داریم طرز تهیه خورش مرغ و آلو با شکر یا رب انار به صورت جداگانه و مفصل به شما آموزش می‌دهیم. برای پخت خورش مرغ و آلو از هر قسمت مرغ مثل ران یا گوشت سفیدش میتونین استفاده کنین و اینکه به چه اندازه ای خوردشون کنین کاملا سلیقه ایه، من از سینه مرغ استفاده کردم و تقریبا ریز خوردشون کردم.

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

مواد لازم برای تهیه و پخت خورش مرغ و آلو

مرغ (ران یا سینه) نیم کیلو
آلو بخارا خورشتی 300 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
زغفران 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
شکر(اختیاری) به میزان لازم
زرشک (اختیاری) به میزان لازم
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

طرز تهیه خورش مرغ با آلو بخارا

خورش مرغ و آلو جزء خورش های اصیل و فوق العاده خوش طعم ایرانی هستش، خورش مرغ با آلو بخارا هم با گوشت و هم با مرغ تهیه میشه که طعم هر دو نوعش بی نظیره و اینکه کدوم مدل رو بپزین فقط به سلیقه و زمانی که برای پخت دارین بستگی داره چون پختن خورش آلو با مرغ به زمان کمتری از خورش گوشت و آلو برای آماده شدن احتیاج داره و به نظرم هر وقت که زمان کمی برای آشپزی داشتین و از طرفی دلتون یه خورش جا افتاده و لذیذ ایرانی هم میخواست خورش مرغ و آلو یکی از بهترین گزینه هاست.

 

برای پخت خورش مرغ و آلو بخارا ابتدا مقداری روغن داخل تابه ریخته و تکه‌های مرغ را در آن تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود.
تکه‌های مرغ را از داخل تابه در آورید و کنار بگذارید و در همان تابه پیاز داغ درست کنید.
وقتی پیازها کمی سبک شدند، کمی زردچوبه و فلفل به آن‌ها اضافه کرده و تفت دهید.
رب گوجه‌فرنگی را نیز می‌توانید در این مرحله با پیازداغ تفت دهید تا رنگ باز کند.
در همین فاصله آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید را در ظرفی جداگانه بپزید تا اگر لابلای آن‌ها شن وجود دارد خارج شود.
برخی افراد آلوی بخارا خیسانده را از همان اول با پیاز داغ تفت می‌دهند اما توصیه می‌شود چنین کاری نکنید زیرا؛ اگر آلوی بخارا ترش باشند مرغ سفت می‌شود و اگر نرم باشند تا انتهای پخت خورش آلوها له شده و چیزی از آن‌ها باقی نمی‌ماند.
مرغ های سرخ شده را دوباره داخل تابه قرار دهید و روی آن‌ها آب بریزید و شعله را کم کنید.

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

زمان بدهید تا مرغ پخته شود سپس آلو بخارا را با مقداری از آبی که در آن پخته شدند روی مرغ‌ها بریزید اما دقت کنید که کف ظرف آلوها، شن نباشد و وارد غذا نشود.
وقتی مرغ تقریبا پخته بود و آبش کمتر شده بود، آلو بخارا را همراه آبشون به خورش مرغ و آلو اضافه کرده و میذاریم با هم جابیوفته و مرغ و آلو بخارا به خورد هم برود. در صورتی که دوست دارین خورش مرغ و آلو طعم شیرینی داشته باشه میتونین شکر هم بهش اضافه کنید.
اگر دوست دارید خورش مرغ و آلو طعم شیرین داشته باشد کمی شکر به آن اضافه کنید در غیر این‌‌ صورت خیلی کم نمک بریزید تا طعم غذا در حد ترش و شیرینی آلوها باقی بماند.
اضافه‌کردن زرشک به این غذا نیز اختیاری است اما اگر خورش آلو و مرغ را برای مهمانی رسمی آماده می‌کنید بهتر است زرشک را حذف نکنید.

 

مواد لازم برای تهیه مرغ و آلو با رب انار

مرغ تکه ای به تعداد نفرات
آلو بخارا برای هر تکه مرغ 3-5 عدد
پیاز درشت رنده شده 1 عدد
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
رب انار یا آلوچه در صورت لازم 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
شکر 3 قاشق غذاخوری

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار

مرغ و آلو با رب انار طعم بی نظیری دارد برای تهیه خورش مرغ و آلو با رب انار ابتدا تکه های مرغ را که به آن ها ادویه و نمک زده ایم را در روغن سرخ می کنیم و از روغن خارج می کنیم. سپس در همان روغن پیاز رنده شده اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا طلایی شوند بعد از آن رب انار را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا خوشرنگ شود سپس کمی آب می ریزیم و مرغ های سرخ شده را اضافه می کنیم تا بپزد. وقتی جا افتاد آلوها را به همراه شکر اضافه می کنیم تا چند جوش بزند و جا بیفتد. بعضی از آلو خورشتی ها شیرین هستند و ترش نیستند در این صورت دیگر احتیاجی به شکر نیست ولی اگر خورش مرغ و آلو ترش و ملس دوست داشتید می توانید کمی رب آلوچه یا رب انار به همراه شکر اضافه کنید و اما اگر آلوهایتان ترش بودمی توانید به آن ها شکر اضافه کنید تا ملس شود و احتیاجی به رب انار نیست. این خورش باید کم آب و روغن دار باشد اگر در پایان پخت خورش مرغ و آلو بخارا با رب انار آب زیاد داشت، درب قابلمه را باز بگذارید و شعله را اندکی زیاد کنید تا مرغ به روغن بیافتد.

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

فوت و فن پخت خورش مرغ و آلو بخارا با رب انار

  1. خورش مرغ و آلو جزو انواع خورش های خوشمزه ایرانی اصیل میباشد و زمان آماده سازی مواد اولیه خورش مرغ و آلو با رب انار و مایحتاج آن حدودا 25 دقیقه
    و زمان پخت مرغ و آلو بخارا با رب انار در حدود 1 ساعت و 15 دقیقه میباشد . خورش مرغ و آلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  2. خورش آلو را با گوشت هم می‌توان درست کرد اما در این صورت باید زرشک را حذف و به جای آن سیب‌زمینی و هویج به خورشت اضافه کنید. این خورشت باید کم‌آب باشد و به روغن بیفتد.
  3. بهتره آلو رو جداگانه بپزیم چون در صورتی که از ابتدا با مرغ داخل خورش بذارینش ممکنه وابره پس داخل یه قابلمه دیگه نصف لیوان آب، یک قاشق پیازداغ و آلوهارو میریزیم و میذاریم نیم پز بشن. اضافه کردن پیاز داغ به آلو طعم شو خیلی بهتر میکند.
  4. سعی كنید هر مقدار آب برای خورش نیاز دارید روی الو بریزید تا آب مزه دار شود.
  5. آلو بخارا در تمام طول سال به‌ویژه بین خرداد تا مهر در دسترس است؛ به دنبال آلوهایی باشید که رنگ قوی دارند و کمی گرد سفید روی پوست آن هست که نشان می‌دهد این میوه بیش از حد دست‌خورده نشده‌است. از خریدن آلو بخارا که خیلی نرم هستند، یا خراش و سوارخ دارند اجتناب کنید. می‌توانید آلوهایی را که کمی نارس هستند یک یا دو روز در دمای اتاق نگه دارید تا کاملا برسند. آلوهای رسیده باید فورا در یخچال قرار داده شود تا برای مدت طولانی تازه بماند.
  6. سعی كنید آلو بخارا شما بدون هسته باشد و اگر هسته دار است هسته آن را قبل یا بعد از پخت جدا كنید.
  7. اگر آلو بخارا که استفاده می‌کنید ترش بود و از طعم ترش در خورش خوشتان نمی‌آید مقدار کمی شکر بریزید.
  8. آلوهای من زودپز بودند و آن ها را حیس ندادم ولی اگر آلوهایتان دیر می پزند کمی از قبل در آب خیس بدهید.

طرز پخت خورش مرغ و آلو بخارا | طرز تهیه مرغ و آلو با رب انار + خواص

خواص آلو بخارا

1.آلو بخارا این قابلیت را دارند که جذب آهن را در بدن افزایش دهند. علت این قابلیت وجود مقدار زیادی ویتامین C در این میوه است. آهن موجود در آلو برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون بسیار لازم است. آهن جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

 

2.فیبر محلول موجود در آلو بخارا نیز به واسطه‌ی جذب صفرای اضافی در روده و سپس دفع آن، کلسترول را پایین می‌آورد. صفرا در کبد تولید می‌شود تا چربی را هضم کند. وقتی بدن صفرا را به همراه فیبر دفع می‌کند، کبد از کلسترول استفاده می‌کند تا صفرای بیش‌تری تولید کند، و به این طریق میزان آن را در جریان خون کاهش می‌دهد. هم‌چنین فیبر محلول در درجه‌ی اول میزان کلسترول تولیدشده را در کبد را کاهش می‌دهد.

 

3.پژوهش‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که خوردن آلو بخارا سلامت استخوان را، به‌ویژه در دوره‌ی یائسگی زنان بالا می‌برد. این میوه سرشار از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها است، به همین خاطر تحلیل رفتن استخوان را متوقف می‌کند. آلو حاوی عنصر بور نیز هست که در استخوان‌سازی نقش مهمی دارد و فعالانه در حفظ تراکم استخوان و نگهداری کلی استخوان موثر است.

 

4.ویتامین E و بتاکاروتن، یعنی همان آنتی‌اکسیدانی که در آلو بخارا موجود است، از اسیدهای چرب و غشای سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این خاصیت آلو بخارا بدن را قادر می‌سازد با نشانه‌های پیری پوست از قبیل از بین رفتن حالت ارتجاعی و چین و چروک مبارزه می‌کند. آلو بخارا حاوی مقداری زیادی آنتی‌اکسیدان و خواص ضدالتهابی بسیار است، که جریان خون و سوخت و ساز سلول‌ها را افزایش، و التهاب را کاهش می‌دهد. این در نهایت حالت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند و آکنه و چین و چروک را کنترل می‌کند.

 

5.ویتامین C موجود در آلو بخارا می‌تواند به شما کمک کند از شوره‌ی سر خلاص شوید. فولیکول مو اغلب در اثر شوره‌ی سر و پوسته پوسته شدن پوست مسدود می‌شود. اگر این مشکل به موقع رفع نشود، باعث آسیب دیدن فولیکول‌ها، و مانع از رشد مو می‌شود. آلو می‌تواند با باکتری‌های پوست سر مبارزه کند و پوست را تسکین دهد تا شوره‌ی سر را از بین ببرد. این باعث می‌شود از شر باقی‌مانده‌ی فولیکول‌ها خلاص شوید و رشد موی جدید را تقویت می‌کند.

 

خورش مرغ و آلو با رب انار طعم ملس و بی نظیری دارد و توصیه می کنیم برای خوشمزه تر شدن این غذا از رب انار ترش شمالی استفاده کنید پخت خورش مرغ با آلو بخارا خیلی زمان بر نیست و شما می توانید در کمتر از 2 ساعت این مرغ ترش خوشمزه را تهیه و طبخ کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب