طرز تهیه کباب شامی اصفهان

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

کباب شامی اصفهان یا کباب زردک اصفهانی نوعی غذای محلی خوشمزه مربوط به خطه اصفهان است که در این مقاله طرز تهیه کباب شامی اصفهان را برایتان بیان خواهیم کرد. کباب شامی اصفهانی با زردک تهیه می شود و شما می توانید به جای زردک از هویج استفاده کنید و در ابتدا باید بدانید این نوع شامی جزء غذاهای اصیل اصفهانی است و توصیه می کنیم حداقل یکبار در منزل درست کنید. اگر عاشق خوردن غذاهای ملس هستید این غذا را به شما پیشنهاد می دهیم.

 

در تهیه این غذای محلی از زردک و سرکه استفاده می شود و به همین دلیل طعم ترش و شیرین پیدا خواهد کرد و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ما در این مقاله طرز تهیه کباب شامی اصفهان را با دو روش یکی در روغن و دیگری در فر به شما آموزش خواهیم داد و توصیه ما این است که برای پخت این غذا از فر استفاده کنید تا از مضرات سرخ کردن در روغن و کالری بالا در امان بمانید.

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

مواد لازم برای تهیه کباب شامی اصفهان

در صورتی که قصد دارید کباب زردک اصفهانی را در خانه درست کنید در ابتدا باید مواد لازم برای تهیه کباب شامی اصفهان را که در ادامه آورده شده است در دسترس قرار دهید:

 

سرکه: 2 قاشق غذاخوری

زردک رنده ریز شده: 4 عدد متوسط
گوشت چرخ شده گوسفند: 250 گرم
پیاز کوچک: یک عدد، رنده ریز شده
آرد نخودچی: به مقدار لازم
شکر: 1/4 لیوان
آب: 1/4 لیوان
زعفران: به مقدار دلخواه
زردچوبه: به مقدار لازم
نمک: خیلی کم

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

دستور پخت کباب شامی اصفهانی

1. به منظور تهیه کباب شامی اصفهانی در ابتدا داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده را به همراه زردک، نمک و زردچوبه با یکدیگر مخلوط کنید و خوب ورز دهید.

 

2. سپس آرد نخود چی را کم کم به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه کنید تا مایه کباب زردک سفت نشود.

 

3. از مواد مخلوط شده به اندازه یک گردو بردارید و با دست فرم دهید. ( اگر مایه کباب شامی اصفهان قوام کافی را بدست نیاورد میتوانید یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید)

 

4. سپس تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود.

 

5. کباب های فرم داده شده را داخل تابه سرخ کنید.

 

6. در مرحله بعد شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر حل شود. بعد از کمی جوشیدن شهد، زعفران را با آن مخلوط کنید.

 

7. اگر مایل بودید کباب شامی اصفهانی مزه ملس داشته باشد میتوانید 2 قاشق غذاخوری سرکه به شهد آن اضافه کنید.

 

8. کباب شامی های سرخ شده را کف تابه ای بچینید و شهد را روی کباب ها بریزید و به مدت نیم ساعت تا 40 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا شهد به خورد کباب ها برود.

 

9. در این مرحله کباب شامی اصفهان آماده شده و نرم را داخل ظرف تان بچینید و در کنار سبزیجات میل کنید.

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

دستور تهیه کباب شامی اصفهان در فر

یکی از متداول ترین روش های طبخ و تهیه کباب شامی اصفهان، استفاده از فر است که در صورت رعایت برخی از نکات بهداشتی، جزء روش های پخت ایمن محسوب می شود. فر، حرارت یکنواختی ایجاد می کند و باعث می شود این غذا از هر طرف با حرارت یکسانی بپزد و همین امر باعث می شود، غذایی که در فر طبخ شده، نسبت به غذایی که داخا روغن سرخ می شود، طعم و مزه بهتری داشته باشد.

 

هر چه حرارت طبخ غذا متمرکزتر باشد، کیفیت بافت مواد غذایی پایین می آید. مهم ترین نکته در پخت کباب شامی اصفهانی در فر این است که تمام قسمت های ماده غذایی به دمای مطلوب برسد. منظور از دمای مطلوب، دمایی است که تنها قسمت های سطحی را در بر نگیرد و حرارت به عمق ماده غذایی نفوذ کند.

 

1. هویج را پس از شستن، پوست گرفته و بپزید، سپس آن را رنده کنید.

 

2. پیاز را پوست گرفته و رنده کنید، سپس گوشت چرخ کرده، هویج رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به آن اضافه کنید و ورز دهید.

 

3. آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید و مخلوط کنید تا جایی که مایه شامی کباب اصفهانی سفت شود.

 

4. مایه حاصل را به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید، سپس آن را از فریزر خارج کنید.

 

5. مواد را به هنگام پخت در فر به قطعات کوچک تقسیم کرد تا حرارت به همه قسمت های آن برسد.

 

6. سینی فر را کمی چرب کرده، از مایه به اندازه گردوهای کوچک برداشته، به صورت بامیه، شکل دهید و سپس شامی ها را در سینی فر بچینید.

 

7. سینی فر را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید و آن را به مدت 15 دقیقه در فر گرم شده با درجه حرارت 250 درجه سانتیگراد قرار دهید.

 

8. در فر کاملا بسته شود تا هوای گرم از داخل فر خارج نشود و شامی ها در فر، مغز پخت شوند.

 

9. درجه حرارت فر را کم کنید، دمای آن را روی 170 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و نیم ساعت دیگر زمان دهید تا شامی کباب ها بپزد.

 

10. قرار دادن مواد در ظرف درب دار، یا پوشاندن ظرف حاوی مواد با فویل، قبل از قرار دادن آن در فر باعث می شود حرارت بیشتری به مواد غذایی برسد و بهتر بپزند.

 

11. شیره انگور، آب و سرکه را مخلوط کرده و این سس را روی شامی ها بریزید، سپس 15 دقیقه دیگر، در فر قرار دهید تا سس به خورد شامی ها برود.

 

12. کباب شامی اصفهان را در ظرف مناسب قرار داده، با تکه های هویج تزئین کنید و سپس سرو نمایید.

طرز تهیه کباب شامی اصفهان

فوت و فن تهیه کباب شامی اصفهان

* این مقدار مواد 24 عدد کباب شامی اصفهانی به ما میدهد.

 

* در صورتی که مایه شامی کباب قوام پیدا نکرد می‌توانید یک تخم مرغ به مایه آن اضافه کنید.

 

* در صورتی که بخواهید اندازه شامی کباب ها به شکل قدیم آن باشد بایستی آنها را به اندازه بامیه درآورده و سپس سرخ کنید.

 

* اصفهانی ها برای تهیه کباب شامی اصفهان به جای هویج از زردک استفاده می کنند.

 

* کباب زردک در واقع یک نوع شامی شیرین اصفهانی می باشد که چاشنی آن به دو صورت شیرین و یا ملس تهیه می شود. برای مزه ملس این غذا از سرکه به همراه شیره یا شکر استفاده می شود.

جدیدترین مطالب