روش پخت قلیه ماهی جنوبی | نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

روش پخت قلیه ماهی جنوبی | نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

قلیه ماهی جنوبی یکی از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای خطه جنوب کشور ایران است که روش پخت قلیه ماهی جنوبی خوشمزه را در ادامه این بخش بیان خواهیم کرد همچنین اگر به دنبال درست کردن قلیه ماهی جنوبی خوشمزه و اصلی هستید در پایان نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی بیان خواهد شد. همانطور که می‌دانید ماهی چربی کمتری نسبت به انواع گوشت قرمز دارد، از اینرو غذای سالم‌تری به حساب می‌آید. البته از آنجا که در قلیه ماهی همانند قورمه سبزی از روغن فراوانی برای سرخ کردن سبزی استفاده می‌شود، این غذا چندان کم کالری نیست.

 

روش پخت قلیه ماهی جنوبی

اگر طرفدار ماهی هستید یا از طعم و بوی ماهی خوشتان نمی‌آید، قلیه ماهی جنوب یکی از آن غذا‌هایی است که باید امتحان کنید. سبزی و سیر موجود در این غذا، بوی ماهی را می‌گیرد و طعم جدید و مطبوعی به آن می‌دهد. روغن ماهی که در انتها روی قلیه جمع می‌شود، زیبایی بیشتری به این خوراک می‌دهد. این غذا را حتی وقتی میهمان دارید نیز می‌توانید طبخ کنید، عطر آن به حدی مطبوع است که هر فردی را به اشتها می‌آورد.

 

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی جنوبی

به منظور تهیه این غذا برای شش نفر، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه زیر، نیاز است.
مواد لازم
ماهی یک و نیم کیلوگرم
سبزی ماهی یک کیلوگرم
پیاز یک عدد درشت
سیر 5 الی 6 حبه
تمر هندی نصف بسته
روغن، نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم

روش پخت قلیه ماهی جنوبی | نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

طریقه پخت قلیه ماهی جنوبی

قلیه ماهی خواص زیادی دارد، علاوه بر آنکه گوشت آن حاوی مقادیری از پروتئین است، ویتامین D نیز دارد. این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر بوده و باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. همچنین ماهی حاوی مقادیری از امگا۳ است، این ماده غذایی برای کودکان در حال رشد و مادران باردار خواص فراوانی دارد. البته توجه داشته باشید که مادران باردار برای انتخاب نوع ماهی مصرفی خود، باید با پزشک مشورت کنند. ماهی باعث کاهش فشار خون و افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.

ابتدا سبزی را پاک کنید و کاملا بشویید. سپس آن را ریز خرد کنید.
پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد نمایید.
سیرها را رنده بزنید.
دو لیوان آب ولرم به تمر هندی اضافه کنید و اندکی چنگ بزنید و به مدت دو ساعت به حال خود رها کنید. سپس از پارچه یا صافی رد نمایید و آب آن را نگهدارید.
سبزی را روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز کاملا سرخ کنید. زمانی که رنگ سبزی تغییر کند و بوی سرخ کردنی بگیرد، آماده است.
پیاز را اضافه کنید.
در آخر سیر، فلفل قرمز و زردچوبه را به سبزی افروده و پس از دو الی سه دقیقه، دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.
اکنون آب تمر را که آماده کرده بودید، به قلیه ماهی اضافه نمایید.
زمانی که قلیه به جوش آمد، ماهی را اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید. به یاد داشته باشید که حرارت شعله اجاق گاز باید ملایم باشد.
زمانی که گوشت ماهی پخت، مقداری از آن بچشید و اگر کم نمک بود اندکی نمک اضافه کنید.

قلیه آماده است و می‌توانید آن را همراه با پلو سرو کنید. برای شش نفر به حدود یک کیلوگرم برنج نیاز است. هنگام سرو قلیه به آرامی گوشت ماهی را به ظرف منتقل کنید تا وا نرود. در صورت تمایل مقداری برنج زعفرانی نیز تهیه کنید و روی برنج قرار دهید و سرو کنید.

روش پخت قلیه ماهی جنوبی | نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

یه غذای خوشمزه و معروف جنوبی که توی بوشهر بدون رب گوجه و در خوزستان و آبادان با رب گوجه فرنگی درست میشه و یکی از مهمترین نکاتی که باید در تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی رعایت کنید استفاده از تمر هندی سیاه است ….. یکی از عادات غذایی ما جنوبیا اینه که سر سفره مون معمولا حلوا ، خرما یا رنگینک و… هم هست چون اعتقاد داریم ماهی طبع سردی داره و بعد از غذا برای معتدل کردن طبع سرد ماهی از خرما یا رنگینک یا حلوا استفاده می کنیم . قلیه ماهی همیشه منو یاد سفره های رنگین مادربزرگ جنوبیم می اندازه از نظر ایشون قلیه ماهی اصیل و خوشمزه قلیه ایست آبش یه طرف و سبزیش یه طرف نباشه و تمرهندیشم باید سیاه باشه تازه خوردن قلیه با پلو به همراه پیاز و سبزی خوردن خیلی خیلی می چسبه .. امیدوارم درست کنید و لذت ببرید .

 

از آنجا که تمرهندی حاوی مقدار زیادی نمک است، ابتدا قلیه ماهی را بچشید و اگر کم نمک بود، مقداری نمک اضافه کنید تا غذا شور نشود.
اگر پس از آنکه ماهی پخت، آب قلیه زیاد بود، درب قابمله را باز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. همچنین در صورتیکه آب قلیه کم بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
پس از آنکه ماهی را اضافه کردید، زیاد آن را بهم نزنید. زیرا گوشت ماهی له خواهد شد.
گاهی پس از آنکه سبزی سرخ شد، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به غذا اضافه می‌کنند.
تناسب مقدار شنبلیله و گشنیز را حتما رعایت کنید، زیرا استفاده از شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن غذا خواهد شد.
در صورتی که غذا آماده شد و ترشی آن کم بود، مقدار دیگری آب تمر به طریقی که ذکر شد تهیه کنید و به آن بیفزایید. آنگاه برای تبخیر شدن آب اضافی قلیه، درب آن را باز بگذارید و تا زمانی که آب قلیه اندازه شود، صبر کنید.
طبع ماهی سرد است، از اینرو مقدار زیادی سیر به این غذا اضافه می‌شود، به علاوه برای آنکه طبع سرد آن تعدیل گردد، ترجیحا ترشی سیر یا پیاز را همراه با آن سرو کنید. اگر به خوردن ترشی علاقه ندارید، می‌توانید پس از میل کردن این غذا، چند خرما یا رنگینگ بخورید. رنگینگ دسری جنوبی است که از مخلوط خرما، آرد و دارچین تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است.
این غذا باید کمی تند باشد، اما اگر طعم تندی را دوست ندارید، از مقدار کمی فلفل قرمز استفاده کنید.
سیر برای از بین بردن بوی ماهی استفاده می‌شود، بنابراین حتما آن را به غذا اضافه کنید.

یه نکته مهمی که در مورد پختن قلیه است اینه که موقع جا افتادن خورشت هرگز درب دیگ را نبندید چون به قول قدیمیا سر دیگ عرق می کنه و قلیه می بره …..نوش جان.

نکته: از هر ماهی گوشتی که دوست دارید می تونید توی قلیه استفاده کنید ولی بهترین گزینه برای قلیه سنگسر و هامور و زمین کن و شیر است

نکته: برای اینکه ماهی توی قلیه له نشه برشهای ماهی باید ضخیم باشه .

نکته: بعضی ها ماهی را سرخ می کنند و به قلیه اضافه می کنند ولی ما کلا هیچ وقت ماهی را سرخ نمی کنیم و به صورت خام در قلیه استفاده می کنیم

از نکته های مهم در رابطه با این خوراک خوشمزه میتوان به سالم بودن آن اشاره کرد چرا که برای ترش کردن آن از نمک استفاده نمیشود و طعم ترشی بوسیله تمر هندی تامین میشود از طرفی دیگر یک غذای خوش خوراک با ماهی است که همگی با فواید بی شمار ماهی آشنا هستیم از آنجاییکه گوشت قرمز برای افرادی که دارای کلسترول و چربی هستند مناسب نیست بنابراین استفاده از ماهی در نوع های مختلف گزینه ی خوبی است از طرف دیگر روغن بکاررفته در این خورش خیلی کم است بنابراین جز غذاهای کم چرب به حساب می آید.

روش پخت قلیه ماهی جنوبی | نکاتی برای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی جنوبی

برای پحت قلیه ماهی جنوبی

یک کیلو ماهی پوست گرفته و پاک شده به همراه یک عدد بوته سیر و یک پیاز بزرگ ، سبزی برای این مقدار ماهی 300 گرم کافیست که شامل گشنیز و شنبلیله است ، یک بسته تمر هندی به همراه یک لیوان رب یا آب گوجه به همراه ادویه جات به سلیقه ی خودتان که البته حتما باید فلفل هم در طبخ استفاده کنید تا طعم تندی داشته باشد.

بهتر است برای تهیه قلیه ماهی از ماهی شیر استفاده نمایید. البته می توانید به جای ماهی شیر انواع ماهی های جنوب را نیز به کار ببرید.

قلیه ماهی به عنوان خورشت تهیه می شود و همراه با پلو سرو می شود.

اضافه نمودن رب گوجه فرنگی کاملا سلیقه ایی است و می توانید آن را از دستور بالا حذف نمایید.

قلیه ماهی را می توانید به جای ماهی تازه با تن ماهی نیز بپزید.

قلیه ماهی جزو انواع خورش میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
قلیه ماهی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

یک کیلوگرم سبزی شامل ۷۵۰ گرم گشنیز و ۲۵۰ گرم شنبلیله است.
از ماهی‌هایی که گوشت منسجمی دارند مانندسالمون، سنگ سر، شانک و قزل آلا استفاده کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب