تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

روز مادر ۱۴۰۳ کی است؟ ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن را به همه مادران عزیز ایران زمین تبریک و تهنیت عرض می نماییم. تاريخ روز مادر ۱۴۰۳ به شمسی قمری و میلادی در ادامه این پست از سایت سماتک بیان شده است و اگر می خواهید روز مادر را به عزیزترین زن در زندگی تان تبریک و شادباش بگویید بهتر است بدانید تاریخ روز مادر ۱۴۰۳ کی هست. مادر با ارزش ترین زن در زندگی انسان ها است و واژه مادر کلمه ای است به وسعت تمام هستی. مادر برای همه ما مقدس است و عزیزترین فرد در زندگی هر انسان که تا آخر عمر فراموش نخواهد شد. به پاس قدردانی از همه فداکاری های مادران ایرانی سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ایران روز مادر نامگذاری شده است و شما می توانید مقاله عکس روز مادر ۱۴۰۳ برای پروفایل را هم مشاهده کنید.

تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

روز مادر چندمه ۱۴۰۳

 

روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

• تاریخ دقیق روز مادر در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳ است.
• تاریخ دقیق روز مادر در تقویم قمری برابر با ۲۰ جمادی الثانی ۱۴۴۶ است.
• تاریخ دقیق روز مادر در تقویم میلادی برابر با ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۴ است.

 

علت نامگذاری روز مادر

بیستم ماه جمادی الثانی در تقویم قمری که برابر با ۲۲ دسامبر ۲۰۲۴ است، مصادف با سالروز میلاد حضرت زهرا، دختر گرامی حضرت محمد (ص) است. از آنجایی که حضرت زهرا (س) به عنوان مظهر فضیلت در اسلام تلقی می شود، این روز به عنوان روز مادر در ایران نامگذاری شده است. حضرت زهرا از مقامی والا و بسیار ستودنی برخوردار است و با رفتار ستودنی خود الگوی زنان است.

 

روز مادر در سراسر جهان به مناسبت فداکاری های بزرگ مادران به رسمیت شناخته می شود. امروزه در ایران بیستم جمادی الثانی در تقویم قمری به عنوان روز مادر به افتخار مادر نام آشنای اسلام، فاطمه زهرا (س) جشن گرفته می شود. از آنجایی که تاریخ روز مادر متعلق به تقویم قمری است، این روز طبق تقویم میلادی هر سال در تاریخ متفاوتی قرار می گیرد.

 

روز مادر اولین بار در ایران در سال ۱۹۶۰ در دوران پهلوی تأسیس شد. این جشن در ۱۶ دسامبر به مناسبت تأسیس مؤسسه حمایت از زنان برگزار شد. این جشن توسط فرح پهلوی حمایت و ترویج شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تاریخ روز مادر به ۲۰ جمادی الثانی تغییر پیدا کرد و جایگزین روز جهانی مادر شد. این تاریخ خاص برای بزرگداشت جضرت فاطمه (ص) به عنوان الگوی تمام زنان مسلمان انتخاب شده است. مسلمانان ایشان را مادر ائمه می دانند و همچنین این بانوی بزرگ اسلام بی گناه و الگوی همه زنان می باشند.

تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

روز مادر ۱۴۰۳ چند شنبه است

 

تاریخ روز زن ۱۴۰۳ در ایران

تاریخ روز زن و روز مادر در ایران یک روز و برابر با ۲۰ جمادی الثانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است، که در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳ است.

 

تاریخ روز جهانی مادر

روز مادر یکی از معدود موضوعاتی که در سراسر جهان و تمامی فرهنگ‌ها آن را گرامی می‌دارند و طبق آئین و سنت‌های خود آن را جشن می‌گیرند. تاریخچه روز جهانی مادر مربوط به قرن نوزدهم در نخستین سال‌های دهه ۱۸۵۰ میلادی است. یک فعال امور زنان به نام اَن ریوس جارویس، انجمن‌هایی با نام فعالیت‌های روز مادر تشکیل داد. روز جهانی مادر هر ساله برابر با ۱۲ می است که این روز در سال ۲۰۲۴ برابر با یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

 

روز مادر در انگلیس چه روزی است

در کشور انگلستان، روز مادر همزمان با روز سنتی مسیحی، یکشنبه مادر برگزار می شود. چهارمین یکشنبه ماه روزه عیسویان (یکشنبه مادر) در کشور انگلیس است. این روزی بود که مردم به کلیسایی می رفتند که در آن غسل تعمید می گرفتند. امروزه روز مادر درباره مادران و چهره های مادری است که می خواهیم قدردانی و عشق خود را به آنها نشان دهیم. اغلب مردم گل و کارت تبریک برای مادران شان می‌ فرستند و بچه‌ ها هدایا و یادگاری می‌ سازند تا به عنوان سورپرایز به مادرشان بدهند.

 

روز مادر در امریکا چه روزی است

دومین یکشنبه ماه می روز جهانی مادر در کشور امریکا است و همانطور که بسیاری از مردم این کشور می‌ دانند، روز مادر در آمریکا توسط آنا جارویس در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد. او برای ادای احترام به مادرش که در سال ۱۹۰۵ درگذشت، روزی را برای بزرگداشت مادران به راه انداخت. این روز در تمام ایالت های متحده امریکا تعطیل رسمی شد.

تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

تاریخ دقیق روز مادر

 

تاریخ روز مادر در افغانستان ۱۴۰۳

روز مادر در افغانستان ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴ ( ۲۴ جوزا) است که مردم کابل و سایر شهرهای این کشور در این روز برای مادران شان جشن می گیرند.

 

استرالیا

روز مادر در استرالیا نیز در دومین یکشنبه ماه می جشن گرفته می شود و جشن گرفتن آن از سال ۱۹۲۴ آغاز شد. در واقع، سنت هدیه دادن در روز مادر گفته می شود که در استرالیا توسط جانت هیدن آغاز شده است. پس از جنگ جهانی اول، مادران زیادی وجود داشتند که شوهران و پسران خود را از دست داده بودند. بنابراین جانت هیدن کمپینی را برای دادن هدایای خیریه به آنها آغاز کرد تا مطمئن شود که هنوز عشقی را که شایسته آن هستند احساس می کنند. این یک موفقیت بود، و اکنون هدیه دادن یک سنت اصلی برای روز مادر در سراسر جهان است.

 

لهستان

در لهستان، روز مادر یا Dzień Matki همه ساله در ۲۶ ماه می جشن گرفته می شود، بدون تغییر تاریخ مانند بسیاری از کشورها. با این حال، به عنوان تعطیل رسمی در این کشور در نظر گرفته نمی شود. جشن های سنتی این روز در لهستان نیز شامل کادو و کارت هدیه دادن است.

 

مکزیک

تاریخ روز جهانی مادر در مکزیک ۱۰ می است. این یک رویداد بزرگ در این کشور است و فقط برای تجلیل از مادران و احترام به آنها با عشقی که سزاوار آن هستند برگزار می گردد. خانواده های مکزیکی در این روز گرد هم می آیند تا با موسیقی، غذا و گل برای مادران شان جشن بگیرند. در بعدازظهر این روز مردم مکزیک مادران شان را به رستوران دعوت می کنند و در واقع شلوغ ترین روز سال برای رستوران ها در مکزیک روز مادر است!

 

نیکاراگوئه

در کشور نیکاراگوئه، روز مادر هر سال در ۳۰ می جشن گرفته می شود. این روز تماماً در مورد این است که مادران نیکاراگوئه ای به رسمیت شناخته شوند که شایسته آن هستند. تعطیلی بسیاری از مدارس و کسبه در این روز به خانواده ها اجازه می دهد تا دور هم جمع شوند و به مادران، مادربزرگ ها، خاله هایشان جشن بگیرند!

 

تایلند

در تایلند، روز مادر در ۱۲ آگوست جشن گرفته می شود زیرا این روز تولد ملکه آنها سیریکیت است. این روز در تایلند برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ جشن گرفته شد، زیرا ملکه سیریکیت به عنوان مادر کشورش در نظر گرفته شد. این روز در تایلند به عنوان یک تعطیلی ملی تلقی می شود که ممکن است شامل رژه، آتش بازی و جشن های دیگر باشد. مردم اغلب در این روز تزئینات پرچم و تصاویر ملکه سیریکیت را خواهند دید. همچنین رسم است که کودکان به مادر خود گل یاس می دهند که نمادی از خلوص عشق به مادر است.

تاریخ روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است

روز مادر چه تاریخی است

 

اتیوپی

برخلاف سایر کشورهای دنیا، در اتیوپی روز مادر را سه روز کامل جشن می گیرند. این روز در پایان فصل پاییز است و در برخی سال ها در ماه اکتبر یا نوامبر جشن گرفته می شود و تاریخ روز مادر در اتیوپی هر سال با تغییرات آب و هوایی در این کشور تغییر می کند.

 

مالاوی

در مالاوی، روز مادر هر سال در ۱۵ اکتبر برگزار می شود و در تقویم شان به عنوان یک تعطیلی ملی در نظر گرفته می شود. این روز همچنین روز جهانی زنان روستایی در مالاوی است و اغلب با سخنرانی عمومی رئیس جمهور در مورد اهمیت مادران گرامی داشته می شود.

 

ژاپن

تاریخ روز جهانی مادر در ژاپن ۶ مارس است، زیرا این روز تولد ملکه کوجون بود. با این حال، در سال ۱۹۴۹ به دومین یکشنبه ماه می تغییر کرد که با رایج ترین تاریخ برای روز مادر در سراسر جهان مطابقت دارد. میخک قرمز محبوب ترین گلی است که ژاپنی ها در این روز به مادر خود می دهند.

 

روسیه

در روسیه، روز مادر در دو تاریخ در طول سال جشن گرفته می شود! مردم این کشور می توانند آن را در کنار روز جهانی زن در ۸ مارس و همچنین در آخرین یکشنبه ماه نوامبر جشن بگیرند.

 

تاريخ روز مادر ۱۴۰۳ را در این نوشتار از سایت سماتک خواندید که امیدواریم همیشه مادران سالم و بانشاط باشند و مورد لطف فرزندان خود قرار بگیرند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب