روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

شستن دست ها برای جلوگیری از وارد شدن ویروس به بدن انسان بسیار مهم است و ما در اینجا روش درست شستن دست ها را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد و از شما تقاضا داریم به عکس شستن دست ها نگاهی بیندازید.

 

روش درست شستن دست ها

شستن دست ها راهی آسان برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها است و روش درست شستن دست ها را باید همگان بلد باشند. یاد بگیرید چه زمانی دست خود را بشویید، چگونه از مایع های ضدعفونی کننده استفاده کنید و چگونه کودکان خود را به انجام این کار عادت دهید. شستشوی مرتب دست ها یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری و انتقال آن به دیگران است. ببینید چه زمانی باید دست خود را بشویید و شکل صحیح انجام این کار چیست. باید بدانید که برای شستن دست ها تنها استفاده از صابون یا مایع دستشویی کافی نیست و روش درست شستن بسیار مهم است. به همین دلیل برای شروع شستن دست ها ابتدا باید آنها را خیس و صابونی کنید سپس کف دست ها را به هم بمالید.

 

لای انگشتان را از قسمت پشت دست شسته و سپس انگشتان را از رو‌به‌رو بشورید. نوک انگشتان‌ تان را در هم گره کنید و بعد از شستشوی آنها، شست‌ها را هم جداگانه و و دقیق بشورید. خطوط کف دست ها را با نوک انگشتان و دور مچ هر دو دست را خوب بشورید و دست های‌تان را با یک دستمال تمیز خشک کنید. در نهایت با همان دستمال شیر آب را ببندید و آن را در سطل آشغال بیندازید.

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

نکات مهم برای شستن دست ها

1. بنابر یک باور اشتباه بسیاری از مردم تصور می‌کنند اگر از آب گرم برای شستن دست هایشان استفاده کنند، جرم‌های دست‌شان از بین می‌رود. در صورتی که استفاده مداوم از آب گرم برای شستن دست ها باعث بالا رفتن حساسیت پوست و آسیب آن می‌شود. بنابر‌‌این برای شستن دست های تان تنها از آب گرم استفاده نکنید.

 

2. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که کارکرد صابون‌های آنتی‌باکتریال مانند صابون معمولی و آب است. همچنین صابون‌های آنتی‌باکتریال باعث بروز مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می‌شوند. پس بهتر است دور این صابون‌ها را خط قرمز بکشید!

 

3. برند‌های صابونی را انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده‌اند البته اگر به آنها حساسیت نشان ندهید.

 

4. استفاده از ژل‌های ضد‌عفونی تنها در شرایط اضطراری که آب و صابون در دسترس ندارید مشکلی ندارد.

 

5. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دست های تان را در یک چشم به هم زدن می‌شورید باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. چون بعد از کف کردن دست ها تازه مراحل اصلی شستشو شروع می‌شود و شما باید به خوبی تمام سطح و کف دست، لای انگشتان و زیر ناخن‌های‌تان را بشورید.

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

زمان مناسب شستن دست ها

هنگامی که افراد، سطوح و اشیاء را در طول روز لمس می‌کنید، جرم‌هایی روی دست شما انباشته می‌شود. با لمس چشم، بینی یا دهان ممکن است به این جرم‌ها آلوده شوید یا آن‌ها را به دیگران انتقال دهید. گرچه غیرممکن است بتوان دست را همیشه عاری از جرم نگاه داشت؛ اما شستشوی مرتب آن می‌تواند انتقال باکتری، ویروس و میکروب‌های دیگر را کاهش دهد.

 

خانم‌های باردار و غیر باردار باید قبل از غذا درست کردن، بعد از رفتن به دستشویی، عوض کردن پوشک بچه، جا‌به‌جا کردن کیسه زباله و تماس دست با انواع سطوحی که گرد و خاک دارند یا آلوده هستند باید دست‌شان را بشورند. همچنین آنها باید بعد از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی و همچنین بعد از هر بار عطسه و سرفه دستان خود را خوب بشورند.

 

بهتر است مادران دست های نوزاد‌شان را هم در این مواقع بشورند یا اگر فرزندشان به سنی رسیده که خود می‌تواند دست هایش را بشورد، شستن دست ها را در موقعیت‌های مختلف به او آموزش بدهند. بسیاری از بیماری‌های ویروسی خطرناک با رعایت نکردن کوچک‌ترین مسائل بهداشتی مانند همین نشستن دست ها اتفاق می‌افتند.

 

همیشه قبل از انجام کارهای زیر دست خود را بشویید

آماده کردن غذا یا خوردن آن
رسیدگی به جراحات یا پرستاری از بیمار
گذاشتن یا برداشتن لنز

 

همیشه بعد از انجام کارهای زیر دست خود را بشویید

آماده‌سازی غذا
استفاده از توالت یا عوض کردن پوشک
لمس حیوانات، غذا یا فضولات آن‌ها
فین کردن، سرفه کردن یا عطسه زدن
رسیدگی به جراحات یا پرستاری از بیمار
دست زدن به زباله
همچنین زمانی که کثیف بودن دست ها قابل رویت است، آن‌ها را بشویید.

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

روش صحیح شستن دست

معمولاً بهترین حالت شستشوی دست ، استفاده از صابون و آب است. این مراحل را رعایت نمایید:

 

1- دست خود را با آب جاری، گرم یا سرد، خیس کنید.

 

2- دست خود را به حالت فنجانی نگاه دارید و صابون مایع، قالبی یا پودری را روی آن بریزید.

 

3- کف ایجاد کنید.

 

4- کف دست ها را محکم به مدت حداقل 20 ثانیه به هم بمالید. فراموش نکنید که همه‌ی سطوح دست، شامل پشت آن، مچ‌ها، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را نیز تمیز نمایید.

 

5- با دقت کل دست را آبکشی کنید.

 

6- با استفاده از حوله‌ی تمیز، دست را خشک نمایید.

 

7- از حوله برای بستن شیر آب استفاده کنید.

 

دست ها یکی از عامل های انتقال دهنده بیماری به داخل بدن است. اگر شما با دست آلوده و کثیف اقدام به خوردن غذا کنید میکروب های متعددی را به ناخواسته وارد بدن خود می کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با کارهایی که نباید در هنگام شستن دست ها انجام دهید آشنا می کنیم:

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

استفاده از ژل ضدعفونی برای شستن دست ها

استفاده از ژل های ضدعفونی خیلی هم خوب است؛ به شرطی که جایگزین شست و شوی دست با آب و صابون نشود و فقط در شرایط ضروری مورد استفاده قرار بگیرد. اگر به آب دسترسی ندارید سراغ این ژل ها بروید اما در صورتی که سینک دستشویی همین دور و بر است به ریسک استفاده از ژل نمی ارزد چون این ضدعفونی کننده ها هر چقدر هم که خوب باشند فقط انواع خاصی از میکروب ها را نابودمی کنند نه همه شان را؛ به خاطر داشته باشید!

 

شستن دستها با صابون چقدر باید طول بکشد

اصلا کارکرد صابون به همین کف کردنش وابسته است. قرار است کف کند و شما دست هایتان را به هم بسایید تا تمام میکروب ها و چربی هایی که روی سطح پوست تان نشسته اند پاک شوند. اگر فکر کنید یک دور گرداندن صابون برای به وجود آوردن اصطکاک و پاک کردن دست هایتان کافی است سخت در اشتباهید. یادتان باشد بعد از اینکه صابون یا مایع دستوشیی تان به خوبی کف کرد تمام سطح دست، از پشت آن گرفته تا بین انگشت ها و حتی زیر ناخن ها باید تمیز شوند. به خصوص این مورد آخر جای خیلی خوبی برای جمع شدن و خوشگذرانی میکروب هاست!

 

شستشوی دست ها با آب گرم

استفاده از آب گرم موقع شست و شوی دست ها عمدتا دو دلیل دارد. اولی که منحصر به این فصل است و آن احساس گرمای مطبوع است و دومی به یک باور نادرست برمی گردد: اینکه آب گرم می تواند جرم های دست را از بین ببرد. هرچند این باور به خودی خود نادرست نیست اما وقتی آب گرم روی پوست حساس دست بریزد حساب و کتاب های ما را هم به هم خواهد ریخت! تحقیقات نشان داده اند نتیجه استفاده از آب گرم در شستن دست ها باعث بالا رفتن حساسیت و آسیب دیدن پوست می شود.

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

عکس شستن دست

 

همچنین دست ها نسبت به تغییرات آب و هوایی واکنش های بیشتری نشان خواهند داد. تحقیقات دیگر هم نشان داده است اگر افراد به جای استفاده از آب گرم برای شستن دست هایشان سراغ آب سرد بروند لطف بزرگی به زمین کرده اند چون آب گرم باعث آسیب به لایه ازن می شود. اگر آب شدن یخ های زمین را به همین شیر آب گرم ربط بدهیم خیلی هم به بیراهه نرفته ایم!

 

مدت زمان شستن دست

اشتباه دیگری که ممکن است در رابطه با شستن دست هایتان انجام دهید زود آب کشیدن آنهاست. خیلی از پدر و مادرها بالای سر بچه ها می ایستند و آنها را تشویق می کنند مدت زمان بیشتری دست هایشان را به هم بسابند اما وقتی نوبت به خودشان می رسد این کار را خیلی سریع انجام می دهند و بهانه می آورند که عجله داشتیم! سلامتی که عجله بردار نیست! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید بهتر است خودتان را مقید کنید که شستن دست هایتان حداقل بیست ثانیه طول بکشد. در این مدت به صابون اجازه می دهید عملیات پاکسازی خودش را کامل کند و میکروب ها را به خوبی از بین ببرد.

 

شستن دست ها با صابون آنتی باکتریال

لطفا برای شستن دست هایتان از این صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید. وزارت غذا و داروی آمریکا اخیرا اعلام کرده استفاده از این صابون ها می تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و به صورت کاملا علمی ثابت کند که محتویاتش نمی توانند بهتر از صابونهای معمولی عمل کنند. تحقیقات تکرار شده هم نشان داده اند صابون معمولی و آب به اندازه صابون های آنتی باکتریال مثمر ثمر واقع می شود. تحقیقات دیگر نتایجی داشته که اصلا جالب نیستند.

 

گفته می شود موادی مثل تریکلوسان و سایر ضدباکتری های موجود در این صابون ها باعث ایجاد مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می شود. بنابراین اول از همه سراغ آب و صابون معمولی بروید و بعد هم مراقب مواد تشکیل دهنده صابون ها باشید چون حتی بعضی از اسانس ها ممکن است سمی باشند! برای همین هم بهتر است تا جایی که برایتان مقدور است از صابون های بدون بو استفاده کنید که این خطر را هم ندارند. در نهایت به خاطر داشته باشید برندهای ناشناخته شاید ارزان تر باشند اما قطعا امن تر نیستند. از برندهایی خرید کنید که به مشتری مداری معروف هستند و به سلامت مشتریانشان پایبند!

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

اسفتاده از مایع ضد عفونی کننده دست

ضدعفونی کننده های دست بر پایه الکل، بدون نیاز به آب، در مواقعی که صابون و آب در دسترس نباشد، جایگزین قابل‌ قبولی هستند. اگر از ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنید، دقت کنید که محصول حتماً حاوی حداقل 60% الکل باشد. مراحل زیر را رعایت نمایید:

 

1. به مقدار کافی از محصول در کف دست بریزید تا کاملاً هر دو دست را خیس نمایید.

 

2. دست ها را به هم بمالید و همه‌ی سطوح آن را پوشش دهید تا وقتی که کاملاً خشک شود.

روش درست شستن دست ها + عکس شستن دست

آموزش شستن دست ها برای کودکان

* شستن دست ها در کودکان بسیار مهم است و کودکان و دانش آموزان باید قبل از غذا خوردن دست هایشان را با آب و صابون بشویند. در ادامه آموزش شستن دست ها به صورت اصولی بیان شده است.

 

* با تشویق کودکان به شستن مرتب دست ها، کمک کنید سالم بمانند. به همراه کودکان، دست خود را بشویید تا به آنها نشان دهید چگونه می‌توان این کار را انجام داد. برای آنکه عجله نکنند، پیشنهاد کنید به اندازه‌ی دو بار خواندن آواز «تولدت مبارک» دست خود را بشویند. اگر قد کودک به روشویی یا سینک نمی‌رسد، یک چهارپایه‌ی پله‌دار می‌تواند کار شما را راحت کند.

 

* ضدعفونی‌کننده‌های الکلی هم برای کودکان و هم بزرگسالان مناسب هستند، به‌ویژه زمانی که صابون و آب در دسترس نباشد؛ اما باید حتماً هنگامی که کودک خردسال شما از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده می‌کند، نظارت کافی را داشته باشید. خوردن این مواد می‌تواند به مسمومیت الکلی منجر شود. بعد از استفاده، ظرف آن را در جایی مناسب و ایمن نگاه دارید.

 

* خیلی از شما و کودکان‌تان در طول روز بار‌ها وسایل مختلف را لمس می‌کنید یا اگر با وسایل تقلیه از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی رفت و آمد می‌کنید، حتما با خیال راحت با دست‌تان میله‌ها و دستگیره‌ها را می‌گیرید.

 

* در صورتی که همین تماس‌های روزانه که بی‌اهمیت به‌نظر می‌رسند ممکن است باعث انتقال بیماری‌های جدی به شما، فرزند‌تان و دیگران شود. به همین دلیل ما به ضرورت شستن دست‌‌ها پرداخته‌ایم.

 

* بسیاری از بیماری‌های ویروسی به دلیل نشستن دست ها به شما و دیگران منتقل می‌شوند مخصوصا حالا که رفته رفته به فصل پاییز نزدیک می‌شویم و شاهد انواع سرماخوردگی‌ها و ویروس‌های مختلف خواهیم بود.

 

* همچنین شستن دست ها برای خانم‌های باردار که در وضعیت خاصی هستند بسیار مهم است چون در صورتی که به بیماری‌های ویروسی مبتلا شوند مجبور می‌شوند روز‌های سختی را تا بهبود بیماری پشت سر بگذارند.

 

روش درست شستن دست ها با آب گرم و مایع ضدعفونی کننده را در این بخش خواندید و توصیه می شود حتما هیمشه دست هایتان را با مواد ضدعفونی کننده بشویید.

جدیدترین مطالب