قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین داروی درمان افسردگی بوده که به باید طبق تجویز پزشک مصرف گردد اگر نمی دانید که قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست در ادامه عوارض مصرف قرص نورتریپتیلین 10 و همچنین عوارض قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین را در ادامه بخوانید.

 

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست

قرص نورتریپتیلین 10 (Nortriptyline) برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماریهای اعصاب همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن کاربرد دارد. این دارو در درمان شب ادراری کودکان نیز مؤثر است. جذب این دارو سریع و کامل است. این دارو در بدن با افزایش سطح ناقل های شیمیایی موجود در مغز که نقش پیام رسانی عصبی بین سلول های اعصاب رابر عهده دارند،علائم افسردگی رابرطرف می نماید. علاوه بر قرص نورتریپتیلین داروهای ضدافسردگی دیگری هم وجود دارند که در صورتی که قصد مصرف هر کدام را دارد بهتر است آشنایی کافی را با آن ها داشته باشید. قرص نورتریپتیلین از داروهای ضدافسردگی است که مصرف آن باید حتما زیر نظر پزشک باشد. از آن جایی که هر دارویی می‌تواند عوارض خاصی به دنبال داشته باشد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

موارد مصرف قرص نورتریپتیلین 10

مصرف قرص نورتریپتیلین 10 فقط باید با دستور پزشک متخصص روانپزشکی باشد و تصور می شود قرص نورتریپتیلین 10 با مواد شیمیایی خاص موجود در ذهن که باعث ایجاد افسردگی می شوند ترکیب می شود. قرص ضد افسردگی نورتریپتیلین علاوه بر درمان افسردگی برای درمان انواع مختلف ناراحتی های عصبی تجویز می شود. اگر قرص نورتریپتیلین 10 به دلیل ناراحتی های عصبی برای شما تجویز شده است، و سوالاتی در مورد نحوه درمان افسردگی با قرص نورتریپتیلین 10 دارید آن ها را از پزشک خود بپرسید. قرص نورتریپتیلین 10 میلی گرم برای درمان مشکلات ذهنی و رفتاری مثل افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. باعث می شود رفتار شما بهتر شود و احساس سلامتی و شادابی کنید، همچنین برای درمان ناراحتی های عصبی مفید است و استرس و اضطراب شما را تسکین می بخشد و باعث افزایش سطح انرژی شما می شود. این دارو به داروهای ضد افسردگی دارای سه دوره درمان تعلق دارد و باعث متعادل شدن مواد شیمیایی طبیعی در ذهن می شود. این دارو همچنین ممکن است برای ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد. درمان افسردگی، اختلالات دوقطبی، اضطراب، استرس، سردرد، دردهای عصبی، میگرن، ترک سیگار از مهمترین مواد مصرف قرص نورتریپتیلین 10 میلی گرم است.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

مقدار و نحوه مصرف قرص نورتریپتیلین 10

میزان مصرفی قرص نورتریپتیلین 10 میلی گرم بنابر شرایط بیماری، سن، وزن و تشخیص پزشک متفاوت می‌باشد. اگر به شما توصیه شده است که روزانه تنها یک قرص بخورید بهتر است آن را قبل از خواب میل نمایید. میزان مصرف برای بزرگسالان به طور معمول مقدار 10 میلی‌گرم در روز می‌باشد و سپس مقدار مصرف بر حسب تحمل و نیاز بیمار تنظیم می‌گردد.

معمولا متخصصین و پزشکان برای کاهش عوارضی نظیر خواب‌آلودگی یا سرگیجه به بیماران خود توصیه می‌کنند که ابتدا مقدار کمتری از قرص نورتریپتیلین را استفاده نموده و در مدت یک هفته به طور تدریجی دوز مصرفی داروی خود را به میزان توصیه شده افزایش دهند.

قرص نورتریپتیلین را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمامی دستور العمل های موجود بر روی دارو را دنبال کنید. پزشک ممکن است در طول فرآیند درمان دوز دارو را تغییر دهد. این دارو را بیشتر و یا کمتر از طول دوره درمان مصرف نکنید. اگر به جراحی نیاز دارید مصرف داروی نورتریپتیلین را به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است به مدت کوتاه مصرف این دارو را متوقف کنید.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

عوارض مصرف قرص نورتریپتیلین 10

عوارض جانبی مصرف قرص نورتریپتیلین 10 چیست؟ هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمیشود ،در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیربا پزشک مشورت نمائید:

 

اختلالات بینایی،گیجی،توهم،هالوسیناسیون،اختلال در ادرار،بی نظمی درطپش قلب ،لرزش در عضلات بخصوص بازوها،دستها،سروزبان،کاهش فشارخون، عوارض شبه پارکینسون،بی قراری،عصبانی شدن،اختلال در عملکردجنسی ،عوارض آلرژیک،اختلالات خونی،یرقان کلستاتیک،حملات تشنجی، خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید، افزایش وزن، مشکلات ادراری خفیف، یبوست از مهمترین عوارض مصرف قرص نورتریپتیلین 10 است.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

عوارض قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین

مصرف قرص نورتریپتیلین را به صورت ناگهانی قطع نکنید. در مورد عوارض قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا نشانه های شما بهتر شود. این دارو را طبق تجویز پزشک و در زمان های گفته شده مصرف کنید و یک دفعه قطع نکنید پس هرگز دارو را بدون اطلاع پزشک قطع نکنید. جهت جلوگیری از عوارض قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10 ، مقدار مصرف را به تدریج کاهش دهید.

بعد از قطع ناگهانی مصرف طولانی مدت قرص نورتریپتیلین، ممکن است تهوع، سردرد و بی حالی بروز کند (بروز این عوارض نشان دهنده اعتیاد نمی باشد).
توجه: در صورت بروز علائم حساسیت مفرط، باید مصرف دارو به صورت تدریجی قطع شود. بیمار باید از نظر بروز احتباس ادرار، خشکی شدید دهان، بثورات پوستی، حملات تشنجی، تاکیکاردی، گلودرد، تب یا یرقان تحت مراقبت باشد.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

عوارض مصرف طولانی مدت نورتریپتیلین

اگر مدت زمان طولانی از قرص نورتریپتیلین 10 استفاده کرده اید ممکن است عوارض مصرف طولانی مدت قرص نورتریپتیلین 10 روی شما به شرح زیر باشد:

 

عوارض روی اعصاب مرکزی : کابوس شبانه، پاراستزی، حمله مغزی، خواب آلودگی، سرگیجه، ترمور، ضعف، سردرد، عصبانیت، حملات تشنجی، نوروپاتی محیطی، علائم اکستراپیرامیدال، اضطراب، گیجی (بیشتر در سالمندان مشهود است)، تغییرات EEG، توهم، بی خوابی.
عوارض قلبی ـ عروقی: افت فشار خون در حالت ایستاده، تاکیکاردی، آریتمی، انفارکتوس میوکارد (MI)، سکته مغزی، بلوک قلبی، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، طپش قلب ، هایپرتانسیون، تغییرات EKG.
عوارض روی پوست: بثورات پوستی، کهیر، تب دارویی، راش.
عوارض روی چشم، گوش: تاری دید، وزوز گوش، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار داخل چشمی.
عوارض روی معده و دستگاه گوارش: خشکی دهان ، یبوست، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، اسهال، انسداد فلجی روده.
عوارض ادراری ـ تناسلی: احتباس ادرار.
سایر عوارض قرص نورتریپتیلین 10 : تعریق، حساسیت به نور، حساسیت مفرط (بثورات پوستی، کهیر، تب دارویی، ادم)، آگرانولوسیتوز، سرکوب مغز استخوان، ترومبوسیتوپنی، ائوزینوفیلی، کاهش یا افزایش وزن.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

عوارض مصرف زیاد قرص نورتریپتیلین 10 و 25 میلی گرم

12 ساعت اول بعد از مصرف حاد و زیاد قرص نورتریپتیلین ، مرحله تحریکی بوده که با فعالیت بیش از حد آنتی کولینرژیک مشخص می شود (آشفتگی، تحریک، گیجی، احتباس ادرار، خشک شدن غشاهای مخاطی، گشاد شدن مردمک چشم، یبوست و انسداد فلجی روده ). به دنبال آن اثرات تضعیف CNS بروز می کند.

از جمله هایپوترمی، کاهش رفلکس ها یا فقدان آنها، رخوت، افت فشار خون،سیانوز و آریتمی (شامل تاکیکاردی، اختلال در انتقال جریان الکتریکی قلب و اثرات شبه کینیدین بر روی EKG). شدت مسمومیت را می توان از روی طولانی شدن کمپلکس QRS به بیش از ms 100 تخمین زد که معمولاً نشان دهنده غلظت سرمی بیش از mg/ml 1000 است. اسیدوز متابولیک ممکن است به دنبال افت فشار خون، کاهش تهویه تنفسی و تشنجات بروز کند. در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده بیمارراسریعاً به بیمارستان منتقل نمایید

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

تداخلات دارویی قرص نورتریپتیلین

ایزونیازید، فنوتیازید، آمی تریپتیلین، آلپرازولام، دیازپام، لورازپام، ستریزین، دیفن هیدرامین، آنتی هیستامین‌ها، زولپیدم، مورفین، کدئین، داروهای ضدآریتمی، داروهای ضدصرع، داروهای پایین آورنده فشار خون مثل کلونیدین و گوانتیدین، فنوتیازین‌ها، دارو‌های ضد تیروئید، سایتمیدین، فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS مهمترین داروهایی هستند که با قرص نورتریپتیلین تداخل مصرف دارند.

مصرف همزمان قرص نورتریپتیلین 10 با مهار کننده های آنزیم MAO باعث تحریک CNS و بالارفتن فشارخون میگردد. این دارو از طریق کاهش آستانه تشنج با اثر داروهای ضدصرع، مقابله میکند. بعضی از داروهای ضدصرع با کاهش غلظت پلاسمایی نورتریپتیلین، اثر ضدافسردگی آن را کاهش میدهند. این دارو اثر پائین آورنده فشار خون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش میدهد.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

مصرف همزمان قرص نورتریپتیلین 10 با فنوتیازین ها موجب افزایش عوارض جانبی آنتی موسکارینی و تسکین بخش هر دو دارو میشود. همچنین احتمال بروز حملات تشنجی را افزایش میدهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای مقلد سمپاتیک ممکن است سبب تشدید عوارض قلبی – عروقی و احتمالاًبروز آریتمی، تاکیکاردی یا افزایش فشارخون شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضدتیروئید ممکن است خطر بروز اگرانولوسیتوز را افزایش دهد. مصرف همزمان فرآورده های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب بروز ضعف شدید CNS، ضعف تنفسی و کاهش فشارخون شود.

سایمتیدین بامهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش میدهد. درصورت تزریق داخل نخاعی متریزامید همزمان با مصرف قرص نورتریپتیلین، احتمال بروز حملات تشنجی افزایش می یابد و بنابراین باید از 48 ساعت قبل و تا 24 ساعت بعد از میلوگرافی مصرف داروی نورتریپتیلین قطع شود.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

مکانیسم اثر قرص نورتریپتیلین 10 میلی گرم

به نظر می رسد قرص نورتریپتیلین 10 از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین در انتهای اعصاب سیستم اعصاب مرکزی (نورون ‌های پیش سیناپسی) اثر ضدافسردگی خود را اعمال می کند. این عمل موجب افزایش غلظت و تشدید فعالیت این واسطه‌های عصبی در فضای سیناپسی می شود. میزان فعالیت آن در مهار برداشت مجدد سروتونین بیش از نوراپی نفرین است. احتمال بروز افت فشار خون در حالت ایستاده با مصرف این دارو کمتر از سایر داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ ای است.

 

نورتریپتیلین ممکن است زمان لازم برای انتقال جریان الکتریکی قلب را طولانی سازد (طولانی شدن فاصله های QT و PR و پهن شدن موج T بر رو ی الکتروکارد یوگرام). همچنین، این دارو ممکن است نتایج تستهای عملکرد کبد را افزایش دهد، تعداد گلبول های سفید خون را کاهش و غلظت سرمی گلوکز را کاهش یا افزایش دهد.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

موارد منع مصرف قرص نورتریپتیلین 10

موارد منع مصرف: حساسیت مفرط شناخته شده نسبت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای و ترکیبات وابسته به آنها، مرحله حاد بهبود انفارکتوس میوکارد (MI) (ممکن است موجب آریتمی، کاهش عملکرد قلبی شود)، اغما یا کاهش شدید فعالیت تنفسی (به دلیل کاهش فعالیت CNS)، همزمان با مصرف داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز یا طی 14 روز پس از خاتمه درمان با این داروها (ممکن است موجب تحریک بیش از حد سمپاتیک، همراه با بحران هایپرتانسیون، هایپرترمی و حملات تشنجی شود ). چنانچه مصرف قرص نورتریپتیلین 10 را فراموش کرده‌اید به محض یادآوری داروی از دست رفته را مصرف کنید. اگر نزدیک مصرف دوز بعدی هستید، دوز قبلی را که فراموش کرده‌اید مصرف نکنید.

 

موارد احتیاط: بیماریهای دیگر قلبی (آریتمی، نارسایی احتقانی قلب ، آنژین صدری، بیماری دریچه‌های قلب با بلوک قلبی)، اختلالات تنفسی، الکلسیم، صرع، و اختلالات تشنجی دیگر (ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد)، الکتروشوک درمانی (به دلیل افزایش خطر هیپومانیا و دلیریوم)، بیماری دوقطبی، گلوکوم (حتی مقادیر معمول این دارو ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد)، پرکاری تیروئید، یا مصرف هورمونهای تیروئیدی، دیابت نوع I و II، هیپرتروفی پروستات ، انسداد فلجی روده یا احتباس ادرار (ممکن است موجب بدتر شدن این حالات شود)، اختلال عملکرد کبد با کلیه (اختلال در متابولیسم و دفع دارو ممکن است موجب تجمع آن شود)، بیماری پارکینسون، مصرف همزمان داروهای بیهوش کننده عمومی.
ضدافسردگی ها منجر به افزایش خطر خودکشی در کودکان ، نوجوانان و جوانان (24-18 سال) مبتلا به افسردگی می شوند (در این افراد با احتیاط مصرف شود)، بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی کبدی و کلیوی. اگر اخیرا حمله قلبی داشته‌اید و یا در حال مصرف متیلن بلو هستید نباید از قرص نورتریپتیلین استفاده کنید.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

پرسش و پاسخ درباره قرص نورتریپتیلین

افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضدافسردگی مثل قرص نورتریپتیلین 10 ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. بنابراین باید پزشک شما به صورت مرتب فرآیند طول درمان را بررسی کند. خانواده و اطرافیان شما نیز باید در مورد تغییرات خلقی حاصل از این دارو نیز باید هشدار باشند.
این دارو را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید. نورتریپتیلین برای مصرف کودکان تایید نشده است.
بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد.
درمان سالمندان باید با حداقل مقدار شروع شود، زیرا به عوارض جانبی این دارو حساس‌ترند.
اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به پزشک اطلاع دهید.
اگر کودک شیرخوار دارید حتما موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
اگر به جراحی نیاز دارید مصرف این دارو را به جراح خود اطلاع دهید.

این دارو باعث خشکی دهان می‌شود، لذا هنگام مصرف این دارو می‌توان از آدامس یا شیرینی یا بستنی بدون شکر استفاده نمود. در صورتی که خشکی دهان بیش از دو هفته ادامه یابد به پزشک یا داندنپزشک مراجعه نمایید.
مصرف نورتریپتیلین 10 را به صورت ناگهانی قطع نکنید.
برخی افراد به دنبال مصرف این دارو دچار یبوست می‌گردند. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود که میزان فیبر موجود در غذا (کاهو، میوه و سبزیچات) را افزایش و حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشند.

قرص نورتریپتیلین 10 برای چیست | عوارض مصرف و قطع ناگهانی قرص نورتریپتیلین 10

قرص نورتریپتیلین 10

 

در صورتی که شما از داروهای خواب آور، شل کننده‌های عضلانی، الکل و مسکن‌های مخدر استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که این دارو بر روی بینایی شما اثر می‌گذارد از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. همچنین به شما توصیه می‌شود مصرف الکل خود را تا حد امکان کاهش دهید.
به یاد داشته باشید که پزشک شما باید از سایر بیماری‌های شما آگاه باشد.
برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل دو هفته وقت لازم است.
دوره درمان با این دارو باید کامل شود.این دارو نباید بیش از مقدار توصیه‌ شده مصرف شود.

دارو را دور از نور و رطوبت در دمای بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد در ظروف کاملاً در بسته نگهداری نمایید.

به دلیل حساسیت پوست به نور، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب نموده، لباس‌های مناسب پوشیده و از مواد ضد آفتاب استفاده نمایید.

 

قرص نورتریپتیلین 10 برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است و اکیدا توصیه می شود از مصرف خودسرانه قرص نورتریپتیلین 10 و سایر داروهای ضد افسردگی به شدت پرهیز کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب