پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

پلاویکس ۷۵ میلی گرم یکی از داروهای قلب و عروق است که در این مقاله قرص پلاویکس ۷۵ چیست به همراه بهترین زمان مصرف قرص پلاویکس ۷۵ و همچنین قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم که هم اکنون از سامانه آنلاین غذا و دارو کشور دریافت شده است را در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

پلاویکس ۷۵ چیست

پلاویکس ۷۵ حاوی دارویی به نام کلوپیدوگرل از گروه داروهای مهارکننده پلاکت می باشد. قرص پلاویکس ۷۵ چیست؟ پلاکت ها ساختارهای بسیار کوچکی در خون هستند که با تجمع و اتصال به یکدیگر فرایند تشکیل لخته را موجب می شوند. داروهای مهارکننده پلاکت با جلوگیری از تجمع پلاکت ها از تشکیل لخته جلوگیری می کنند. قرص پلاویکس ۷۵ میلی در بالغین مبتلا به تصلب عروق برای پیشگیری از لخته شدن خون و پیامدهای ناشی از آن مثل سکته مغزی ، حمله قلبی و مرگ مورد استفاده قرار می گیرد. کلوپیدوگرل (Clopidogrel) با نام تجاری پلاویکس (Plavix) یک مهار کننده تجمع پلاکتی است که با کاهش و یا متوقف کردن پلاکت ها از چسبیدن به دیواره های رگ های خون و یا بافت های مجروح جلوگیری می کند. پلاویکس ۷۵ از انعقاد (لخته شدن) ناخواسته خون که می تواند با شرایط قلب و رگ های خونی خاصی رخ دهد جلوگیری می کند.

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

قرص پلاویکس ۷۵ برای چیست

قرص پلاویکس ۷۵ plavix که با نام های دیگری همچون قرص کلوپیدوگرل و قرص اسویکس هم شناخته می شود به پیشگیری از به هم چسبیدن پلاکت‌های خون و جلوگیری از تشکیل لخته کمک می‌نماید. این دارو باعث می شود خون به راحتی در عروق جریان یافته واکسیژن به ارگان‌های حیاتی بدن مانند مغز و قلب برسد. نتیجه آن پیشگیری از بروز سکته قلبی و مغزی است. قرص پلاویکس ۷۵ بیشتر برای افراد با سابقه سکته تجویز می شود تا از بروز دوباره این عارضه در آن های جلوگیری شود. از قرص پلاویکس برای پیشگیری حملات قلبی و سکته در اشخاص مبتلا به حمله‌ی قلبی (اخیرا دچار حمله شده)، کسانی که اخیرا سکته کرده، یا افراد مبتلا به بیماری گردش خون استفاده می‌شود. همچنین از قرص پلاویکس برای درمان درد قفسه سینه‌ی تازه رو به وخامت (حمله‌ی قلبی جدید، آنژین ناپایدار) و باز نگه داشتن رگ‌های خونی و پیشگیری از لخته شدن خون بعد از عملیات‌ کارگذاری استنت قلب استفاده می‌شوند.

 

موارد مصرف پلاویکس ۷۵ میلی گرم

موارد مصرف پلاویکس ۷۵ در کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، سایر مشکلات گردش خون ناشی از تنگی و سخت شدن رگ ها، و یا برخی از مشکلات قلبی دیگر (به عنوان مثال، آنژین ناپایدار). پلاویکس ۷۵ میلی گرم در افراد مبتلا به اختلالات خاص از قلب یا عروق خونی٬ به منظور جلوگیری از لخته شدن خون پس از حمله اخیر قلبی یا سکته مغزی استفاده می شود . راهنمای دارویی که داخل بسته‌ی محصول قرار داده شده است را پیش از شروع مصرف داروی پلاویکس و هر بار که مصرف آن را تجدید می‌کنید مطالعه کنید.

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

زمان مصرف قرص پلاویکس

بهترین زمان مصرف قرص پلاویکس ۷۵ را باید پزشک به شما بگوید و ﺳﺎﻋﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺍﺯ شبانه روز ﺫﮐﺮ ﻧﺸﺪﻩ است در برخی از ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺳﺎﻋﺖ ۱۰ ﺻﺒﺢ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﭘﻼﻭﯾﮑﺲ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ اما شما بیمار عزیز حتما باید بهترین زمان مصرف پلاویکس ۷۵ را از پزشک متخصص تان سوال کنید. طول مدت درمان با داروی پلاویکس به شدت ناراحتی و واکنش‌تان به درمان بستگی دارد. اگر برای پیشگیری از لخته شدن خون بعد از کاشت استنت قلبی یا عملیات‌های دیگر این دارو را مصرف می‌کنید آن را به مدت ماه‌ها یا سال‌ها بعد از عمل کارگذاری استنت طبق نظر پزشک مصرف کنید. برای جزئیات بیشتر و در رابطه با عوارض قطع مصرف قرص پلاویکس ۷۵ با پزشک صحبت کنید. مهم است که حتی پس از آنکه احساس برطرف شدن مشکل را دارید به خوردن دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف قرص پلاویکس را قطع نکنید. این دارو را به صورت خوراکی همراه با یا بدون غذا و طبق دستور پزشک معمولا یک بار در روز مصرف کنید. برای حصول حداکثر نتایج مصرف آن را منظم کنید. برای آنکه یادتان بماند هر روز آن را سر ساعت معینی بخورید.

 

نکات قبل از مصرف پلاویکس ۷۵

در صورتی که به کلوپیدوگرل آلرژی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. همچنین در صورتی که خونریزی فعال مانند زخم معده یا خونریزی مغزی ( مثلاً جراحاتی در سر) دارید نباید این دارو را مصرف نمایید و باید سابقه ی مشکلات انعقادی و یا خونریزی های مختلف را به اطلاع پزشک معالج برسانید. در مواقعی که به هر دلیلی نتوانیم به بیمار داروی پلاویکس و یا موارد مشابه را تجویز کنیم، استنت گذاری و فنر و بالون در عروق قلبی و یا مغزی را نباید انجام دهیم.

 

در موارد زیر پیش از مصرف قرص پلاویکس ۷۵ میلی، با پزشک صحبت کنید:

• اختلالات خونی یا انعقاد خون مانند هموفیلی یا TTP (پورپورای ترومبوسیتوپنیک)

• سابقه سکته مغزی و خونریزی مغزی از جمله سکته های خفیف

• زخم معده یا کولیت زخمی

• بیماری کلیه

• در صورتی که به داروهای مشابه مانند پراسوگرل ، تیکاگرلور و تیکلوپیدین آلرژی دارید.

در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.

از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن هنگامی که این دارو را مصرف می‌کنید اجتناب فرمایید مگر آنکه پزشک به شما گفته باشد خطری ندارد. گریپ فروت می‌تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا مسئول داروخانه سوال کنید.

هنوز مشخص نیست آیا این دارو از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود یا می تواند خطری برای کودک شیرخوار داشته باشد یا خیر. بنابراین در حین مصرف دارو نباید کودک را از شیر خود تغذیه کنید.

از مصرف الکل پرهیز کنید چرا که خطر خونریزی معده یا روده را افزایش می‌دهد.

از مصرف پلاویکس در چند روز اول پس از انفارکتوس میوکارد و ۷ روز پس از حمله ایسکمیک باید اجتناب نمود.

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

عوارض قرص پلاویکس ۷۵

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر است. اما اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به قرص پلاویکس ۷۵ داشتید مثل راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید مصرف این دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید:

خون دماغ شدن و یا دیگر خونریزی هایی که متوقف نخواهد شد

مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه خونی یا استفراغ به رنگ قهوه

پوست رنگ پریده، ضعف، تب، یا یرقان (زردی پوست و چشم)

کبودی ، خونریزی غیر معمول (بینی، دهان، واژن و یا مقعد)، بنفش یا قرمز لکه های زیر پوست

حمله قلبی، علائم درد قفسه سینه یا فشار، درد گسترش به فک شما یا شانه، تهوع، تعریق

نشانه های سکته مغزی مانند بی حسی ناگهانی و یا ضعف (به خصوص در یک طرف بدن)، سردرد ناگهانی شدید، لکنت زبان، مشکلات بینایی و یا تعادل.

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

قیمت قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم ایرانی با خارجی تفاوت دارد. قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵ در بازار ۵۷۶,۸۰۰ است که توسط شرکت داروسازی کوبل دارو تولید و روانه بازار می شود. بسته قرص پلاویکس ۷۵ میلی ۲۸ عددی است که فروش این دارو در داروخانه های مجاز فقط با نسخه پزشک انجام می شود. قیمت قرص پلاویکس ۷۵ را می توانید به صورت آنلاین در وب سایت irc.fda.gov.ir/nfi مشاهده کنید.

 

تداخل دارویی با قرص پلاویکس

قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم با سایر داروهای انعقادی (مانند وارفارین یا کومادین، ریواروکسابان یا زارلتو)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و ایبوپروفن)، داروهای ضد افسردگی (مانند فلوکستین، دولوکستین، پاروکستین، ترازودون و غیره) ممکن است واکنش نشان داده و تداخل ایجاد کند و حتما باید نظر پزشک را جویا شوید.

 

تعداد قرص پلاویکس ۷۵ در هر بسته

قرص های روکش دار پلاویکس ۷۵ میلی گرمی به شکل گرد و محدب الطرفین و صورتی هستند که در یک طرف آنها عدد 75 و در طرف دیگر 1171 درج شده است.

بسته های قبه صورت های زیر عرضه می شوند:

قرص پلاویکس ۷۵ بصورت بسته های بیست و هشت عددی در دو ورق آلومینیومی چهارده عددی ارائه شده است .

پلاویکس ۷۵ چیست | زمان مصرف قرص پلاویکس | قیمت یک بسته قرص پلاویکس ۷۵

شرایط نگهداری قرص پلاویکس ۷۵

پلاویکس ۷۵ را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. آن را در حمام قرار ندهید. تمام داروها را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید. از مصرف دارو پس از تاریخ انقضا که روی بسته بندی درج شده است خودداری نمایید. منظور از تاریخ انقضا قرص پلاویکس آخرین روز از ماه ذکر شده می باشد. با توجه به قرارگرفتن قرص در ورقه های آلومینیومی دارو نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارد، درحرارت کمتر از 30 درجه نگهداری شود.

 

قرص پلاویکس ۷۵ در درمان بیماریهای قلب و عروق طبق دستور دکتر معالج مورد استفاده قرار می گیرد و دوز مصرفی و زمان مصرف پلاویکس ۷۵ باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق تعیین شود اکیدا توصیه می شود از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید.

جدیدترین مطالب