شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه + خواص – عوارض جانبی – طریقه مصرف

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه + خواص – عوارض جانبی – طریقه مصرف

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه یکی از داروهای گیاهی موثر در دفع سموم بدن بوده و برای پاکسازی کبد مصرف می شود. طریقه مصرف شربت مصفای خون به همراه عوارض شربت مصفای خون در این بخش بیان خواهد شد.

 

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه

شربت مصفای خون با نام دیگر اخلاط ثلاثه از داروهای گیاهی است که از ترکیب عصاره گیاه شاه تره و عسل تهیه می‌شود. گیاه شاه‌ تره ضد قارچ بوده و دارای خواص آنتی‌باکتریال است، علاوه براین کاربرد بسیار گسترده‌ای در طب سنتی نیز دارد. این گیاه از قدرت زیادی در تقویت کبد و دفع سموم برخوردار است و از این رو می‌تواند برای تصفیه خون، پاکسازی کبد، شفاف شدن پوست و رفع مشکلات پوستی نیز مفید باشد. به گزارش سماتک قدرت صفرا آوری و پاک‌کنندگی کبد و دستگاه گوارش با مصرف شاه‌تره و عسل به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. خواص مصرف شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه باعث بالا رفتن سطح مقاومت و سیستم ایمنی بدن می‌شود، که نتیجه آن مقاومت بیشتر بدن در برابر بعضی از بیماری‌ها از جمله سرطان است. با مصرف شربت مصفای خون مشکلات پوستی نظیر اگزما و خارش، جوش و لک، تیرگی پوست بدن و تیرگی اطراف چشم برطرف می‌شود.

 

خواص شربت مصفای خون

کبد یکی از ارگان‌های اساسی بدن است که وظیفه مهمی همچون دفع سموم و تصفیه خون را بر عهده دارد. واضح است که آسیب به کبد می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل کبد چرب یا سیزوز کبدی شود. خوشبختانه طب سنتی برای تقویت کبد، راهکارهای زیادی دارد. شربت اخلاط ثلاثه “مصفای خون” یکی از داروهای مورد تایید طب سنتی است که کاملا گیاهی بوده و در تقویت کبد و سیستم ایمنی بدن موثر است. از شربت مصفای خون به منظور سم زدایی بدن در زمان ترک انواع مواد مخدر نیز استفاده می‌شود. همچنین مصرف این شربت به بهبود وضعیت افراد با غلظت خون بالا، کمک شایانی می‌کند. خواص شربت مصفای خون برای عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن را کنترل نموده و به درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. در ادامه با مهمترین خواص شربت اخلاط ثلاثه “مصفای خون” آشنا خواهید شد:

 

1- پاکسازی کننده بدن از اخلاط محترقه و سوخته
2- به عنوان منضج اخلاط ثلاثه (بلغم، سودا و صفرا)، یک هفته قبل از انجام رفتارهای درمانی حجامت، فصد و زالو استفاده از آن توصیه شده، تا پس از استفاده از آن، از حجامت، فصد و زالو به عنوان مسهل استفاده شود.
3- کمک به متعادل ساختن حرارت کبد و کمک به بازسازی عملکرد طبیعی آن
4- کمک به برطرف شدن انواع مشکلات پوستی مانند انواع اگزما و خارش، جوش و لک، تیرگی پوست بدن و تیرگی اطراف چشم
5- کمک به درمان بیماریهایی چون پمفیگوس، بهجت، پسوریازیس، آفت دهان، زردی، تلخی و دانهدار شدن ته زبان، ریزش مو، واریس، گرفتگی عروق (خصوصاً عروق قلب)، هموروئید و…
6- کمک به برطرف شدن ریفلاکس و ترش کردن معده
7- کمک به برطرف شدن علظت خون و مشکلات ناشی از آن و متعادل ساختن هماتوکریت خون
8- کمک به برطرف شدن جوش و خارش پوست سر و ریزش مود ناشی از وجود اخلاط فاسد
9- کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن مقاومت بدن در برابر بیماریها
10- جایگزین بسیار مناسب برای جوشانده های منضج اخلاط صفرا، سودا و بلغم بوده لذا:

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه + خواص - عوارض جانبی - طریقه مصرف

10.1 – در درمان غلبه خلط صفرا به مدت ۴روز و روزی ۲مرتبه (یک ساعت بعد از صبحانه و ۳ ساعت بعد از ناهار، مطابق دستور استفاده) شربت مصفای خون مصرف شود. سپس شربت مسهل داده شود (طبق دستور).

 

10.2 – در درمان غلبه خلط سودا به مدت ۱۶-۱۴ روز و روزی ۲مرتبه (یک ساعت بعد از صبحانه و ۳ساعت بعد از ناهار، مطابق دستور استفاده) شربت مصفای خون مصرف شود. سپس مسهل داده شود.

 

10.3 – در درمان غلبه خلط بلغم به مدت ۱۲-۹ روز و روزی ۲مرتبه (یک ساعت بعد از صبحانه و ۳ساعت بعد از ناهار، مطابق دستور استفاده) مصرف شود. سپس شربت مسهل داده شود. در درمان غلبه خلط بلغم، شربت مصفی خون را به جای آب با یکی از عرقهای زیره، اسطوخدوس، بهار نارنج، بیدمشک و یا عرق رازیانه رقیق نمایید.

 

ترکیبات شربت اخلاط ثلاثه (مصفای خون)

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه عبارتند از: شاه تره، کاسنی، گل سرخ، بنفشه، اسطوخودوس، سنا، پرسیاوش، گشنیز، گل گاوزبان، تربد، افتیمون، بسفایج، انیسون، عودهندی، ریشه کاسنی، خارخسک، شیرین بیان، هلیله زرد، هلیله کابلی، آمله، عناب، سپستان، انجیر زرد، آلوبخارا، ترنجبین، تمرهندی، بلیله، شکرسرخ، مویز، قند مقوم، عسل طبیعی و . . . است.

 

شربت مصفای خون برای چی خوبه

شربت مصفای خون تاثیرات بسیار مثبتی بر بدن دارد و بدن از اخلاط چهارگانه یعنی خون و بلغم و صفرا و سودا به وجود آمده است که هر یک از آنها از طبیعت خاصی دارند. اگر اخلاط طبیعی باشند سبب حفظ سلامتی و اگر غیر طبیعی باشند باعث بوجود آمدن بیماری می‌شوند. در صورت اختلال کمی و کیفی در این اخلاط در سایر مکانیسم‌های حیاتی بطور مستقیم و غیر مستقیم اختلال ایجاد می‌گردد. شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه به عنوان منضج خلط‌ های بلغم، سودا و صفرا است، پاکسازی کننده بدن از اخلاط غیر طبیعی اعم از سوخته و فاسد است. همچنین “شربت مصفای خون” ضد جوش و لکه های پوستی، پاک کننده کبد و کلیه ها از سموم و مواد زائد و مصفی خون است.

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه + خواص - عوارض جانبی - طریقه مصرف

طریقه مصرف شربت مصفای خون

به طور معمول، به منظور تقویت کبد در افراد بالای ۱۲ سال هر ۱۲ ساعت یک قاشق غذاخوری از شربت اخلاط ثلاثه “مصفای خون” مصرف می‌شود. در افراد کمتر از ۱۲ سال میزان مصرف دارو با توجه به سن آن‌ها تعیین می‌شود. مثلا برای افراد بین سنین شش تا ۱۲ سال هر ۱۲ ساعت یک قاشق مرباخوری و برای سنین کمتر هر ۱۲ ساعت ۱ قاشق چایخوری، مصرف می‌شود. بهتر است مقدار داروی توصیه شده را در یک لیوان آب گرم حل و میل کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، شربت مصفای خون را حداقل ۱۴ روز باید مصرف کنید.

 

بهترین زمان مصرف شربت مصفای خون

اگر قصد مصرف شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه را دارید باید بدانید که بهترین زمان مصرف شربت مصفای خون 2 ساعت بعداز صبحانه ، 1ساعت قبل از ناهار و یا 3 ساعت بعد از ناهار می باشد طبق دستور پزشک روزی 1 الی 3 مرتبه می باشد.

عوارض جانبی شربت مصفای خون

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه باید با دستور پزشک استفاده شود و در مصرف آن نیز افراط نشود چرا که استفاده از شربت مصفای خون در مقادیر بالا ممکن است منجر به ایجاد آسیب کبدی و لرزش در اندام ها شود. در صورت استفاده همزمان این دارو با سایر داروها با پزشک خود مشورت نمایید.

 

موارد منع مصرف شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه

افردی که به دارو یا اجزای تشکیل دهنده ی آن حساسیت دارند.
خانم های باردار و شیرده
کودکان زیر5 سال نباید از شربت مصفای خون استفاده کنند.
افراد مبتلا به بیماری دیابت
فقط با تجویز پزشک مصرف شود.
در صورت وجود سابقه صرع و تشنج میزان مصرف را از میزان توصیه شده کاهش دهید.

 

شرایط نگهداری شربت اخلاط ثلاثه “مصفای خون”

در دمای اتاق و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.
دور از دسترس کودکان قرار داده شود.
از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری فرمایید(مدت انقضا 24 ماه)
بروشور را تا اتمام کامل دوره مصرف همراه خود نگه‌داری کنید.

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه + خواص - عوارض جانبی - طریقه مصرف

نکات مهم قبل از مصرف شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه

1. چنانچه به منظور تصفیه کبد و دفع سموم بدن قصد مصرف شربت مصفای خون را دارید، بهتر است از روش‌های گیاهی نیز استفاده کنید. همانطور که ذکر شد این دارو حاوی گیاه شاه‌تره است.

2. در صورت وجود هر نوع حساسیت دارویی یا آلرژی نسبت به غذاها، رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها یا حیوانات، حتما پزشک خود را مطلع کنید.
3. چنانچه با مصرف شربت مصفای خون دچار واکنش‌های آلرژیک از قبیل خارش پوست قرمز، تورم، زرد شدن رنگ پوست با تب و یا بدون آن، خستگی، تنگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل تنفس، اشکال در بلعیدن یا صحبت کردن، خشونت غیر معمول، تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
4. در صورت بارداری و یا شیردهی، پیش از مصرف این شربت حتما با پزشک خود، مشورت کنید.
5. دارو را کاملا مطابق دستور پزشک مصرف کرده و میزان مصرف آن را خودسرانه، افزایش ندهید.
6. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، باید دارو مصرف شود مگر این‌كه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر شود.
7. فهرست تمام داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها، اثرگذاری داروهای دیگر را کاهش یا افزایش دهند.
8. توصیه می‌شود یک هفته قبل از حجامت، فصد یا زالو درمانی از این داروی گیاهی استفاده کنید.
9. چنانچه به بیماری دیابت مبتلا هستید، از این شربت استفاده نکنید.
10. اگر به قصد رفع جوش یا سایر ناراحتی‌های پوستی از این دارو استفاده می‌کنید، تا رفع کامل علائم پوستی مصرف دارو را ادامه دهید.
11. توصیه می‌شود این دارو تنها با تجویز پزشک، مصرف گردد.
12. در صورت وجود سابقه صرع و تشنج میزان مصرف دارو باید کاهش یابد.
13. استفاده از این شربت در افراد زیر پنج سال، ممنوع است.

 

شربت مصفای خون اخلاط ثلاثه را در این مقاله به شما عزیزان معرفی کردیم. اکیدا توصیه می شود این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید و از مصرف بدون نسخه جدا خودداری شود.

جدیدترین مطالب