مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

ال اس دی یکی از خطرناک ترین مواد مخدر است که در اینجا توضیحاتی درباره مواد مخدر ال اس دی و همچنین توهمات ال اس دی و فاز مصرف ال اس دی را بیان خواهیم کرد در پایان با عوارض مصرف ال اس دی آشنا خواهید شد.

 

مواد مخدر ال اس دی چیست

مواد مخدر ال اس دی LSD توسط بسیاری از پزشکان آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است. مواد مخدر ال اس دی نوعی مخدر غیرقانونی است که از ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی ایجاد می‌شود. مواد مخدر ال اس دی از نوعی قارچ و یک ماده شیمیایی غیر آلی به نام دی اتیل آمید مشتق می‌شود. مخدر ال اس دی با فعال کردن گیرنده‌های سروتونین، باعث تولید بیشتر سروتونین در قشر مغز می‌شود. این گیرنده‌ها به تجسم و تفسیر دنیای واقعی کمک می‌کنند. سروتونین اضافی باعث می‌شود که محرک‌های بیشتری نسبت به حالت نرمال پردازش شوند. اثرات مخدر ال اس دی می‌توانند تا ۱۲ ساعت باقی بمانند. در حالت عادی، مغز محرک‌های بی ربط را فیلتر می‌کند، اما ال اس دی این اجازه را نمی‌دهد. یکی از خطرات مصرف ال اس دی این است که می‌تواند باعث ایجاد حالت روان پریشی به مدت طولانی یا بروز اسکیزوفرنی در افراد مستعد شود. فلش بک‌ها یا اختلال تصور مداوم هالوسیوژنیک (HPPD) و اختلال موقعیت یابی تنها با یک بار مصرف ایجاد می‌شوند.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

ال اس دی چیست

 

یکی از مواد توهم زا و مخربی که این روزها به صورت پراکنده اسم آن را می شنویم مواد مخدر ال اس دی LSD است، این کلمه مخفف lysergic acid diethylamide می باشد و آنرا با نام های اسید، مسافرت، بلواسکایو کاغذ خشک کن می شناسند. این ماده در سال 1943 توسط آلبرت هوفمن کشف شد و قوی ترین ماده ی توهم زا در جهان است. این ماده به صورت طبیعی از قارچ هایی که روی گندم چاو دار و یا سایر غلات رشد می کند به دست می آید یا اینکه به صورت مصنوعی ساخته می شود، دوره اوج مصرف این ماده در دههه های 50، 60 و 70 میلادی بود که از آن دوره به عنوان دوره اوج هیپی ها بوده است. مقدار کمی از این ماده در آزمایشگاه ها برای مصارف پزشکی تولید می شود و سایر LSD موجود به صورت غیر قانونی ساخته می شود و در سطح خیابان ها برای مصارف غیر پزشکی و غیر قانونی استفاده می شود.

 

اسید لیزرژیک دی اتیل آمید که با نام ال اس دی (LSD) شناخته می‌شود، نوعی ماده مخدر غیرقانونی است که باعث تغییر حواس و بروز وهم و خیال می‌شود. مخدر ال اس دی برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط یک شیمیدان سوئیسی به نام آلبرت هافمن، برای درمان اختلالات تنفسی تولید شد. در سال ۱۹۴۳، هافمن به طور تصادفی به خواص توهم زای ال اس دی پی برد. تحریک بیش از حد باعث تغییر در افکار، حواس، ادراک و احساسات می‌شود. این تغییرات به صورت وهم و خیال ظاهر می‌شوند. اگرچه، این احساسات واقعی به نظر می‌رسند، اما توسط ذهن ایجاد شده اند. این ادراکات می‌توانند شامل یک یا چند حس از حواس پنجگانه یا ترکیبی از حواس باشند. مصرف کنندگان LSD بیان کرده اند که صدای رنگ‌ها را شنیده و صدا‌های مختلف را دیده اند. استفاده از مواد مخدر ال اس دی ممکن است موجب بروز اسکیزوفرنی در افراد مستعد شود.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

توهمات ال اس دی LSD

توهمات مصرف ال اس دی بسیار نگران کننده است. مخدر ال اس دی نوعی روانگردان قوی است که باعث تغییر حواس و بروز توهمات و خیال می‌شود. مواد مخدر ال اس دی می‌تواند بر روی بینایی، لامسه، احساسات و افکار تاثیر گذارد و باعث توهم می شود. از توهمات ال اس دی می‌توان به گشاد شدن مردمک‌ها، فشار خون، ضربان قلب و افزایش دمای بدن اشاره کرد. دوز مصرفی این ماده از 50 میکروگرم شروع می شود و تا 300 میکروگرم هم می رسد، به همین دلیل می توان LSD را روی کاغذ و یا پشت تمبر های پستی مالید. در اثر مصرف این ماده تغییرات احساسی و توهمات زیادی در فرد دیده می شود، در صورتی که مصرف این ماده بیشتر شود مصرف کننده توهم های دیداری را تجربه می کند و زمان را گم می کند و احساس می کند که حس بویایی، بینایی، شنوایی، لامسه و چشایی او با هم مخلوط شده و تشدید می شود وبه این صورت حس لامسه را بیشتر احساس می کند، رنگ های پررنگ تر و با تغییرات مختلفی می بیند و حتی شاید صدا ها را ببیند. افرادی که از مواد مخدر ال اس دی استفاده می کنند به شدت از این موضوع میترسند و بیشتر آنها این ماده را به کلی رها می کنند. تغییرات مهم در قوه درک، فکر و خلق با فاصله زمانی اندکی پس از اثرات فیزیکی ظاهر می‌شوند:

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

مواد مخدر ال اس دی چیست

 

  1. توهمات دیداری و شنیداری واضح که مصرف‌کننده مخدر ال اس دی از غیرواقعی بودن آن آگاه است.
  2. دچار نقصان شدن درک زمان، فواصل و وزن (احساس معلق بودن با تحت فشار بودن) و فاصله بین اشیای محیط. این مسئله به برخی از افراد نوعی احساس یگانگی با محیط (uniqamystica) می‌بخشد؛ در حالی که برخی دیگر را دچار وحشت می‌کند.
  3. درآمیختگی احساسات که اغلب به صورت شنیدن رنگ‌ها و دیدن صداها توصیف می‌شود.
  4. کاهش کنترل بر روی روند افکار و توهمات مصرف ال اس دی که باعث ترکیب خاطرات با واقعیت می‌شود یا به چیزهای کم‌اهمیت معناهای بزرگی می‌بخشد.
  5. احساس پیشرفت و موفقیت در موضوع‌های واقعی شایع است. جدا کردن یک موضوع از دیگری و خود از دیگران مشکل می‌شود و زوال شخصیت پیشرفت می‌کند.
  6. مواد مخدر ال اس دی به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و به همه بافت‌ها از جمله مغز می‌رسد.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

فاز مصرف ال اس دی

فاز ال اس دی چگونه است؟ فاز مصرف ال اس دی می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد. اثرات و فاز مصرف ال اس دی به میزان مصرف، شخصیت مصرف‌کننده و محیط مصرف ال اس دی بستگی دارد. معمولاً تأثیرات آن ۲۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و ۶ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. فاز ال اس دی به‌طور معمول یک تریپ (سفر) نامیده می‌شود.

 

یکی از فازهای ال اس دی ایجاد تغییرات هیجانی و حسی در مصرف‌کننده است. این تغییرات بیشتر از علایم فیزیکی مصرف است. معمولاً شخص مصرف‌کننده ابتدا دچار هیجان‌ها و احساسات شدید و متفاوتی می‌شود یا احساسات و هیجانات او با سرعت زیاد تغییر می‌کند. اگر مصرف ال اس دی بیشتر شود؛ مصرف‌کننده دچار توهمات و فاز بصری لذت بخشی می‌شود. درک مصرف‌کننده از زمان و از خودش تغییر می‌کند.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

فاز ال اس دی

 

در ازای فاز مصرف ال اس دی گاه ممکن است به نظر برسد حواس پنج‌گانه با هم مخلوط شده‌اند. حس لامسه بیشتر می‌شود. فاز ال اس دی اینگونه است که مصرف‌کننده ممکن است حس کند رنگ ها را می‌شنود یا صداها را می‌بیند. به این حالت حس آمیزی می‌گویند. در بسیاری افراد، این تغییرات حواس باعث ایجاد ترس و وحشت می‌شوند. اگر فاز مصرف ال اس دی یک «سفر خوب» باشد مصرف‌کننده احساس سرخوشی می‌کند و اگر یک «سفر بد» باشد، مصرف‌کننده دچار احساسات بد می‌شود.

 

تاثیر ال اس دی روی مغز

تاثیر مصرف ال اس دی روی مغز شامل سرگیجه، بی‌حسی، خستگی، ضعف عضلات و لرزش، رفلکس‌های سریع، افزایش فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن، آسیب دیدن مهارت‌های حرکتی (اختلال تعادل)، تهوع و تشنج می‌شوند. مهم‌ترین تاثیرات ال اس دی روی مغز قهقهه زدن و خنده های ناگهانی است. این قهقهه ها ممکن است در برابر اتفاقاتی که معمولاً خنده دار نیستند؛ پیش بیاید و اغلب هم قابل کنترل نیستند. مواد مخدر ال اس دی می‌تواند طیفی از تغییرات ادراکی، اغلب مربوط به بینایی، لامسه، احساسات و افکار را موجب شود.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

ال اس دی چیست

 

تغییرات بینایی عبارتند از: رنگ‌های درخشان و روشن، تاری دید، تغییر شکل اشکال و رنگ اشیاء، صورت‌ها و دیدن هاله‌های نورانی.
تغییرات لامسه عبارتند از: لرزش، فشار و سرگیجه
تغییرات رفتاری می‌تواند منجر به بروز حس خوشحالی، سعادت، آرامش، خیال پرستی و افزایش آگاهی یا بروز ناامیدی، اضطراب و سردرگمی شود. خلق و خوی فرد ممکن است به سرعت تغییر پیدا کند.
ال اس دی نوعی روانگردان قوی و غیرقانونی است که مرز میان ادراک و تخیل را محو می‌کند.

 

تأثیر ال اس دی بر روی افکار مغز می‌تواند منجر به تحریف ادراک از زمان، سرعت تفکر، بینش غیر معمول یا افکار وحشتناک و حس برتری شود. ماده مخدر ال اس دی بی‌رنگ و بی بو است. مقدار بسیار کمی از آن، معادل دو دانه نمک، می‌تواند منجر به بروز اثرات این ماده مخدر شود. ال اس دی را می‌توان به صورت کپسول، قرص، آدامس و یا مایع مصرف کرد. حالت‌های توهم زا در عرض ۶۰ دقیقه پس از مصرف ال اس دی شروع می‌شوند و می‌توانند تا ۶ الی ۱۲ ساعت باقی بمانند.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

تاثیرات کوتاه مدت مواد مخدر ال اس دی LSD

تحریک فیزیکی ناشی از مصرف ال اس دی موجب گشاد شدن مردمک ها، فشار خون، ضربان قلب و افزایش دمای بدن می‌شود. دیگر اثرات کوتاه مدت ال اس دی عبارتند از:

 

افزايش فشار خون ضربان قلب و دماي بدن
بي حسي
تهوع و تشنج
آسيب ديدن مهارت هاي حركتی (اختلال تعادل)
واکنش های ناگهانی و سریع
خستگي
ضعف عضلات و لرزش
سرگيجه
قهقهه های ناگهانی

 

با این حال، ماده مخدر ال اس دی به طور عمده بر روی ذهن تاثیر گذاشته و باعث بروز وهم و خیال می‌شود. تاثیرات ال اس دی غیر قابل پیش بینی بوده و افراد به طور متفاوت به آن واکنش نشان می‌دهند. زمانی که فرد ال اس دی مصرف کند، ذهن، محیط اطراف، سطح استرس، انتظارات، افکار و خلق و خوی وی شدیدا تحت تأثیر مخدر قرار خواهند گرفت.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

اثرات ال اس دی

 

اثرات ال اس دی LSD می‌تواند شامل احساس خوشی، خارج شدن روح از بدن، افزایش حس خلاقیت، حل مسئله، کشف یک هدف و تجربیات عرفانی باشد. از سوی دیگر، اثرات ناشی از مصرف ال اس دی می‌تواند شبیه به یک کابوس باشد. فرد ممکن است دچار حس جنون و روان پریشی شود. همچنین، ممکن است ترس شدید، کژپنداری و حس مردن را تجربه کند. اثرات فیزیکی شدید یا مرگ آور زمانی روی می‌دهند که فرد بیش از ۴۰۰ میکروگرم ال اس دی مصرف کند. اما اثرات روان شناختی می‌توانند منجر به رفتار‌های غیر معمول و خطرناک شده که این امر می‌تواند منجر به آسیب و مرگ شود.

 

تاثیرات بلند مدت ال اس دی

قدرت تحمل نسبت به ال اس دی به سرعت اتفاق می‌افتد. اگر به مدت ۳ روز متوالی، یک دوز خاص از ال اس دی مصرف شود، در روز سوم هیچ واکنشی روی نخواهد داد. ال اس دی از لحاظ جسمی اعتیادآور نیست. بنابراین، پس از قطع مصرف آن، علائم ترک اعتیاد ظاهر نخواهند شد. اما مصرف ال اس دی می‌تواند باعث بروز اعتیاد روانی شود. یکی از تغییرات روحی روانی که بعد از مصرف برای فرد پیش می آید بازگشت نام دارد، بازگشت ها که خود را به صورت توهم ها دیداری عجیب نشان می دهد تا چند روز و شاید تا چند سال گاهی اوقات به سراغ فرد بیایند. همچنین زیاده روی در مصرف این ماده ممکن است باعث ایجاد عارضه های شدید روانی شود.

مواد مخدر ال اس دی چیست | توهمات ال اس دی + فاز مصرف ال اس دی

وقتی ال اس دی مصرف میکنی

 

  • بهم ریختگی احساسات که مصرف کنندگان آنرا به صورت دیدن صدا ها و شنیدن رنگ ها توصیف کرده اند.
  • کنترل فرد از روی روند فکر کردنش خارج می شود و به این صورت واقعیت، خیال و خاطرات فرد با هم مخلوط می شوند.
  • درک فرد از زمان، فاصله ها، ارتفاع، وزن و… بهم می خورد و کم کم احساس می کند که با محیط یکی شده است. بعضی از افراد در این حالت احساس می کنند که مرده اند و وحشت زده می شوند.
  • احساسات و افکار وحشتناک یا به شدت خوشایند و یا حتی عجیب و غریب
  • ترس از دیوانگی و مرگ
  • نا امیدی

 

مواد مخدر ال اس دی در برخی از کشورهای غربی مثل آمریکا رواج پیدا کرده است و توصیه می کنیم هرگز به دنبال فاز مصرف ال اس دی LSD نباشید زیرا بسیار توهم زا و مرگ بار است.

جدیدترین مطالب