برای ریزش مو چی خوبه | برای جلوگیری از ریزش مو چی خوبه

برای ریزش مو چی خوبه | برای جلوگیری از ریزش مو چی خوبه

برای ریزش مو چی خوبه

ریزش مو نیاز به درمان دارد و برای ریزش مو باید از یک رژیم غذایی غنی استفاده کرد اگر می خواهید بدانید که برای ریزش مو چی خوبه در ادامه با ما همراه باشید.

 

رژیم غذایی غنی از سیلیس ، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری میکند یا آن را کاهش میدهد .

سبزیجات سبز برگی شکل بخصوص سبزیجات دریایی ، منبع غذایی خوبی از املاح هستند . جوی خام منبع خوبی از سیلیس است . برگه میوه ها و آب آلبالو منبع غنی از آهن هستند . نازک شدن یا ریزش مو در زنان میتواند در اثر یک مشکل گوارشی مثل کمبود اسید معده باشد یا میتواند دراثر کمبود پروتئین ، روی و سایر مواد مغذی باشد .

 

برای جلوگیری از ریزش مو چی خوبه

ریزش مو در مردان با مصرف رژیم غذایی کم چرب کاهش می یابد . دانشمندان معتقدند در طی دوران بلوغ با افزایش مقدارهورمون تستوسترون ( هورمون مردانه ) در مردان ، احتمال طاسی سر افزایش می یابد . رژیم غذایی پرچرب و مصرف زیاد گوشت مقدار تستوسترون را افزایش میدهد که روی فولیکولهای مو ( پیاز مو ) تاثیر میگذارد .

به عنوان مثال در زمانهای گذشته در کشور ژاپن ، به دلیل مصرف غذاهای کم چرب و سالم ، طاسی سر در مردان کم بوده است . ولی در حال حاضر به دلیل مصرف غذاهای پرچرب و آماده ، طاسی مردان افزایش یافته است .

 

برای ریزش مو چکار کنیم

شاید مصرف غذاهای کم چرب ریزش مو را متوقف نکند ، ولی آن را کاهش میدهد .

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است . غذاهای غنی از آهن مثل جگر ، انواع گوشت ، غلات سبوسدار ، سبزیجات سبز برگی شکل مثل اسفناج ، تخم مرغ ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید . البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد ، زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ، مادر دچار هایپرویتامینوز A ( مسمومیت با ویتامین A ) میشود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت ، استخوان و مغز در نوزاد میگردد .

بیشتر ساختمان مو از پروتئین تشکیل شده است . برای تسریع رشد مو ، رژیمی غنی از پروتئین مصرف کنید . این رژیم شامل جگر گوساله ، مخمر و جوانه گندم است . این مواد غذایی غیر از پروتئین ، حاوی مقادیر زیادی ویتامینهای گروه B هستند که برای رشد مو لازم هستند .

بررسیها نشان می دهد پروتئین سویا مو را تقویت میکند و رشد آن را افزایش می دهد . سایر منابع غنی از پروتئین شامل تخم مرغ ، پنیر کم چرب ، شیر ، ماست ، ماهی ، حبوبات و مخمر است .

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتی مو است که ریزش مو را کاهش میدهد . به عنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری میکند ، رشد مو را افزایش میدهد و باعث درخشش و استحکام مو می شود . حتی بعضی گفته اند ریزش مو را متوقف می کند . استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می شود .

 

برای ریزش مو چه باید کرد

منابع غذایی سیلیس شامل : پوست سیب زمینی ، فلفل سبز ، فلفل قرمز ، خیار ، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیا است .

ویتامین C ، جذب آهن را در بدن افزایش می دهد . پس به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنید .

ویتامین E نیز برای رشد مو لازم است . پس در برنامه غذایی روزانه خود از منابع غذایی آن استفاده کنید که شامل آجیل ، دانه های خوراکی و روغن های گیاهی مثل روغن زیتون است .

درمان ریزش مو بستگی به علت آن دارد . پس از تشخیص علت ، با تجویز داروهای لازم ریزش مو متوقف و موها مجددا رویش می کند اما اگر درمان های دارویی موثر نشد باید از روش های جراحی استفاده کرد که مهم ترین آنها کاشت مو به روش FUT و FIT و یا ترکیب آنها است . اگر منطقه طاسی خیلی وسیع باشد می توان قسمتی از منطقه ی طاسی را به روش جراحی برید تا سطح منطقه ی طاسی کمتر شود که آن را Scalp Reduction می نامند و گاهی بر عکس سطح منطقه ی مودار را افزایش می دهیم یعنی منطقه ی مو دار را با کار گذاشتن یک کیسه ی نایلونی زیر پوست و تزریق تدریجی سرم فیزیولوژی داخل آن به تدریج بزرگ می کنیم عینا مثل شکم زن حامله که به تدریج بزرگ می شود حالا این پوست مودار متصل شده را پس از برداشتن منطقه ی طاسی به طرف منطقه ی طاسی کشیده وبه جای آن می دوزیم سرانجام در صورت لزوم می شود از موهای بدن در مردان پرمو برای کاشت مو در سر استفاده کرد .

ما معمولا هر روز ، حدود 50 تارموی خود را از دست می دهیم زیرا این دسته از موها ، عمرشان تمام شده و به وسیله ی موهای جدید جایگزین می شود . این موها به طور معمول ، در هنگام شستشو یا برس کشیدن مو می ریزد . بنابراین ، چنین حالتی کاملا عادی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد .

دو بار در سال ( در بهار و پاییز ) موهای ما ریزش بیشتری پیدا می کند و به سادگی به دو برابر تعداد معمول می رسد که البته توجهی به آن نباید کرد . از دست دادن روزانه حدود صد تار مو ، برای مدت کوتاه نیاز به مراجعه به یک متخصص ندارد . پس از مدتی همه چیز به حالت اولیه ی خود بر می گردد . البته این مسئله یک واکنش گذرا از نظر ساخت بیولوژیکی بدن ما محسوب می شود .

برای ریزش مو چی خوبه | برای جلوگیری از ریزش مو چی خوبه

برای ریزش مو چه بخوریم

با پیر شدن نیز ، ضمن آن که همین ریزش معمولی مو وجود دارد ، دیگر بدن هر کدام از موهای از دست رفته را با یک تار جدید جایگزین نمی کند . به این ترتیب ، افراد مسن مشاهده می کنند که مویشان به تدریج کم پشت می شود . در این مورد نیز وضعیت کاملا طبیعی است و این نوع ریزش مو بیماری محسوب نمی شود و کاری هم برای توقف آن نمی توان کرد . در هر سانتی متر پوست سر انسان ، در اوایل 30 سالگی حدود 600 تار مو وجود دارد که این تعداد ، در حوالی 50 سالگی به 500 عدد می رسد .

یک سوم مراجعاتی که به متخصصین پوست می شود ، برای درمان ریزش مو است. این آمار،نشان دهنده افزایش این گونه افراد است . در رابطه با تعداد مبتلایان به این ناراحتی خاص ، هیچ تفاوتی بین مردان و زنان وجود ندارد .

مردانی که دچار ریزش مو هستند ، نگرانند و در اکثر موارد ، می خواهند تا حد امکان در این مورد ، اطمینان پیدا کنند . اما برای یک متخصص پوست ، اطمینان دادن کار بسیار مشکلی است . در اکثر موارد پیش آگهی اولیه شامل ابتلا شخص به طاسی تدریجی است و چون خوشبختانه این تحول به شکل کندی پیش می رود ، مردها مایلند که تا حد امکان روند آن را به تاخیر بیندازند و علاوه بر آن ، این طاسی غیر قابل اجتناب را به سطح کوچک تری محدود کنند . بنابراین ، آنها به شکل منطقی مضطرب هستند .

 

اما زنان به هیچ وجه چنین رفتاری ندارند . آنها از ریزش موی خود شکایت کرده و غالبا موهایی را که شب قبل از دست داده اند ، به دقت جمع آوری کرده و در اختیار متخصص می گذارند و می خواهند کاری برایشان انجام بدهد . در اکثر اوقات ، این نگرانی ها ضرورتی ندارد زیرا ریزش موی زنان معمولا موقتی است . ولی خانم ها خیلی زود دچار وحشت می شوند و سریعا خود را طاس احساس می کنند . البته ، این احساس دلیل و پایه ی منطقی ندارد و بسیار غیر محتمل است . زنان برخلاف مردها تقریبا هیچ وقت طاس نمی شوند ( به استثنای مورد خاص معالجه ی شیمی درمانی که در رابطه با سرطان انجام شده و باعث از دست دادن موها می شود . البته از زمانی که شیمی درمانی متوقف شود ، دوباره موها رشد می کند ) .

 

برای جلوگیری ریزش مو چه کنیم

منظور از ریزش مو این است که شخص به شکل غیر طبیعی در حال از دست دادن موهای خود باشد . طاسی مرحله ی نهایی ریزش مو است که به صورت کلی یا جزیی اتفاق می افتد . طاسی یک منطقه به این معنا است که موهای آن قسمت برای همیشه ریخته است و دیگر هرگز دوباره نمی روید . یک فرد طاس ، موهای خود را از دست داده و امیدی به بازگشت دوباره ی آن ها ندارد . برای چنین شخصی ، فقط دو راه حل وجود دارد : یا به کاشتن مو رو آورده و یا اینکه از کلاه گیس های دایمی استفاده کند .

بنابراین ، نباید طاسی و ریزش مو را با هم اشتباه گرفت . عملا ، یک نوع ریزش مو وجود دارد که به مرحله ی طاسی می رسد و آن ریزش تدریجی سبوره ای آندروژن است . اگر بخواهم واضح تر بگویم ، نوعی ریزش مو که صرفا مردها را مبتلا می سازد و به شکل تدریجی در وهله ی اول از پیشانی ، سپس در شقیقه ها و سرانجام در قسمت فوقانی سر بروز می کند ( موهای اطراف سر معمولا نمی ریزد ولی احتمال دارد که این ریزش مو روی اطراف سر و گردن ادامه پیدا کند . )

 

زمان بندی رشد عادی موها

حدود 90 در صد موها در هر برهه زمانی در حال رشد هستند واین فاز بین 2 تا 6 سال طول می کشد .

15 درصد موها در فاز استراحت هستند که 2 تا 3 ماه به طول می انجامد ودر انتهای این فاز موها می ریزند .

وقتی موها می ریزند ، موی جدید از همان فولیکول ها جایگزین شده و سیکل رشد مجددا آغاز می شود .

موی سر هر ماه 0.5 اینچ حدود یک و نیم سانتی متر رشد می کند اما با افزایش سن ، سرعت رشد آن کاهش می یابد .

اکثر ریزش موها به روند طبیعی رشد موها بوده و حدود 50 تا 100 تار مو در روز مورد انتظار است که این تعداد نشانه هشدار محسوب نمی شود .

 

مهمترین علل ریزش مو عبارتند از :

1 . ریزش موی ارثی

2 . ریزش موی سکه یی قابل برگشت و گذرا

3 . ریزش موی سکه یی غیر قابل برگشت ودائمی

4 . ریزش موی سکه یی عصبی

5 . ریزش مو به علت عفونت

6 . ریزش موی تلوژنیک

7 . ریزش موی آناژن

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد

شایع ترین ریزش مو است و به دوتیپ مردانه و زنانه تقسیم می شود . ارث که ممکن است از خانواده ی پدری یا مادری یا هر دو به شخص منتقل گردد .

 

2 هورمون مردانه که بعد از بلوغ در هر دو جنس مرد وزن افزایش می یابد و سبب رشد موهای زیر بغل و نواحی ( ت ن ا س ل ی ) می گردد . اما همین هورمون بر عکس در برخی افراد در ناحیه ی سر سبب ریزش و نازک شدن موها می شود زیرا در این افراد هورمون مردانه در پیاز مو توسط آنزیمی به نام 5 Alpha reductase تبدیل به ماده ای بسیار قوی به نام DHT می شود که برای موها حالت سمی دارد و سبب ریزش موهای ضخیم و رویش موهای ضعیف و کرکی به جای آنها می گردد . چون فقط موهای سر از پیشانی تا فرق سر دارای گیرنده برای این هورمون بسیار قوی و سمی هستند لذا موهای پیشانی تا فرق سر دچار ریزش و طاسی می شوند ولی موهای پشت سر چون فاقد این گیرنده می باشند دچار ریزش نشده و همیشه باقی می مانند . امروزه علاوه بر عامل ارث و هورمونی عامل سومی را در این نوع ریزش مو موثر می دانند و آن کاهش عوامل رشد موسوم به Growth Factor است و لذا علاوه بر درمان های هورمونی از فاکتورهای رشد از جمله فاکتور رشد پلاکتی موسوم به PRP برای ریزش مو استفاده می کنند . استفاده از این روش گرچه به شدت رایج است ولی هنوز مراحل ابتدایی خود را می گذراند و از نظر مراکز علمی معتبر به طور کامل تایید یا رد نشده است .

 

ریزش موی سکه ای قابل برگشت و گذرا

در این نوع ریزش مو به علل ناشناخته ای سیستم ایمنی بدن به اشتباه پیاز مو را غریبه فرض کرده و به آن حمله کرده و در نتیجه نواحی گرد کوچک و بزرگ شبیه سکه به طور ناگهان در سر پیدا می شوند . این نوع ریزش مو علاوه بر سر ممکن است در ریش ، ابرو ، مژه و اندام ها هم پیدا شود . اکثر اوقات با درمان های نسبتا ساده خوب می شوند ولی گاهی حالت پیش رونده و عود کننده دارند و سرانجام تمام موی سر و گاهی تمام موهای بدن را می ریزد به طوری که هیچ مویی در سر و ابرو و ریش باقی نمی ماند . این نوع شدید گرچه با داروهای تنظیم ایمنی قابل کنترل است ولی چون داروهای تجویزی برای سایراعضای بدن بی ضرر نیستند در مورد کاربرد آنها باید دوراندیشی بیشتری به خرج داد .

 

ریزش موی سکه ای غیر قابل برگشت و دائمی

در این نوع ریزش مو هم سیستم ایمنی بدن خرابکاری می کند ولی فرقش با ریزش سکه یی قابل برگشت این است که در محل های ریزش پیاز مو کاملا و برای همیشه نابود می شود و منافذ خروج موهم مسدود می گردد در نتیجه هیچ دارویی قادر به درمان آن نیست و داروها فقط می توانند از پیشرفت آن جلوگیری کنند . مهم ترین انواع این نوع ریزش مو عبارتند از : لیکن پلان پیازمو ، لوپوس اریتماتودیسکوئید و پسودوپلادبروک و بیماری گراهام لیتل و مورفه آ .

 

ریزش موی سکه ای عصبی

در این نوع ریزش مو ، بیشتر در کودکان و گاهی بزرگترها به علت عادت یا فشارهای عصبی و یا بیماری های روانی جدی به طور ناخودآگاه بروز می کنند . در این موارد گاهی لازم می شود علاوه بر متخصص پوست از همکاران متخصص اعصاب و روان برای کمک به بیمار استفاده کرد .

 

ریزش مو به علت عفونت

مهم ترین عفونت هایی که سبب ریزش مو می شوند عفونت های قارچی می باشند که در زمان قدیم خیلی شایع بود و آن را کچلی می نامیدند . امروزه این نوع بیماری ها هم خیلی کم شده و هم به راحتی با داروهای ضد قارچ قابل درمان است . از سایر عفونت هایی که هنوز هم پیش می آید و سبب ریزش مو می گردد بعضی انواع شدید آکنه و زونا را می توان به عنوان مثال ذکر کرد .

 

ریزش موی تلوژنیک

دراین نوع ریزش مو علل متعدد حاد مانند تب و عفونت های شدید از قبیل حصبه ، آنفلوانزا و بیماری های مزمن مانند بیماریهای تیروئید ، عادت های ماهانه ی طولانی ، زایمان ، جراحیهای بزرگ و خونروی های مزمن از دستگاه گوارش و یا کمبود آهن و ویتامین های B12 و اسید فولیک و فقرغذایی و کمبود مواد پروتئینی و یا بیماری های مزمن دیگر مانند سل و سارکوئیدوز و بالاخره استرس سبب می شود مقدار زیادی از موها از فاز فعال وارد فاز غیر فعال شده و دچار ریزش شوند که با تشخیص علت و درمان مناسب بهبودی حاصل می شود .

 

ریزش موی آناژن

در این نوع ریزش تعداد زیادی از موها در اثر داروهای شیمیایی که برای سرطان مصرف می شود و یا سموم دیگر بدون آنکه مو وارد مرحله ی استراحت شود ناگهان دچار توقف رشد و ریزش می شود . خوشبختانه نوع ریزش موها با اقداماتی مناسب تا حدی قابل جلوگیری و پس از قطع شیمی درمانی مجددا رویش می نماید .

 

ریزش حاد مو

به شکل ناگهانی و غافلگیرانه ایجاد می شود . بعضی افراد ، ممکن است در عرض چند روز و یا حتی چند ساعت مقدار خیلی زیادی از موهای خود را از دست بدهند . ولی این گونه ریزش های حاد ، دارای خطر کمتری است زیرا در اثر یک علت خاص و روشن ایجاد شده که به سادگی می توان آن را یافته و برطرف کرد . پس از رفع علت ، ریزش مو نیز متوقف شده و موها دوباره می روید . بنابراین ، باید علت این نوع ریزش های حاد را شناخت ، تا مراقبت از این گونه بیماری ها امکان پذیر شود :

 

– شوک های هیجانی

علت هر چه باشد ، شوک های هیجانی گاهی اوقات به شکل حیرت آوری باعث ریزش مو می شود و ممکن است تا حدی پیشرفت کند که در طول چند روز یا چند ساعت ( که در صورت وقوع حادثه ای ناراحت کننده مانند مرگ یکی از نزدیکان ، جنگ ، آگاهی از یک بیماری غیر قابل علاج و غیره بروز می کند ) توده های مو را بریزد . علت روانی را به راحتی می توان کشف کرد . در چنین شرایط غیر قابل پیش بینی ، غدد فوق کلیوی به شکل ناگهانی تحریک شده و با ترشح مقدار زیادی هورمون های آندروژن ، از خود واکنش نشان می دهد . نتیجه ی این ترشح ، توقف ناگهانی حیات مو و به عبارت دیگر ، کشته شدن آن می باشد . بنابراین مو ، بدون آنکه از مرحله ی تحولی آناژن به کاتاژن وارد شود می ریزد . در این هنگام ، موی سر به مقدار زیاد شروع به ریزش می کند .

 

– جراحی ها

به وفور اتفاق می افتد که یک عمل جراحی باعث ریزش ناگهانی مو می شود . البته در دوران نقاهت ، موهای ریخته بدون مشکلی دوباره خواهد رویید .

 

– مسمومیت

مسمومیت در اکثر موارد باعث ریزش حاد مو می شود ، مواردی نظیر مسمومیت با قارچ های سمی ، استفاده ی اتفاقی از داروهای سمی ، همراه ساختن مصرف داروهایی که با یکدیگر سازگاری ندارد ، و مصرف اتفاقی مخدرها .

 

– بیماریهای عفونی

به طور کلی ، این گونه بیماری ها ( اساسا گریپ ، ناراحتی های ناشی از استرپتوکوک ، مونونوکلئوز ، لپتوسپیروز ) چند هفته پس از شروع ، باعث ریزش مو می گردد . در این نوع ریزش مو ، مثل مورد عمل جراحی ( بدون آن که عواقب دراز مدتی داشته باشد ) ، هنگامی که سلامتی شخص بازگردد ، مجددا موها ، رشد خواهد کرد .

 

– استفاده ی نامناسب از مواد شیمیایی برای آرایش

خصوصا در رابطه با بی رنگ کردن توسط افراد ناآگاه و بی اطلاع از شرایط مناسب مصرف مواد شیمیایی اتفاق می افتد . به همین دلیل ، جدا توصیه می کنم که تا حد امکان این روش ها را شخصا به کار نبرید بلکه به یک آرایشگر ورزیده مراجعه کنید . به هر حال ، فراموش نکنید که استفاده از این روش ها مستلزم استفاده از مواد شیمیایی است که چندان هم بی خطر نیست .

 

ریزش تدریجی مو

مسئله ی طاسی تدریجی در مردان و زنان را باید از یکدیگر جدا نمود زیرا در مردها ، غالبا تحول عمومی مو به سوی طاسی است ، در حالی که در زنان چنین نیست .

 

ریزش تدریجی مو در مردان

این حالت ، یکی از رایج ترین انواع ریزش مو است که اکثر مردان را تهدید می کند . این نوع ریزش مو در زنان استثنایی است و در صورت مشاهده ، به عنوان یک سندرم کلینیکی ( از نوع ایجاد خواص ( ج ن س ی ) ثانویه ی مردی در زنان ) شناخته می شود .

در مردانی که از قبل ، آمادگی ابتلا به این حالت را دارند ( خانواده هایی که همه مردان آن ها طاس هستند ) ، این حالت ، خیلی زود و از اواخر دوران بلوغ شروع می شود . علایم ظاهری را به سادگی می توان شناخت . این گونه ریزش موها ، غالبا تحت تأثیر تغییرات هورمونی مردانه قرار می گیرد . و مثل ترشحاتی که در دوران بلوغ تشدید می شود ، ریزش مو ممکن است در برخی موارد به شکل خیلی زودرسی شروع شود . پیشانی و شقیقه های برخی از جوانان حوالی سن 20 سالگی شروع به خالی شدن می کند . هورمون اصلی مردانه ، تستوسترون است ( که توسط بیضه ها ترشح می شود ) ولی دو هورمونی که در تسریع طاسی مردان نقش دارد ، دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) ، و اندروستون دیون می باشد .

این نوع ریزش مو ، در ابتدا در بالای سر محدود است ( کم و بیش گسترده ) . ولی مردانی که در مرحله ی نهایی این تحول قرار دارند ، یک دسته مو در اطراف سرشان باقی می ماند ( روی گردن و اطراف آن ) . در مراحل اولیه ، قسمت بالای پیشانی به تدریج خالی شده و سپس مناطقی در شقیقه ها کم پشت می شود.

 

ریزش تدریجی مو در زنان

تشریح عواقب این نوع ریزش مو مشکل تر است زیرا همان طور که قبلا گفته شد ، این پدیده هیچ شباهتی به مورد مشابه خود در مردان ندارد .

این مشکل ، به سمت طاسی متحول نمی شود بلکه موی سر را به طور یکسان در تمام سطح آن کم پشت می سازد . تارهای مو ، غالبا نازک تر و شکننده تر از حالت عادی خود می شود . عوامل متعددی در این نوع ریزش گسترده ی مو شرکت دارد :

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

وقتی که به شکل نامناسبی ( از نظر رعایت اصول غذایی ) انجام می شود ، کمبودهای خطرناکی برای سلامتی عمومی و به خصوص ، سلامتی موها ایجاد می کند . بسیاری از موارد ریزش مو در زنان ، ناشی از اغراق در این گونه رژیم ها است ، که کمبودهای شدیدی را از نظر عناصر اصلی غذایی ایجاد می کند .

از سوی دیگر ، بعضی خانم ها برای لاغر شدن از داروهای کاهش دهنده ی اشتها استفاده می کنند که اگر این داروها از دسته ی آمفتامین ها باشد خطرناک است . زیرا این تولیدات اشتها را از بین می برد و به همین دلیل ، گروهی از بیماری های پزشکی را ایجاد می کند که در میان آن ها ، ریزش مو نیز مشاهده می شود .

 

عدم تعادل روانی

بسیار اتفاق می افتد که ریزش مو علت دیگری غیر از این قضیه ندارد . نگرانی بیش از حد ، افسردگی دائمی و اضطراب همیشگی از مواردی است که باعث ریزش مو می شود .

 

اختلالات هورمونی

ناراحتی های غددی بسیاری باعث ریزش شدید مو در زنان می شود : اختلال در هیپوفولیکولین ، نارسایی هیپوفیزی ، هیپوتیروئید ، هیپر آندروژنی با ایجاد خواص ( ج ن س ی ) ثانویه ی مردی در زنان باعث ریزش موی آن ها می شود .

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب