مراحل شستشوی پرده + توصیه‌های مهم هنگام شستن انواع پرده

مراحل شستشوی پرده + توصیه‌های مهم هنگام شستن انواع پرده

پرده‌ها یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اجزا و ارکان دکوراسیون منازل به شمار می‌روند و امروزه در انواع مدل‌ها و اشکال مختلف وجود دارند. پرده همانند فرش، مبلمان، موکت و … در طول سال همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود که پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی داشته باشند. شستشوی پرده می‌توان به روش‌های مختلفی انجام شود و در صورت استفاده از هر روشی باید تمامی مراحل شستشو به دقت انجام شود تا در نهایت تمامی آلودگی‌های موجود بر روی آن تمیز شود.

شستن پرده

به صورت کلی برای شستشوی انواع پرده‌ها باید از ترفندهای مختلف استفاده کرد و به نکات متعددی توجه داشت که دچار آسیب و خسارت نشوند. در ادامه مطلب به بررسی کامل مراحل شستشوی پرده‌ها و مهم‌ترین نکات آن پرداخته خواهد شد.

 

روشهای شستن انواع پردهها

در حقیقت برای شستشوی پرده‌های مختلف می‌توان از 3 روش متفاوت استفاده کرد که شامل شستشو با ماشین لباسشویی، شستشو با دست و استفاده از بخارشو و خشک‌شویی پرده است. هر کدام از روش‌های عنوان شده قادرند که برای نوع خاصی از پرده‌ها کارایی داشته باشند و آلودگی‌ها را تمیز نمایند. پرده‌های سبک را می‌توان با توجه داشتن به نکات عنوان شده در کارت و برگه آنها و با تنظیم دقیق ماشین لباسشویی شست و پرده‌هایی که از بافت ظریف و نازکی برخوردار هستند و حساسیت بالایی دارند باید توسط دست شسته شوند. استفاده از بخارشوی و خشک‌شویی نیز می‌تواند بهترین روش برای شستن پرده‌های سنگین باشد.

 

در کل برای شستن انواع پرده‌ها لازم است که به نکات مختلفی همچون جنس، میزان آلودگی، حجم، نوع پرده و … توجه شود و در نهایت بهترین روش ممکن برای آن انتخاب شود. شستن و تمیز کردن تعدادی از پرده‌ها نیازمند داشتن دانش و مهارت تخصصی است و بهتر است که برای این کار از خدمات بهترین قالیشویی استفاده شود. پرده‌های پارچه‌ای، چوبی، آلومینیومی و … را می‌توان به راحتی در منزل و با روش‌های خانگی شستشو داد و فقط لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود.

 

مراحل شستشوی پرده با ماشین لباسشویی

همان‌طور که گفته شد می‌توان از روش‌های متنوع و متعددی برای شستشوی انواع پرده‌ها استفاده کرد و هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزیت‌ها و ایرادت خاص خود را داشته باشند. شستن پرده با ماشین لباسشویی یکی از راحت‌ترین و رایج‌ترین روش‌های شستشو است به همین دلیل لازم است که حتماً به صورت مرحله‌به‌مرحله و دقیق انجام شود. مراحل شستن پرده‌ها با ماشین لباسشویی به شرح زیر می‌باشند:

مراحل شستشوی پرده

جدا کردن پردهها از پایه و میله

اولین قدم و مرحله برای شستشو انواع پرده‌ها جدا کردن آنها از چوب‌پرده یا میله‌ها است. پرده‌ها معمولاً از پارچه‌های بسیار لطیف و نازک تولید می‌شوند و به شدت آسیب‌پذیر هستند به همین دلیل باید حتماً در جدا کردن آنها از میله پرده نهایت دقت و توجه را داشت. در زمان جدا کردن پرده از چوب یا میله پرده حتماً باید تمامی گیره‌ها و قلاب‌های آن جدا شوند تا در زمان شستشوی هیچگونه آسیبی به آنها وارد نشود.

 

قرار دادن پرده در آب سرد یا ولرم

پیش از اضافه کردن هر گونه ماده شوینده و آغاز فرایند شست‌وشو، بهتر است ابتدا با استفاده از یک جاروبرقی گرد و غبار نشسته روی پرده را تمیز نموده و سپس چند دقیقه آن را در یک تشت آب قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا غبار نشسته روی پرده به طور کامل از آن جدا شده و به صورت عمیق‌تری تمیز شود. در صورتی که لکه‌ای روی پرده منزل وجود داشته باشد، باید در همین مرحله و پیش از آغاز مراحل اصلی شست‌وشو از بین برود. لکه بر اکسیژنه سپید بدون ایجاد کوچک‌ترین آسیب در بافت پارچه، تمام لکه‌های روی آن را از بین می‌برد.

 

شستن پردهها با آب سرد و دور آرام

به صورت کلی بهترین آب برای شستشوی پرده، آب سرد است مگر آنکه جنس پرده به‌گونه‌ای باشد که دارای برچسب اطلاعاتی و دستورالعمل‌های خاصی باشد. باید مقدار معینی از پودر لباسشویی را داخل دستگاه ریخته و آن را با دور آرام روشن کرد و حداقل باید نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی خالی باشد تا ماشین لباسشویی بتواند به خوبی پرده‌ها را شستشو بدهد.

 

خشککردن پردهها

بعد از انجام مراحل عنوان شده نوبت به خشک‌کردن پرده می‌رسد. پرده‌ها حتماً باید خشک شوند چرا که این کار باعث افزایش طول عمر آنها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کند. چنانچه در برگه یا کارت پرده به نحوه خشک‌کردن آن اشاره نشده است می‌توان آن را با حرارت کم در خشک کن قرار داد تا رطوبت و قطرات آب به صورت کامل از پرده گرفته شوند. بعد از خشک شدن پرده باید آن را تکانده و آویزان کرد تا کاملاً خشک شده و ظاهر صاف و مرتبی داشته باشد

 

اتو کردن پردهها

پرده‌ها می‌توانند از انواع مواد مختلف ساخته شوند و تعدادی از آنها به اتو نیاز خواهند داشت و تعدادی نیز می‌توانند بلافاصله بعد از شستشو مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به اتوکشی ندارند. برای اتو کردن پرده نیز حتماً باید به مشخصات آن و کارت و برگه پرده توجه شود تا آسیب و خسارتی به آن وارد نشود.

 

 شستن پردهها با دست

تعدادی از پرده‌ها را که با استفاده از موادی همچون پنبه، نایلون، پلی‌استر، ابریشم و … ساخته شده‌اند، می‌توان با استفاده از دست شستشو داد. در این روش شستشو نیز باید مراحل زیر انجام شود.

 

• ابتدا باید پرده از گیره و چوب آن جدا شود.

• در مرحله دوم باید مقداری مواد شوینده در داخل آب ولرم مخلوط کرد و سپس پرده‌ها را در آن غوطه‌ور کرد.

• در مرحله سوم باید به آرامی و با استفاده از دست اقدام به شستشوی پرده‌ها نمود و تا زمان تمیز شدن کامل پرده آن را ادامه داد.

• بعد از شستشوی کامل باید پرده‌ها آبکشی شده و در نهایت خشک شوند و چنانچه لازم باشد اتوکشی گردند.

شستشوی پرده با دست

شستن پردهها با استفاده از دستگاه بخارشو

تعدادی از پرده‌ها وجود دارند که نمی‌توان با استفاده از دست و یا ماشین لباسشویی تمیز کرد و از دستگاه بخارشوی برای شستن آنها استفاده می‌شود. مراحل اصلی شستشوی پرده‌ها با دستگاه بخارشو به شرح زیر هستند:

 

• ابتدا باید مخزن آب دستگاه را پر کرد و به آن اجازه داد تا کاملاً گرم شود و به قدرت پاک‌کنندگی مناسب برسد

• در مرحله دوم باید نازل بخارشوی را به انتهای شلنگ و دسته آن متصل کرد.

• بعد از گرم شدن آب دستگاه باید آن را داخل یک ظرف خالی فشار داد تا آب‌های قبل از بخار خارج شوند تا زمانی که فقط بخار از دستگاه بیرون می‌آید.

• در مرحله بعدی باید نازل را با فاصله 10 تا 15 سانتی‌متری از پرده‌ها قرار داده و اقدام به تمیز کردن آن کرد. فاصله باید به‌گونه‌ای باشد که بخار پرده را خیس نکند و به آن آسیبی وارد نکند.

• سری دستگاه باید از بالا به پایین حرکت کند و تمامی قسمت‌های پرده را به آن تمیز نمود

• در نهایت باید اجازه داد پرده در حالت آویزان باشد تا به صورت طبیعی کاملاً خشک شود.

شستشوی پرده

مهمترین نکات و توصیهها در شستن پردهها

همان‌طور که گفته شد برخلاف گذشته امروزه مردم با توجه به نوع دکوراسیون منازل، سلیقه و … از انواع مختلفی از پرده‌ها استفاده می‌کنند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. پرده‌هایی که در محیط و ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … استفاده می‌شوند باهم متفاوت هستند و طبیعتاً روش‌های شستشوی آنها نیز متفاوت خواهد بود. برای شستشو و تمیز کردن پرده‌ها لازم است که به نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

 

• چنانچه پرده‌ها در اثر قرارگیری بلند مدت در معرض نور خورشید دچار پوسیدگی شده باشند بهتر است که حتماً تعویض شوند.

• قبل از آنکه پرده‌ها برای شستشو از گیره و چوب خارج شوند بهتر است که محل قرارگیری گیره‌ها مشخص شود تا بعد از اتمام مراحل شستشو آویزان کردن مجدد پرده فرم و شکل پرده‌ها به هم نریزد.

• بهتر است پرده‌هایی که دارای آستر هستند توسط شرکت‌های قالیشویی و خشک‌شویی‌ها شسته شوند تا دچار آسیب و خسارتی نشوند.

• بهتر است که پرده‌های بزرگ و حجیم توسط ماشین لباسشویی شسته نشوند و برای شستن آنها را داخل وان قرار داد.

• حلقه‌های زنگ‌زده پرده را می‌توان در داخل سرکه جوشاند تا کاملاً براق و نو شوند. همچنین روی چوب‌پرده‌های قدیمی می‌توان صابون مالید تا گیره‌ها به راحتی از داخل آن عبور کنند.

• بهتر است که پرده‌ها بعد از شستشو با کمی رطوبت آویزان شوند چرا که این کار باعث می‌شوند که چروک های پرده تا زمان خشک شدن کامل آن از بین بروند و دیگر نیازی به اتوکشی نخواهد بود.

• لازم است که ماهانه یک بار پرده‌ها به‌وسیله جاروبرقی گردگیری شوند تا هم از چروک شدن آنها ممانعت شود هم اجازه کدر شدن و کثیف شدن را به آنها نداد.

• برای انتخاب روش شستشوی انواع پرده‌ها حتماً باید به نوع و جنس و حجم آن توجه شود

• حتماً باید پرده‌ها به‌صورت هفتگی تکانده و گردگیری شوند تا کمتر به شستشو نیاز پیدا کنند.

• استفاده بیش‌ازحد از جاروبرقی مخصوصاً برای پرده‌های ظریف و حساس توصیه نمی‌شود

• در صورت چسبیده شدن موادی مانند مو، کرک و … به پرده‌ها باید از برس‌های مخصوص استفاده کرد تا دچار آسیب نشوند.

 

سخن پایانی

پرده‌ها از جمله اجزای اصلی و تعیین‌کننده دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل، ادارات و ساختمان‌ها هستند و امروزه از انواع مواد مختلف تولید می‌شوند. برای شستشوی پرده‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از ماشین لباسشویی، روش سنتی و شستشو با دست و همچنین شستشو با دستگاه بخارشوی استفاده کرد. هر کدام از روش‌های شستشوی پرده می‌توانند در چند مرحله انجام شوند و لازم است که حتماً به نکات و موارد مختلفی توجه شود تا به پرده آسیبی وارد نشود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب