خانه داری در ماه رمضان ؛ مدیریت خانه، برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان

خانه داری در ماه رمضان ؛ مدیریت خانه، برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان

خانه داری در ماه رمضان

انجام دادن کارهای روزمره خانه و مدیریت بچه ها و پخت غذا از وظایف زنان خانه دار است که در ماه رمضان به دلیل اینکه روزه هستند اصول خانه داری و خرید اجناس و همچنین آموزش مدیریت خانه و لیست خرید ماه رمضان برای خانم های روزه دار بسیار با اهمیت است و در این مقاله آموزش خانه داری سریع و آسان در ماه مبارک رمضان را بیان خواهیم کرد. داشتن برنامه غذایی برای ماه رمضان تهیه کنید و با داشتن مدیریتی صحیح برای خانه داری در ماه رمضان می‌توانید، از نعمات و مزایای زیاد ماه رمضان نهایت بهره را ببرید. معمولا روال خانه و خانه داری در ماه رمضان دچار تغییر و تحولی اساسی می‌شود و با مدیریت درست می‌توان از این تغییر به نحو احسن استفاده کرد. در مورد فواید روزه گرفتن بسیار گفته شده است اما باید گفت که این فریضه جزو کارهای ساده‌ای نیست که از یک فرد انتظار انجام آن می‌رود؛ خانه داری در ماه رمضان و لیست خرید ماه رمضان برای زنان خانه دار سخت است و مراقبت همه جانبه نیاز است که سحر را به افطار و روزه‌دار را به عید فطر برساند. برای اینکه روزه‌دار فشار مضاعفی بر خود وارد نکند رعایت نکات مهم برای مدیریت خانه و خانه داری در ماه رمضان در حین روزه داری را فراهم می‌کند.

 

آموزش مدیریت خانه در ماه رمضان

با توجه به تغییر و تحولات در عادات غذایی و روال زندگی که در طول ماه مبارک و پر خیر و برکت رمضان رخ می‌دهد، همه ما نیاز داریم تا به نحوی خود را با این تغییرات تطبیق دهیم تا بتوانیم نهایت استفاده را از ماه رمضان ببریم و یکی از دغدغه های زنان روزه دار خانه داری و مدیریت خانه در ماه رمضان است. همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین قسمت خانه آشپزخانه است. به عبارتی آشپزخانه قلب یک خانه است و به علاوه در ماه مبارک رمضان نیز نقش بسزایی دارد. پس بهتر است از سازمان دهی و مدیریت آشپزخانه در ماه رمضان شروع کنید.

 

ماه رمضان برای برخی مساوی کار کمتر و تحرک بسیار کمتر است، به همین دلیل خیلی‌ها در این‌ماه چاق می‌شوند. اما مدیریت خانه در ماه رمضان بسیار مهم است و با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان به بسیاری از برنامه‌های همیشگی و خانه داری در ماه رمضان رسید. شما خانم خانه دار می‌توانید ورزش‌های کششی انجام دهید یا به پیاده‌روی بروید. پیاده‌روی‌های روزانه را می‌توان در ساعت‌های قبل از افطار انجام داد و همه وقت تان را به خانه داری در ماه رمضان سپری نکنید. البته اگر به مهمانی نرفتید می‌توانید آن را به ساعات بعد از افطار هم منتقل کنید. شهر در این‌ ماه تا نیمه‌های شب روشن و بیدار است. ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده‌روی از گرفتگی عضلات و یبوست جلوگیری می‌کند و به شما کمک می کند تا در ماه رمضان بهتر بتوانید خانه و خانواده تان را مدیریت کنید.

خانه داری در ماه رمضان ؛ مدیریت خانه، برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان

لیست خرید ماه رمضان

خرید کردن در طول‌ ماه رمضان کار بسیار دشواری است، به‌خصوص اگر قرار باشد برای مواد ضروری در صف‌های طولانی بایستید. بسیاری از فروشگاه‌ها در ایام‌ ماه‌رمضان تا ساعات زیادی پس از افطار مشغول کار هستند، بنابراین می‌توانید لیست خرید ماه رمضان و اقلام مورد نیاز را پس از افطار خریداری کنید. در ماه رمضان خرید مواد غذایی مثل‌ آش و حلیم بیشتر از هر زمان دیگری می‌شود. در این‌ ماه افراد زیادی قابلمه آش را به خیابان آورده و به‌عنوان‌ آش محلی و خانه‌پز به مشتریان می‌فروشند. آش‌های کنار خیابانی با هر بار رفت‌وآمد خودروها پر از گردوغبار و آلودگی می‌شوند. در این‌ ماه اگر غذاهای آماده مثل‌ آش خریداری می‌کنید، ترجیحاً از خانه با خود ظرف ببرید. توصیه می‌شود مواد غذایی‌ای که قابلیت ذخیره کردن در فریزر را دارند، یکجا تهیه کرده و در این ‌ماه کمتر برای خرید به خیابان‌های شلوغ مخصوصا دم افطار بروید.

 

مواد غذایی خشک مثل حبوبات، رشته آش و غیره، در ماه رمضان بیشتر مصرف می‌شوند. بهتر است قبل از شروع ماه رمضان از وجود این نوع مواد غذایی در آشپزخانه خود اطمینان حاصل کنید و نسبت به برطف کردن کم و کسری آن اقدام کنید. در ضمن سعی کنید بیشتر مواد غذایی را خرید کنید که به آن احتیاج دارید و از خرید مواد غذایی اضافه خودداری کنید. به این ترتب دیگر مجبور نخواهید بود که هنگامی که روزه هستید انرژی خود را صرف رفتن به فروشگاه و خرید کنید. در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که خرید کردن هنگام گرسنگی باعث خرید بیش از حد نیاز می‌شود؛ یعنی به خاطر اینکه گرسنه هستید دوست دارید هر چیزی را، حتی اگر غیر ضروری باشد، بخرید.

 

خرید مواد غذایی داخل یخچال و فریزر

یکی دیگر از نکاتی که در خانه داری در رمضان باید به آن توجه داشته باشید، یخچال و فریزر است. یکی از تغییراتی که در ماه پر خیر و برکت رمضان رخ می‌دهد، تغییر در عادت خواب ما است. یعنی اغلب اوقات در ماه رمضان تا دیر وقت بیداریم و صبح‌ها بیشتر می‌خوابیم. پس رفتن به سوپر گوشت و خرید مواد گوشتی آن هم هر روز، کاری دشوار است. اطمینان حاصل کنید که یخچال تان به اندازه لازم، مواد مورد نیاز شما را در طول ماه فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توانید بار بیرون رفتن از خانه را از روی دوش تان بردارید. البته این امر به این معنا نیست که شما باید قبل از ماه رمضان یک بار به خرید رفته و یخچال خود را برای یک ماه پر کنید؛ بلکه بهتر است این کار در فواصل زمانی کوتاه مدت، و البته بعد از افطار انجام دهید که روزه‌داری نیز براتان سخت نباشد.

 

برنامه غذایی برای ماه رمضان

یکی از کارهای جالب و در عین حال مهم دیگری که می‌توانید برای ماه مبارک رمضان انجام دهید، تهیه منو غذا یا برنامه غذایی در ماه رمضان برای روزهای مختلف ماه رمضان است. آماده کردن یک برنامه غذایی به شما این امکان را می‌دهد تا وقت کمتری را صرف فکر کردن در مورد نوع غذا کنید. این لیست یا برنامه غذایی برای ماه رمضان می‌تواند به صورت ماهانه و همینطور هفتگی تهیه شود. اگر تهیه برنامه غذایی ماهانه را برای ماه مبارک رمضان ترجیح می‌دهید، بهتر است قبل از شروع ماه رمضان نسبت به این کار اقدام کنید. اما اگر دوست دارید به صورت هفتگی برنامه غذایی خود را برنامه ریزی کنید، بهتر است آخر هفته‌ها پس از افطار این کار را انجام دهید و برنامه غذایی هفته آینده خود را آماده کنید. با این کار فکرتان در طول ماه رمضان آزادتر خواهد بود و از طرفی دیگر مزیت این کار این است که خواهید فهمید به چه مواد غذایی در طول ماه رمضان احتیاج خواهید داشت.

 

تهیه غذاهای راحت در ماه رمضان

آماده کردن غذا در ماه رمضان برای سحر کمی دشوار است. برای رفع سختی و راحت‌تر کردن کار خود، بهتر است غذاهایی را برای سحر انتخاب کنید که پخت راحتی دارد. بهتر است بیشتر از غذاهای خشک مثل لوبیا پلو و یا باقلی پولو استفاده کنید و تا حد امکان از غذاهای خورشی برای سحر پرهیز کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از غذاهای پیش پخت است. لازم نیست زودتر بیدار شوید و غذا برای سحر آماده کنید؛ می‌توانید غذا را قبل از خواب پیش از سحر آماده کنید و برای صرف سحری فقط آن را گرم کنید. همچنین می‌توانید از غذاهای آماده مثل ناگت یا کوکو استفاده کنید.

 

تقریبا می‌توان گفت میزان وعده های غذایی در ماه رمضان مشابه ما‌ه های عادی دیگر است، تنها با یک تفاوت؛ بیشتر زمانی که صرف آماده کردن افطار می‌کنید، روزه هستید. می‌توان گفت که آماده کردن افطار آن هم با شکم خالی نباید کار آسانی باشد. به همین دلیل است که بهتر است مدیرت خانه خود را به نحوی سازماندهی کنید که مدت زمان کمتری را صرف آشپزی و خانه داری در ماه رمضان کنید. در ادامه راه‌هایی را برای سازماندهی و مدیریت خانه داری در ماه رمضان شما عزیزان ارائه می‌کنیم تا بتوانید خود را برای این آماده کنید.

خانه داری در ماه رمضان ؛ مدیریت خانه، برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان

تنظیم ساعت خواب در ماه رمضان

رمضان ریتم زندگی عادی را برهم می‌زند و به بدن می‌گوید عادت نکن. یکی از این عادات، خوابیدن و بیدار شدن در ساعات غیرمعمول است. خمیازه‌های مکرر صبحگاهی در محل کار نشانه بر هم خوردن این ریتم است که به آن نیز بعد از چند‌روز عادت خواهید کرد. برای اینکه بی‌خوابی مضاعفی را تحمل نکنید اگر سر کار می‌روید شب‌ها زودتر بخوابید تا برای ادای فرایض قبل از سحر به‌راحتی از خواب بیدار شوید.

 

مدیریت مهمان در ماه رمضان

اگر از آن دسته خانواده‌هایی هستید که در ماه مبارک رمضان دوستان و اقوام خود را به صرف افطاری به منزل دعوت می‌کنید، بهتر است از قبل برای میهمانی خود برنامه ریزی کنید. در مورد غذایی که می‌خواهید طبخ کنید برنامه ریزی کنید؛ چه تعداد مهمان می‌خواهید دعوت کنید، چه مواد غذایی برای میمهمان‌های خود نیاز دارد و چه چیزی می‌خواهید بپزید. وقتی چنین کاری را از قبل انجام دهید وقت خواهید داشت به چیز های دیگر نیز فکر کنید؛ مثلا وقت خواهید داشت نحوه طراحی دکوراسیون میز افطار و حتی نحوه طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و غذا خوری را نیز در نظر بگیرید و فضا را مطابق با ماه رمضان طراحی و تزئین کنید و به خود احساس آرامش و لذت هدیه کنید.

خانه داری در ماه رمضان ؛ مدیریت خانه، برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان

خانه تکانی در ماه رمضان

رمضان برای ما مسلمانان عیدی بزرگ و ضیافتی زیبا است. با فرا رسیدن عید رمضان بهتر است دست و رویی نیز به خانه بکشید تا احساس و فضایی مطابق با ماه مبارک رمضان برای اعضای خانواده و به علاوه میهمان‌های خود ایجاد کنید. به علاوه کمی تغییر در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید برای نمونه می‌توانید دعاهای ماه رمضان را قاب کنید و روی دیوار بزنید؛ یا از دیوار کوب‌ها و آویزهای نماد ماه رمضان استفاده کنید. چیزی از عید نگذشته است ولی عده‌ای هستند که قبل‌ از ماه مبارک‌رمضان نیز دست به خانه تکانی می‌زنند. انجام امور منزل در این‌ماه توان ویژه‌ای می‌طلبد، به همین دلیل برای تمیز ماندن خانه بایستی با برنامه‌ریزی متفاوتی دست به‌کار شد. کار خانه برخلاف تصور عموم امر طاقت‌فرسایی است که انرژی زیادی می‌خواهد. پزشکان توصیه می‌کنند کارهای روزانه‌ای که انرژی زیادی نیاز دارند به بعد از افطار موکول شوند. جارو کشیدن، گردگیری، جا به جایی وسایل و خرید کردن از این نوع هستند. مشارکت همه اعضای خانواده در انجام امور منزل در تحمل و سپری کردن راحت‌تر این‌ ماه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

خانه داری در ماه رمضان برای روزه داران که خانم های عزیز می باشند کمی سخت و مشکل است اما اگر می خواهید خانه داری راحت در ماه رمضان را تجربه کنید توصیه می کنیم نکات مهم خانه داری در ماه رمضان را یاد بگیرید و همچنین  برنامه غذایی و لیست خرید ماه رمضان را از قبل آماده کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب