معرفی بهترین ارقام نهال گردو برای مناطق سردسیر بویژه کوهستانی

معرفی بهترین ارقام نهال گردو برای مناطق سردسیر بویژه کوهستانی

‌یکی‌از ‌مهم‌ترین دغدغه‌های اکثر باغداران داشتن باغ با محصول‌دهی بالاتر است. تا به این ترتیب بتوانند درآمد بیشتری داشته و نتیجه‌ی یک سال تلاش و زحمت خود را برداشت نمایند. باغداران حرفه‌ای میدانند، کشاورزی، از پیش از کاشت نهال آغاز میشود. مرحله‌ی انتخاب و خرید نهال گردوی مناسب تا کاشت و رسیدگی و محصول دهی درختان، همه و همه نیازمند آگاهی، تجربه و تلاش شبانه‌روزی کشاورزان و باغداران است. برای کشاورزانی که در مناطق سردسیر قرار دارند، انتخاب نهال با محدودیت‌های بیشتری همراه است. نهالی که در منطقه‌ی سردسیر کشت میشود باید تحمل سرمایی بالاتری داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا شما را با بهترین ارقام گردو در مناطق سردسیری آشنا کنیم.

معرفی بهترین ارقام نهال گردو برای مناطق سردسیر بویژه کوهستانی

چگونه بدانیم در منطقه‌ی سردسیر قرار داریم؟

 

قبل از کاشت نهال گردو و در زمان آماده‌سازی زمین باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

 

آزمایش خاک: در این آزمایش باید از چند بخش از زمین و از لایه‌های رویی و زیرین زمین نمونه برداری نموده و آن را به یک آزمایشگاه معتبر ببریم. پس از آزمایش خاک درمیابیم که کمبودهای خاک چیست تا بتوانیم با شخم زنی و اضافه کردن کود به آن، خاک را تقویت کنیم.

 

ارتفاع از سطح دریا: ‌یکی‌از ‌مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رشد نهال، ارتفاع از سطح دریا است. حتما قبل از خرید نهال گردو، ارتفاع از سطح دریای منطقه‌ی خودرا بدست آورده و با ارتفاع از سطح دریای مناسب نهال مقایسه کنید. هریک از نهال‌ها قادرند در ارتفاع معینی از سطح دریا به خوبی رشد کنند. ارتفاع از سطح دریا در شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت منطقه تاثیرگذار است.

 

آگاهی از شرایط آب وهوایی: پس‌از بررسی شرایط آب وهوایی و اقلیمی منطقه و کسب آگاهی از حداکثر و حداقل دما، میتوانیم بهترین نهال گردو را برای کاشت در باغ انتخاب کنیم. حداقل دما در مناطق سردسیر 30- درجه‌ی سانتیگراد و بیشتر است.

 

چگونه رقم نهال گردوی مناسب برای منطقه سردسیر انتخاب کنیم؟

 

پس از آگاهی از نکات بخش قبلی دانستیم که در منطقه‌ی سردسیر قرار داریم. اما باید بدانیم چه رقم گردویی برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است؟

 

زمان گلدهی: زمان گلدهی نهال گردو یعنی زمانی‌که درخت شروع به شکوفه‌زنی کرده و طول دوره‌ی گلدهی را در بر میگیرد. در این دوره، درخت به شدت در برابر سرما حساس است. یعنی اگر دمای هوا در زمان گلدهی کم باشد یا در هنگام گلدهی منطقه‌ی باغ دچار سرمای ناگهانی بهاره بشود، گل‌های درختان سوخته و میوه دهی درختان با مخاطره مواجه میشود. بنابراین در نواحی سردسیر توصیه میشود، از ارقام دیرگل استفاده نمایید. ارقام دیرگل‌تر معمولا در اواخر ماه فرودین گلدهی را آغاز مینمایند.

 

• ارتفاع از سطح دریا: نواحی کوهستانی و بخش‌های شمال غربی کشور دارای آب و هوای سردتر و ارتفاع بالاتری نسبت به دریا هستند. همانطور که دانستیم ارتفاع از سطح دریا با آب و هوای منطقه رابطه‌ی مستقیم دارد. در نواحی با ارتفاع بیشتر هوا سردتر است. بنابراین باید ارقام با مقاومت سرمایی بیشتر در باغ کاشته شوند. ارتفاع از سطح دریای اکثر ارقام گردو در سایت پالیزنهال به صورت دقیق ذکر شده است. قبل از خرید نهال گردو به سایت پالیز نهال مراجعه کرده و با آگاهی از ارتفاع از سطح دریای نهال گردو، رقم مناسب را برای باغ خود خریداری نمایید. ارتفاع از سطح دریا در مناطق سردسیر معمولا بیشتر از 1200 متر است.

 

دوره سرمایی:با گذراندن دوره‌ی سرمایی قبل‌از کاشت نهال گردو، محصول‌دهی و همچنین مقاومت سرمایی درختان به میزان چشمگیری افزایش میابد. این دوره بین 600 تا 800 ساعت قرارگیری نهال در دمای کمتر از 5 تا 10 درجه ی سانتیگراد است. که باید توسط نهالستان انجام شود. بنابراین قبل از کاشت نهال گردو حتما این موضوع را از نهالستان جویا شوید.

 

با آگاهی از تمامی موارد فوق، میتوان یک رقم برای مناطق سردسیر یافت. اما باید بدانیم که آیا رقم گردویی که انتخاب کرده ایم، بهترین رقم گردو برای مناطق سردسیر است یا خیر؟ و بدانیم بهترین رقم گردو برای مناطق سردسیر کدام است؟

معرفی بهترین ارقام نهال گردو برای مناطق سردسیر بویژه کوهستانی

معرفی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

پس از آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه و نهال و شرایط آب و هوایی منطقه و پس از کوددهی و برطرف سازی کمبودها در خاک، باید یک رقم گردویی را انتخاب کنیم که علاوه بر تحمل سرمایی مناسب، بهترین باردهی و عمر اقتصادی و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها را داشته باشد. نهالی که بتوان با کمترین هزینه از آن نگهداری کرده و بیشترین سوددهی را از آن ببریم.

 

بهترین ارقام گردو برای کاشت در مناطق سردسیر:

 

• نهال گردوی ژنوتیپ کانادایی (پالیز کانادایی): این رقم برای کاشت در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا مناسب است.

• نهال گردو فرنور: بهتر است این رقم را در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا بکارید.

• نهال گردو چندلر: این رقم را میتوانید در ارتفاع 0 تا 1200 متر از سطح دریا بکارید.

• نهال گردو اسرائیلی: بهترین ارتفاع برای کاشت این رقم 0 تا 2000 متر از سطح دریا است.

• نهال گردوی تویسرکان: این رقم قادر است در ارتفاع 0 تا 3000 متر از سطح دریا بهترین باردهی را داشته باشد.

 

نهال گردوی سالم و تضمینی را از کجا بخریم؟

نهال گردو را حتما باید از یک نهالستان معتبر خریداری کنید. در این صورت تمامی مراحل پیش از کاشت نهال در نهالستان انجام میشود و احتمال خرابی و یا بیماری نهال به حداقل میرسد. نهالستان معتبر باید به همراه نهال، گواهی سلامت نهال ارائه دهد تا تضمینی بر کیفیت نهال برای باغداران باشد. سابقه ی طولانی نهالستان و وجود مشتریان راضی ‌یکی‌از نشانه‌های کیفیت کار نهالستان و محصولات است.

معرفی بهترین ارقام نهال گردو برای مناطق سردسیر بویژه کوهستانی

نهالستان پالیز نهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی فروش انواع ارقام نهال گردو با کیفیت و سالم در شمال غربی کشور قرار دارد. این نهالستان کلیه ی مجوزهای لازم توسط جهاد کشاورزی و گواهینامه ی معتبر و رسمی را دریافت نموده و سالیان طولانی به عنوان ‌یکی‌از بهترین نهالستان‌های گردو در سراسر کشور شناخته شده است. نهالستان پالیز نهال کلیه ارقام نهال گردو را در سطوح گسترده تولید کرده و به سراسر کشور ارسال مینماید. امکان ارائه ی سفارش تلفنی و یا آنلاین و حضوری برای باغداران عزیز فراهم شده است. از سایر خدمات این نهالستان ارائه ی مشاوره‌های رایگان توسط متخصصین در زمینه ی خرید نهال گردو و یا راه اندازی باغ گردو است. جهت کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با ما تماس بگیرید.

 

وب سایت : https://palizgerdo.com/

 

شماره تماس : 09141832393

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب