اندازه ، قطر ، ابعاد ، فشار ، وزن ، باد و سایز استاندارد توپ فوتبال

اندازه ، قطر ، ابعاد ، فشار ، وزن ، باد و سایز استاندارد توپ فوتبال

استانداردهای توپ فوتبال

توپ فوتبال حرفه ای اندازه و سایز استاندارد دارد. اگر می خواهید فوتبال حرفه ای بازی کنید باید به اندازه ، قطر ، ابعاد ، وزن و سایز استاندارد توپ فوتبال توجه بسیاری داشته باشیدو همیشه بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران و جهان همواره به استانداردهای توپ فوتبال در هنگام خرید توجه می کنند. سایز استاندارد توپ فوتبال ، وزرن استاندارد توپ فوتبال ، قطر استاندارد توپ فوتبال ، ابعاد استاندارد توپ فوتبال و اندازه استاندارد توپ فوتبال در ادامه بیان شده است.همه می‌دانیم که فوتبال پرطرفدارترین و مشهورترین ورزش جهان است. تفاوت فوتبال با سایر ورزش‌ها در اینجاست که فوتبال در بین مردم است و مردم نیز با آن زندگی می‌کنند. بسیاری از شما حداقل یک بار به یک توپ فوتبال ضربه زده‌اید، شاید در کودکی یا در حال حاضر در کوچه و خیابان فوتبال کرده‌اید. توپ فوتبال اولین گزینه برای انجام این بازی پرهیجان است. بسیاری از مردم از اندازه استاندارد توپ فوتبال آگاهی چندانی ندارند، و هنگام خرید توپ فوتبال با مشکل مواجه می‌شوند. در ادامه با  استانداردهای توپ فوتبال (از جمله سایز وزن و سایز استاندارد توپ فوتبال)، متناسب با سن بازیکن و سایز استاندارد توپ فوتبال بهتر آشنا می‌شویم.

سایز استاندارد توپ فوتبال

سایز استاندارد توپ فوتبال

فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) اتحادیه حمایت کننده از جام‌های جهانی و مسئول برگزاری فوتبال حرفه‌ای دنیا، وظیفه انتخاب و بررسی توپ این ورزش را نیز بر عهده دارد.

 

ابعاد استاندارد توپ فوتبال

طبق قوانین سایت رسمی فیفا، کیفیت و مقیاس توپ استاندارد فوتبال به شرح زیر است:

 

شکل استاندارد توپ فوتبال

توپ کروی شکل – گوی مانند

 

جنس استاندارد توپ فوتبال

ساخته شده از چرم یا سایر مواد مناسب

اندازه استاندارد توپ فوتبال

اندازه استاندارد توپ فوتبال

دارای محیطی بین ۶۸ تا ۷۰ سانتی متر (بین ۲۷ تا ۲۸ اینچ)

وزن استاندارد توپ فوتبال

وزن استاندارد توپ فوتبال

وزن توپ کمتر از ۴۱۰ گرم، و بیشتر از ۴۵۰ گرم نیست. وزن توپ در آغاز بازی نباید کمتر از ۴۱۰ گرم باشد.

 

فشار استاندارد توپ فوتبال

فشار هوای داخل آن بین ۰.۶ تا ۱.۱ اتمسفر (۶۰۰ تا ۱۱۰۰ گرم بر سانتی متر مربع) در سطح دریا و یا (۸.۵ تا ۱۵.۶ پی اس آی).

 

قطر استاندارد توپ فوتبال

پذیرفتن یک توپ برای استفاده در بازی‌های رسمی زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال یا هر یک از کنفدراسیون‌های زیر شاخه آن به یکی از سه مورد زیر مزین شده است:

لوگوی رسمی “FIFA APPROVED” – تایید شده توسط فیفا
لوگوی رسمی “FIFA INSPECTED” – بررسی شده توسط فیفا
لوگوی “INTERNATIONAL MATCHBALL STANDARD” – توپ استاندارد بازی‌های بین المللی فوتبال

 

باد استاندارد توپ فوتبال

باد توپ فوتبال نباید خیلی کم و خیلی زیاد باشد. وجود چنین لوگو‌هایی بر روی توپ نشان دهنده این است که توپ به صورت رسمی تحت آزمایشات فنی خاصی قرار گرفته است و با استاندارد‌ها و نیاز‌های روز فوتبال دنیا مطابقت می‌کند.

 

وزن توپ فوتبال چقدر است

زیر ۶، زیر ۷ و زیر ۸ سال: توپ سایز ۳ توپ رسمی فوتبال برای این سنین است. محیط آن بین ۲۳ تا ۲۴ اینچ بوده و بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ گرم وزن دارد. سایز ۳ کوچکترین سایز برای یک توپ رسمی فوتبال است.
زیر ۹، زیر ۱۰، و زیر ۱۱ سال: سایز ۴ بهترین توپ فوتبال برای کودکان و نوجوانان بین ۹ تا ۱۱ سال است. محیط این توپ بین ۲۵ تا ۲۶ اینچ بوده و بین ۳۱۰ تا ۳۷۰ گرم وزن دارد.
زیر ۱۲، زیر ۱۳ و سنین بالاتر: یک بازیکن فوتبال زمانی که به سن ۱۲ سالگی می‌رسد باید از سایز ۵ توپ فوتبال استفاده کند. این اندازه از توپ فوتبال باید در همه مقاطع دبیرستان نیز استفاده شود.

جدیدترین مطالب