چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف که نام دیگر آن رمز پویا کارت بانکی است از طریق روشهای مختلفی امکان پذیر است و نحوه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف از بانک را در این بخش به شما کاربر گرامی توضیح خواهیم داد. طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمامی مشتریان بانک ها باید از روز یکم دی ماه 98 برای خرید اینترنتی از رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی شان استفاده کنند و رمز دوم ایستا کارت بانکی از این تاریخ به بعد غیر قابل استفاده خواهد شد. پس از اعلام این تصمیم از طرف بانک مرکزی حالا بسیاری از مشتریان بانک های دولتی و خصوصی نحوه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت بانک خود را نمی دانند و برای همین ما مقاله چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم را برای شما کاربران آماده کرده ایم تا بتوانید از این به بعد از طریق رمز پویا اقدام به خرید اینترنتی کنید. این اقدام بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی برخی از سودجویان بوده است و برای جلوگیری از سرقت رمز دوم کارت های بانکی انجام شده است. اگر مجرم سایبری رمز دوم کارت بانکی شما را داشته باشد با توجه به این که رمز دوم ایستا باطل شده دیگر نمی تواند از آن استفاده کند. به دنبال گسترش استفاده از این قابلیت باید منتظر کاهش بسیار زیاد جرایم سایبری مالی مثل خالی کردن حساب ها توسط کلاهبرداران در فضای مجازی باشیم. بنابراین از این پس برای پرداخت وجه در فضای مجازی باید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود که مشتریان برای فعال سازی رمز پویا کارت بانکی می توانند به شعب بانک ها مراجعه و یا از طرق مختلف که در ادامه بیان خواهد شد نسبت به دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای خرید اینترنتی و پرداخت وجه خدمات مورد نیاز با گوشی موبایل اقدام کنند.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

رمز دوم یکبار مصرف چیست

رمز اینترنتی یکبار مصرف که به آن رمز پویا هم گفته می شود جایگزین رمز دوم فعلی شما خواهد شد به طوری که پس از فعالسازی این رمز برای کارت بانکی، دارنده کارت فقط یک دقیقه فرصت دارد تا از آن برای پرداخت وجه اینترنتی استفاده کند و پس از گذشت این مدت زمان باید مجددا درخواست ارسال رمز دوم یکبار مصرف روی گوشی تلفن همراه تان کنید. رمز پویا جایگزین رمز دوم ایستا خواهد شد که این رمزها برای هر تراکنش بانکی که از یک کارت انجام می شود منحصر به فرد بوده و حتی اگر سارقان اطلاعات کارت بانکی شما را داشته باشند، بازهم نمی توانند از اطلاعات حساب بانکی فرد استفاده کنند و یا در اینترنت خرید انجام دهند. رمز دوم یکبار مصرف پویا همانطور که از نامش پیداست فقط برای یک تراکنش قابل استفاده است و یکی دیگر از مزیت های آن طول عمر رمز دوم یک بار مصرف است که تنها ۶۰ ثانیه پس از ارسال روی گوشی صاحب کارت بانکی قابل استفاده خواهد بود و پس از گذشت این مدت زمان، رمز منقضی و غیر قابل استفاده می شود. رمز دوم یکبار مصرف (پویا) جایگزین رمز دوم ثابت (ایستا) خواهد شد و این رمز اینترنتی یکبار مصرف حداقل هفت رقم دارد و فقط برای یک تراکنش می توانید از آن استفاده کنید و اگر بیشتر از 1 دقیقه از آن بگذرد و یا یک تراکنش با آن انجام دهید باید رمز جدیدی را از بانک دریافت کنید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از هموطنان درخواست کرده است که برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف و تایید شماره تلفن همراه خود به بانک صادر کننده كارت خود مراجعه کنند.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

نحوه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا)

چگونگی فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف پویا بسیار ساده و آسان است و کسانی که پرسیده اند چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم در این بخش شما را با نحوه فعال سازی رمز پویا آشنا خواهیم کرد تا بتوانید از این به بعد در هنگام خرید اینترنتی از آن استفاده کنید. شما می توانید با مراجعه به یکی از شعب بانکی مربوط به کارت تان از آنها درخواست کنید رمز دوم یک بار مصرف را بر روی کارت تان فعال کند. همچنین برخی از بانک ها هم اکنون اپلیکیشن رمز یکبار مصرف خود را فعال کرده اند و مشتری می تواند با استفاده از آن به دغعات رمز دوم یکبار مصرف بگیرد اما برخی دیگر از بانک ها همچنان این خدمت را ارائه نمی کنند و قادر به دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن نخواهید بود. نحوه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف عبارت است از:

 

۱- به نزدیک ترین دستگاه خودپرداز یا پایانه غیر نقدی بانکی مراجعه کنید.

۲- کارت عابر بانک خود را در دستگاه خودپرداز وارد کرده، سپس رمز اول کارت خود را بزنید و بر روی گزینه تغییر رمز کلیک کنید.

۳- در بخش تغییر رمز، باید گزینه خدمات رمز پویا را انتخاب نمایید. در این حالت دو زیر بخش پیش روی شما نمایش داده می‌شود که برای «فعال سازی سامانه رمزنگار – نسخه پیامکی» می باشد و گزینه دیگر مربوط به «فعال سازی سامانه رمزنگار – اپلیکیشن» است.

۴- شماره تلفن همراه خود که مربوط به همین کارت بانکی تان است را وارد نموده و منتظر دریافت پیامک فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف باشید.

۵- اگر شماره تلفن همراه فعلی شما با آنچه که در روز افتتاح حساب در شعبه مربوطه، به عنوان شماره تلفن همراه دارنده کارت به ثبت رسیده، همخوانی نداشته باشد، باید به در دست داشتن کارت ملی به شعبه بانکی خود مراجعه کنید.

 

نکات مهم برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت بانکی

۱- برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف، هیچ اجباری به نصب اپلیکیشن ها در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

۲- آن دسته از مشتریان که نسبت به نصب اپلیکیشن های متفاوت کارت های بانکی خود با مشکل مواجه هستند، می‌توانند به جای نصب اپلیکیشن، گزینه «فعال سازی سامانه رمزنگار نسخه پیامکی» را در مراحل اولیه مراجعه خود به دستگاه‌های خودپرداز فعال کنند.

۳- تمامی بانک ها مکلف به فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق نسخه پیامکی، برای تمامی مشتریان نظام بانکی و متقاضیانی که قادر به استفاده از اپلیکیشن نیستند، بوده و اجازه ندارند که مشتری را به استفاده از اپلیکیشن برای دریافت رمز پویا اجبار کنند.

۴- افرادی که گوشی هوشمند در اختیار ندارند، می‌توانند برای دریافت رمز یکبار مصرف کارت بانک، سامانه پیامکی را فعال کنند.

۵- دریافت و ارسال پیامک برای دریافت رمز پویا، هیچ هزینه ای ندارد و برای این خدمت هیچ پولی از مشتریان نظام بانکی دریافت نشده و بر روی قبوض خط تلفن همراه آنها نیز محاسبه نخواهد شد، بلکه به دستور بانک مرکزی، بانک مکلف به پرداخت این هزینه از محل ایمن سازی سیستم های خود هستند و اجازه اخذ هزینه از مشتریان نظام بانکی را برای فعالسازی و دریافت رمز پویا در قالب پیامک ندارند.

 


همچنین بخوانید: چگونه کارت عابر بانک را غیر فعال کنیم | نحوه مسدود كردن كارت بانکی


 

چگونه رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنیم

طریقه دریافت رمز دوم یکبار مصرف

به منظور دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای کارت ، دارنده کارت بانکی هنگام خرید از اینترنت و زمانی که به درگاه پرداخت منتقل می شود با گزینه دریافت رمز دوم یکبار مصرف مواجه می‌شود و با فشردن این دکمه، رمز اینترنتی یکبار مصرف برایش پیامک می‌شود. بانک مرکزی با اجرایی کردن دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک، مشکل دارندگان گوشی های غیر هوشمند و معمولی را نیز برطرف کرده است. پیش از این طرح، شبکه بانکی کشور از آپ های پرداختی خود برای ارسال رمز پویا استفاده می‌کردند و مشکل این بود که که دارندگان گوشی موبایل غیر هوشمند و ساده، امکان دریافت و استفاده از رمز پویا را نداشتند. طریقه دریافت رمز دوم یکبار مصرف به دو شکل ممکن شده است که یک روش استفاده از اپلیکیشن بانک صادر کننده کارت است و روش دوم دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک می باشد. باید بدانید که قرار نیست برای هر بار دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای خرید اینترنتی به عابر بانک مراجعه کنید، کافی است یک دفعه این خدمت را فعال کنید و پس از آن به آسانی می توانید قبل از هر تراکنش اینترنتی از طریق پیامک یا اپلیکیشن بانک، رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) دریافت کنید.

جدیدترین مطالب