خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان با تاریخچه و جزئیات

خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان با تاریخچه و جزئیات

موزه های ارمنستان انباری از تاریخ و فرهنگ محلی هستند و مسافران کنجکاو می توانند ده ها گالری متنوع را تنها در ایروان پیدا کنند. ارمنستان از سال 2005 روز جهانی موزه را جشن می گیرد، و هر سال در 18 مه، بازدیدکنندگان از دسترسی رایگان به تمام نمایشگاه‌ های موزه و سخنرانی ‌ها و نمایش ‌های فیلم در موزه ‌های ارمنستان در سراسر کشور برخوردار هستند.

 

نمایشگاه های منحصر به فرد از دست نوشته های باستانی، یافته های باستان شناسی، اقلام بازمانده ی تاریخی، سلاح ها، آلات موسیقی، سکه ها و موارد دیگر بخش مهمی از موزه ها را در ارمنستان تشکیل می دهند. آثار هنرمند مشهور جهان، بنیانگذار مکتب نقاشی ارمنی مارتیروس ساریان را در خانه موزه وی مشاهده می کنید. نقاشی های این هنرمند مشهور به ما این امکان را می دهد که بفهمیم هنر فقط بازتابی از واقعیت نیست، بلکه راهی برای توسعه تخیل خلاق است، به تخیل آزادی می بخشد، موزه ساریان دارای 247 نمایشگاه از جمله منظره، پرتره و دیگر آثار این هنرمند است.

 

آثار موزه از تمام دوره‌ های زندگی این نقاش بزرگ است و همه ژانرها را شامل می ‌شود، از اولین طراحی‌ های گرافیکی که در شانزده سالگی انجام شده تا آثاری که در سال ‌های پایانی زندگی او کشیده شده اند.

 خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان با تاریخچه و جزئیات

تاریخچه خانه موزه مارتیروس ساریان

 

تاریخچه خانه موزه مارتیروس ساریان

در 26 نوامبر 1967، دولت ارمنستان شوروی، موزه خانه مارتیروس ساریان را در خانه ای که این هنرمند از سال 1932 تا زمان مرگش در سال 1972 در آن زندگی و کار می کرد، تأسیس کرد.

 

خانه ساریان توسط الکساندر تامانیان، معمار برجسته ارمنی که چیدمان ایروان مدرن را طراحی کرده و مجسمه او در مقابل مجموعه کاسکاد دیده می شود، ساخته شده است. نمای جلوی ساختمان توسط هنرمند برجسته گاگیک سمباتیان از طرح م.ساریان با موزاییک و منبت تزئین شده است. در اصل یک خانه دو طبقه بود که در سال 1967 طبقه سوم آن گالری اضافه شد. اولین مدیر خانه موزه پسر هنرمند آهنگساز لازار ساریان بود که بر ساخت ساختمان موزه نظارت داشت.

 

قسمت فوقانی نیز از سال 1967 تا 2005 موزه توسط منتقد هنری شاهن خاچاطریان اداره می شد. در سال‌ های 2003 تا 2004، لوسی میرزویانکه برای مدت طولانی سرپرست موزه بود مدیر موزه شد. و امروزه مدیر موزه نوه این هنرمند روزان ساریان کاندیدای رشته فلسفه است.

 

خانه موزه ساریان شامل یک عمارت، یک گالری و یک پناهگاه از کل مجموعه است. استودیویی که استاد در آن شاهکارهای خود را نقاشی کرده است. به افتخار افتتاحیه، این هنرمند 50 اثر خود را به موزه اهدا کرد. در حال حاضر صندوق موزه متشکل از حدود 300 تابلو است که مراحل اصلی فعالیت خلاقانه او از اولین آثار تا نقاشی‌ ها و طرح‌ های متنوع در آن‌ ها وجود دارد. در این موزه علاوه بر کنسرت های موسیقی مجلسی، فعالیت های اجتماعی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان نیز برگزار می شود. برای اطلاع از تور ارمنستان به سایت تریپ مراجعه کنید.

 

مارتیروس ساریان کیست؟

مارتیروس ساریان یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم، بنیانگذار مکتب ملی نقاشی معاصر ارمنستان است. ساریان در 28 فوریه 1880 در نخجوان نو متولد شد. موزه هرساله 28 فوریه مصادف با روز تولد ساریان جشن گرفته می شود. نقاش ارمنی مارتیروس ساریان در سال (1880-1972) در مدرسه هنر مسکو تحصیل کرد و در آنجا از پل گوگن (1848-1903) و هانری ماتیس (1869-1954) الهام گرفت.

 

او به عنوان یک شخصیت برجسته عمومی از سال 1945 تا 1951 ریاست اتحادیه هنرمندان ارمنستان را بر عهده داشت. آثار او عمدتاً در گالری ملی ارمنستان و همچنین در بهترین موزه های کشورهای مستقل مشترک المنافع، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و سایر کشورها نگهداری و به نمایش گذاشته می شود.

 

ساریان به دلیل درک منحصر به فرد خود از جهان، به طور غیر رسمی به عنوان “استاد رنگ” شناخته شد. بوم های این هنرمند به معنای واقعی کلمه با رنگ های گرم و انگیزه های ملی ارمنستان آغشته شده است. با نگاهی به نقاشی های ساریان، بی اختیار با طبیعت احساس خویشاوندی می کنی، بنابراین استاد ماهرانه با رنگ ها بازی می کند. این استاد بزرگوار عشق بی ‌پایان خود را به سرزمین مادری و مردمش از طریق هنر ابراز می‌ کرده است.

 

وی کوه ‌ها، خورشید، مزارع سبز، دهقانان ساده را نقاشی می ‌کرد، و در همه این ‌ها پرستش بی‌ شمار ارمنستان وجود داشت. ساریان به طرز ماهرانه ای سنت های هنری شرق را با دستاوردهای مدرن هنر اروپایی ترکیب کرد و “سبک ساریان” منحصر به فرد خود را ایجاد کرد. همانطور این هنرمند بزرگ زمانی گفته است انسان طبیعت است، طبیعت یک انسان است و بنابراین مرگ وجود ندارد، به راستی که ساریان در قلب هر ارمنی زنده است، تا زمانی که نقاشی های او وجود دارد.

 

لویی آراگون یکی از هنرمندان در باره ی مارتیس ساریان اینگونه می نویسد : به لطف مارتیروس ساریان، ما از نور ارمنستان غرق شدیم… این نوری است که در درازمدت شادی را بر میوه ها، کوه ها و چهره ها حک کرده است، این یک گنجینه است که دوباره کشف شده است. برای خرید ارزان ترین تور ارمنستان نوروز 1401 به سایت تریپ مراجعه کنید.

خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان با تاریخچه و جزئیات

شهرهای دیدنی ارمنستان

 

آثار هنری مارتیروس ساریان

سالن ‌های بزرگ ساختمان سه طبقه، تابلوهایی را به نمایش می ‌گذارند که این هنرمند در طول عمر خود هرگز از آنها جدا نشد. طبیعتاً این مجموعه تا کامل شدن فاصله زیادی دارد، بیشتر آثار هنری وی در موزه‌ های مسکو، لنینگراد، تفلیس، کیف، روستوف روی دان و بسیاری از شهرهای دیگر را زیبا کرده است.

 

مجموعه موزه شامل 160 بوم است که این هنرمند در دوره های مختلف زندگی خود آن را اجرا کرده است. بسیاری از آنها شهرت جهانی برای او به ارمغان آورده اند. منتخبی از وسایل شخصی ساریان و استودیویی که او در آن کار می کرد نیز در موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

عمدتاً آثار اولیه او در اینجا به نمایش گذاشته می شود: قصه ها و رویاها در سال  (1904-1907)، یک روز داغ (1908)، خود پرتره (1909)، سگ های استانبول (1910)، آراگاتس (1925)، حیاطی در ایروان ( 1929)، سه عصر (1943)، چیدن پنبه در دره آرارات (1949)، پاول کوزنتسوف (1878-1968) و موارد دیگر هستند.

 

معروف‌ ترین آثار او می ‌توان به «سکوت ظهر»، «درخت زردآلو در شکوفه»، «پاییزی بی جان»، «زیر درخت زردآلو» و «منظره آرارات از ایروان» اشاره کرد. وی همراه با گروه رز آبی نمادگرا پس از سفر به ترکیه، مصر و ایران و گذراندن دو سال اقامت در پاریس، در سال 1929 به ارمنستان بازگشت.  ساریان سپس از سال 1932 تا 1932 حدود چهل سال در این استودیو ساخته شده در ایروان، پایتخت ارمنستان زندگی و کار کرد.

 

ساعت کار و هزینه ورودی موزه مارتیروس ساریان  

موزه مارتیروس ساریان همه روزه  به جز پنجشنبه از ساعت 11:00 صبح الی 18:00 عصر بر روی عموم باز است. لازم به ذکر است دفتر رزرو نیم ساعت قبل از بسته شدن موزه کار خود را متوقف می کند.

 

• هزینه بلیط ورودی برای هر نفر بزرگسالان 1000 درام ارمنستان و برای دانش آموزان، بازنشستگان  300 درام است.

• این موزه دارای گشت با راهنما به زبان ارمنی  2000 درام، به زبان روسی، انگلیسی، فرانسوی  نیز2500 درام است

• آدرس موزه خانه مارتیروس ساریان : ایروان، خیابان مارتیروس ساریان، شماره ۳

• تلفن: 58-05-68347 10+

 خانه موزه مارتیروس ساریان ارمنستان با تاریخچه و جزئیات

عکس از شهر ایروان ارمنستان

 

نمایشگاه موزه مارتیروس ساریان

هر یک از بوم های ساریان دنیایی منحصر به فرد از هماهنگی مطلق رنگ هاست. رنگ ها آنقدر تازه و واقعی هستند که ملموس می شوند. نور، رنگ، محتوا، فرم، آمیختگی ارگانیک اجسام مجاور و اجزای آنها باید بدون هیچ زائدی منتقل شود. این انتقال آسانی است که در آثار استادان برجسته نمایان است. توانایی دیدن و درک سریع چیزها و انتقال سریع آنها به مخاطب است.

 

نمایشگاه خانه موزه همه دوره‌ ها و ژانرهای خلاقیت هنرمند را نشان می ‌دهد، از اولین طراحی ‌هایی که در سن 16 سالگی اجرا شده و با آثاری که در آخرین ماه‌ های زندگی او ساخته شده ‌اند، پایان می ‌یابد. برای اطلاع از تور استانبول نوروز 1401 به سایت تریپ سر بزنید.

 

طبقه اول موزه آثار گرافیکی شامل :

طراحی ها  سال  (1901-1969)، پرتره ها (1942-1969)، تصاویر کتاب (1929-1934)، طرح های صحنه و لباس (1938،1939)، نقاشی های دو سال گذشته (1971-1972) وی است.

 

طبقه دوم شامل :

مناظر ایجاد شده در ارمنستان (1922-1958)، طبیعت بی جان، پرتره (1928-1963)، دوره پاریس (1926-1928)، نقاشی های دوره جنگ جهانی دوم (1941-1945)، آخرین ساخته ها (1969) وی است.

 

طبقه سوم شامل :

روزهای دانشجویی (1896-1902)، چرخه افسانه ها و رویاها (آبرنگ – 1903-1907، مزاج – 1907-1908)، نقاشی های دوره شرقی (1910-1913)، طبیعت بی جان، پرتره (1915-1917) است.

 

در استودیوی این استاد هنرمند می توان ژانرهای اصلی خلاقیت استاد را مشاهده کرد: پرتره، طبیعت بی جان، مناظر (1922-1963)، فرش آویزان که برای گالری های خصوصی در آغاز قرن بیستم معمول است. مستندی با عنوان “مارتیروس ساریان” (1965) نیز در استودیو پخش می شود.

 

اثر پایانی این هنرمند “قصه پریان” (1965) که با رنگ روغن نقاشی شده و روی سه پایه نقاشی شده است، قلم موها، رنگ ها و پالت های او از جذابیت خاصی برخوردار است.

 

هتل های نزدیک موزه خانه مارتیروس ساریان

برای اقامت در نزدیکی موزه خانه مارتیروس ساریان می توانید به هتل های زیر بروید.

• هاستل و تورهای Envoy

• Hostel Bivouac

• هتل رویال پلازا

• Crazy Hostel

• هاستل سان ری

 

سخن آخر

در 26 نوامبر 1967، دولت ارمنستان شوروی، موزه خانه مارتیروس ساریان را در خانه ای که این هنرمند از سال 1932 تا زمان مرگش در سال 1972 در آن زندگی و کار می کرد، تأسیس کرد. برای رفتن به این مکان تاریخی سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

 

منبع:تریپ|www.trip.ir

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب