سرآشپزهای معروف ایران که دوقلو هستند

سرآشپزهای معروف ایران که دوقلو هستند

سرآشپزهای معروف ایران که دوقلو هستند

 

در خطه سرسبز گیلان برادران دوقلویی زندگی می کنند که جزء معروف ترین و بهترین سرآشپزهای ایرانی نیز می باشند. در این پست سماتک مصاحبه خواندنی با برادران مهدوی سرآشپزهای معروف ایران گردآوری کرده ایم.

 

گفت و‌گوی برادران دوقولوی سرآشپز مهدوی با سماتک:

هیچ دستپختی دستپخت مادرمان نمی‌شود / مخترع خیلی از سس‌ها و انواع سالادها هستیم

 

آیا تا به حال شنیده اید در یک خانواده هشت نفره از این تعداد شش نفر از اعضای خانواده سرآشپز باشند و به طور حرفه ای فعالیت داشته باشند. در شهر زیبای تالش از شهرهای بسیار سرسبز استان گیلان خانواده ای وجود دارد که شش نفر از اعضای خانواده همگی از آشپز‌های ماهری هستند که در خانه و رستوران‌های مختلف شهری مشغول به فعالیت هستند. در خانواده مهدوی آنقدر شور و شوق برای آشپزی موج می‌زند که به گفته آن‌ها وقتی مهمان به منزلشان می‌آید سر اینکه اول چه کسی آشپزی کند دعواست. در این خانواده دو برادر دو قلو به نام فردین و فرشید زندگی می‌کنند که هر دو از سرآشپزهای معروف هستند که حیطه فعالیت‌های خود را به پایتخت کشانده اند و در شهر تهران در رستوران‌های مختلف سرآشپزی و راه اندازی رستوران را بر عهده دارند. در یک عصر پاییزی در رستوران با این دو برادر دوقلو قرار گذاشتیم که حاصل گفت و‌گو تقدیمتان می‌گردد:

 

سماتک: معرفی خودتان که سوال اول است را از کدامتان بپرسم؟

 

فرشید: به دلیل اینکه فردین چند ثانیه از من زودتر به دنیا آمده است حق تقدم با فردین است.

 

فردین: فردین مهدوی هستم ، من و برادرم فرشید بیست و پنج سال سن داریم و به عنوان سرآشپز در رستوران‌های مختلف مشغول به کار هستیم که البته در کنار آشپزی، راه اندازی رستوان هم انجام می‌دهیم به این ترتیب که یکسری از رستوران‌ها سرآشپز های متبحر ندارند و از من و فرشید درخواست می‌کنند که در ابتدای تشکیل رستوران، بخش آشپزی را در مدت زمان مشخص راه اندازی و به آشپز‌ها مهارت‌های لازم را آموزش می‌دهیم.

 

سماتک: از مهارت‌های خودتان بگویید؟

 

فرشید: به هر حال مدت زیادی است که در حرفه آشپزی مشغول به فعالیت هستیم و خداراشکر در این چند سال توانسته ایم با کمک هم و البته خانواده، مهارت‌های زیادی را در طبخ غذاهای ایرانی، آسیای شرقی، امریکایی، ایتالیایی، فرانسوی و مدیترانه ای کسب کنیم.

 

فردین: مهارت و اختراع تهیه انواع سس از ویژگی‌های منحصر به فرد من است.

 

سماتک: دغدغه شما در آشپزی چیست؟

 

فردین: مزه دار کردن غذا و تزیین آن یکی از دغدغه‌های من و فرشید است. آشپزی به اعتقاد من یک مهارت است بنابراین برای بهتر شدن غذا باید به نکات دیگر و مهم مثل طعم دار کردن غذا و تزیین و چیزهای دیگر توجه کرد تا با مجموعه کامل از این نوع مهارت‌ها غذا به دل مشتریان و حتی اعضای خانواده بنشید مخصوصا تزیین غذا که بسیار در جلب توجه مشتریان و حتی اعضای خانواده بسیار موثر است.

 

فرشید: من کاملا با نظر فردین موافق هستم. امروزه متاسفانه به دلیل مشکلات کاری و کم حوصله دار شدن برخی از خانم‌های خانه دار، غذاها خیلی با عجله پخته می‌شود در حالی که پختن غذا مثل خوردن آن نیازمند زمان و دقت عمل و سلیقه خاصی است که متاسفانه امروزه کمتر به این ویژگی‌ها توجه می‌شود.

 

سماتک: چرا در این سن کم به سراغ مشاغل دیگه نرفتید و آشپزی را انتخا ب کردید؟

 

فرشید: همانطور که می‌دانید تمام اعضای خانواده ما آشپز هستند و به نوعی آشپزی در خون ما جریان گرفته است و از همان ابتدای بچگی، من و دیگر برادرانم خیلی توجه خاصی به آشپزی مادرمان داشتیم و این علاقه و ذوق نشات گرفته از همان دوران بچگی است.

 

فردین: آشپزی یک کار و در حقیقت حرفه متفاوتی است که تکرار در آن ندارد. من و برادرم فرشید از کاری که تکرار و خسته کننده باشد استقبال نمی‌کنیم اما آشپزی را از جهت اینکه از همان بچگی علاقه مند بودیم و یک کار متفاوت از سایر کارها است اننخاب کردیم که خداراشکر تا این لحظه بسیار رضایت از شغلمان داریم.

 

سماتک: بهترین تفریحتان در زندگی چیست؟

 

فردین: جالب است بدایند من و فرشید سوای از اینکه دوقلو هستیم خیلی افکارمان هم شبیه به هم است و هر دوی ما بهترین ساعات و تفریح زندگی‌مان حول و حوش آشپزی می‌چرخد و ساعات زیادی را به این کار اختصاص می‌دهیم و هیچ وقت احساس خستگی نداشتیم و همیشه آشپزی برای ما تفریح به حساب آمده است.

 

فرشید: کاملا با نظر فردین موافقم. من هم بهترین تفریحم پخت و طبخ و تزیین غذاهای ایرانی و خارجی و البته مطالعه کردن در این زمینه است. در کنار طبخ غذا سعی می‌کنیم هر دو مطالعات خودمان را در زمینه غذاهای غیر ایرانی بالا ببریم تا همیشه به روز و با علم به این کار پیش برویم.

 

سماتک: با این حساب مزاج‌هایتان هم باید یکی باشد؟

 

فرشید: مزاج‌هایمان خیلی شبیه به هم است و معمولا هر جا می‌رویم سلیقه‌هایمان در انتخاب غذا یکی است منتها فردین از من شکمو تر است و بیشتر غذا می‌خورد.(خنده)

 

فردین: از این جهت من بیشتر می‌خورم چون بیشتر من مزه غذاها را تست می‌کنم. البته کاملا با نظر فرشید موافقم چون مزاج‌هایمان خیلی شبیه هم است و هر دو عاشق غذاهای دریایی هستیم و تا به حال اختلاف سلیقه در طعم دار کردن غذا و موارد دیگر نداشته ایم اگر هم بوده خیلی جزیی و پیشنهاد بهتر معمولا نظر غالب بوده است و خداراشکر شبیه هم فکر می‌کنیم و از این بابت مشکلی نداریم.

 

سماتک: خیلی‌ها معتقدند آشپزی یک حرفه ای است که بیشتر در انحصار خانم‌ها بوده اما آشپزی آقایان بهتر از خانم‌ها است؟ شما موافقید با این اظهار نظر؟

 

فرشید: من کاملا با این اظهار نظری که شده مخالف هستم چرا که اصلا نمی‌توان گفت آقا یا خانم کدامشان مهارت بیشتری دارند چرا که آشپزی یک مهارت و فن است که باید هر یک از افراد چه آقا و چه خانم آن را بیاموزند.

 

فردین: من فکر می‌کنم چون در خیلی از مراسمات بزرگ سرآشپز آقا است به همین خاطر عده ای اعتقاد دارند که آقایان مهارت بالاتری در آشپزی نسبت به خانم‌ها دارند اما به طور کل همانطور که فرشید گفت فرقی نمی‌کند آشپز آقا باشد یا خانم مهم نحوه طبخ و سلیقه ای است که هر یک از افراد برای آشپزی می‌گذارند.

 

سماتک: اما اینکه می‌گویند هیچ دست پختی مثل غذای مامان نمی‌شود را که قبول دارید؟

 

فردین: من واقعا مادرم کدبانوی به تمام معنا در آشپزی است و از همان بچگی با غذاهای خوشمزه ای که درست می‌کرد من و دیگر برادرانم را علاقه مند به این حرفه کرده است. البته جا دارد یادی هم از خواهر خوبم کنم که تک دختر خانه است و دست پختش بسیار خوشمزه و مثال زدنی است.

 

فرشید: من هرچقدر هم آموزش ببینم اما همچنان معتقدم دست پخت ماردم از من خیلی بهتر است و این را بدون هیچ اغراقی بیان می‌کنم و اگر تا به الان به جاهایی در زمینه آشپزی رسیده ام مدیون مادرم و دست پخت خوبش هستم. اما در کل چون مادرها با عشق و علاقه برای اهل خانواده غذا درست می‌کنند همیشه غذاهایشان خوشمزه است.

 

سماتک: خلاقیت در کار شما برادران آشپز چه جایگاهی دارد؟

 

فردین: خلاقیت و متفاوت بودن از جمله مواردی است که اگر در آشپزی وجود نداشته باشد نمی‌توان در این دورانی که واقعا آشپزها و آموزشگاه‌های آشپزی زیاد شده است کاری از پیش برد به همین دلیل ما سعی کرده ایم در کنار طبخ غذا بیشتر به تزیین و مزه دار کردن غذا توجه داشته باشیم که کارمان متفاوت از سایر آشپز‌ها باشد.

 

فرشید: در هر کاری خلاقیت و متفاوت بودن سرآغاز موفقیت یک فرد یا گروهی است. من و فردین باید خلاقیت از خودمان نشان دهیم تا جلب رضایت مشتریان را داشته باشیم. خداراشکر در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها و به خصوص شهر تهران پیشنهادات زیادی برای سرآشپزی به ما شده است که من فکر می‌کنم همین خمیر مایه خلاقیت رمز موفقیت ما بوده است.

 

سماتک: کدام غذا را خوب تر از همه درست می‌کنید؟

 

فرشید: غذاهای دریایی را من به شخصه خیلی خوب درست می‌کنم و خیلی هم علاقه مند به خوردن غذاهای دریایی به خاطر خاصیت و مزه خوب آن هستم.

 

فردین: من استیک را خیلی خوب درست می‌کنم.

 

سماتک: غذای مورد علاقه شما؟

 

فردین: کباب

 

فرشید: من عاشق ماهی سوئدی هستم.

 

سماتک: اولین غذایی که درست کردید؟

 

فرشید: سمبوسه

 

فردین: پیتزا

 

سماتک: غذای اختراعی از خود داشتید؟

 

فردین: به جرات می‌توانم بگویم بیشتر سس‌ها و خیلی از سالادها را خودم طراحی کرده ام و علاقه مند هم به این دسته از غذاها هستم.

 

فرشید: پاستا علی لویی که من و فرشید داشته ایم.

 

سماتک: امروزه بسیاری از مردم متاسفانه درگیر بیماری‌های گوارشی ناشی از تغذیه ناسالم شده اند. نظر شما چیست؟

 

فردین: متاسفانه خیلی از مردم در هفته چند بار به سمت غذاهای فست فودی کشیده شده اند البته من نمی‌گویم کسی به رستوران و غذاهای فست فودی نرود اما اینکه مدام مزاج یک خانواده یا یک فرد بخواهد عادت به این نوع غذاها کند کار درستی نیست و بسیار هم برای سلامت جسم و حتی روح مضر است. من خودم به شخصه عاشق غذاهای دریایی هستم و سعی می‌کنم در ماه چندین نوبت غذاهای دریایی بخورم که این در مورد فرشید هم مصداق دارد.

 

فرشید: تغذیه بخش مهمی از سلامت افراد در طول مسیر زندگی است و این مطلب بسیار مهم است که خانواده‌ها در طول روز به تغذیه سالم اهمیت بیشتری بدهند اما متاسفانه تغذیه‌ها نامناسب شده است و من فکر می‌کنم در این زمینه باید توسط رسانه‌ها فرهنگسازی بیشتری صورت بگیرد.غذاهای دریایی باید جزیی از برنامه هفتگی خانواده‌ها شود که متاسفانه اینگونه نیست.

سرآشپزهای معروف ایران که دوقلو هستند

خانوادگی همه آشپز هستیم.

 

سماتک: از خانوادتون بیشتر بگید؟

 

فردین: ما پنج برادر هستیم و یک خواهر که خواهرمان بسیار برایمان عزیز و دوست داشتنی است. به جزء یک برادرم همگی در کار آشپزی فعالیت داریم و پدر عزیزمان هم در کار فروش برنج در تالش مشغول به کار است. ما خیلی شیطنت داشتیم و هر وقت مادرم غذا درست می‌کرد ما دم آشپزخانه بودیم. برخلاف خیلی از پسر‌های دیگه که صبح و شب تو کوچه فوتبال بازی می‌کردند ما برادرها خیلی علاقه مند به آشپزی و کلا خوردن بودیم.

 

فرشید: جالب است بدانید در خیلی از خانواده‌ها سر غذا پختن دعوا است از این جهت که طرف آشپزی نکند اما در خانه ما از همان اول سر اینکه هر کی زودتر آشپزی کند دعوا بود و آنقدر این حرفه برای ما جذابیت دارد که هر وقت منزل می‌رویم هر یک از ما دوست دارد زودتر برای اهل خانه غذا درست کند. اتفاقا چند وقت پیش مهمان برایمان آمد و سر اینکه کی غذا درست کند اختلاف پیش آمد در آخر مادرم گفت هیچکس حق ندارد و خودم غذا را درست می‌کنم (خنده).

 

سماتک: در این مدت‌ به هر حال خاطرات خوب و بامزه هم داشتید. برایمان تعریف کنید؟

 

فرشید: وقتی سر درست کردن غذا که کی اول درست کنه شکست می‌خوردم از لجم یک شی ای را داغ می‌کردم فردین و دیگر برادرانم وقتی می‌خواستند آشپزی کنند دستاشون می‌سوخت و کلی سر این ماجرا داستان داشتیم(خنده).

 

فردین: من متاسفانه یک بار صاحب کارم را اذیت کردم و نامردی نکردم اندازه دو قطره داخل غذاش یه کم مایه ظرفشویی ریختم و بعدا فهمیدم تا صبح نخوابیده است و برای اینکه عذاب وجدان نگیرم در اخر کار که خواستم تسویه کنم بهش گفتم که کار من بود و او هم دو ماه حقوق من را نداد ( خنده ). اما خاطرات ماندگار در ذهن من و برادرم به ماه بزرگ محرم اختصاص دارد که همه ساله من و فرشید در مجالس اهل بیت برای پختن غذا، داوطلبانه شرکت می‌کنیم یکی از خاطرات ماندگار ما امسال پخت و پخش غذا در محله کهریزک بود که با استقبال مردم انجا روبرو شد.

 

سماتک: عده ای از آدم‌ها بواسطه زیاد دریا رفتن دریا زده می‌شوند. شما که صبح و شب با غذا سر و کار دارید غذا زده نشدید؟

 

فردین: آنقدر این حرفه تنوع دارد و برای من دوست داشتنی است که هیچ وقت احساس خستگی نمی‌کنم که بخواهم از غذایی زده شوم.

 

فرشید: من در این یک مورد فقط با فردین شباهت ندارم و بعضی وقت‌ها به دلیل بوی غذا که به مشامم می‌خورد غذا زده می‌شوم اما با یک سفر یا کار دیگه انجام دادن، خیلی سریع به حالت اول بر می‌گردم.

 

سماتک: از غذاهای محلی و سنت‌های شهر خودتان بگویید؟

 

فرشید: استان سرسبز گیلان به بهشت ایران معروف است و طبیعتی که استان گیلان و شهر تالش دارد کمتر جایی دیده و شنیده شده است به طبع در کنار این طبیعت زیبا، غذاهای خیلی خوشمزه محلی هم وجود دارد که زبانزد خاص و عام است. غذای باقالی قاتو، میرزا قاسمی، باویشکا و ماهیجات آن که دارای تنوع زیادی است.

 

فردین: دیگه همه تعاریف را فرشید از غذاهای گیلانی کرد و من فکر می‌کنم نیاز به گفتن ندارد و غذاهای گیلانی دیگر برای همه مردم زبانزد شده است.
پای دیگ‌ امام حسین بزرگ شده ایم

 

سماتک: در ماه محرم هم فعالیت آشپزی داشتید؟

 

فردین: من و فرشید همه ساله در ایام محرم خدمتگذار آقا ابی عبدالله ( ع ) هستیم و پای دیگ ساعت‌ها با عشق و علاقه غذا درست می‌کنیم و امسال هم به لطف خدا هم در کهریزک و هم در تجریش غذاهای نذری بسیار زیادی را پخت و پز و پخش کردیم.به طور یکجورایی پای دیگ‌ امام حسین بزرگ شده ایم.

 

فرشید: علاقه و شور و اشتیاق کار کردن برای مجلس امام حسین در ماه محرم در هر زمینه ای در همه افراد وجود دارد. من خیلی علاقه زیادی برای کار کردن در ماه محرم دارم و به این اصل هم معتقدم که غذای نذری طعم و مزه متفاوتی نسبت به غذاهای دیگر دارد که دست خود آشپز نیست.

 

سماتک: حرف آخر؟

 

فرشید: یک درخواستی دارم و نمی‌دانم که مطرح کردن آن در اینجا چگونه است اما خیلی مشتاقم که بازیگر مورد علاقه ام خانم بهنوش بختیاری را از نزدیک ببینم و ایشان را مهمان در رستوران خودم کنم که امیدورام این مصاحبه من را بخوانند.

 

فردین: توصیه می‌کنم به عنوان یک برادر کوچکتر به همه بانوان که مبحث تغذیه را خیلی جدی بگیرند و اگر هم سر کار می‌روند با برنامه ریزی برای آشپزی و تغذیه اهل خانواده وقت بگذارند چرا که تغذیه بخش بسیار مهمی از سلامت خانواده را رقم می‌زند.

 

تهیه و تنظیم: حامد کوماهی

جدیدترین مطالب