مهم ترین سوغاتی های شهرهای مختلف ایران

مهم ترین سوغاتی های شهرهای مختلف ایران

مهم ترین سوغاتی های شهرهای مختلف ایران

لذت بخش ترین قسمت هر سفر پس از گشت و گذار، خرید کردن است. این کار هیجان انگیز به شما انرژی چند برابر می دهد.در واقع شاید فکر کنید که تنها با تماشا و بازدید از جاذبه ها و آثار قدیمی یک شهر است که می توان به فرهنگ یک شهر پی برد. اما راه های دیگری هم نیز وجود دارد. از طرف دیگر هر یک از شهرهای ایران هم بنا بر فرهنگ و رسم و رسومات خود، یک سری سوغاتی مخصوص دارند. این سوغاتی ها می تواند نوعی خوراکی باشد و یا اینکه یکی از صنایع دستی مخصوص آن شهر که به دستان هنرمند هر یک از آن استان ها ساخته شده است. خرید سوغاتی یکی از به اصطلاح رسم و رسومات کشورمان است. برای مثال زمانی که به سفر می روید حتما برای عزیزان خود در حین خرید یک سوغاتی یا هدیه تهیه می کنید. اما آیا می با تمامی سوغاتی شهرهای مختلف ایران آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با سوغاتی هر شهر آشنا کنیم.

 

سوغاتی های معروف شهر مشهد

سوغاتی های معروف شهر مشهد

زعفران

ارزشمند ترین سوغاتی مشهد، زعفران است. یعنی زمانی که باتهیه بلیط هواپیما مشهد به این شهر سفر می کنید و قصد خرید چند قلم سوغاتی برای مادرتان را دارید، زعفران حتما باید جزئی از آن باشد! این طلای سرخ رنگ هر خانم خانه داری را خوشحال می کند. کاربردهای زعفران بسیار زیاد است و معمولا بیشترین استفاده را در صنعت غذایی دارد. برای تشخیص زعفران اصل، بهتر است به رنگش دقت کنید. زعفران های مرغوب معمولا تیره رنگ هستند و زمانی که آن را در آب قرار می دهند، کمی دیر رنگ شان باز می شود.

 

زرشک

زرشک هم یکی دیگر از خوراکی ها و سوغاتی های بسیار محبوب مشهد است که بدون شک نیمی از مردمی که از مشهد به سوی شهر خود باز می گردند، حداقل چند بستهزرشک را به عنوان سوغاتی و مصرف خانگی در چمدان خود دارند. در هر جایی از مشهد که بروید، در هر مرکز خرید و بازاری که فکرش را بکنید، زرشک پیدا می شود. این دانه قرمز رنگ و خوشمزه و ترش خواص درمانی بسیاری دارد. معمولا از میان تمامی سوغاتی های مشهد زعفران و زرشک را انتخاب می کنند.

 

ادویه جات

ادویه جات از دیگر سوغاتی های خوراکی محبوب مشهد است که بسیاری از خانم های خانه دار برای خرید آن سر و دست می شکنند! از جمله ادویه معروف مشهدی، می توانیم به ادویه هفت قلم اشاره کنیم. ادیه هفت قلم را می توانید در هر نوع غذایی استفاده کنید. شکل زیبای این ادویه بسیار جالب است و به صورت 7 رنگ مختلف در کنار یکدیگر قرار دارد. البته زمانی که ادویه را در مشما و یا ظرف مخصوص خالی می کنند شکل ظاهری اش هم بهم می ریزد. ادویه هفت قلم هم به صورت باز هم به صورت شفته فروخته می شود و ترکیب آن از 7 نوع ادویه مختلف است.

 

سوغاتی های معروف شهر اصفهان

سوغاتی های معروف شهر اصفهان

گز

اگر روزی با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به این شهر زیبا سفر کردید، تهیه سوغاتی برای عزیزان تان را فراموش نکنید! این را دیگر هر کسی می داند که گز معروف ترین و محبوب ترین سوغاتی اصفهان است. ای شیرینی خوشمزه قدمتی چندین ساله دارد و علت اینکه با شنیدن نام اصفهان و سوغاتی هایش به یک باره به یاد گز می افتیم هم همین قدمت طولانی است. در زمان حکومتی پادشاهان مختلفّ گز یک شیرینی اعیانی بود که پادشاهان ایرانی آن را به عنوان پیشکشی برای پادشاهان دیگر می فرستادند. گز از 450 سال گذشته در اصفهان وجود داشته است و پیدایش آن در زمان حکومتی صفویان بوده است. گز از ماده ای با نام گر انگبین درست می شود.

 

پولکی

مگر می شود کسی شیرینی پولکی را نشناسد؟ پولکی پس از گز شهرتی باور نکردنی دارد و یکی از بهترین سوغاتی های اصفهان محسوب می شود. پولکی مانند آب نبات است و می توان گفت که از همان خانواده هم می باشد چراکه دقیقا شبیه به آب نبات، ظاهری شیشه ای و شفاف دارد. این شیرینی با هر طعمی که فکرش را بکنید درست می شود. پولکی با طعم زعفران و پسته ای و نارگیلی بسیار محبوب تر هستند. کسانی که شیرینی مغز دار دوست دارند، پولی پسته ای، کنجدی برای شان مناسب است. از دیگر طعم های خوشمزه این سوغاتی می تواند به طعم لیمویی، نعنایی، کاکائویی و زنجبیلی آن اشاره کرد.

 

برشتوک

برشتوک شیرینی لوزی شکل است که با نوعی آرد مخصوص، هل و پودر قند تهیه می شود. اکثر شهرهای ایران این شیرینی را درست می کنند اما اصالت آن متعلق به اصفهان است.

 

سوغاتی های معروف شهر شیراز

مسقطی

شیرینی جات از جمله مواد خوراکی هستند که اکثر مردم آن ها را دوست دارند خصوصا اگر این شیرینی اصالتی سنتی و قدیمی داشته باشد! برای خوردن مسقطی اصل شیرازی ابتدا باید یک بلیط هواپیما شیراز تهیه کنید و سپس به سوی بازار های شیراز روانه شوید. مسقطی با انواع طعم های مختلف تهیه می شود و با هر ذائقه ای سازگاری دارد. خوشمزه ترین طعم هایش زعفرانی، گل محمدی و پسته ای و زرشکی هستند.

 

کلوچه شیرازی

مسقطی و کلوچه شیرازی همیشه در کنار هم دیگر هستند. این کلوچه های خوشمزه طعمی شبیه به طعم شیرینی برنجی دارند. این کلوچه ها بسیار خوشمزه هستند و با چای داغ طعمی بی نظیر تر هم دارند. معمولا روی شان با دانه های خرفه تزئین می شود.

 

سوغاتی های معروف کرمان

سوغاتی های معروف کرمان

کماج سهن

کماج سهن از جمله شیرینی های معروف و خوشمزه کرمان است که اصالتی دیرینه دارد. این شیرینی با دانه های جوانه گندم تهیه می شود. این دانه ها را ابتدا خیس می کنند و سپس از آن استفاده می شود. یکی دیگر از مواد مهم در این شیرینی، زیره سیاه و دارچین است. برای پخت کماج سهن ابتدا خمیر را با داه جوانه گندم درست می کنند و سپس آن را به دو قسمت تقسیم کرده و مواد میانی آن که شامل خرما و پسته و دارچین و زیره می شود را به آن اضافه می کنند و سپس خمیر دمی را بر رویش قرار می دهند. اگر روزی با تهیه بلیط هواپیما کرمان به این شهر زیبا سفر کردید، پیشنهاد می کنیم که حتما از این شیرینی خوشمزه برای عزیزان تان به عنوان سوغاتی ببرید.

 

کلمپه

کلمپه هم یکی دیگر از کلوچه های معروف کرمانی است که برخی از مردم آن را با نام نان خرمایی هم می شناسند. ترکیبات این کلوچه خمیر، خرما و دارچین و گلاب و هل است. برخی از مردم کرمان برای عطر و طعم بهتر، در ترکیباتش از روغن حیوانی اصل کرمانشاهی هم استفاده می کنند. این کلوچه بسیار راحت شکل می گیرد و می توان آن را با هر قالبی و با هر شکلی پخت.

 

قطاب

قطاب هم یکی دیگر از شیرینی های اصیل ایرانی است که طعمی بی نظیر دارد. اگر به کرمان سفر کردید حتما این شیرینی خوشمزه را امتحان کنید. این شیرینی در بسیاری از شهرها پخته می شود مانند شهر یزد و در هر شهر با روش منحصر به فردی تهیه می گردد.

جدیدترین مطالب