انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

انواع شکم درد و راههای درمان آن

وقتی می گویید شکمتان درد می نمایید شکم از تعدادی زیادی عضو تشکیل شده است شما باید بدانید دقیقا کجای شکمتان درد می نماید و اسم آن عضو دردناک را بیان نمایید بیشک افرادی که دارای شکم درد می باشند شاید معده شان درد می کند و یا شاید روده درد داشته باشند پس در زمانی که شکم درد دارید  ناحیه درد را بشناسید تا راه درمان آن  نیز راحتر پیدا نمایید در ادامه جزئیات و تصاویری از انواع شکم درد و راههای درمان آن را در سایت سماتک خواهید خواند با ما همراه باشید.

 

تقریبا برای همه ما پیش آمده که درد در ناحیه شکم را تجربه کنیم. اما برخی از مواقع بهتر است نشانه های درد در ناحیه شکم را جدی تر گرفته چرا که در مواردی می توانند بسیار خطرناک باشند.

 

در ادامه این نوشته به بررسی برخی از نشانه های درد در ناحیه شکم خواهیم پرداخت که باید مورد بررسی و رسیدگی جدی قرار بگیرند.

 

IBS: انقباضات در پایین شکم

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

برخی از دردهای شکمی با نفخ، گاز در شکم و تغییراتی در روند دفع همچون شکم روش یا یبوست همراه هستند که می توانند به علت سندروم روده تحریک پذیر یا همان IBS باشد.

 

دکتر «لارنس جی. برندت» از این سندروم به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی یاد می کند. در آمریکا حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت که بیشتر آنها را نیز زنان تشکیل می دهند، به این سندروم ابتلا دارند.

 

علت این عارضه هنوز مشخص نیست اما برخی از پزشکان آن را به حساسیت های روده یا بزرگی اندازه آن نسبت می دهند. این سندروم باعث کاهش وزن و خونریزی از ناحیه مقعد می شود.

 

IBD: دردها و انقباضات شکمی به همراه خونریزی از مقعد

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

این نوع از دردها عمدتا باعث ورم روده یا IBD می شوند. از آنجایی که نشانه های مشترکی با سایر دردهای شکمی از جمله IBS دارند، تشخیص آن کار چندان راحتی نیست.

 

در حالی که از هر ۵ آمریکایی یک نفر به IBS ابتلا دارند اما تنها یک نفر در میان ۲۰۰ نفر از این جمعیت به IBD مبتلاست.

 

سوزش معده: احساس سوزش در وسط شکم

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

این احساس بیشتر پس از صرف یک وعده غذای بسیار حجیم و پرچرب اتفاق می افتد. ۶۰ میلیون آمریکایی در طول یک ماه حداقل یک بار این درد را احساس می کنند.

 

دکتر برندت بر این باور است که این سوزش عمدتا با احساس طعم تلخی در دهان همراه است. رفلکس اسیدی با بازگشت مواد غذایی خورده شده به داخل دهان و ترکیب آن با اسید معده همراه است.

 

با این اتفاق نوعی احساس سوزش در ناحیه شکم به وجود می آید. اگر این اتفاق تنها گاهی بیفتد مشکل چندانی به وجود نمی آورد اما اگر به طور مداوم وجود داشته باشد، بیماری ای به نام GERD را سبب خواهد شد که نوعی اختلال گوارشی به شمار می آید.

 

سنگ کیسه صفرا: احساس درد در اطراف ناف

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

اگر درد در ناحیه شکم به همراه احساس درد در ناحیه شانه و بعد از خوردن غذاهای چرب باشد می تواند به کیسه صفرا مربوط شود. اگر فرد مبتلا زنی بالای ۴۰ سال باشد و تجربه زایمان را نیز داشته باشد این احتمال بیشتر هم خواهد شد.

 

دلیل این امر هم افزایش سطح استروژن در دوران بارداری است که می تواند سبب ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. دکتر برندت می گوید این سنگ های کوچک گاهی تا چندین سال بدون هیچ نشانه ای باقی می مانند و به صورت کیست هایی در می آیند که در نهایت به صورت درد بروز پیدا می کنند.

 

زخم های گوارشی: احساس سوزش و درد در ناحیه شکم خصوصا پس از مصرف مواد اسیدی

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

نشانه های فراوانی برای این نوع از زخم ها وجود دارند که از آن جمله می توان به نفخ شکم، آروغ زدن، کم اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد. این نوع درد که خطوط شکمی و یا روده کوچک شما را تحت تاثیر قرار می دهند، سالانه نیم میلیون آمریکایی را درگیر می کند.

 

برخلاف آنچه شما شنیده اید که این زخم ها به دلیل استرس به وجود می آیند علت شکل گیری آنها داشتن استرس نیست. در عوض به علت نوعی باکتری به نام Helicobacter pylori به وجود می آیند که مخاط اطراف معده را تخریب می کند.

 

همچنین می توانند به دلیل مصرف بی رویه داروهای ضدتورم مانند آسپرین یا ایبوپروفن نیز به وجود آیند. یک آزمایش ساده خون می تواند محل دقیق این باکتری ها را مشخص کند.

 

دیورتیکولیت: درد ناگهانی در بخش پایینی سمت چپ شکم

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

این نوع درد که عمدتا هم با گاز همراه است بیشتر در میان بزرگسالانی با سنین بالاتر دیده می شود. حداقل یک سوم از جمعیت آمریکا تا سن ۶۰ سالگی این عارضه را تجربه می کنند.

 

دکتر آز می گوید، اما تنها در میان ۱۰ تا ۲۰ درصد از آنها نشانه هایی چون دردهای شدید شکمی، نفخ، انقباضات شکمی و یبوست دیده می شود. علت اصلی چنین دردهایی مصرف ناچیز فیبر در رژیم غذایی افراد است.

آپاندیسیت: درد شدید در بخش پایین و سمت راست شکم

انواع شکم درد و راههای درمان آن + تصاویر

از این نوع درد به عنوان آپاندیسیت یاد می شود. از نشانه های آن تب خفیف، عدم توانایی برای خارج ساختن باد شکم، احساس یبوست و یا شکم روش است.

 

اگر درد در ناحیه برشمرده شده به آپاندیس تان مرتبط باشد عمدتا با حرکت به طرفین، تنفس های عمیق، سرفه و عطسه و فشار آوردن به ناحیه مورد نظر درد افزایش خواهد یافت.

 

این عارضه زمانی روی می دهد که آپاندیس متورم و از چرک پر شده باشد. بر اساس داده های بدست آمده از انجمن سلامت ملی آمریکا بیشتر مواردی که بر اثر دردهای شدید به بیمارستان مراجعه می کنند، به اتاق عمل فرستاده می شوند و در بیشتر مواقع نیز پیش از پاره شدن آپاندیس از بدن خارج می شود.

 

منبع:rooziato.com

جدیدترین مطالب