ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

ناخن های شکننده و زشت ممکن است نشان از یک بیماری در بدن انسان باشند. بسیاری از افراد که ناخن های زیبا ندارند به بیماریهایی مبتلا هستند که یکی از علامت های آن تغییر شکل ناخن ها و شکنندگی ناخن است. در ادامه این پست بیماریهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که از روی شکل ناخن هایتان می توانید به آنها پی ببرید.

 

 آراستگی ناخن‌‌ها برای بسیاری از خانم‌‌ها و آقایان مهم است. خیلی از خانم‌‌ها هم ترجیح می‌دهند سراغ ناخن‌‌های مصنوعی نروند تا احتمالا مجبور نشوند با مشکلات و عفونت‌‌های احتمالی آن روبه‌‌رو شوند. از طرفی ناخن‌‌های سالم هم جذابیت زیادی دارند و داشتن ناخن‌‌های سالم و درخشنده که طراوت دارند، می‌‌توانند دست‌‌های شما را زیباتر کنند.

 

شاید شما هم با نگاه کردن به ناخن‌‌های خود فررفتگی و سفیدی‌‌هایی را ببینید که زیبایی ناخن‌‌های‌تان را از بین برده است. به ناخن‌‌های خود نگاه کنید، آیا این ناخن‌‌‌‌ها زیبا نیستند؟ مدام سراغ لاک یا کاشت ناخن نروید چون  با حل مشکلات سلامتی می‌‌توانید زیبایی را به دستان خود برگردانید.  این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره ظاهر ناخن‌‌ها بدانید.

 

چرا ناخن ها آبی بد رنگ شده‌اند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

ناخن‌ها با رنگ مایل به آبی می‌توانند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این می‌تواند نشان‌دهنده عفونت در ریه‌ها، مثل ذات‌الریه باشد. اندکی رنگ مایل به آبی هم ممکن است دیابت را نشان دهد. بهتر است اگر قصد کاشت ناخن دارید، حتما از سلامت ناخن‌های خود مطمئن شوید.

 

چرا همیشه ناخن‌‌ها زرد هستند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

یکی از شایع‌ترین علل ایجاد ناخن‌های زرد عفونت‌های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود و ناخن‌ها ضخیم شده و فروریخته شود. در موارد نادر، ناخن‌های زرد می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

 

سفیدی ناخن‌ ها نشان از بیماری است؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

اگر ناخن‌ها سفید باشد و با حلقه‌ای از رنگ تیره احاطه شود، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر، شما می‌توانید ببینید انگشتان نیز زردی دارند که همین یکی دیگر از نشانه‌‌هاي مشکلات کبدی است. عفونت‌های قارچی بیشتر از همه محتمل است.

 

چرا ناخن رنگش پریده؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

اگر ناخن‌های‌تان به شدت رنگ پریده شده ‌است بهتر است آن را دست‌کم نگیرید چرا که ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. بیماری‌هایی چون: کم‌خونی، ناراحتی‌های کبدی، سوءتغذیه، ممکن است مشکلات کبدی داشته‌ باشید.

 

لاک، ناخن را شکننده کرده‌؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

شكنندگي به علت خشكي يا واكنش مواد شوينده شيميايي با مولكول‌هاي گوگرددار موجود در ناخن ايجاد مي‌شود. هنگام شستن ظرف‌ها از دستكش استفاده كنيد. لاك ناخن را به طور مكرر پاك نکنید.

 

چرا ناخن ها پف آلود شده‌اند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز و پف کرده به نظر برسد به عنوان التهاب ناخن شناخته مي‌شود و شاید در نتیجه لوپوس یا یکی دیگر از بیماری‌های بافت همبند ناخن باشد.

 

ناخن ترک خورده است؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

خشکی، شکنندگی ناخن‌ها که دائما ترک ترک شده‌اند با بیماری تیروئید در ارتباط است. البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد.

 

ناخن صاف و صیقلی نیست؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست.

سطح ناخن موج‌دار یا حفره‌دار می‌تواند از نشانه‌های اولیه پسوریازیس یا آرتریت‌های التهابی باشد. رنگ ناخن و پوست زیر آن قهوه‌ای مایل به قرمز تغيير مي‌يابد . پسوریازیس بیماری پوستی است که از ناخن شروع می‌شود.

 

ریشه ناخن‌ها از کجا آمده‌اند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

جویدن و کندن پوست اطراف ناخن موجب بروز ریشه کنار ناخن می‌شود کوتاه کردن نامناسب ناخن، مانیکور کردن نامناسب و صدمه ناگهانی به ناخن نیز می‌تواند از علل بروز ریشه کنار ناخن باشد اما یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این مشکل و خشک بودن پوست پایه ناخن است. هنگامی که این منطقه خشک شود، پوست اطراف ناخن از خود ناخن جدا می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند. این ریشه باریکی که از پوست گوشه ناخن آویزان است را نباید با دست خود بکنید زیرا باعث سوزش و بدتر شدن این مشکل می‌شوید.

 

ناخن‌ها پیرند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

اين عارضه هم از مشخصه‌هاي پيري است هر چند که محدود به پيري و جواني نمي‌شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد مي‌کند اما به شکل راه‌راه و برجسته، يعني خطوط برجسته و عمودي از بستر ناخن بيرون آمده و رشد مي‌کند. به مرور که ما مسن‌تر مي‌شويم سطح چربي و آب طبيعي ناخن کم شده و اين خطوط برجسته ريل مانند نمايان مي‌شود. ناخن‌هاي راه‌راه شده برجسته را روزانه دوبار با جريان آبرساني و مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار به ویژه انواع حاويjojoba و ويتامينE چرب کنيد تا بهبود يابد.

 

ناخن ها پوسته پوسته می‌شوند؟

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

اين عارضه در اثر ضربه (به ويژه در افرادي كه پوست‌شان خشك است) و به صورت ترك خوردن يا كنده شدن پوست دور ناخن، بروز مي‌كند. لبه‌هاي كنده شده را مي‌توان با قيچي‌هاي مخصوص بريد و با استفاده از كرم‌ها و لوسيون‌هاي مرطوب‌كننده براي جلوگيري از خشكي رطوبت لازم را به آن رساند و با حفاظت پوست دور ناخن به وسيله دستكش به ويژه وقتي دست‌ها به طور مكرر درآب فرو برده مي‌شود، مي‌توان به ميزان زيادي از پوسته‌پوسته شدن ناخن جلوگيري كرد.

 

با شیارهای ناخن چه کنیم؟
شیارهای عمودی معمولا در میانسالی ظاهری می‌شوند و علامت بالا رفتن سن هستند. شیارها از لبه ناخن شروع می‌شوند و به مرور زمان بر تعداد آنها افزوده می‌شود. اگر ظاهر ناخن شما را ناراحت می‌کند می‌توانید با یک سوهان ناخن آن را صاف کنید.  شیارهای افقی که از یک طرف به طرف دیگر ناخن کشیده می‌شوند بر اثر وقفه‌ای در رشد ناخن ایجاد می‌شوند. این وقفه ممکن است بر اثر بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه یا حمله قلبی به وجود آید. تروما و صدمات ناخن هم می‌توانند باعث ايجاد این شیارها شوند. شیارهای افقی به مرور زمان رشد می‌کنند و از ناخن خارج می‌شوند.

 

ناخن ها را مانیکور  کنید
استفاده روزانه از یک کرم خوب و مانیکور کردن ناخن تاثیر بسزایی در زیبایی آن دارد. در اینجا 2 روغن برای حفاظت از ناخن و دست آورده‌ایم. این روغن‌ها را با ترکیب کردن مواد آن بسازید و در بطری شیشه‌ای تیره‌رنگي نگهداری کنید. هر روز دست‌ها و انگشتان خود را با این روغن ماساژ دهید. این روغن به خصوص برای پوست‌های چرب مناسب است.

 

مواد لازم: روغن جوجوبا یک‌چهارم فنجان یا 50 میلی‌لیتر،  روغن بادام یک‌چهارم فنجان،  روغن اسانس گل رز 6 قطره، روغن بادام یک‌چهارم فنجان، روغن هسته زردآلو 2 قاشق سوپ‌خوری، روغن اسانس گل رز 2 قطره

ناخن های شکننده و زشت نشانه چیست

نکته هایی که شاید به کارتان آید

 

رنگ آبی
ناخن‌ها با رنگ مایل به آبی می‌تواند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

 

رابطه ناخن و بالا رفتن سن
شیارهای عمودی معمولا در میانسالی ظاهری می‌شوند و علامت بالا رفتن سن هستند.

جدیدترین مطالب