پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

چرا آتش نشان های ما فاقد این تجهیزات میباشند

در کشوری مثل ایران که  تکنولوژی پیشرفت بسزای کرده است ما این تجهیزات آتش نشانی را نداریم یعنی کسی فکرش را نمی کرد که ساختمان در تهران یا هر کجای ایران آتش بگیرید؟ که این تجهیزات را فراهم نمایند تا در مواقعه خطر از این تجهیزات استفاده نمایند چرا باید کشوری مثل ایران در یک آتش سوزی این همه کشته و مجروح بدهد در ادامه تصاویر پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

 

همه تجهیزات جهانی که آتش‌نشان‌ها باید داشته باشند

آتش‌نشان‌های فداكار بدون داشتن تجهیزات كافی برای نجات مردم در ساختمان پلاسكو دل به آتش زدند و جانشان را فدا كردند. اما داشتن تجهیزاتی كه برای شهری مانند تهران از نان شب واجب تر است احتمالا می‌توانست جان افراد زیادی و حتی ساختمانی با نیم‌قرن قدمت را نجات دهد.

 

محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی اعلام كرده كه شورای شهر تهران بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته است ، و بارها تذکر داده شده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است.

 

بدون شك ایمن‌سازی ساختمان‌ها از جمله تجهیزات خودكار اطفای حریق اولین قدم برای پیشگیری در مقابل آتش‌سوزی به ویژه در ساختمان‌های بلند‌مرتبه است اما تجهیزات مدرن آتش‌نشانی خود عامل دیگری در دشوار شدن عملیات اطفای حریق است. تجهیزات قدیمی و فرسوده در مهار آتش‌سوزی ساختمان‌های بلند مانند تلاش برای كندن تونل با قاشق است.

تجهیزات مهم آتش‌نشان‌ها

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

تجهیزات مهم آتش‌نشان‌ها

لباس‌ها و وسایل یك آتش‌نشان جان و امنیت او را تامین می‌كند و به همین خاطر باید بهترین جنس و كیفیت را داشته باشند. در صورتی كه تجهیزات مدرن و استاندارد برای یك آتش‌نشان خریداری شود ایمنی او در عملیات بسیار بیشتر می‌شود. علاوه بر این سبك بودن تجهیزات مدرن باعث می‌شود تا آتش‌نشان‌ها در فعالیت‌های سنگین خود دچار خستگی كمتری شده و با تنفس بهتر و امكان حركت سریع‌تر بتوانند بیشتر از جان خود حفاظت كنند.

 

بالگردهای آتش‌نشانی

طی سالهای اخیر و با افزایش ساختمان‌های مرتفع و آسمانخراش‌ها استفاده از هلی‌كوپترهای آتش‌نشانی هر روز فراگیر‌تر می‌شود. به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل برای مقابله با آتش‌سوزی در برج‌ها از بالگردهای یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما Eurocopter EC225 Super Puma استفاده می‌كند. سازمان آتش‌نشانی ژاپن این هلیكوپترها ساخت ایرباس را به تجهیزات آتش‌نشانی شركت هوایی و فضایی Simplex مجهز كرده است كه تائیدیه سازمان‌های استاندارد آمریكا و اتحادیه اروپا را دارد. این هلی‌كوپتر توانایی حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهیزات كامل دارد و همچنین با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی این شركت می‌تواند از فاصله دور از كانون آتش و به صورت هوایی و با دقت بالا كانون آتش را هدف قرار دهد.بوم یا لوله 7.5 متری این هلیكوپتر كه قابلیت حركت دارد می‌تواند آب یا فوم را با فشار بالا در طبقات پمپاژ كند.

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

همچنین بالگردها این چنینی می‌توانند آتش‌نشانان را به پشت‌بام محل آتش‌سوزی برسانند تا این افراد فداكار مجبور نباشند از راه‌پله‌ها یا آسانسورهای خطرناك كه هر لحظه احتمال حادثه در آنها وجود دارد استفاده كنند.

 

تجهیزات جدید روباتیك

علاوه بر بالگردهای آتش‌نشانی در تجهیزات جدید استفاده از روبات‌ها در آتش‌سوزی‌های مرتفع بسیار مرسوم و معمولی است. این تجهیزات روباتیك در طبقات ایمن نصب می‌شوند و می‌توانند ضمن حركات لوله اطفای حریق خود را به طبقات مرتفع كه امكان دسترسی به آنها بسیار مشكل است برسانند.

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

دوربین این تجهیزان تصاویر با كیفیت بالا را برای آتش‌نشان‌ها ارسال می‌كند و آنها می‌توانند موقعیت و وضعیت آتش را بهتر تشخیص دهند. نمونه این تجهیزات تجهیزاتی موسوم به Hero Pipe است. این تجهیزات روباتیك می‌تواند 2400 لیتر آب یا فوم را در هر دقیقه از پنجره ساختمان‌های بلند بدون نیاز به حضور آتش‌نشان‌ها در محل خطر پمپاژ كند.

 

پهپادهای آتش‌نشان

فروردین ماه امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام كرد كه این سازمان در حال بررسی به كارگیری پهپادهای آتش‌نشان برای ارائه خدمات است اما در حادثه پلاسكو هم خبری از آنها به جز چند كوادكوپتر معمولی نبود. استفاده از “پهپاد آتش نشان” در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است. استفاده از پهپادها در عملیات‌های امدادی چند سالی است که مورد توجه نهادهای مختلف امدادی در دنیا قرار گرفته است. تا پیش از این، استفاده از این پرنده‌ها در نهادهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات و کاربردهای دیگر مرسوم بوده است؛ اما به مرور زمان با تجاری سازی این پرنده‌های بدون سرنشین استفاده از آن برای کاربردهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شرکت‌های مختلفی به طراحی و فروش این پهپادها به نهادهای امدادی اقدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های SkyFire و AtlantaDrone اشاره كرد.

 

پهپادهای به كار گرفته شده در آتش‌نشانی نیویورك هر كدام 85 هزار دلار قیمت دارند كه به صورت ویژه برای ماموریت ‌های آتش‌نشانی طراحی شده‌اند. این پهپادهای با دوربین‌های حرارتی و مادون قرمز اطلاعات بسیار مهمی را حتی از میان دود بسیار غلیظ و شعله‌های آتش برای كنترل و اطفای حریق از بالا اارسال می‌كنند تا آتش‌نشان‌ها به مناطق خطرناك وارد نشوند. برای مثال آتش سوزی که بر اثر نشت گاز سال 2014 در منهتن اتفاق افتاد نیروی آتش‌نشانی را به شدت دچار مشکل کرد اما رئیس عملیات با کمک گرفتن از یک پهپاد که در محل بود موفق شد حادثه را از بالا مدیریت کند.

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

جت‌پك برای آتش‌نشان‌های دوبی!

مقام‌های امارات سال 2015 برای مقابله با آتش‌سوزی در ساختمان‌های مرتفع برای سازمان آتشانشانی خود(مشهور به دفاع شهری در امارات) جت‌پك خریداری كرده‌اند. این قرارداد با شركت هوایی مارتین به امضا رسیده و قرار است 20 جت‌پك تحویل نیروهای آتش‌نشانی در دوبی شود.

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی که ایران ندارد + تصاویر

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب