نقش پولکادات در توسعه وب ۳ چیست؟

نقش پولکادات در توسعه وب ۳ چیست؟

اصلی‌ترین بستر و لجری که برای شکل‌گیری ارزهای دیجیتال می‌شناسیم، بلاک چین است. این سیستم توانست امنیت بی نظیری را برای معاملات ارزهای دیجیتال و بسیاری از معاملات بازارهای مالی فراهم کند و به همین سبب مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. با این حال به نظر می‌رسد بلاک‌چین شبکه کاملی نیست و مشکلاتی در آن دیده می‌شوند که باید مورد توجه قرار بگیرند و رفع شوند. ارز پولکادات یکی از پیشرفت‌های این صنعت است که تلاش کرده با راه‌حل‌هایی مشکلات بلاک چین را برطرف کند؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر، خرید پولکادات افزایش قابل توجهی داشته است. در این مقاله به این ارز دیجیتال و تاثیر آن بر توسعه وب۳ خواهیم پرداخت.

نقش پولکادات در توسعه وب ۳ چیست؟

پولکادات چیست و تاریخچه فعالیت آن چگونه است؟

«گاوین وود» به همراه دو تن از همکاران خود در سال ۲۰۱۶ اقدام به طراحی یک زبان جدید به نام Solidity کرد تا افراد بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را بر بستر اتریوم بسازند. باید گفت که دکتر وود، خود یکی از بنیانگذاران اتریوم بود. آن‌ها در تلاش بودند تا سیستمی مشابه html بسازند که بتواند اجزای مختلف را به هم متصل کند. همان طور که می‌دانید، html سیستمی است که وب‌سایت‌ها و سرورها را به صورت یکپارچه به هم متصل می‌کند. هدف دکتر وود و همکاران او نیز بنیانگذاری چنین شبکه‌ای بود که بتواند سیستم‌های بلاکچین گوناگون را به یکدیگر متصل کند.

 

شبکه ارز پولکادات یک شبکه مولتی چین است که بلاک چین‌های مرتبط با آن به صورت موازی با هم کار می‌کنند. به این همکاری موازی «پاراچین» گفته می‌شود. حال فکر می‌کنید دلیل اهمیت پولکادات چیست؟

 

باید گفت که بلاکچین‌ها دو مشکل اساسی دارند. یکی از آن‌ها مقیاس پذیری است که با وجود تلاش مداوم برای تولید ارزهایی با مقیاس‌پذیری بالا، همچنان این مشکل در کل سیستم بلاک چین وجود داشته و تا به حال حل نشده است. از سوی دیگر، حاکمیت یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم است. در واقع امکان تغییر در پروتکل و مدیریت آن برای افراد وجود ندارد. پولکادات با هدف رفع این دو مشکل پدید آمده است.

نقش پولکادات در توسعه وب ۳ چیست؟

آشنایی با انواع وب ۱ و ۲ و ۳

برای آن که درک درستی از تأثیر ارز پولکادات بر وب۳ داشته باشید، طبیعتاً باید وب ۳ را نیز به خوبی بشناسید. این عبارت را این روزها به فراوانی می‌شنوید و گفته می‌شود که تاثیر شگرفی بر دنیای اینترنت خواهد داشت؛ به نحوی که آن را به کلی تغییر می‌دهد. بیایید انواع وب را یک به یک بررسی کنیم.

 

وب ۱

وب یک در واقع همان اینترنت فقط خواندنی است. این وب که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ در دنیا وجود داشت، دو دسته از افراد را تحت پوشش قرار می‌داد. نخست افرادی که وب‌سایت‌هایی را برای مخاطبین آماده می‌کردند و دوم، افرادی که می‌توانستند محتوای وب‌سایت‌ها که حاوی متن و نهایتاً تصویر بود را مطالعه کنند.

 

وب ۲

وب ۲ همین اینترنتی است که این روزها از آن استفاده می‌کنیم. در وب ۲ دیگر تنها توسعه‌دهندگان نیستند که توانایی اشتراک‌گذاری محتواها را دارند؛ بلکه فعالیت در دنیای اینترنت به صورت مشارکت و تعامل بین توسعه‌دهندگان و مخاطبین صورت می‌گیرد. وب۲ تعامل میان افراد را به خوبی به تصویر می‌کشد.

 

وب ۳

وب۳ بناست تغییرات عظیمی را در دنیای اینترنت به وجود آورد. انواع وب که تا امروز مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عمدتاً روی یک سرور ذخیره و اجرا می‌شدند. وب ۳ در واقع با هدف تمرکز زدایی و برداشتن محدودیت‌ها شکل گرفته است. در این نسخه از وب، برنامه‌ها و اطلاعات روی سیستم بلاکچین به صورت همتا به همتا ذخیره می‌شوند. وب ۳ به برنامه‌های غیرمتمرکز معروف است.

 

پولکادات در توسعه وب ۳ چه نقشی دارد؟

تعداد زیادی از افراد وب۲ را بنا به دلایل متعددی نقد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مشکلات وب۲ تمرکز بر سود، تبلیغات، نظارت بیش از حد و از بین رفتن حریم خصوصی است. حالا پولکادات به صحنه آمده تا این مشکلات را رفع کند. پولکادات پیش از هرچیز مقیاس‌پذیری بلاکچین را حل می‌کند؛ مشکلی که از بد ظهور بلاکچین با آن همراه بوده است. همچنین یک سیستم حکومتی باز و پیشرفته دارد که امکان نوآوری هر چه بیشتر را برای آن فراهم می‌کند.

 

تمام برنامه‌های کاربردی در بلاک چین توسط پولکادات و به رهبری وب ۳ توسعه داده شده‌اند. از برنامه‌های غیرمتمرکز گرفته تا بازی‌ها و ارتباطات در سیستم پولکادات توسعه پیدا می‌کنند. موازی‌سازی تراکنش‌ها را می‌توان اصلی‌ترین ویژگی این سیستم دانست که تغییرات مثبت قابل توجهی برای سیستم بلاک چین دارد.

نقش پولکادات در توسعه وب ۳ چیست؟

ویژگی‌های پولکادات در وب ۳

ارز پولکادات ویژگی‌های گوناگونی دارد که سبب افزایش هر چه بیشتر کاربرد آن می‌شود. چند مورد از ویژگی‌های آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

مقیاس‌پذیری

بلاکچین‌های ایزوله توان پردازش تعداد محدودی از تراکنش را دارند و به همین خاطر، با افزایش تعداد تراکنش‌ها و افزایش ترافیک شبکه، سرعت پردازش تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. پولکادات با موازی‌سازی، مشکل مقیاس پذیری را تا حد زیادی حل کرده است.

 

قابلیت همکاری

نکته مهم دیگر درباره ارز پولکادات این است که همکاری بلاک‌چین‌ها را به واسطه ایجاد پاراچین ممکن می‌کند. علی‌رغم چیزی که در گذشته اتفاق می‌افتاد و بلاک‌چین‌ها به صورت مجزا از هم فعالیت می‌کردند، امروزه امکان ارتباط میان آن‌ها وجود دارد‌.

 

امنیت مشترک

ارز پولکادات بر اساس اثبات سهام فعالیت می‌کند؛ بنابراین هر کاربر می‌تواند به آسانی و سهولت، اعتبارسنجی لازم برای انجام تراکنش‌ها را انجام دهد. از سوی دیگر به سبب ارتباطی که میان زنجیره‌ها وجود دارد، با برقراری امنیت روی یک دات، امنیت کل تراکنش‌ها فراهم خواهد شد.

 

کلام آخر

به نظر می‌رسد در چند سال آینده وب ۳ بتواند جایگاه مطلوبی را در سیستم اینترنت جهان ایجاد کند. به هر میزان که وب۳ پیشرفته‌تر شود، ارز پولکادات نیز بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت. تمرکز بر polkadot از حالا، می‌تواند اتفاقات مثبتی را در آینده شما رقم بزند.

 

https://www.tala.ir/news/detail/151712/ارتباط-پولکادات-با-وب-3-چیست

https://cointelegraph.com/learn/what-is-polkadot-dot-a-beginners-guide-to-the-decentralized-web-3-0-blockchain

جدیدترین مطالب