آیا دیوان عدالت اداری امکان رسیدگی به پرونده‌های طلاق را دارد؟

آیا دیوان عدالت اداری امکان رسیدگی به پرونده‌های طلاق را دارد؟

زمانی که در جامعه ایران، حقوق افراد توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و اجرایی رعایت نشود، مردم برای دریافت مطالبات خود به مرجعی به نام دیوان عدالت اداری که به آن در فرم کوتاه‌تر (دیوان) نیز گفته می‌شود، رجوع می‌کنند.

 

دیوان عدالت، والاترین مرجع قضایی جهت رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم از نهادهای اجرایی و اداری می‌باشد. دیوان طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی توسط رئیس قوه قضائیه اداره شده و از شعب بدوی، تجدید نظر، هیات عمومی و هیات‌های تخصصی تشکیل می‌شود.

 

هدف اصلی از تشکیل دیوان عدالت، برقراری عدالت و احقاق حقوق افراد جامعه است. این دیوان صلاحیت باطل کردن آئین‌نامه‌هایی که مغایر با قوانین و مقررات کشور و احکام شرعی بوده را نیز دارد.

 

دیوان عدالت تنها مرجع دادخواهی افراد از دستگاه‌های اجرایی و دولتی بشمار رفته و احکام صادره از سوی قضات این دیوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. از این رو دقت و سرعت بالا در روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم بشمار می‌رود.

 

مهم‌ترین وظایف دیوان عدالت اداری کدام‌اند؟

همانطور که ذکر شد، دیوان عدالت یکی از مراجع ویژه قضایی محسوب می‌شود که در حوزه رسیدگی به تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به ماموران واحدهای دولتی، مشغول به فعالیت است. همچنین لازم به ذکر است که دعاوی مورد رسیدگی در این دیوان ماهیت (مدنی و کیفری) ندارند، بلکه ماهیت این اختلافات (اداری) می‌باشد.

 

چنانچه تصمیمات، اقدامات یا مقررات مأمورین، ادارات و آئین‌ نامه‌‌های دولتی با قانون یا شرع مخالفت داشته باشند و موجب اعتراض مردم و پایمال شدن حقوق آن‌ها بشوند، دیوان عدالت موظف خواهد بود که به این اعتراضات رسیدگی کند.

 

از موضوعات شکایت در شعب دیوان عدالت می‌توان به مواردی مثل تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی مثل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آن‌ها و همچنین تصمیمات و اقدامات مأمورین واحدهای یاد شده در امور مرتبط با وظایف آن‌ها، اشاره نمود.

 

لازم به ذکر است که دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به اعتراضات وارده به  تصمیمات قضائی قوه قضائیه و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد.

 

وکیل دیوان عدالت اداری به چه شخصی گفته می‌شود و چه وظایفی دارد؟

وکیل دیوان عدالت شخصی است که مانند وکلای دیگر به پرونده موکلین خود در حوزه کاری‌اش رسیدگی می‌کند. اما نوع فعالیت چنین وکیلی نسبت به سایر وکلا کمی متفاوت می‌باشد. وکلای دیوان عدالت تنها می‌توانند به شکایات و اعتراضات مربوط به ادارات و دستگاه‌های دولتی رسیدگی کنند.

 

برای برقراری ارتباط با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری و وکیل تامین اجتماعی می توانید با آژانس حقوقی صلح طلب تماس بگیرید:

 

https://solhtalab.com/lawyer-court/social-security-lawyer

 

زمانی که کارمندان یا مردم با نهادهایی مثل شهرداری‌ها،‌ کمیسیون‌ها، سازمان‌های مختلف و… به مشکلی بر می‌خورند، برای حل مشکل و احقاق حقوقشان به وکیل دیوان عدالت مراجعه می‌کنند. وکیل دیوان نیز همانند سایر وکلا موظف است که از حق و حقوق موکل خود به هر شکل که می‌تواند دفاع کند.

 

از دیگر وظایف وکیل دیوان عدالت می‌توان پیگیری پرونده‌های شکایت و ثبت درخواست ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ثبت درخواست دستور موقت و پیگیری شکایت مربوطه، ثبت دادخواست اعاده دادرسی، ثبت درخواست اعمال ماده 79، مشاوره حقوقی و قبول وکالت مربوط به دیوان عدالت اشاره نمود.

 

کمک گرفتن از یک متخصص دیوان عدالت جهت پیگیری پرونده، یک امر اختیاری بوده و هیچ اجباری در انجام این کار نیست. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که یک وکیل در زمینه حقوقی تحصیل کرده و مانع‌های احتمالی در این مسیر را به خوبی می‌شناسد. همچنین بر اساس دانش حقوقی و تجربه‌ای که دارد، می‌تواند در پیروزی پرونده به شما کمک شایانی کند.

 

وکیل دیوان عدالت با مقررات این دیوان آشنایی داشته و می‌تواند پرونده را در مسیر درستی قرار بدهد. در حالی که بسیاری از مردم از این قوانین مطلع نبوده و ممکن است که پرونده آن‌ها بدون کمک وکیل به نتیجه نرسد.

 

حضور وکیل دیوان عدالت سبب کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده خواهد شد. بنابراین حضور یک وکیل دیوان عدالت اداری بسیار موثر بوده و به شدت پیشنهاد می‌شود. وکیل دیوان عدالت دارای ویژگی‌های منحصربفردی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

چنین وکیلی می‌بایست که از دانش و آگاهی بالایی برخوردار باشد و بتواند جنبه‌های مثبت و منفی یک پرونده را به راحتی تشخیص بدهد. همچنین علاوه بر دانش، می‌بایست که در حل پرونده خلاقیت به خرج دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز وکیل دیوان عدالت، صداقت و انصاف با موکل و رعایت اصول اخلاقی می‌باشد.

 

وکیل دیوان می‌بایست که همانند سایر وکلا، رازدار موکل خود بوده و اسرار وی را حفظ کند. همچنین می‌بایست که از تبانی با طرف مقابل پرونده اجتناب کرده و باید به موکل خود، طرف دیگر پرونده و قاضی با کمال احترام رفتار کند.

 

وکیل دیوان عدالت اداری می‌بایست که بتواند آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کرده و با جدیت و آرامش پرونده را پیش ببرد. همچنین چنین وکیلی نباید در بیان توانایی‌های خود اغراق‌آمیز صحبت کند و بیان موضوعاتی که وکیل قادر به انجام آن‌ها نمی‌باشد، ممنوع است.

 

وکیل دیوان عدالت می‌بایست که از قلم قوی برخوردار باشد. یک وکیل با قلم قوی، توانایی تاثیر و نفوذ بیشتر در روند پرونده را خواهد داشت و همچنین در محضر قاضی رتبه بالاتری دارد. او می‌بایست که به موکل خود مشاوره بدهد و در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال، آن را برطرف کند.

 

چنانچه به دنبال پیدا کردن یک وکیل دیوان عدالت متخصص هستید، با جستجو در اینترنت، سایت‌های مرتبط زیادی را پیدا خواهید کرد که امکان پیدا کردن لیستی از وکلای متخصص را برایتان فراهم می‌سازد. همچنین با پرس و جو و مطالعه رزومه کاری و حیطه فعالیت وکیل، می‌توانید بهترین وکیل دیوان عدالت را بیابید.

 

آیا دیوان عدالت اداری امکان رسیدگی به پرونده‌های طلاق را دارد؟

همانطور که ذکر شد، دیوان عدالت اداری موظف است که به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به سازمان‌های دولتی رسیدگی کند و حیطه وظایف و اختیارات این دیوان مشخص می‌باشد. موضوع طلاق مرتبط به حوزه کاری دادگاه‌های خانواده بوده و وکیل خانواده می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 

برای ارتباط با بهترین وکیل طلاق و نفقه می توانید با آژانس حقوقی خانه وکلا تماس حاصل فرمایید:

 

https://khanehvokala.com/family-lawyer/alimony

 

پیگیری و رسیدگی پرونده‌های مرتبط با امور خانواده مثل طلاق، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه، جهیزیه، اهدای جنین، سرپرستی کودکان، دعاوی دوران نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن و… توسط وکیل خانواده و در دادگاه خانواده انجام می‌شود.

 

منبع : https://khanehvokala.com

جدیدترین مطالب