فرش ماشینی در چه رنگ های تولید می شود

فرش ماشینی در چه رنگ های تولید می شود

رنگ نقش زیادی در دکوراسیون خانه دارد، و با استفاده مناسب از آن می توان فضای منزل را بزرگتر یا کوچکتر نشان داد. امروزه کاربرد رنگ در روانشناسی نیز بر افراد روشن شده است و تولیدکنندگان فرش ماشینی نیز با آگاهی از این موضوع سعی در ایجاد تنوع در تولید فرش ها دارند. فرش های ماشینی با رنگ های متنوع تولید می شود که این تفاوت رنگ ها تنها در زمینه فرش دیده می شود. مثلا رنگ گل های یک نقشه از فرش را می توان در زمینه های مختلف از فرش دید. رنگ زمینه همان بخش از طرح فرش است که هیچ نقشی در آن شکل نگرفته است. معمولا 2 سانتی متر انتهای هر فرش طرح ندارد که روشی برای شناخت رنگ زمینه فرش هم به حساب می آید. در این مطلب قصد داریم درباره انواع رنگ های مورد استفاده در تولید فرش ماشینی صحبت کنیم.

 

رنگ فرش ماشینی

یکی از اصلی ترین ویژگی های فرش ماشینی درجه یک، رنگ آن می باشد که سبب زیبایی و جلوه بیشتر فرش می شود. فرشبافان ایرانی از دیرباز آثار هنری زیبایی را بر روی فرش های دستی پیاده کرده اند به صورتی که سبب شهرت فرش های ایرانی در جهان شده است. وجود ایراد در رنگ یک فرش باعث می شود تا زیبایی آن کاسته شود و بیننده را جذب نکند.

 

مواد رنگی وارداتی فرش در ایران به دو گروه تقسیم می شوند:

1. رنگ هایاصلی یا جوهری که به آن آنیلی گفته می شود. این رنگ ها قیمت ارزای دارند و نیز مقاومت زیادی در برابر نور خورشید ندارند. از این رنگ خیلی کم در صنعت فرش ماشینی استفاده می شود، چون ازجمله ویژگی های فرش باکیفیت، رنگ مرغوب و ثبات آن در برابر نور خورشید و شستشو است. یکی از دلایل محبوبیت فرش ماشینی کاشان در دنیا، طراحی رنگ ها و استفاده از رنگ مرغوب و درجه یک در بافت آن می باشد.

 

2. رنگ هایترکیبی که جزو مرغوب ترین ها هستند و در بافت انواع فرش ماشینی درجه یک از این نوع رنگ ها استفاده می شود. و عوامل چون گرد و خاک، شستشو با مواد شوینده مقاوم و نور خورشید روی آن تاثیر منفی ندارد.

 

رنگ بندی فرش ماشینی

هدف از رنگ بندی فرش ماشینی، ایجاد توازن بین رنگ های یک فرش به طوری که رنگ ها در کنار یکدیگر هماهنگی داشته باشند. وجود این اصول در رنگ بندی فرش های ماشینی بسیار مهم است.

 

رنگ های زمینه فرش

فرش های ماشینی از نظر رنگ تنوع زیادی دارند، مانند سرمه ای، کرم، فیلی، آبی فیروزه ای، آبی کاربنی، قرمز (لاکی)، قهوه ای؛ که این رنگ های جزو پرفروش ترین فرش ها می باشند. اما رنگ های دیگری چون شکلاتی، نسکافه ای، ترمه ای  و… هم در رنگ زمینه فرش دیده می شود. نحوه انتخاب رنگ زمینه در فرش ماشینی به نوع نقشه و میزان فروش رنگ فرش بستگی دارد. برای مثال، در برخی از طرح فرش ها فقط 1 تا 2 رنگ زمینه بافته می شود چون ممکن است بافت یک نقشه با رنگ های دیگر، برای خریدار جذاب و زیبا نباشد.

 

فرش ماشینی با رنگ سرمه ای

فرش سرمه ای

فرش رنگ سرمه ای بیشتر اوقات و با نورهای معمولی به صورت مشکی دیده می شود و فقط در زوایایی خاص و با استفاده از نورهای مخصوص محیطی، هاله ای از رنگ سرمه ای تیره در فرش قابل رویت است. دقت نمایید، اگر به دنبال فرشی با رنگ آبی سیریا تیره هستید حتما به سراغ فرش رنگ آبی کاربنی بروید.

 

فرش با رنگ کرم

فرش کرم رنگ

رنگ کرم، رنگی بسیار روشن و محبوب در فرش های ماشینی است. و چند سالیست که در تولید فرش ها جای خود را با سفید داده است. ست کردن فرش کرم رنگ با چیدمان های مختلف راحت است به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. استفاده از طرح های جدید و نقشه های مدرن در فرش های کرم امروزی سبب بزرگتر به نظر آمدن محیط شود و باب سلیقه مشتریانی است که به دنبال مدل فرش جدید هستند.

 

فرش به رنگ فیلی

فرش فیلی

رنگ فیلی جزو رنگ های جدید است که در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ زمینه روشنی دارد و چرک تاب هم می باشد و نگرانی خانواده ها را بابت  کثیفی در برابر گردو خاک کم می کند. رنگ فیلی با نام های نقره ای یا خاکستری نیز شناخته می شود و ست کردن این رنگ فرش با دکوراسیون بسیار مهم است. برای خرید فرش ماشینی رنگ فیلی باید به رنگ مبلمان، پرده و دکوراسیون خانه توجه نمود تا دیگر لوازم خانه با فرش هماهنگی داشته باشد. استفاده از رنگ فیلی با لوازم به رنگ کرم و سورمه ای در دکوراسیون منزل بسیار هماهنگ است.

 

فرش رنگ آبی فیروزه ای

فرش ابی

رنگ فیروزه ای از جمله رنگ های روشن و سرد در بین فرش های ماشینی است. فرش رنگ آبی فیروزه ای در طیف های مختلفی چون آبی، فیروزه ای و سبز آبی یا الماسی قرار دارد. این رنگ فرش بسیار مورد توجه عروس خانم ها قرار می گیرد. پیشنهاد می شود در کنار این رنگ فرش از رنگ های گرم در دکوراسیون منزل استفاده شود تا باعث خسته گی محیط نشود.

 

فرش ماشینی با رنگ آبی کاربنی

رنگ کاربنی، رنگی زیبا برای فرش است که بیشتر در فرش های دستباف مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ آبی تیره ازجمله رنگ های جذاب و سرد فرش ماشینی است که القا کننده آرامش بوده و به آبی درباری نیز مشهور است. از این رنگ بیشتر در محیط هایی که رفت و آمد زیاد دارند و یا خانواده ها نگران زود کثیف شدن فرش هستند، پیشنهاد بسیار خوبی است. رنگ کاربنی در ۲ طیف برایت و ساده تولید می شود، که مدل برایت آن کمی براق است.

 

فرش رنگ گردویی یا قهوه ای

فرش گردویی

رنگ گردویی از رنگ هایی است که از شروع کار صنعت بافت فرش های ماشینی، مورد استفاده بوده است. اما اکنون از فرش های گردویی بسیار کم استفاده می شود و به جای آن رنگ های بادامی و نسکافه ای جایگزین شده اند. دلیل کاهش استقبال از طرح های فرش گردویی، تغییر سلیقه مردم است.

 

آیا تعداد رنگ های فرش در قیمت آن تاثیر دارد؟

بله؛ هر چقدر تعداد رنگ در فرش بیشتر باشد، قیمت فرش ماشینی  گرانتر میشود. بنابراین مشتریان در زمان خرید فرش دقت نمایند که تعداد رنگ بر زیبایی فرش و در نتیجه به کیفیت فرش تاثیر می گذارد.

 

فرش ماشینی 700 شانه به دلیل تراکم کمی که دارد، می تواند رنگ بیشتری را بپذیرد. معمولا فرش های 700 شانه با تعداد 8 رنگ در بعضی موارد ۱۰ و ۱۲ رنگ تولید شده است. این تعداد رنگ مورد استفاده در بافت فرش ماشینی سبب جلوه و زیبایی بیشتر در فرش می شود.

 

در بافت فرش ماشینی 1000 شانه به طور همزمان از ۱۰ رنگ استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که تنوع رنگ بندی در همین ده رنگ نیز بسیار زیاد است و تولیدکنندگان با توجه به سلیقه مشتری، تنوع زیادی در تولید فرش لحاظ می کنند.

 

فرش های 1200 و 1500 شانه نیز به طور همزمان 8 رنگ را می پذیرند. تراکم بالای این مدل فرش ها، مانع از وضوح رنگی می شود، بنابراین تعداد رنگ در این فرش ها کاهش پیدا می کند. قیمت فرش ماشینی 12 متری 1200 شانه با تغییر رنگ تغییر نمیکند.

 

کلام آخر

اگر تاکنون به سایت فرش کوروش مراجعه نکرده اید، اکنون زمان مناسبی است تا از انواع فرش های ماشینی کاشان با تنوع رنگ و طرح دیدن نمایید و انتخاب خوبی را رقم بزنید. زمینه های رنگ هر فرش در بخش توضیحات آن نوشته شده و علاوه بر آن رنگ انتخابی در سایت امکان تست دکوراسیون نیز دارد. بنابراین می توانید بعد از انتخاب فرش ماشینی مورد نظر از سایت کارخانه فرش کاشان  https://www.bfarsh.com، آن را در فضایی شبیه منزلتان مشاهده و خرید نمایید. در صورت نیاز می توانید با شمار های تماس قید شده در سایت تماس و از راهنمایی آن ها استفاده نمایید.

جدیدترین مطالب