چطور آجیل خوب بخریم؟؟! + نحوه نگهداری آجیل

چطور آجیل خوب بخریم؟؟! + نحوه نگهداری آجیل

آجیل ها دارای روغن های سالم و آنتی اکسیدان های طبیعی و سرشار از پروتئین های گیاهی و نشاسته هستند که آنها را تبدیل به یک میان وعده فوق العاده می کند. این دانه ها حاوی فیبر و مواد معدنی ضروری هستند که مصرف آنها خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و با کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب HDL همراه است.

 

نمی دانید چگونه آجیل خوب را خریداری و نگهداری کنید؟ خوشبختانه، ما نکاتی آسان درباره خرید آجیل و خشکبار برای شما آماده کرده‌ایم.

 

آجیل خام بخرید

مطمئنا آجیل خام نسبت به انواع بو داده و فرآوری شده مناسب تر و مقوی تر است. اما اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که طعم آجیل بو داده را به خام آن ترجیح می دهید می توانید آن را در خانه در اجاق با حرارت 160 تا 170 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه برشته کنید. فقط مطمئن باشید اجاق گاز شما خیلی گرم نمی شود. با این کار هر زمان که خواستید می توانید مقداری آجیل خام را برشته کنید و از آن لذت ببرید.

 

البته آجیل فرآوری شده هم خواص خود را تا مقدار زیادی حفظ می کند. طبق نظر استاد علوم غذایی دانشگاه کرنل برخی ترکیبات مفید آجیل ها مانند فلاونوئیدها پس از برشته شدن ممکن است توسط بدن راحت تر جذب شوند.

 

آجیل تازه بخرید

روغن های موجود در آجیل با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوا، گرما یا نور، فاسد می شوند. هر چه آجیل تازه تر باشد، بهتر است. آجیل خود را حتما از مراکز یا سایت های بخرید که مختص این موضوع هستند و محصولاتشان به روز هست.

 

برای خرید پسته حتما به بو، رنگ و ظاهر پسته دقت کنید. اگر اثری از بوی کهنگی در پسته مشاهده کردید و رنگ پسته متمایل به زرد بود نشان دهنده کیفیت پایین پسته است.

 

در هنگام خرید گردو هم حتما این نکته را مدنظر قرار دهید که گردو همواره در پوست خود سالمتر و تازه تر می ماند. پس حتی المقدور گردو با پوست بخرید و هر زمان نیاز داشتید به اندازه نیاز خود آن را مغز کنید.

 

برای اینکه بادام تازه بخرید یک آزمایش به شما پیشنهاد میکنیم. هنگام خرید بادام تعدادی از آن را در کنار گوش خود تکان دهید. اصولا بادام به مرور زمان در پوست خود کوچک می شود. اگر در هنگام تکان دادن بادام صدا شنیدید یعنی بادام کهنه است و در پوست خود کوچک شده اما اگر صدایی از بادام نیامد یعنی تازه است.

 

از خرید آجیل های فرآوری شده با آب نبات یا عسل خودداری کنید

آجیل هایی که با قند و شکر فرآوری شده اند حاوی مقادیر بسیار کمتری روغن های سالم و آنتی اکسیدان های موجود در آجیل خام هستند و بیشتر شکلات هستند تا آجیل.

 

از خرید آجیل شور جلوگیری کنید

مقادیر زیاد سدیم در آجیل شور می تواند فشار خون را بالا ببرد و دریافت زیاد سدیم با بسیاری از بیماری های مزمن همراه است.

 

روش صحیح نگهداری آجیل

آجیل را در یخچال یا فریزر و در ظروفی که ارتباطی با بیرون ندارد و غیر قابل نفوذ است قرار دهید. آجیل حاوی روغن های چرب است و در صورتیکه در معرض نور و اکسیژن قرار بگیرد فاسد می شود. یخچال و فریزر از فساد روغن ها و چربی های سالم آجیل جلوگیری می کنند. با این شرایط شما می توانید آجیل های خود را حتی تا 2 سال نگهداری کنید.

 

همواره بر روی آجیل هایی که در یخچال یا فریزر قرار میدهید با لیبل تاریخ بزنید. با این کار مشخص می شود آجیل شما چند وقت در یخچال مانده است. نگهداری در تاریخ های طولانی می تواند منجر به طعم و بوی کهنگی در آجیل شود.

 

هوشمندانه آجیل بخورید

آجیل ها حاوی چربی های و اسیدهای چرب سالم هستند. بنابراین می توانید آنها را به سالاد اضافه کنید تا جذب کاروتنوئیدها و سایر مواد مغذی محلول در چربی را تسهیل سازد.

 

همچنین این دانه ها بسیار خوشمزه و وسوسه انگیزند. برای جلوگیری از پرخوری آجیل هیچگاه از کیسه یا قوطی آجیل نخورید. چرا که ممکن است ناگهان متوجه میشوید کل آجیل را خورده اید. بهترین روش این است مقدار کمی آجیل در یک کاسه ریخته و آن را میل نمائید.

جدیدترین مطالب