شروط ضمن عقد برای زنان و مردان چگونه است؟

شروط ضمن عقد برای زنان و مردان چگونه است؟

اگر با شروط ضمن عقد آشنایی ندارید، حتما به شما توصیه میکنیم این مطلب را تا انتها بخوانید چون آشنایی با این شروط در مواقعی همچون درخواست طلاق توافقی و یا طلاق مورد نیاز زوجین خواهد شد. ازدواج آغاز یک فصل جدید در زندگی افراد است، می‌توان گفت بیش از یک پیوند فیزیکی، ازدواج یک حمایت عاطفی و روانی در بین زن و مرد است. افرادی که با یکدیگر ازدواج می‌کنند، متعهد می‌شوند که تا همیشه در کنار هم بمانند و از هر عملکردی که به زندگی مشترک آنها لطمه وارد می کند، دوری کنند. در ایران ازدواج بین مرد و زن، از طریق جاری کردن عقد بین دو نفر شروع می‌شود که این عقد می‌تواند با شرط و شروط‌های بسیاری همراه باشد. قانونگذار برای زن و مرد، شرایطی را در نظر گرفته است که هر یک باید قبل از جاری شدن عقد، شرایط را به دقت مطالعه و با تفکر و درک لازم، آنها را با امضا کردن، پذیرفته و تایید کنند.

 

شروط ضمن عقد چیست؟

می‌توان شروط ضمن عقد را به دو دسته تقسیم بندی کرد. گروه اول از شروط، شروط ۱۲ گانه هستند که در سند ازدواج مکتوب شده است و مرد و زن هر دو باید شروط مندرج را خوانده و بپذیرند. اما گروه دوم از شروط، شروطی هستند که مرد برای زن یا زن برای مرد در نظر می‌گیرد. در ادامه هر دو گروه شروط را برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

شروط ضمن عقد برای زنان

از جمله شروط ضمن عقد برای زنان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• حق اشتغال به تحصیل: اگر زن تمایل به ادامه تحصیل دارد، می‌تواند یکی از شروط عقد خود را شرط تحصیل قرار دهد. به این معنا که می‌تواند در هر مقطعی از تحصیلات و در هر جایی از دنیا به ادامه تحصیل بپردازد.

 

• یکی از شروط دیگری که زن‌ها می‌توانند در عقد نامه به آن متذکر شوند، شرط اشتغال به کار است. برخی از زن‌ها به دلیل داشتن تحصیلات عالیه و سابقه کار قبل از ازدواج، همچنان تمایل دارند پس از ازدواج نیز به فعالیت خارج از خانه ادامه دهند. می‌تواند یکی از شروط اشتغال به کار باشد تا همسر پس از ازدواج مانع از کار کردن زن نشود.

 

• قطعاً این مرد‌ها هستند که باید محل سکونت را انتخاب کنند اما با تعیین شرط در عقدنامه و امضا کردن آن توسط مرد حق تعیین محل سکونت به زن واگذار می‌شود.

 

• نکته‌‌ای که این روزها بیشتر به گوش می‌خورد، عدم خروج بانوان از کشور به دلیل عدم رضایت همسر است. یکی از شروطی را که می‌توانید در عقدنامه ذکر کنید شرط خروج از کشور است. به این معنا که زن می‌تواند بدون اجازه شوهر نیز از کشور خارج و کشور را به مقصد کشور دیگر ترک کند.

 

• بسیاری از افراد به دلیل عدم پشتوانه مالی یکی از شروط ضمن عقد را شرط تقسیم اموال می‌دانند. به این معنا که به هنگام جدایی مرد نصف اموال خود را در اختیار زن قرار می‌دهد.

 

• در ایران حق طلاق با مرد است اما زن‌ها می‌توانند شرط حق طلاق را از مرد گرفته و این حق را نصیب خود کنند.

شروط ضمن عقد برای زنان

شروط ضمن عقد برای مردان

اگر به سند ازدواج نگاهی انداخته باشید در ابتدای صفحات سند ازدواج، مطالبی درج شده است که این مطالب شروط ۱۲ گانه ضمن عقد هستند. بسیاری از عروس‌ها و داماد‌ها بدون مطالعه این شروط تنها به چند امضا اکتفا کرده و بدون درک لازم، آنها را می‌پذیرند.

 

• اولین شرط از شروط ۱۲ گانه این است که مرد متعهد به نفقه دادن است. اگر شوهر به مدت ۶ ماه از نفقه دادن به همسر خود خودداری کند و یا حقوقی که به یک زن واجب است را در مدت ۶ ماه به جا نیاورد، زن می‌تواند به دلیل عدم دریافت نفقه از مرد شکایت کند.

 

• اگر ثابت شود مرد به بیماری صعب العلاج مبتلا است و ادامه زندگی زناشویی برای زن مقدور نیست، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد.

 

• یکی دیگر از موارد مهم در شروط ۱۲ گانه، ثابت کردن جنون مرد است. اگر پزشکی قانونی جنون را در مرد تشخیص دهد، فسخ نکاح امکان پذیر خواهد بود.

 

• گاهی ممکن است در ادامه زندگی، شوهر به دلیل برخی از اشتباهات به زندان محکوم شود. اگر حکم صادره از سمت قاضی برای محکومیت شوهر بالای ۵ سال زندانی باشد، زن می‌تواند در خواست جدایی دهد.

 

• اگر بعد از عقد ثابت شود که شوهر شغلی را انتخاب کرده است که با روابط خانوادگی و اجتماعی منافات دارد و حیثیت و آبروی خانوادگی در خطر است، زن می‌تواند درخواست جدایی دهد.

 

• از شروط ضمن عقد، اثبات اعتیاد است. امروزه متاسفانه اعتیاد یک معضل گریبانگیر در بسیاری از خانواده‌ها شده است. اگر بعد از چند سال زندگی مشترک زوج به اعتیاد روی بیاورد، اگر اعتیاد فرد به زندگی زناشویی و خانوادگی لطمه وارد کند، در اینجا قاضی به نفع زن رای خواهد داد.

 

• در برخی از مواقع مرد بدون هیچ گونه دلیل موجهی، خانه و خانواده خود را ترک می‌کند. اگر بعد از شش ماه مرد به خانه و خانواده خود باز نگردد، از نظر دادگاه غیبت محسوب شده و به معنای ترک زندگی است. در این صورت زوجه می‌تواند با کمک دادگاه تکلیف زندگی خود را مشخص کند.

 

• برخی از جرم‌ها در قانون همراه با محکومیت‌های سخت است. هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر می‎تواند، به نفع زن باشد.

 

• یکی از دلایل تشکیل خانواده، داشتن فرزند است. اگر مرد پس از ۵ سال از آغاز زندگی مشترک نتواند همسر خود را باردار کند و توسط پزشکی قانونی عقیم شناخته شود، زن می‌تواند با استناد به این بند درخواست جدایی دهد.

 

• اگر ترک مرد از خانه و خانواده بدون هیچگونه نشانی باشد و هیچ اثری از مرد نتوان در جایی پیدا کرد، دادگاه حکم مفقودالاثر را برای مرد صادر می‌کند. اگر تا شش ماه همچنان زوج خود را به خانه یا دادگاه معرفی نکند زوجه می‌تواند روند جدایی خود را از طریق دادگاه پیگیری کند.

 

• نکته بسیار مهم در شروط دوازده گانه ازدواج مجدد مرد است. اگر مردی بدون اجازه همسر اول خود، همسر دوم اختیار کند و بین همسران خود عدالت را برپا نکند، همسر اول می‌تواند از او به دادگاه شکایت کند.

 

• اثبات بدرفتاری از سوی مرد نیز می‌تواند یکی از دلایل جدایی برای زن باشد.

 

نپذیرفتن شروط ضمن عقد

در واقع پذیرفتن یا نپذیرفتن شروط ضمن عقد، بستگی به زن و مرد و توافقی که انجام داده‌‌اند، دارد. ممکن است شروطی که زن برای مرد در نظر می‌گیرد، با عدم رضایت مرد همراه باشد. اگر هر دو قصد دارند که یک زندگی مشترک با عشق و محبت را آغاز کنند، باید به یک تعامل دوستانه برسند. توجه داشته باشید هر یک از شروطی را که زوج یا زوجه، قبول نکنند، اگر به دلایلی پس از چند سال زندگی مشترک، قصد جدایی داشته باشند، نمی‌توانند به آن شروط‌ استناد کنند.

شروط ضمن عقد برای مردان

بهترین شروط ضمن عقد چه شروطی است؟

بهترین شروط ضمن عقد شروطی هستند که کمک می‌کنند تا هر دو، زن و مرد، به جایگاه بالاتری دست پیدا کنند. گاهی برخی از شروط مانند ادامه تحصیل یا داشتن یک شغل آبرومند، نه تنها باعث اختلاف نمی‌شود بلکه کمک می‌کنند تا جایگاه اجتماعی و خانوادگی هر دو نفر بالاتر برود. همچنین برخی از شروط که اجازه می‌دهند تا زن بتواند تکلیف زندگی خود را زودتر مشخص کند مانند ۶ ماه غیب مرد، از بهترین شروط عقد است. شرط حضانت اطفال نیز یکی از مواردی است که مرد برای زن و زن برای مرد می تواند در نظر بگیرد.

 

معمولاً قدم گذاشتن در راه جدایی یک مسیر سخت و پرپیچ و خم خواهد بود. گروه وکلای پارسای با همکاری بهترین وکلای مجرب، می‌تواند بهترین مشاوره‌ها و راهنمایی‌ها را در خصوص مسائل خانوادگی به شما ارائه دهد. قطعاً تنها دانستن شروط ضمن عقد برای تحقق حقوق شما کافی نخواهد بود، برای اثبات هر یک از شروط باید مراحلی را طی کنید که یک وکیل می‌تواند با توجه به دانش و تجربه‌‌ای که در سال‌ها فعالیت خود کسب کرده است، به بهترین شکل این کار را انجام دهد. با مراجعه به سایت گروه وکلای پارسای، علاوه بر دریافت اطلاعات لازم در خصوص موارد حقوقی، سوالات خود را با کارشناسان مطرح و از مشاوره‌های حقوقی آنلاین نیز بهره مند شوید.

 

آدرس سایت : parsaylawyers.com

شماره تماس: 09127923611  – 02144033677

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب