بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

صندلی برای کار با کامپیوتر باید استاندارد باشد و برای کار کردن با کامپیوتر باید از صندلی های مناسب استفاده کنید در اینجا بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر را به شما عزیزان پیشنهاد خواهیم داد. برای استفاده از کامپیوتر چه صندلی را تهیه کنیم ؟

 

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر

صندلی کامپیوتر باید مناسب با قد و اندام شما انتخاب شود بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر آن است که شما ساعت ها روی این صندلی کامپیوتر راحت بنشینید و خسته نشوید برای رفتن به کار یا شرکتی اول صندلی کامپیوتر آن را چک کنید ، زیرا صندلی هایي مفید میباشند که مانند کمر بدن درست شده باشند . صندلی مهمترین وسیله در مبله کردن فضا می باشد که از گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با توجه به اینکه ما بیشتر اوقاتمان را در صندلی های کامپیوتر صرف می کنیم در صورتی که خرابی در صندلی به وجود بیاید فورا احساس می کنیم. مانند هر مبلمان و تجهیزات کامپیوتر دیگر، صندلی های کامپیوتر می توانند در طول زمان آسیب ببینند و خراب شوند. بسته به آسیب های ایجاد شده می توانید قطعات شکسته را تعمیر کنید و به طول عمر صندلی خود بیافزایید.

 

استفاده نادرست از کامپیوتر می تواند بعد از مدتی موجب مشکلاتی در سیستم بینایی و اسکلتال شود. این مشکلات جدای از تغییراتی هست که می‌تواند در شخصیت و رفتار فرد بروز کند و از حوصله این بحث خارج هست. مشکلات سیستم اسکلتال می‌تواند خود را بصورت درد گردن و شانه نشان دهد.

کمر درد، درد بازو، ران و مچ دست ها، بیحسی و گزگز دست ها و بسیاری دیگر از مشکلات در اندام ها می‌تواند به دلیل بهره گیری نادرست از کامپیوتر بوجود آید. این مطلب به بررسی راه هایي می پردازد که با رعایت آن ها مشکلات گردن و شانه به دلیل بهره گیری نادرست از کامپیوتر کمتر بوجود آید.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

برای استفاده از کامپیوتر چه صندلی را تهیه کنیم ؟

صندلی کامپیوتر مورد بهره گیری شما باید پشت کمر شما را محافظت کند. پشتی صندلی کامپیوتر باید قوسی داشته باشد که مطابق با قوس کمر انسان باشد. وقتی روی صندلی می نشینید کاملا به عمق صندلی رفته و به پشتی آن تکیه بزنید.

ارتفاع صندلی کامپیوتر باید طوری تنظیم شود که وقتی کف پای شما روی زمین یا تکیه گاه قرار می‌گیرد زانو هاي شما هم سطح لگن باشند و یا ران ها بصورت افقی قرار بگیرند.

نشیمن صندلی یا محلی از صندلی که می‌نشینیم باید کمی از لگن شما پهن تر باشد. همین طور اندازه نشیمن صندلی کامپیوتر باید طوری باشد که وقتی روی آن نشسته ایم و به پشتی آن تکیه زده ایم پشت زانو هایمان حدود 3-2 بند انگشت از جلوی نشیمن صندلی فاصله داشته باشد.

بهتر هست صندلی مورد بهره گیری، چرخدار بوده و ستون اصلی آن روی حداقل پنچ پایه چرخدار متصل باشد.

 

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر کدام است؟

صندلی کامپیوتر استاندارد ایمن برای افرادی که پشت میز کار میکنند، اهمیت به سزایی دارد، به این جهت که ضمن تامین آسودگی و راحتی، از سلامتی آنها نیز محافظت بعمل می آورد.

به طور معمول کار کردن در دفاتر یا ادارات، مستلزم صرف وقت زیاد در حالت نشسته است که در این وضعیت، فشار زیادی به نواحی گوناگون بدن، از جمله ستون فقرات وارد می آید. برای جلوگیری از بروز و پیشروی ناراحتی‌ها و عوارض گوناگون ناحیه کمر و ستون فقرات، بسیار مهم است که شما از یک صندلی کامپیوتر ارگونومیک بهره ببرید که ضمن داشتن طراحی مناسب، از ناحیه کمر و قسمت تحتانی ستون مهره ها نیز به خوبی حفاظت کند، و همچنین موجب اصلاح وضعیت نشستن گردد.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

انتخاب صندلی برای میز کامپیوتر

صندلی های کامپیوتر بسیاری در بازار وجود دارد، اما یک صندلی کامپیوتر با کیفیت و ایمن باید از جهات مختلف دارای خصوصیاتی باشد. موارد مهمی وجود دارند که باید در انتخاب یک صندلی کامپیوتر ارگونومیک، به آنها توجه داشت. وجود این ملاحظات در طراحی صندلی ادارای، سبب میشود تا هر کاربر با توجه به ویژگی های فیزیکی و نوع نیازهای خود بتواند بهترین بهره را از آن ببرد.

 

انتخاب صحیح یک صندلی کامپیوتر یکی از مهمترین عوامل رشد بهره وری و کاهش ریسک ابتلا به عوارض ناشی از نشستن طولانی مدت می باشد. صندلی کامپیوتر باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع، و همچنین دارای پشتی بلند با طراحی منطبق با انحنای ستون مهره ها باشد. پشتی صندلی کامپیوتر باید قابلیت تنظیم زاویه و قفل شدن در زاویه دلخواه را دارار باشد. معمولا بهترین زاویه تنظیم پشتی به هنگام کار حدود 110 درجه است. این زاویه کمترین فشار را به کمر وارد می‌کند و برای کار با رایانه بهترین دسترسی را در اختیار کاربر قرار میدهد. اگر هم صندلی کامپیوتر پشت سری داشته باشد این زاویه می‌تواند بیشتر شود اما با نبود پشت سری، شخص مجبور می‌شود برای نگاه کردن به مانیتور ، گردن را خم کند و در نتیجه فشار به گردن افزوده می شود.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

ویژگی های صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر

1- چشم شما باید در سطح بالای مانیتور باشد

2- کمر شما کاملاً به صندلی تکیه بدهد

3- کف پا را طوری تنظیم کنید تا زانو در سطح لگن باشد

4- ساعد خود را روی حفاظ کناری صندلی بگذارید

5- برجستگی جلوی مچ دست در ناحیه کف دستتان را روی یک پد نرم بگذارید

6- شانه خود را شل نگه دارید.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

مزایای استفاده از صندلی کامپیوتر

بدون صندلی کامپیوتر کارکردی، شما مزایای زیادی را از دست می دهید. صندلی با کیفیت می تواند کاربر را از این مزایا برخوردار کند :

​راحتی – این صندلی ها برای راحتی طراحی شده اند و برای کاربرانی در نظر گرفته شده است که هر روز ساعت های زیادی را مشغول کار کردن هستند.
سلامت – تقریبا نیمی از آسیب ها از رگ به رگ شدن ایجاد می شود، یک صندلی کامپیوتر می تواند شما را در برابر این اختلالات حفظ کند.
تحرک – هنگامی که روی صندلی کامپیوتر خود مشغول کار هستید می توانید خیلی ساده در اتاق حرکت کنید بدون اینکه از جای خود بلند شوید این باعث کاهش فشار روی پشت شما می شود.
ارگونومی – با ارگونومی که این صندلی ها دارند بسیار از مشکلاتی که در حین کار ممکن است پیش بیاید برطرف می شود.

 

حداقل 85 درصد از کسانی که به طور مستمر از کامپیوتر و صندلی و میز کامپیوتر بهره میگیرند، در مقاطعی دردهای ستون فقرات و گودی کمر، یا عوارض گردن و شانه ها را تجربه نموده اند، که شایع ترین این دردها دردهای قسمت تحتانی ستون مهره ها یا اصطلاحا گودی کمر و توده خلفی بالای لگن خاصره میباشد. موضوع اینجاست که این دردها تنها آزاردهنده و تحمل ناپذیر نیستند، بلکه میتوانند منجر به کاهش سطح بهره وری عمومی، وارد آمدن خسارات هنگفت اقتصادی، هدر رفتن زمان و انرژی و آسیبهای جبران ناپذیر تندرستی شوند. آمارها نشان میدهد بیش از 70 درصد از کسانی که دچار دردهای ناشی از نشستن مستمر هستند، از یک صندلی کامپیوتر باکیفیت و طبی استفاده نمی کرده اند. این امر دو دلیل عمده دارد، یکی عدم آگاهی از اهمیت به کارگیری یک صندلی ایمن هنگام کار با کامپیوتر است و دیگری بالاتر بودن نسبی قیمت این نوع از صندلی ها.

 

نحوه جدا کردن قطعات صندلی کامپیوتر

اگر بعد از بررسی مشکلات بالا، شما مطمن نیستید که مشکل از کدام قسمت صندلی است، شما به راحتی می توانید صندلی کامپیوتر را از هم جدا کنید تا نگاهی بهتر به کارهای درونی آن داشته باشید. از آنجا که صندلی ها با هم متفاوت هستند، شما با استفاده از این روش به راحتی می توانید مشکلات آن را رفع کنید. برای جلوگیری از هر نوع آسیب دیدگی یک جفت دستکش بپوشید. قبل از اینکه باز کردن صندلی را شروع کنید باید خوب صندلی را بررسی کنید و ببینید چطور باید آن را باز کنید. صندلی را روی زمین برگردانید، سپس آن را در یک جایی ثابت کنید که تکانی نخورد زیرا تکان باعث شکسته شدن پایه صندلی کامپیوتر می شود.

سپس جک را از پایه با ضربه هایی کاملا محتاطانه در می آوریم، توجه داشته باشید که اگر ضربه ها بد باشند سطح مقطع خود را از دست داده و در پایه پنج پر گیر می کند که در این صورت پایه نیز از بین می رود. دستگیره ها را باز کردن پیچ های لازم یا کشیدن آنها از اسلاتشان جدا کنید. به یاد داشته باشید، برخی از دستگیره ها به طور دائم به صندلی متصل هستند، بنابراین شما نمی توانید آنها را جدا کنید. کل صندلی را از پایه بیرون بکشید و تمام پیچ و مهره هایی که در آن قرار دارد را بردارید و آنها را در یک کیسه جداگانه نگه دارید. پایه هیدرولیک و سیلندر را از صندلی برداشته و آن را به آرامی فشار دهید تا آزاد شود. هر پیچ و مهره باقی مانده از صندلی را باز کنید و هر قطعه را به طور جداگانه بررسی کنید. جهت درک بهتر جداسازی قطعات صندلی کامپیوتر فیلم آموزشی بالا را مشاهده کنید.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

خراب شدن پشتی صندلی کامپیوتر

با خراب شدن پشتی، صندلی شما تمام ارزش ارگونومی خود را از دست خواهد داد، بنابراین درست کار کردن این قسمت مهم است. اغلب اوقات پشتی صندلی سست می شود، و باعث می شود افراد به طور کلی از صندلی بیرون بروند، در حالی که فقط نیاز به پیچ کردن مجدد دارند. استاندارد بودن اجزا تشکیل دهنده صندلی کامپیوتر که عبارتند از فوم سرد، جک، پایه ی پنج پر، پیچی که تنظیم عملکرد بر اساس وزن شخص به کار می رود و… اهمیت زیادی در سلامت فرد دارد. داشتن محصولات ارگونومیک و درک چگونگی استفاده از آنها می تواند راحتی و بهره وری راحتی در طولانی ترین روز های کاری فراهم کند. قبلا در انزل وب در مورد ارگونومی در پست شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار صحبت کردیم، صندلی های کامپیوتر با وجود ارگونومی بودن شان باز احتمال آسیب دیدگی دارند. برای صرفه جویی هزینه در دراز مدت، ما می توانیم قطعات خراب را با قطعات تازه و سالم جایگزین کنیم.

 

حرکت نکردن صندلی کامپیوتر

بدون یک صندلی متحرک، شما نیمی از عملکرد صندلی ارگونومیک خود را از دست می دهید. اگر فهمیدید که صندلی به سختی حرکت می کند مشکل از چرخ ها است. همه چرخ ها را بررسی کنید و ببینید که چیزی به آنها نچسپیده است و درصورت لزوم آن را روغن کاری کنید. در بعضی مواقع به علت گیر کردن مو یا اشغال این چرخ ها حرکت نمی کنند می توانید چرخ ها را بشورید و با چرخاندن چرخ با دست از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت حل نشدن مشکل، چرخ ها را با چرخ های با کیفیت عوض کنید.

 

نکات مهم هنگام خرید صندلی کامپیوتر

پشتی صندلی کامپیوتر باید انحنا S شکل داشته باشد که گودی کمر را در زمان تکیه دادن به آن حفظ کند. کفی و پشتی صندلی باید از متریال مناسبی باشند و بهتر است ضد عرق باشد تا فرد عرق نکند و لباس به بدنش نچسبد.صندلی هایی که برای کار با رایانه استفاده می‌شود باید به سمت عقب خم شود تا بتواند زاویه 110 درجه ایجاد کند.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

بهترین نوع نشستن روی صندلی کامپیوتر

درد مچ از شکایت‌های شایع کسانی است که با کیبورد(Keyboard) کار می‌کنند. بهترین زاویه برای مچ زاویه خنثی است یعنی مچ نباید به سمت داخل یا خارج انحراف داشته باشد و فقط می‌تواند تا 5 درجه به سمت پایین یا بالا انحراف پیدا کند. با این حال هنگام تایپ کردن یک مقدار دست‌مان به سمت داخل خم می‌شود که در این مورد نیز استفاده از کیبوردهای مناسب می‌تواند کمک کننده باشد. یکی دیگر از مشکلات کار با رایانه استفاده از موس است. موس باعث می‌شود دست به سمت بیرون یا بالا خم شود، در نتیجه به مرور دچار خستگی و آسیب می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توان از موس‌های مناسب و روش‌های مختلف اسکرول استفاده كرد. علاوه براین قرار دادن یک وسیله مانند کتاب زیر ساعد می‌تواند درد مچ را کاهش دهد زیرا باعث می‌شود انحراف مچ به سمت بالا به حداقل برسد و دست در جایگاه مناسب‌تری قرار بگیرد.

 

زیرپایی صندلی کامپیوتر

استفاده از زیرپایی بستگی به ارتفاع صندلی و قد شخص دارد. برای مثال اگر صندلی کامپیوتر بلند باشد و به هیچ دلیل نتوان آن را تنظیم کرد بهتر است از زیرپایی استفاده شود، در غیر این صورت توصیه نمی‌شود. البته برعکس هم ممکن است شخصی صندلی‌اش کوتاه باشد و امکانش را نداشته باشد که ارتفاع صندلی را تنظیم کند درنتیجه می‌تواند دو تخته زیر صندلی بگذارد تا ارتفاع آن کمی بالا بیاید و مشکلش حل شود. لازم به ذکر است برای تصمیم‌گیری درمورد اینکه یک صندلی مناسب است یا خیر باید حداقل يك تا 2 هفته از آن استفاده كرد

صندلی کامپیوتر باید با توجه به شغل مورد نظر ویژگی‌های به خصوصی داشته باشند. برای مثال فردی که با کامپیوتر کار می‌کند و بعضی مواقع به پشتی صندلی تکیه می‌دهد باید از صندلی‌های کامپیوتر استفاده کند که پشتی آنها قابلیت ارتجاع به سمت عقب را داشته باشد.معمولا بهترین زاویه نشستن حدود 110 درجه است. این زاویه کمترین فشار را به کمر وارد می‌کند و برای کار با رایانه مفید است. اگر هم صندلی کامپیوتر پشت سری داشته باشد این زاویه می‌تواند بیشتر شود اما با نبود پشت سری، شخص مجبور می‌شود برای نگاه کردن به مانیتور ، گردن را خم کند و در نتیجه فشار به گردن افزوده می شود.

بهترین صندلی برای کار با کامپیوتر در مدت زمان طولانی

میزان نرمی صندلی کامپیوتر

درمورد صندلی‌های کامپیوتر کار با کامپیوتر، ارتفاع صندلی نه باید زیاد بلند باشد که پای فرد به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه باشد که پشت ران از کف صندلی بلند شود و پاها به سمت شکم جمع شوند. صندلی‌های کامپیوتر قابل تنظیم 5 پایه بهترین گزینه انتخاب هستند و کاربردهای فروانی دارند. یعنی هر فردی می‌تواند متناسب با شرایط خود ارتفاع صندلی را تنظیم کند. کفی صندلی کامپیوتر باید نرم و راحت باشد اما نه در حدی که شخص مانند مبل راحتی در صندلی فرو رود و اجازه جا به جایی نداشته باشد. در چنین حالتی فرد برای مدت طولانی در وضعیتی ثابت قرار می‌گیرد و خون رسانی بدنش مختل می‌شود. همچنین مناسب تر است صندلی کامپیوتر دسته دار باشد و ارتفاع این دسته قابل تنظیم نیز باشد تا زمانی که استراحت می‌کنید دست‌تان را روی آن بگذارید. البته موقع کار کردن بهتر است دست روی دسته گذاشته نشود زیرا این حالت باعث ایجاد کشش می‌شود.

جدیدترین مطالب