چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم

چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم

جلب رضایت مخاطب خود با شیوه هایی موثر

 

چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم؟ مخ زدن یا همان گرفتن احساس رضایت از طرف مقابل.در دنیایی که در آن به سر می‌بریم، واژه ها و اصطلاحات زیادی از کوچه و خیابان و برنامه‌های تلویزیونی وارد فرهنگ ما می‌شود.و نمونه‌ی آن اصطلاح«مخ زدن» می‌باشد که چند سالی از وارد فرهنگ واژگان ما شده است.  مخ زدن درواقع همان رسیدن به هدف در یک ارتباط است که شما را راضی و خشنود نگاه می‌دارد.  طرز صحبت کردن و واژه هایی که به کار میبریم میتواند بسیار تاثیر گذار بر روابط ما با دیگران باشد. حال اگر یاد بگیریم چگونه و با به کار بردن چه کلماتی میتوان رضایت مخاطب خود را جلب کنیم در خیلی از کارهایمان جلوتر خواهیم افتاد.پس با خواندن مطالب زیر در زمینه جلب رضایت مخاطب خود قهار شوید.

چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم

سماتک: طرز صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدم‌های معمولی فرق دارد. آنها خوب می‌دانند چطور مُخ دیگران را بزنند و از چه جملاتی استفاده کنند که بیشترین تأثیر را روی مخاطب‌شان بگذارند.

 

در واقع، رمز موفقیت این افراد در هنر متقاعد کردن دیگران است که یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی به‌شمار می‌رود. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا فقط با ۵ راه ساده به راز و رمز این هنر مسلط شوید و بتوانید در صحبت‌کردن تاثیرگذارتر باشید.

 

۱. از موضع دانش و قدرت حرف بزنید

چنانچه با سؤالی مواجه شدید که جوابش را نمی‌دانید، به‌جای اینکه فقط اظهار بی‌اطلاعی کنید، چیزی بگویید که در عوض، کاربلد بودن‌تان به چشم بیاید. مثلا بگویید: «این موضوع، راسته کاره علی آقاست، پس بذارید ببینیم نظر علی در مورد این سؤال چیه.»

 

این طرز جواب دادن موجب افزایش اعتبار حرفه‌ایِ شما نزد دیگران می‌شود، چون با این کار نشان می‌دهید که واقعا سعی دارید به سؤال طرف مقابل‌تان جواب دهید و اینکه خوب می‌دانید چطوری از تخصص همکاران‌تان برای رسیدن به‌ جواب کمک بگیرید.

 

۲. همکاران‌تان را به شرکت در بحث تشویق کنید

هر وقت به بُن‌بَست رسیدید، از دیگر اعضای تیم‌ بپرسید: «دیگه چی کار می‌تونیم بکنیم تا یه قدم بیشتر به راه‌حل نزدیک شیم؟» به عبارت دیگر، از هم‌تیمی‌های خود نظرخواهی کنید و حتی اگر نظرات‌شان بیراه یا نشدنی بود، باز هم در تبادل‌نظر با آنها کوتاهی نکنید.

 

به این ترتیب، دیگران را تشویق کرده‌اید که در بحث شرکت کنند و هر چه را در ذهن‌شان می‌گذرد با شما در میان بگذارند. شاید دانش و استعداد منحصربه‌فرد یکی از اعضای تیم‌ که می‌تواند چالش‌ها را از دریچه یا زاویه‌ی جدیدی ببیند، کمک کند که موانع را کنار بزنید.

 

۳. از ابراز همدردی با دیگران غافل نشوید

به همکاران‌تان نشان دهید که تلاش‌شان را می‌بینید و قدر زحمات‌شان را می‌دانید تا ترغیب‌شان کنید به قابلیت‌های‌تان ارزش بگذارند و برای‌تان احترام قائل شوند. به مشکلات همکاران‌‌تان گوش دهید و برای اینکه بفهمند درک‌شان می‌کنید، خط فکری خودشان را در صحبت‌های‌تان بازتاب دهید.چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم

همچنین از زبان بدن کمک بگیرید تا در طول مکالمه به طرف مقابل نشان دهید به آنچه می‌گوید توجه دارید. مثلا کمی به جلو خم شوید و ارتباط چشمیِ مستقیم برقرار کنید تا همدلی کردن‌تان بیشتر حس شود. دیگر اینکه حرفی بزنید که به تقویت رابطه‌ی‌تان کمک کند، مثلا بگویید: «آره، خیلی چالشی به نظر می‌یاد» یا «می‌فهمم چی داری می‌گی.»

 

۴. اعتمادبه‌نفس داشته باشید و به دیگران هم اعتمادبه‌نفس دهید

هر وقت کسی به شما انتقاد کرد، نظراتش را در کمال آرامش بشنوید و حتی اگر نظراتش را قبول ندارید، خیلی مؤدبانه از اینکه دیدگاهش را صادقانه با شما در میان گذاشته تشکر کنید. این واکنش نشان می‌دهد به خودتان مسلط هستید و از هر بازخوردی که شاید به بهبود عملکردتان بینجامد، استقبال خواهید کرد. به‌علاوه، این طرز برخورد نشان می‌دهد به اندازه‌ی کافی، عاقل هستید که بازخوردهای کاربردی را به مرحله‌ی اجرا درآورید.

 

همچنین یادتان باشد دیگران را به دلیل نقاط ضعف‌شان به باد انتقاد نگیرید. در عوض، با تعریف و تمجیدهای سازنده بکوشید تا روحیه‌ی همکاران‌تان را تقویت کنید. مثلا بگویید: «خیلی داری کارت رو خوب انجام می‌دی.» یا مثلا «می‌دونم که می‌تونی انجامش بدی.» دیگران با شنیدن این قبیل تأکیدات مثبت ترغیب خواهند شد که نهایت تلاش‌شان را به کار ببندند.

 

۵. از دستاوردهای همکاران‌تان قدردانی کنید

به دستاوردهای سایر همکاران‌تان اذعان داشته باشید و نشان دهید که برای خدمات همگی آنها ارزش قائل هستید و می‌خواهید از زحمات‌شان قدردانی کنید. مثلا در پایان پروژه بگویید: «این یه تلاش تیمی فوق‌العاده بود. مطمئنا بدون شما نمی‌تونستم از پَسِش بربیام.» همین دو جمله‌ی ساده نشانه‌ی فروتنی، سخاوت، خوش‌قلبی و سایر خصلت‌های مثبتی است که دیگران را ترغیب می‌کند دوباره با شما همکاری کنند.

چگونه بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذاریم

همان‌طور که در مقدمه‌ نیز اشاره کردیم، هنر متقاعد کردن دیگران یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی است و تسلط بر آن کمک‌تان خواهد کرد تا طوری حرف بزنید که اعضای تیم‌تان را راحت‌تر و مؤثرتر به سمت هدفی مشترک هدایت کنید. کلام آخر اینکه با رعایت صداقت در گفتار و گشاده‌رویی در رفتار می‌توانید احترام دیگران را جلب کرده و به درجه‌ای برسید که روی اطرافیان‌تان یا حتی عالَم هستی تأثیر مثبت بگذارید.

 

چگونه بیشترین تاثیر رابر مخاطب بگذاریم

جدیدترین مطالب