تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ + ایام فاطمیه ۱۴۰۲ چه روزی است

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ + ایام فاطمیه ۱۴۰۲ چه روزی است

ایام فاطمیه ۱۴۰۲ که تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد در نخستین روزهای آذر ماه امسال است و به دلیل اینکه برای شهادت این بزرگ بانوی اسلام 2 تاریخ ذکر شده، ایام فاطمیه 20 است. در این مقاله قصد داریم تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ را برای شما عزیزان بیان کنیم و باید بدانید به فاصله بین دو تاریخ 13 جمادی‌ الاول تا 3 جمادی‌ الثانی را ایام فاطمیه می نامند.

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ + ایام فاطمیه ۱۴۰۲ چه روزی است

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دخت گرامی رسول اکرم (ص) هستند و یکی از 5 بانوی قدسی تاریخ جهان به شمار می‌ روند که جایگاه بسیار رفیعی در دین مبین اسلام دارا می باشند. ایام فاطمیه ۱۴۰۲ فرصتی برای عزاداری شیعیان و دوست داران خاندان اهل بیت عصمت و طهارت است و بنابر تغییر روزهای سال قمری متفاوت است.

 

تاریخ شروع دهه فاطمیه ۱۴۰۲ برابر است با روز جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲ و روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید. همچنین تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت اهل سنت روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ می باشد.

 

توجه داشته باشید مراسم سوگواری و روضه خوانی دهه اول فاطمیه ۱۴۰۲ از شامگاه پنجشنبه ۲ آذر شروع می‌شود و در شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر ماه خاتمه می‌یابد.

 

این تاریخ که در بالا اعلام شد تاریخ شروع مراسم عزاداری دهه فاطمیه است و از آنجایی که آن حضرت بهترین و بالاترین بانوی جهان در کل قرون و اعصار می باشند، سوگواری در ایام شهادت شان از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

دهه دوم فاطمیه ۱۴۰۲

تاریخ شروع دهه فاطمیه دوم روز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ است و در تاریخ یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد. همچنین باید بدانید مراسم عزاداری دهه دوم فاطمیه ۱۴۰۲ از شامگاه پنجشنبه ۲۳ آذر ماه شروع می‌شود و در شامگاه شنبه ۲ دی ماه تمام خواهد شد.

 

در تقویم شمسی امسال شهادت حضرت فاطمه (س) روز یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ به ثبت رسیده و این روز تعطیل رسمی می باشد.

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ + ایام فاطمیه ۱۴۰۲ چه روزی است

ایام فاطمیه چیست و چند روز است

شیعیان پیرامون تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت متفاوت شامل هفتاد و پنج روز بعد از رحلت حضرت محمد و دیگری نود و پنج روز پس از رحلت را مورد وثوق می‌دانند که به آن ایام فاطمیه می گویند.

 

برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) روایت‌های مختلفی از ۴۰ روز تا 8 ماه پس از رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) ذکر شده است. با توجه به تاریخ رحلت پیامبر (ص) در ۲۸ صفر از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول، را «دهه فاطمیه اول» می نامند و بنا به روایت ۹۵ روز، از تاریخ ۳ تا ۵ جمادی الثانی را «دهه فاطمیه دوم» می‌خوانند. بنابراین در روایتی صحیح تر ایام فاطمیه بدون احتساب دهه ها جمعا ۶ روز است.

 

چرا ایام فاطمیه 20 روز است

در فرهنگ عامه، به دهه دوم جمادی‌ الاول، از دهم تا بیستم آن ماه که بر اساس روایت ۷۵ روز، شهادت حضرت فاطمه (س) در میان آن روزها واقع شده‌ است «دهه اول فاطمیه» و به دهه اول جمادی‌ الثانی، از اول تا دهم جمادی‌ الثانی که بنا به روایت ۹۵ روز، شهادت آن حضرت در میان این روزها اتفاق افتاده «دهه دوم فاطمیه» می‌گویند و به همین علت ایام فاطمیه 20 روز است.

 

همچنین باید بدانید در فرهنگ عامه شیعیان عراق به جای دو دهه، سه دهه برگزار می‌شود، که دهه اول ۴۰ روز بعد از درگذشت رسول اکرم (ص) می‌باشد، که مورخ هشتم ربیع‌الثانی است.

 

علت اختلاف تاریخ شهادت حضرت فاطمه

دستور خط عربی در ابتدا فاقد هرگونه علامت بود؛ چه نقطه و چه اعراب. از این‌رو، اکثر حروف آن دارای شکل‌های مشترک و همانند بوده‌ است. به‌ همین خاطر «هفتاد» (به عربی: سبعون) و «نود» (به عربی: تسعون) در زبان عربی مانند هم نوشته می‌ شده‌ است، که برای تاریخ‌ نویسان دوره‌های بعد قابل تشخیص از هم نبوده‌ است.

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ + ایام فاطمیه ۱۴۰۲ چه روزی است

شهادت حضرت فاطمه به روایتی

همانطور که پیشتر هم بیان شده است شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت های مختلف بیان شده است که در این بخش توجه شما را به آن جلب می نماییم:

 

روایت علامه مجلسی

در میان روایات مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)، آن قولی که برای ما قابل اعتناست روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی (ع) می‌باشد. به نقل مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین این گونه اظهار نظر کرده است:

 

«مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان هشت ماه می‌باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از امام باقر (ع) است که حضرت می‌فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (ص) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.»

 

روایت طبری شیعی

همچنین مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت می‌فرماید: «حضرت صدیقه طاهره (س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.»

 

روایت کلینی

اما دسته دوم دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می‌فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (س) در این دنیا پس از پدر گرامی اش ۷۵ روز بود.» این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده است.

 

 

تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۲ را در این پست برایتان به طور کامل بیان کردیم و از شما تقاضای التماس دعا در این ایام را داریم و می توانید پیام تسلیت دهه فاطمیه برای همکار و دوستان تان ارسال کنید.

جدیدترین مطالب